Moderator: Redaktörer
UrSv skrev:Komorok skrev:Filnamn kan väl bara innehålla åtta tecken?
Eller har jag fastnat i MS DOS 6.22?
Du är helt fel ute. Filnamn kan alltid innehålla 11 tecken. 8 före punkten och 3 efter.
Bill50x skrev:01-edward_maya_and_mia_martina-stereo_love
Jag menar, klarar inte normala OS av att hantera filer typ
01 Edward Maya and Mia Martina - Stereo Love ???
Nattlorden skrev:phon skrev:CAPS_LOCK-tangenten har jag tagit bort från tangentbordet.
När Windows-knapparna kom så åkte de av också hos mig.
mx skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:adzer skrev:Svante skrev:Man behöver inget annat än assembler.
Man behöver inget annat än maskinkod
Visst, men det tar 200 år att skriva ihop Excel då.
Nja, sist gick det nog på ~40 år, tror jag.
Skrevs Excel i assembler?
Svante skrev:mx skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:adzer skrev:Svante skrev:Man behöver inget annat än assembler.
Man behöver inget annat än maskinkod
Visst, men det tar 200 år att skriva ihop Excel då.
Nja, sist gick det nog på ~40 år, tror jag.
Skrevs Excel i assembler?
Mja, på sätt och vis. Alltså själva exe-filen är ju assemblerkod.
(Eller är det fel, förresten? Är kanske exe-filen bara en representation av assemblerkoden? Man komplierar ju inte assemblerkod, eller kanske gör man det? Hmm.)
Nattlorden skrev:Det skiljer framför allt i läsbarhet...
Nästa högre abstraktionsnivå är treadresskod... Djupare än att skriva översättare från treadresskod till assembler har jag nästan aldrig behövt gå.
( Men visst hade det varit en dröm att skriva ett eget OS så man verkligen tog ut max ur sin dator genom att köra sitt program direkt som datorns enda OS. Men det lär man aldrig få tid och ork att genomföra. )
Nattlorden skrev:Det stora anledningen till att man inte ger sig på det är att PCn inte är standardiserad, så även om man fick det att funka på en maskin, så skulle porteringsarbetet för att få det att funka på en andra maskin vara kopiöst omfattande även det. PC är ju ett drivrutinshelvete av rang.
De gamla datorerna (VIC20/64, Atari 400/600/800, Atari ST/Amiga) var mycket trevligare på den punkten... När det väl funkade, så funkade det i alla maskiner.
Nattlorden skrev:Hade jag haft en extra maskin över idag så hade jag nog gett mig på att prova att köra Haiku som OS på den, bara för skoj skull. (BeOS klon)
Den kärnan är säkert alldeles tillräckligt snabb och dessutom har den ju Be:s överlägsna filsystem.
mx skrev:Är väl bara att emulera eller göra plats på hårddisken i den befintliga datorn?
Hur mycket plats tror du ett skräddarsytt OS tar upp?
Svante skrev:Mm, jag har alltid satt likhetstecken mellan assembler och maskinkod, de är ju bara olika representationer av samma sak. Alltså, det går att disassemblera ett program. Däremot går det inte att dislispa ett program.
Men jag inser att det ändå finns en skillnad, och kanske assemblatorerna numera tillåter lite variabelnamn och sånt också, som går förlorade i assembleringen..
Magnuz skrev:Bill50x skrev:01-edward_maya_and_mia_martina-stereo_love
Jag menar, klarar inte normala OS av att hantera filer typ
01 Edward Maya and Mia Martina - Stereo Love ???
Gammal vana, helt enkelt.
Bill50x skrev:Morello:
Varför aldrig mellanslag i ett filnamn? Jag har aldrig märkt något problem med det.
Magnuz skrev:Bill50x skrev:Då är det dax att lära om. Speciellt om man dessutom inte taggar filerna så det inte finns någon info att hämta därifrån när man döper om filerna...
Döper om dem till vad?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster