Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Det kan vara annat än bara simpel nivåsänkning det handlar om. Det bör handla om digital processning, som peterstendl är inne på. Här kan ändringen/ försämringen av musiksignalen bli större, och uppenbaras på andra sätt än endast en nivåsänkning. Hela ljudbilden kan påverkas om den digitala signalen räknas om.
Hursomhelst har du rätt i att det ur ett strikt återgivningsperspektiv naturligtvis rör sig om en försämring.
Richard skrev:Kimpost skrev:Richard skrev:Touch och Duet ger en smula olika nivå ut på digitalutgången, så en blind eller öppen test blir missvisande om man inte kompenserar för den skillnad som finns, vilket vi gjort vid våran test.
Jag får inte riktigt ut det av tråden som verkar ge olika bud, men stämmer alltså ovanstående? Ni lyckades alltså nivåjustera? Och sedan hörde ni ändå en skillnad?
.............................
Och är ni helt säkra på att allt gjorts rätt, och skillnaden kvarstår så skulle jag kolla transporternas firmware, för något är då fel.
Helt korrekt uppfattat.
En av spelarna låter 1 dB lägre via den digitala utgången.![]()
Men det skiljer mera i ljudet, än bara skillnaderna i volymnivå.
shifts skrev:Men är det inte rätt väg att gå att försöka hitta alla möjliga felkällor?
Någonstans måste man väl däremot ge upp och bara konstatera att de låter
olika.
Men av det som Richard har presenterat här förstår jag inte riktigt hur folk kan
säga "japp, då var det klart, digitala källor låter olika, myten är krossad".
Kimpost skrev:Harryup skrev:shifts skrev:Men är det inte rätt väg att gå att försöka hitta alla möjliga felkällor?
olika.
Men av det som Richard har presenterat här förstår jag inte riktigt hur folk kan
Men det jag påpekar är bara att vad som är felkälla på faktiskt kan vara med flit designat av en leverantör, oavsett skäl.
Så felkälla i testen kan vara något helt annat än att hitta "felet" på varför dom låter olika. Självklart kan olika firmwares låta olika. Och de "gamla" kanske inte utvecklas annat än buggfixas. Kanske inte är så lätt att supporta gratis något som man sålde för 3-4 år sedan.
Så felkällor för testen är en sak men att hitta felkällorna till att de skall låta lika finns det kanske inte någon chans till för dom skall kanske inte låta lika.
mvh/Harryup
Klart det kan vara så att signalbehandling inte ska gå att stänga av, men jag tycker att det är rimligt att förutsätta att det ska gå. Åtminstone tills man konstaterat faktum.
Jag hittade ett test, där man konstaterat att informationen som passerar den åtminstone kan vara bitperfekt.
http://www.computeraudiophile.com/conte ... uch-ReviewThe absolute best part of the Squeezebox Touch is its ability to pass bit transparent digital audio at high resolutions including 24 bit / 88.2 kHz and 24 bit / 96 kHz. Without this capability the device would’ve been nothing special. With this capability the device is now a serious contender. All the extra features and niceties are simply minutiae to the most serious audiophiles. Using the new Weiss Engineering DAC202’s built-in transparency test I was able to varify the following sample rates are completely bit transparent through the Logitech Squeezebox Touch.
16 bit / 44.1 kHz, 16 bit / 48 kHz, 16 bit / 88.2 kHz, 16 bit / 96 kHz
24 bit / 44.1 kHz, 24 bit / 48 kHz, 24 bit / 88.2 kHz, 24 bit / 96 kHz
When sample rates above 24/96 are passed through the Touch they are halved by the unit. 176.4 kHz material is output at 88.2 kHz and 192 kHz material is output at 96 kHz. This conversion destroys all bit transparency. I prefer devices like the Touch that at least play the music even if it’s no longer perfect. Some devices will not play any material beyond the supported sample rates and that robs users of a musical experience.
Harryup skrev:Varför måste det vara fel? Är väl ingen leverantör som lovat att vår transport går inte att skilja på ifrån någon annans?
Låter de olika så förutsätter jag att det är med flit möjligen Majiken undantagen då den betedde sig en aning underligt när jag fick den, och att den överstyr både sig egen DAC och extern DAC då man drar på över 75 eller lite drygt det.
Jag tycker snarare att det är fel att bara anta att allt skall låta lika oavsett skäl.
mvh/Harryup
Richard skrev:
Resultatet blev att följande spelare föredrogs av mig:
Duet: 5
Touch: 3
Hulbar skrev:Harryup skrev:Varför måste det vara fel? Är väl ingen leverantör som lovat att vår transport går inte att skilja på ifrån någon annans?
Låter de olika så förutsätter jag att det är med flit möjligen Majiken undantagen då den betedde sig en aning underligt när jag fick den, och att den överstyr både sig egen DAC och extern DAC då man drar på över 75 eller lite drygt det.
Jag tycker snarare att det är fel att bara anta att allt skall låta lika oavsett skäl.
mvh/Harryup
Det låter lika om standarden följs och om signalen inte görs om och ändras av spelaren. Det är klart att apparater som medvetet signalprocessar kan låta olika och kan låta hur som helst.
En apparat som följer standarden och bara förmedlar signalen direkt utan att "lägga sig i" behöver inte vara särskilt dyr heller. Och det är trist om ingen som tillverkar nätverksspelare vill erbjuda det alternativet.
Personligen anser jag att apparater som medvetet förvränger signalen är ointressanta. Och ingenting jag vill betala pengar för...
Mvh
Richard skrev:[...]Sedan så är förstås ett resultat 5-3 inte tillräckligt signifikant för ett klockrent objektivt resultat.
subjektivisten skrev:Richard skrev:
Resultatet blev att följande spelare föredrogs av mig:
Duet: 5
Touch: 3
Hur fick ni fram detta? Körde ni a-b-a-b-a-b eller slumpmässigt? Vad betyder duet: 5 och Touch: 3?
Hur kan vara säker att du hörde en skillnad mellan dem?
sprudel skrev:shifts skrev:Men är det inte rätt väg att gå att försöka hitta alla möjliga felkällor?
olika.
Om du syftar på mitt inlägg så uttryckte jag mig inte på det viset. Var god läs igen, i så fall.
shifts skrev:sprudel skrev:shifts skrev:Men är det inte rätt väg att gå att försöka hitta alla möjliga felkällor?
olika.
Om du syftar på mitt inlägg så uttryckte jag mig inte på det viset. Var god läs igen, i så fall.
Det var flera inlägg i tråden i ett destillat.
Richard skrev:Resultat efter blindtestandet:
Speciellt tydligt blev detta på Peter Framton- låten, där det räckte med ett enda ackord för mig för att avgöra att jag tyckte gitarren nog lät en aning mera stämt .![]()
.....
Richard skrev:Enligt våra tester så är alltså SB duet en bättre transport än touch, åtminstone om man testar blint.
Richard skrev:Sedan så är förstås ett resultat 5-3 inte tillräckligt signifikant för ett klockrent objektivt resultat.
Harryup skrev:Richard tycker det verkar som ni också dödat skrönan att digitala apparater låter lika ut.
Grattis.
Mvh/Harryup
sprudel skrev:Richard skrev:Resultat efter blindtestandet:
Speciellt tydligt blev detta på Peter Framton- låten, där det räckte med ett enda ackord för mig för att avgöra att jag tyckte gitarren nog lät en aning mera stämt .![]()
.....
Då tycker jag du ska fortsätta testet med enbart denna låten, och försöka skilja dem åt.Richard skrev:Enligt våra tester så är alltså SB duet en bättre transport än touch, åtminstone om man testar blint.
Nej Richard! Tyvärr, det är inget godtagbart resultat för din slutsats. Då ska du ha helt andra siffror, uppåt 9 av 10 minst.
Men det inser du ju själv?Richard skrev:Sedan så är förstås ett resultat 5-3 inte tillräckligt signifikant för ett klockrent objektivt resultat.
Richard skrev:5-3 fördel Duet är inte ett klockrent resultat, utan visar bara att det kanske trots allt rör sig om små skillnader. Och kanske ingen anledning till att springa och köpa nytt.
Richard skrev:På Framton- låten så prickade jag rätt båda gångerna vid blindtesten. Tyckte nog det var stor skillnad på denna låt. Gitarren lät mera stämd och det lät mera naturligt, utan digital hårdhet- redan vid första ackordet.
De två låtarna där jag tyckte touchen lät bättre var det betydligt svårare att
höra skillnad på spelarna, det var Chris Jones låten och Yusuf Islam ( Cat Stevens ).
5-3 fördel Duet är inte ett klockrent resultat, utan visar bara att det kanske trots allt rör sig om små skillnader. Och kanske ingen anledning till att springa och köpa nytt.
Richard skrev:sprudel skrev:Richard skrev:Resultat efter blindtestandet:
.....
Då tycker jag du ska fortsätta testet med enbart denna låten, och försöka skilja dem åt.Richard skrev:Enligt våra tester så är alltså SB duet en bättre transport än touch, åtminstone om man testar blint.
Nej Richard! Tyvärr, det är inget godtagbart resultat för din slutsats. Då ska du ha helt andra siffror, uppåt 9 av 10 minst.
Men det inser du ju själv?Richard skrev:Sedan så är förstås ett resultat 5-3 inte tillräckligt signifikant för ett klockrent objektivt resultat.
På Framton- låten så prickade jag rätt båda gångerna vid blindtesten. Tyckte nog det var stor skillnad på denna låt. Gitarren lät mera stämd och det lät mera naturligt, utan digital hårdhet- redan vid första ackordet.
höra skillnad på spelarna, det var Chris Jones låten och Yusuf Islam ( Cat Stevens ).
5-3 fördel Duet är inte ett klockrent resultat, utan visar bara att det kanske trots allt rör sig om små skillnader. Och kanske ingen anledning till att springa och köpa nytt.
Richard skrev:Dueten låter en smula bättre än Touch:en, subjektivt.
Åtminstone om man testar blint, som vi gjort
Lust skrev:Richard skrev:Dueten låter en smula bättre än Touch:en, subjektivt.
Vad bra...
Hur var det med utsignalerna? Först diffade de 1 dB och sedan inget alls? Hängde inte riktigt med där.
Harryup skrev:Richard skrev:sprudel skrev:Richard skrev:Resultat efter blindtestandet:
.....
På Framton- låten så prickade jag rätt båda gångerna vid blindtesten. Tyckte nog det var stor skillnad på denna låt. Gitarren lät mera stämd och det lät mera naturligt, utan digital hårdhet- redan vid första ackordet.
Vänta nu, testade ni vilken ni gillade eller testade ni att identifiera apparaten? Och var det så att ni svarade "rätt" på vilken ni gillade hela tiden men missade på vilken det var? Eller blandades rätt med fel svar?
Alltså, "den här gillar jag" och den sätter man 10 av 10 och får rätt men man tror att det är dne andra spelaren?
Det här är Duetten och så missar man ibland?
Vet inte om det blev så mycket klarare, möjligen lite.
mvh/Harry
Lust skrev:Richard skrev:Dueten låter en smula bättre än Touch:en, subjektivt.
Vad bra...
Hur var det med utsignalerna? Först diffade de 1 dB och sedan inget alls? Hängde inte riktigt med där.
KarlXII skrev:Richard skrev:5-3 fördel Duet är inte ett klockrent resultat, utan visar bara att det kanske trots allt rör sig om små skillnader. Och kanske ingen anledning till att springa och köpa nytt.
För lite pizza å för mycket skygglappar.
Vi testade ju aldrig Dueten, vi kanske får ta ett varv med den också vid tillfälle.
Ganska jämnt resultat. Lyssnade ni någonting öppet innan?
Några reflektioner från det?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster