Blindtest- SB touch versus SB Duet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tror du att SB touch låter bättre än SB Duet, digitalt ?

1. Ja
9
18%
2. Nej, de låter likadant.
20
39%
3. Duet låter bättre
2
4%
4. Ingen aning
20
39%

Antal röster : 51

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-14 10:22

Ja det är ju bra men samtidigt skulle jag vilja påpeka denna menings betydelse;

"Without this capability the device would’ve been nothing special."

Alltså dom tycker att bitperfect på 24/88 och 24/96 gör att Touchen är bra annars genomsnittlig.

Och om den redan är bitperfect på 16/44.1 och ändå inte är mer än genomsnittlig vad betyder det? Att det går att med bitperfekt transport ändå få olika ljud? Eller att så bra det går bara är genomsnittligt?
Eller kanske att bitperfect vid lägre upplösning inte är så viktigt, huvudsaken att apparaten låter bra?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-14 10:26

Finns ju en del moddar av Touch där man bland annat kopplar bort dispalyen.
Vad händer om man på en bitperfect apparat kopplar bort displayen och får ett bättre ljud? Är den inte bitperfect längre eller placebo eller är den bitperfect med mindre störnngar?
Läste på nätet någonstans att rätt bitar kommer ut i andra ändan är ju bra men dom måste vara rätt i timingen också. Kanske Worldclock vore kul?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-14 10:29

Richard skrev:Det kan vara annat än bara simpel nivåsänkning det handlar om. Det bör handla om digital processning, som peterstendl är inne på. Här kan ändringen/ försämringen av musiksignalen bli större, och uppenbaras på andra sätt än endast en nivåsänkning. Hela ljudbilden kan påverkas om den digitala signalen räknas om.

Hursomhelst har du rätt i att det ur ett strikt återgivningsperspektiv naturligtvis rör sig om en försämring.

Hur fixade ni så nivån blev lika (inom iaf 0,1dB)?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-14 11:10

Richard skrev:
Kimpost skrev:
Richard skrev:Touch och Duet ger en smula olika nivå ut på digitalutgången, så en blind eller öppen test blir missvisande om man inte kompenserar för den skillnad som finns, vilket vi gjort vid våran test.

Jag får inte riktigt ut det av tråden som verkar ge olika bud, men stämmer alltså ovanstående? Ni lyckades alltså nivåjustera? Och sedan hörde ni ändå en skillnad?

.............................

Och är ni helt säkra på att allt gjorts rätt, och skillnaden kvarstår så skulle jag kolla transporternas firmware, för något är då fel.

Helt korrekt uppfattat.
En av spelarna låter 1 dB lägre via den digitala utgången. :)

Men det skiljer mera i ljudet, än bara skillnaderna i volymnivå.

Ursäkta om jag är dryg men det där är det absolut vanligaste felet man gör när man blindtestar.

Du vet absolut ingenting om det förrän du har kalibrerat bort nivåskillnaden. Det är jättevanligt att man upplever kvalitetskkilnader när det i själva verket bara är en nivåskillnad.

Dessutom bör du undersöka om det är spelarna som ger olika nivå eller om det är receivern som ställer till nivåskillnaden.

Frågor:

1. Mät spänningarna över högtalaren och dela den ena med den andra. Ligger värdet inom 0,994 och 1,006?

2. Gäller det både vänster och höger kanal?

3. Har ni kollat i receivern om det finns nivåjusteringar för de olika ingångarna? De brukar vara ganska grova (0,5-1dB per steg) men om man ställer dem lika finns åtminstone en chans att nivåkalibreringen duger.

4. Om nivåskillnaden kvarstår, byter den plats om ni byter ingångarna på receivern? På detta sätt kan man undersöka om det är spelarna eller receivern som ger skillnaden.

5. Är digitalingångarna av samma typ? (Optisk/koax)

Sedan, när ni har fått koll på nivåerna, gäller det att få en serie med sadistisk signifikans.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-14 11:23

Hej Svante !

Sitter just nu innan testen och vi har mätat med testskiva och vårar resultat är annorlunda än det vi trodde var korrekt igår.

Båda spelarna, med maxvolym i den digitala domänen ger exakt samma utnivå via samma optiska kabel i samma ingång i denon avr. 2308.

Resultatet med volt meter och utnivå ca 50 på volym ratten i denonreceivern ger med en 1001 Hz ton exakt samma nivå på båda spelarna, nämligen 19,2 mv vid högtalareteminalerna.

Ingen av spelarna klipper en digitalt inspelad sinuston vid maxvolym.

Återkommer i eftermiddag.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-14 11:24

De spelare vi testade lät alla olika högt med samma optiska kabel till samma ingång på förstärkaren. Lite vanskligt att köra olika ingångar då det finns 1000 och 1 ställen i en receiver att ställa saker en aning olika.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-14 11:24

shifts skrev:Men är det inte rätt väg att gå att försöka hitta alla möjliga felkällor?
Någonstans måste man väl däremot ge upp och bara konstatera att de låter
olika.

Men av det som Richard har presenterat här förstår jag inte riktigt hur folk kan
säga "japp, då var det klart, digitala källor låter olika, myten är krossad".

Om du syftar på mitt inlägg så uttryckte jag mig inte på det viset. Var god läs igen, i så fall.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-14 12:09

Kimpost skrev:
Harryup skrev:
shifts skrev:Men är det inte rätt väg att gå att försöka hitta alla möjliga felkällor?
olika.

Men av det som Richard har presenterat här förstår jag inte riktigt hur folk kan

Men det jag påpekar är bara att vad som är felkälla på faktiskt kan vara med flit designat av en leverantör, oavsett skäl.
Så felkälla i testen kan vara något helt annat än att hitta "felet" på varför dom låter olika. Självklart kan olika firmwares låta olika. Och de "gamla" kanske inte utvecklas annat än buggfixas. Kanske inte är så lätt att supporta gratis något som man sålde för 3-4 år sedan.
Så felkällor för testen är en sak men att hitta felkällorna till att de skall låta lika finns det kanske inte någon chans till för dom skall kanske inte låta lika.

mvh/Harryup

Klart det kan vara så att signalbehandling inte ska gå att stänga av, men jag tycker att det är rimligt att förutsätta att det ska gå. Åtminstone tills man konstaterat faktum.

Jag hittade ett test, där man konstaterat att informationen som passerar den åtminstone kan vara bitperfekt.

http://www.computeraudiophile.com/conte ... uch-Review

The absolute best part of the Squeezebox Touch is its ability to pass bit transparent digital audio at high resolutions including 24 bit / 88.2 kHz and 24 bit / 96 kHz. Without this capability the device would’ve been nothing special. With this capability the device is now a serious contender. All the extra features and niceties are simply minutiae to the most serious audiophiles. Using the new Weiss Engineering DAC202’s built-in transparency test I was able to varify the following sample rates are completely bit transparent through the Logitech Squeezebox Touch.

16 bit / 44.1 kHz, 16 bit / 48 kHz, 16 bit / 88.2 kHz, 16 bit / 96 kHz
24 bit / 44.1 kHz, 24 bit / 48 kHz, 24 bit / 88.2 kHz, 24 bit / 96 kHz

When sample rates above 24/96 are passed through the Touch they are halved by the unit. 176.4 kHz material is output at 88.2 kHz and 192 kHz material is output at 96 kHz. This conversion destroys all bit transparency. I prefer devices like the Touch that at least play the music even if it’s no longer perfect. Some devices will not play any material beyond the supported sample rates and that robs users of a musical experience.

Väldigt intressant.

Det kan mycket väl vara så att den Touch vi lyssnade på var den enda apparat som inte räknar om koden där en nivåförändring skulle kunna ske. Den Touch vi lyssnade på lät renast och klarast och bäst enligt mitt förmenande.

Vad gäller uppfattbar påverkan på det slutgiltiga ljudet från olika apparater som jobbar i den digitala domänen i PCM så ser jag 4 huvudspår till varför det kan låta olika dem emellan.

1.) Bitströmmen skiljer sig d v s olika data.

2.) Bitströmmens tidsmässiga läge skiljer sig som kallas jitter d v s det är egentligen fasen på flankernas läge som skiljer och detta på grund av Short term instability tillsammans med noise som i den digitala domänen ger phase noise. Detta får till följd att regelrått brus som har en viss amplitud påverkar nollgenomgången på signalens flanker. Detta får till följd att själva tidpunkten när flanken sker (ettornas och nollornas tidsmässiga position) ändras lite och i kombination med short term stability så sker dessa tidsförändringar inte exakt lika från gång till gång. Detta ger då upphov till det man kallar för jitter.

Denna kan delas in i två principiellt olika jitter. Det ena är ett slumpmässigt fasbrus och ger jitter som induceras stokastiskt på signalen. Det andra är signalrelaterat jitter, där signalen i sig själv genererar signalrelaterat fasbrus som i sin tur ger signalrelaterat jitter. Denna form är den allvarligare och dess påverkan på signalen kan lättare uppfattas. Olika kretsar kan ta hand om sådana fel på olika sätt vilket innebär att de faktiska felen som blir till i den analoga domänen skiljer sig åt beroende på kretslösningens immunitet mot jitter. Det finns dock en fallgrop man kan gå i och den kan inträffa då man klockar om flöden eller i samband med att signalbehandling sker, så att data räknas om eller klockfrekvens konverteras. Då kan jitter låsas på signalen eftersom det är inräknat i signalbehandlingen som därefter inte går att tvätta rent med det man kallar för jittermumsare eller med nyklockning med minne. Signalen är tyvärr för alltid förstörd.

3.) Man får vikningsprodukter och nya disharmoniska signaler vid signalbehandling som inte skett på ett korrekt sätt eller om man inte använt sig av dither så att trunkering skett. Varje enskild bearbetning av digital signal är en känslig punkt som kräver stor uppmärksamhet av den person som övervakar och initierar processen. Denna problematik är tyvärr vanligare än vad man önskar.

4.) Högfrekvent kontaminering av jord och/eller signal både i den digitala och i den analoga domänen. Denna kontaminering kan ske både induktivt och kapacitivt eller via resonans mellan induktanser och kapacitanser i kretsar och ledningsdragning. Detta är ett stort område som kan indelas i flera underavdelningar, men man kan förenklat säga att om enligt punkt 1 bitströmmen är identisk och korrekt och om jittret är ohörbart och inga vikningsprodukter finns så kan ljudet ändå skilja sig åt om man av någon orsak får ett kontaminerat jordsystem i samband med d/a-omvandling eller på den analoga sidan av kretslösningen.

Summa summarum för min del är att SB Touch lät bäst samt att nivåerna skilde på de olika mediaspelarna. Detta tillsammans med citatet från testen i computeraudiophile ger mig förvissning om att Touch har korrekt bitflöde enligt punkt 1och de andra möjligtvis skiljer sig från att vara korrekta.

Återstår punkt 2, 3 och 4. Om SB Touch är perfekt i dessa avseenden vet jag inte, men jag kan i alla fall konstatera att den troligtvis är perfekt enligt punkt 3 eftersom den inte verkar göra något med signalen, förutom med insignal med samplingsfrekvens överskridande 96 kHz. Önskvärt vore således att den även klarade upp till 192 kHz enligt punkt 1.

Punkt 2 och punkt 4 kan jag inte uttala mig om och jag vet heller inte hur känslig Harryups d/a är för jitter eller HF-kontaminering.

Där kan det således finnas förbättringar att hämta.

Önskvärt vore en jämförelse med t.ex. en Oppo BDP-95 eller 93 eller med NuForce edition av 93 som jag tyckte lät bra. Med 93an kan det ju även vara så att dess fel hörs i jämförelse med SB Touch tillsammans med lämplig D/A.

Sedan har jag jämförelsen med min egen digitalkombo :) men den klarar inte mer än CD och DAT, d v s max 48 kHz.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-14 12:30

Harryup skrev:Varför måste det vara fel? Är väl ingen leverantör som lovat att vår transport går inte att skilja på ifrån någon annans?
Låter de olika så förutsätter jag att det är med flit möjligen Majiken undantagen då den betedde sig en aning underligt när jag fick den, och att den överstyr både sig egen DAC och extern DAC då man drar på över 75 eller lite drygt det.

Jag tycker snarare att det är fel att bara anta att allt skall låta lika oavsett skäl.

mvh/Harryup

Det låter lika om standarden följs och om signalen inte görs om och ändras av spelaren. Det är klart att apparater som medvetet signalprocessar kan låta olika och kan låta hur som helst.

En apparat som följer standarden och bara förmedlar signalen direkt utan att "lägga sig i" behöver inte vara särskilt dyr heller. Och det är trist om ingen som tillverkar nätverksspelare vill erbjuda det alternativet.

Personligen anser jag att apparater som medvetet förvränger signalen är ointressanta. Och ingenting jag vill betala pengar för...

Mvh

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-14 12:41

Resultat efter blindtestandet:

Musiken var:

Nils Lövgren, " Man in the moon".
Yusuf Islam, " Dont let me be misunderstood"
Peter Framton, " Flying without wings"
Chris Jones, " No sanctuary here "

Blandat musik alltså, inte bara audiofil- hiss musik utan riktig rockmusik också.

Fyra lyssningar per låt, två per spelare, alltså fyra gånger vardera där det enda signifikanta för mig var att jag skulle pricka ut EN enda spelare som låtandes bättre än den andra, vid varje À/B test.

Både SB duet samt SB touch uppvisar exakt identisk utnivå via den optiska spdif överföringen.
Ingen av spelarna överstyr en 1001 hz sinuston vid maxvolym.

Samma optiska kabel användes: jag lyssnade blint, och min bror bytte låtar , bytte spelare och förde protokollet. :)

Resultatet blev att följande spelare föredrogs av mig:

Duet: 5
Touch: 3

Jag tyckte nog att SB duet lät mera " analogt" , en aning svängigare än touchen. Speciellt tydligt blev detta på Peter Framton- låten, där det räckte med ett enda ackord för mig för att avgöra att jag tyckte gitarren nog lät en aning mera stämt . 8O :)

Enligt våra tester så är alltså SB duet en bättre transport än touch, åtminstone om man testar blint.

Sedan så är förstås ett resultat 5-3 inte tillräckligt signifikant för ett klockrent objektivt resultat.

En sak är säker: resultatet , där det verkligen hördes skillnad mellan de båda transporterna, ivartfall för mig, innebär att jag behåller SB Duet.

Sedan är det en helt annan sak att jag också upplever en ytterligare förbättring med min iPad som spelare.....

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-14 12:44

Richard skrev:

Hur fick ni fram detta? Körde ni a-b-a-b-a-b eller slumpmässigt? Vad betyder duet: 5 och Touch: 3?
Hur kan vara säker att du hörde en skillnad mellan dem?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-14 12:49

Hulbar skrev:
Harryup skrev:Varför måste det vara fel? Är väl ingen leverantör som lovat att vår transport går inte att skilja på ifrån någon annans?
Låter de olika så förutsätter jag att det är med flit möjligen Majiken undantagen då den betedde sig en aning underligt när jag fick den, och att den överstyr både sig egen DAC och extern DAC då man drar på över 75 eller lite drygt det.

Jag tycker snarare att det är fel att bara anta att allt skall låta lika oavsett skäl.

mvh/Harryup

Det låter lika om standarden följs och om signalen inte görs om och ändras av spelaren. Det är klart att apparater som medvetet signalprocessar kan låta olika och kan låta hur som helst.

En apparat som följer standarden och bara förmedlar signalen direkt utan att "lägga sig i" behöver inte vara särskilt dyr heller. Och det är trist om ingen som tillverkar nätverksspelare vill erbjuda det alternativet.

Personligen anser jag att apparater som medvetet förvränger signalen är ointressanta. Och ingenting jag vill betala pengar för...

Mvh

Både SB duet och touch uppvisar identisk nivå på den digitala signalen.
Kanske är båda bit- korrekta.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-07-14 12:50

Richard skrev:[...]Sedan så är förstås ett resultat 5-3 inte tillräckligt signifikant för ett klockrent objektivt resultat.

Jag kanske tänker fel, men rent intuitivt känns resultatet som närmare slump än signifikant skillnad.

Hälsn. Michael

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-14 12:54

subjektivisten skrev:
Richard skrev:

Hur fick ni fram detta? Körde ni a-b-a-b-a-b eller slumpmässigt? Vad betyder duet: 5 och Touch: 3?
Hur kan vara säker att du hörde en skillnad mellan dem?

Varje siffra motsvarar en À/B test mellan touch- duet. Vilken föredrog jag, blint ? Min bror kopplade om.
Den som föredrogs av mig fick ett poäng.

Totalt alltså 16 lyssningar i hela testet. Varje musikstycke lyssnades under ca 30 - 40 sekunder per spelare.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-14 12:55

Men, det säger ju inget mer än slumpen!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-07-14 13:09

sprudel skrev:
olika.

Om du syftar på mitt inlägg så uttryckte jag mig inte på det viset. Var god läs igen, i så fall.

Det var flera inlägg i tråden i ett destillat.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-14 14:36

shifts skrev:
sprudel skrev:
olika.

Det var flera inlägg i tråden i ett destillat.

OK! Men det var lite finkel kvar i det, glömde du kol(l)a? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-07-14 14:46

Haha, point taken.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-14 14:47

Richard skrev:Resultat efter blindtestandet:

Speciellt tydligt blev detta på Peter Framton- låten, där det räckte med ett enda ackord för mig för att avgöra att jag tyckte gitarren nog lät en aning mera stämt . 8O :) .....

Då tycker jag du ska fortsätta testet med enbart denna låten, och försöka skilja dem åt.

Richard skrev:Enligt våra tester så är alltså SB duet en bättre transport än touch, åtminstone om man testar blint.

Nej Richard! Tyvärr, det är inget godtagbart resultat för din slutsats. Då ska du ha helt andra siffror, uppåt 9 av 10 minst.
Men det inser du ju själv?

Richard skrev:Sedan så är förstås ett resultat 5-3 inte tillräckligt signifikant för ett klockrent objektivt resultat.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-14 14:48

Harryup skrev:Richard tycker det verkar som ni också dödat skrönan att digitala apparater låter lika ut.
Grattis.

Mvh/Harryup

Är benägen att hålla med dig. Dueten låter en smula bättre än touch: en, subjektivt. Åtminstone om man testar blint, som vi gjort ( och använder linnhögtalaren majik 140 ).

Det svänger en aning mera, och det låter mera " analogt" , sett på ett positivt sätt.

Trots detta uppvisar båda spelarna identisk utnivå ( volym ) via digital ut, då man mäter vid högtalareterminalerna med sinussignal vid nollnivå.

Om båda är bitkorrekta vet jag ej.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-14 14:56

sprudel skrev:

Speciellt tydligt blev detta på Peter Framton- låten, där det räckte med ett enda ackord för mig för att avgöra att jag tyckte gitarren nog lät en aning mera stämt . 8O :) .....

Då tycker jag du ska fortsätta testet med enbart denna låten, och försöka skilja dem åt.

Richard skrev:Enligt våra tester så är alltså SB duet en bättre transport än touch, åtminstone om man testar blint.

Nej Richard! Tyvärr, det är inget godtagbart resultat för din slutsats. Då ska du ha helt andra siffror, uppåt 9 av 10 minst.

Richard skrev:Sedan så är förstås ett resultat 5-3 inte tillräckligt signifikant för ett klockrent objektivt resultat.

På Framton- låten så prickade jag rätt båda gångerna vid blindtesten. Tyckte nog det var stor skillnad på denna låt. Gitarren lät mera stämd och det lät mera naturligt, utan digital hårdhet- redan vid första ackordet.

De två låtarna där jag tyckte touchen lät bättre var det betydligt svårare att
höra skillnad på spelarna, det var Chris Jones låten och Yusuf Islam ( Cat Stevens ).

5-3 fördel Duet är inte ett klockrent resultat, utan visar bara att det kanske trots allt rör sig om små skillnader. Och kanske ingen anledning till att springa och köpa nytt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-14 15:02

Richard skrev:5-3 fördel Duet är inte ett klockrent resultat, utan visar bara att det kanske trots allt rör sig om små skillnader. Och kanske ingen anledning till att springa och köpa nytt.

För lite pizza å för mycket skygglappar. :D
Vi testade ju aldrig Dueten, vi kanske får ta ett varv med den också vid tillfälle.

Ganska jämnt resultat. Lyssnade ni någonting öppet innan?
Några reflektioner från det?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-14 15:07

Jätteroligt att du gör detta, men skulle det inte vara kul att få belägg för dina upplevelser och statistiskt kunna påvisa att skillnad finns?
Skit i vilken som är bäst och försök skilja dem åt genom att enbart lyssna på den låten där det var tydligast. Då har du ju förhoppningsvis rent statistiskt visat att det finns en skillnad. Lyckas du med detta då är det stor skillnad mellan spelarna, se not nedan. När du väl vet detta kan du fundera på vilken du föredrar.

Jag är för övrigt tveksam till den metod du använder dig av. Den har i hur många fall som helst falerat med detektering av skillnad mellan olika slutsteg, som det verkligen är skillnad på. Du kan ju prova långtidslyssning istället. Hör av dig om några veckor. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-14 15:19

Richard skrev:På Framton- låten så prickade jag rätt båda gångerna vid blindtesten. Tyckte nog det var stor skillnad på denna låt. Gitarren lät mera stämd och det lät mera naturligt, utan digital hårdhet- redan vid första ackordet.

höra skillnad på spelarna, det var Chris Jones låten och Yusuf Islam ( Cat Stevens ).

5-3 fördel Duet är inte ett klockrent resultat, utan visar bara att det kanske trots allt rör sig om små skillnader. Och kanske ingen anledning till att springa och köpa nytt.

Om ni ändå tar er tid att testa, varför inte göra det så det är hållbart, rent statistiskt sett? Som jag förstår nu så kunde ni lika gärna gjort det öppet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-14 15:28

Richard skrev:
sprudel skrev:

På Framton- låten så prickade jag rätt båda gångerna vid blindtesten. Tyckte nog det var stor skillnad på denna låt. Gitarren lät mera stämd och det lät mera naturligt, utan digital hårdhet- redan vid första ackordet.

Vänta nu, testade ni vilken ni gillade eller testade ni att identifiera apparaten? Och var det så att ni svarade "rätt" på vilken ni gillade hela tiden men missade på vilken det var? Eller blandades rätt med fel svar?
Alltså, "den här gillar jag" och den sätter man 10 av 10 och får rätt men man tror att det är dne andra spelaren?
Det här är Duetten och så missar man ibland?
Vet inte om det blev så mycket klarare, möjligen lite.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-07-14 15:36

Richard skrev:Dueten låter en smula bättre än Touch:en, subjektivt.
Åtminstone om man testar blint, som vi gjort

Vad bra...

Hur var det med utsignalerna? Först diffade de 1 dB och sedan inget alls? Hängde inte riktigt med där.
Tänk om - tänk annorlunda

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-14 15:48

Lust skrev:

Vad bra...

Hur var det med utsignalerna? Först diffade de 1 dB och sedan inget alls? Hängde inte riktigt med där.

Skillnaden fanns inte alls då vi mätte.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-14 15:54

Harryup skrev:
Richard skrev:
sprudel skrev:

Vänta nu, testade ni vilken ni gillade eller testade ni att identifiera apparaten? Och var det så att ni svarade "rätt" på vilken ni gillade hela tiden men missade på vilken det var? Eller blandades rätt med fel svar?

Alltså, "den här gillar jag" och den sätter man 10 av 10 och får rätt men man tror att det är dne andra spelaren?
Det här är Duetten och så missar man ibland?
Vet inte om det blev så mycket klarare, möjligen lite.

mvh/Harry

Jag fick lyssna på samma musikstycke två gånger med olika spelare, jag visste inte vilken spelare jag lyssnade till utan jag valde uteslutande den spelare som spelade musiken bäst ( utan att veta vilken ordning jag fick höra spelarna, bara brorsan visste ) .

Vi använde metoden som linnister brukar använda vid utvärdering av musikkomponenter, alltså höra ca 40 sekunders musik och sedan koppla om till den andra spelaren. Skillnaden här, var att allting skedde blint, dvs jag visste inte alls vilken spelare som spelade musiken. Spelarna var dolda bakom en träplatta som min bror hade satt upp framför dem.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-07-14 15:57

Lust skrev:

Vad bra...

+ att båda apparajterna knappast kan sitta närmast
eluttaget i en o samma grendosa, samtidigt . . . :roll: :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-14 16:00

KarlXII skrev:
Richard skrev:5-3 fördel Duet är inte ett klockrent resultat, utan visar bara att det kanske trots allt rör sig om små skillnader. Och kanske ingen anledning till att springa och köpa nytt.

För lite pizza å för mycket skygglappar. :D
Vi testade ju aldrig Dueten, vi kanske får ta ett varv med den också vid tillfälle.

Ganska jämnt resultat. Lyssnade ni någonting öppet innan?
Några reflektioner från det?

..tänker på det du skrev i den andra tråden, om att en del kanske föredrar " det varma ljudet " från SB 3 över Touchen.

Jag kanske hade gjort det, vem vet. Smaken är olika.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi