Moderator: Redaktörer
Conan skrev:Precis! I övrigt får ju artisten/prodcenten/skivbolaget göra vad dom vill med ljudet på inspelningen. Det artistiska är ju inget som man egentligen kan ha en objektiv åsikt om.
Problemet är när mastringen gör "rovdrift" på ljudmediet som sådant och maximerar en parameter (att få inspelningen att låta högt för en viss given postition på lyssnarens volymkontroll) på bekostnad av alla andra ljudkvalitetsaspekter.
Det är nog helt säkert så att graden av komprimering skulle minska avsevärt om dom inte fick styra ut medelnivån som i dag.
Hulbar skrev:
Egentligen vill säkert för det mesta varken artister eller ljudtekniker ha extrem komprimering av dynamiken. Men det är tyvärr den som betalar deras lön som får bestämma...
Svante skrev:Ja, hela loudness race har ju egentligen en teknisk orsak; det är så mycket lättare att bygga apparater som är toppvärdesbegränsande än medelvärdesbegränsande.
Det enda undantaget i en vanlig hifikedja är väl högtalaren. Den tål en viss medeleffekt, men betydligt starkare toppeffekter, utom i lägsta basen då. Det är när medeleffekten överstiger ett visst värde som de brinner upp.
Och jo, en del effektförstärkare har förmågan till höga kortvariga effekter också.
Tänk om det hade varit likadant med CD-mediet, då hade vi sluppit hela loudness race.
Hulbar skrev:Svante skrev:Ja, hela loudness race har ju egentligen en teknisk orsak; det är så mycket lättare att bygga apparater som är toppvärdesbegränsande än medelvärdesbegränsande.
Det enda undantaget i en vanlig hifikedja är väl högtalaren. Den tål en viss medeleffekt, men betydligt starkare toppeffekter, utom i lägsta basen då. Det är när medeleffekten överstiger ett visst värde som de brinner upp.
Och jo, en del effektförstärkare har förmågan till höga kortvariga effekter också.
Tänk om det hade varit likadant med CD-mediet, då hade vi sluppit hela loudness race.
Det är nog mest fråga om att konsumenten attraheras mer av något som låter högre. Första intrycket! Det säljer både skivor och apparater.
Det är just detta som har fått loudness racet att starta.
Det är precis som om du jämför olika apparater. Om man genomför blintester utan att kompenera och matcha nivåer kommer många att tycka att en apparat som spelar lite högre låter bättre.
Jag menar att den egenskapen hos vår hörsel är något som de ansvariga för "loudnessracet" har försökt exploatera.
Låter skivan lite högre än konkurrenterna är den bättre..
Mvh
Svante skrev:Hulbar skrev:Svante skrev:Ja, hela loudness race har ju egentligen en teknisk orsak; det är så mycket lättare att bygga apparater som är toppvärdesbegränsande än medelvärdesbegränsande.
Det är nog mest fråga om att konsumenten attraheras mer av något som låter högre. Första intrycket! Det säljer både skivor och apparater.
Det är precis som om du jämför olika apparater. Om man genomför blintester utan att kompenera och matcha nivåer kommer många att tycka att en apparat som spelar lite högre låter bättre.
Jag menar att den egenskapen hos vår hörsel är något som de ansvariga för "loudnessracet" har försökt exploatera.
Mvh
Ja, fast nu förstod du nog inte vad jag skrev.
Visst är det så att det finns en preferens för det starka, men vad jag säger är att det tillsammans med toppvärdesbegränsande prylar driver fram en utveckling där toppfaktorn i produktionerna minskar. Om prylarna i stället hade varit medelvärdesbegränsande så hade vi inte sett utvecklingen med sänkt toppfaktor; man skulle helt enkelt inte vinna något i nivå på att mosa ner topparna.
Laila skrev:CODY skrev:Det var verkligen intressant att få vet att Dire Straits representerar
höjdpunkten av ljudkvalitet. Förmodligen vart det därför Brothers In Arms
sålde så bra.
Varför så entusiastiskt . . . positiv . . ???
(*Kan inget av loudnessräjset vara negativt enligt dig. Cody).
*Eller är det bara en "utveckling" där det gäller att "gilla läget" . . .
typ, dä som ä modernt o inne ä dä som gäller, passarräinte så
kan du välan dra nån annanstans eller åtminstone hålla käft . . .
Hulbar skrev:Svante skrev:Hulbar skrev:Svante skrev:Ja, hela loudness race har ju egentligen en teknisk orsak; det är så mycket lättare att bygga apparater som är toppvärdesbegränsande än medelvärdesbegränsande.
Mvh
Visst är det så att det finns en preferens för det starka, men vad jag säger är att det tillsammans med toppvärdesbegränsande prylar driver fram en utveckling där toppfaktorn i produktionerna minskar. Om prylarna i stället hade varit medelvärdesbegränsande så hade vi inte sett utvecklingen med sänkt toppfaktor; man skulle helt enkelt inte vinna något i nivå på att mosa ner topparna.
Jo...Fast apparaternas begränsningar är egentligen inget problem. Ganska billiga apparater kan klara väldigt bra dynamik. Jag tror inte att skivbolagens loudness race har någonting med hifi industrin att göra överhuvudtaget. Förmodligen vill man konkurrera med andra skivbolag. Det skall låta högre! Då är det häftigare... Men apparattillverkare är nog inte alls inblandade.
Mvh
Svante skrev:Hulbar skrev:Svante skrev:Hulbar skrev:Svante skrev:Ja, hela loudness race har ju egentligen en teknisk orsak; det är så mycket lättare att bygga apparater som är toppvärdesbegränsande än medelvärdesbegränsande.
Mvh
Jo...Fast apparaternas begränsningar är egentligen inget problem. Ganska billiga apparater kan klara väldigt bra dynamik. Jag tror inte att skivbolagens loudness race har någonting med hifi industrin att göra överhuvudtaget. Förmodligen vill man konkurrera med andra skivbolag. Det skall låta högre! Då är det häftigare... Men apparattillverkare är nog inte alls inblandade.
Mvh
Nej, du förstår fortfarande inte.
Det faktum att apparaterna är toppvärdesbegränsande i stället för medelvärdesbegränsande stimulerar till loudness race.
Apparaterna må vara hur bra som helst inom sina specar, men så länge man kan vinna nivå genom att mosa toppfaktorn så kommer toppfaktormosning att ske.
Hade apparaterna varit medelvärdesbegränsande så hade inte det skett.
Alltså: Apparaterna / medierna spelar en högst väsentlig roll i loudness race.
Nagrania skrev:Kan någon berätta oss hur man bestämmer ett medelvärde när man mixar en multikanalsinspelning med hårdmetall?
phon skrev:Nagrania skrev:Kan någon berätta oss hur man bestämmer ett medelvärde när man mixar en multikanalsinspelning med hårdmetall?
Man lägger multikanalinspelningen och hårdmetallen i ett högt glas, och sen kör man på med stavmixern.
Medelvärdet är mängden färdig mix i glaset relaterat till glasets höjd.
.
Nagrania skrev:phon skrev:Nagrania skrev:Kan någon berätta oss hur man bestämmer ett medelvärde när man mixar en multikanalsinspelning med hårdmetall?
Man lägger multikanalinspelningen och hårdmetallen i ett högt glas, och sen kör man på med stavmixern.
Medelvärdet är mängden färdig mix i glaset relaterat till glasets höjd.
.
Skämtare där. Jag ville bara visa på svårigheten med att få fram ett medelvärde. Det går väl ann om det är akustiskmusik för då ger det sig naturligt.
Svante skrev:
Det är inte alls svårt. Man mäter RMS-värdet av signalen (2-kanalsmixen). Ska det vara riktigt seriöst så ska signalen frekvensvägas först så att siffran man får ut ungefär motsvarar hörstyrkan (eng. loudness).
Rent tekniskt går det till så att man kvadrerar värdet på alla sampel, tar medelvärdet av dem och tat roten ur summan. Root of the Mean of the Squares, RMS, vettö.
Britt-Gunnar skrev:Laila skrev:CODY skrev:Det var verkligen intressant att få vet att Dire Straits representerar
sålde så bra.
kanske för att man måste vara lite musikaliskt efterbliven för att gilla denna skiva eller ljudnörd/inte så musikaliskt bevandrad
Hulbar skrev:Ok, förstår. Fast jag har nog inte själv råkat ut för några toppvärdesbegränsade apparater. Eller så har jag inte märkt det.
Laila skrev:Britt-Gunnar skrev:Laila skrev:CODY skrev:Det var verkligen intressant att få vet att Dire Straits representerar
sålde så bra.
kanske för att man måste vara lite musikaliskt efterbliven för att gilla denna skiva eller ljudnörd/inte så musikaliskt bevandrad
Helt riktigt voffsingen, själv så är jag enbart ute efter apparajterna.
Conan skrev:Jag skulle vilja se nån studie på om folk i gemen verkligen föredrar en hårt komprimerad version av en inspelning före en som har komprimerats med försiktighet eller inte alls. I den studien skulle det också vara intressant att se om det verkligen är så att en hårt komprimerad låt föredras i enklare anläggningar eller där omgivningen är mer bullrig.
En annan sak som vore intressant att se är om olika typer av musik uppfattas som mer "i behov" av hård komprimering än andra.
Eftersom flera i den här tråden hävdar att musikerna, producenterna, skivbolagen och mastringsfirmorna har full koll på vad de håller på med så måste det ju finnas åtskilliga sådana studier som stöder användningen av hård komprimering.
Nagrania skrev:Svante skrev:
Det är inte alls svårt. Man mäter RMS-värdet av signalen (2-kanalsmixen). Ska det vara riktigt seriöst så ska signalen frekvensvägas först så att siffran man får ut ungefär motsvarar hörstyrkan (eng. loudness).
Rent tekniskt går det till så att man kvadrerar värdet på alla sampel, tar medelvärdet av dem och tat roten ur summan. Root of the Mean of the Squares, RMS, vettö.
Det där låter ju väldigt enkelt men i praktiken är det ingen som kan hinna med att göra sådan. Det finns några företag ute i världen som har kommit med olika förlag på hur man mäter och har kontroll på loudness. Det är film och TV som har önskat sig det. Men jag har inte hört talas om att någon vanlig musikstudio använder loudnessmätare. Jag har något lite erfarenhet av loudnessmätare, som den här. http://www.dk-technologies.com/products ... C-LOUDNESS
och den här; http://www.tcelectronic.com/lm5d.asp
Hulbar skrev:Ok, förstår. Fast jag har nog inte själv råkat ut för några toppvärdesbegränsade apparater. Eller så har jag inte märkt det.
Jag menar att apparatens tekniska förmåga bör sätta gränsen. Inte något förutbestämt värde som ligger långt under vad apparaten kan prestera.
Svante skrev:Jag tror det är mycket enklare än så, man behöver inte bry sig om ljudkvalitet alls för att följande ska hända:...
icko skrev:De konstnärer jag känner är ypperligt insatta i det medium de arbetar med. Att de är nog oförstående teknikilliterata flum är lite att förenkla saken.
De kastar nog med glädje bort en del dynamik ifall de enklare kan förtjäna sitt uppehälle samt att få fler lyssnare till sitt alster.
...men kontentan är väl att, på de skivor där ljudkvalitén är viktigt för musikerna så märker vi det.
Harryup skrev:Jag tror det är enklare än så, bara kolla på nattclubbar. Folk dansar om det är jämt tryck i låtarna, för dynamisk musik så blir det folkdans.
Om LTS skulle göra en studie på clubbing skulle ju det se lite kul ut.
Vissa genrers konsumenter vill inte ha högdynamisk musik.
Användare som besöker denna kategori: lazpete, Majestic-12 [Bot] och 24 gäster