Du som har transparens som ljudideal - spelar du vinyl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-24 23:54

Jansson skrev:Jag vill först och främst ha underhållning.

Lugn, jag kommer snart till Sthlm igen. 8)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-02-25 00:24

Fjonkalicious skrev:
Jansson skrev:Jag vill först och främst ha underhållning.

Lugn, jag kommer snart till Sthlm igen. 8)

F!

Ser jag fram emot.
Det blev lite korthugget på mässan.
Hann inte riktigt att bekanta oss.

Simma lugnt mannen.
På återseende.

:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-25 02:02

Minns första intrycket första gången jag kopplade in en CD-spelare i min anläggning.
Något fattades, lät som digital dolby, rentvättat från allt smått som bidrar till rumskänsla.
Sedan dess har nog min hjärna reparerat denna känsla av att något fattas och upplever inte skillnaden så, när jag växlar mellan vinyl och digitalt media. :o
Men upplever i dag ett friskare stereopanorma på gamla vinyl, vad det nu kan bero på.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-02-25 09:25

Jag eftersträvar transparens och spelar samtidigt vinyl av olika skäl:

- Musiken finns bara utgiven på vinyl (faktiskt inte så ovanligt som man kan tro).

- Jag har musiken på vinyl och vill inte köpa samma musik en gång till på cd eller som filer. (Dvs jag tycker inte det är värt tiden, energin och pengarna det innebär att köpa nya versioner av kanske 500-1000 skivor.)

- En del musik kan det ju faktiskt låta bättre på vinyl, eftersom masteringen för vinylversionen av en skiva ibland är bättre än för cd-versionen, absurt och sorgligt nog. Senaste First Aid Kit-skivan är ju ett sådant exempel.

- Ibland kan jag till och med vara så irrationell att jag spelar vinyl för att jag vill spela vinyl (t.ex. för att jag gillar processen av att ta fram ett stort fint omslag och titta på det och känna vinylskivan i handen).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-25 10:00

tobm skrev:- Ibland kan jag till och med vara så irrationell att jag spelar vinyl för att jag vill spela vinyl (t.ex. för att jag gillar processen av att ta fram ett stort fint omslag och titta på det och känna vinylskivan i handen).

Det tycker jag låter väldigt rationellt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-25 10:04

+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-02-26 23:47

Jag tycker nog att resultatet i tråden stödjer den bild jag hade sedan tidigare. Och det är väl inget konstigt med det utan jag ser det som rent naturligt. Vinyl är ju mätbart sämre varför man då skulle välja det om just mätningar är viktigt känns märkligt.

Det är till och med fler som berättat om deras avspelning av vinyl som också påpekar att dom inte har transparens som ideal.

Därmed står min uppfattning fast. Ska jag fråga någon om lämplig pickup vänder jag mig till folk som spelar vinyl därför att dom tycker det är välljudande. Och frågar jag efter elektronik som är mätbart transparent frågar jag någon som har koll på den biten.

MvH Trollet... Jag menar Carl :)
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-02-26 23:50

Tror aldrig vinyl kommer bli den dominerande källan här hemma, men är
sugen på att så småningom bygga upp en välfungerande vinylrigg. Saknar
musiken jag bara har på vinyl.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-02-27 00:05

Ragnwald skrev:Men upplever i dag ett friskare stereopanorma på gamla vinyl, vad det nu kan bero på.

Dålig kanalsepration där läckaget dessutom smiter över i motfas. Kan göras med digital delays eller i dator.
Kolla den där mini-DSPn dom håller på med på DIY-avdelningen. Den kan göra sådana effketer om man programerar den till det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-27 00:48

Vinylcalle skrev:Jag tycker nog att resultatet i tråden stödjer den bild jag hade sedan tidigare. Och det är väl inget konstigt med det utan jag ser det som rent naturligt. Vinyl är ju mätbart sämre varför man då skulle välja det om just mätningar är viktigt känns märkligt.

Det är till och med fler som berättat om deras avspelning av vinyl som också påpekar att dom inte har transparens som ideal.

Därmed står min uppfattning fast. Ska jag fråga någon om lämplig pickup vänder jag mig till folk som spelar vinyl därför att dom tycker det är välljudande. Och frågar jag efter elektronik som är mätbart transparent frågar jag någon som har koll på den biten.

Fast, vad är det som är din uppfattning, egentligen?

Inte är det väl att alla som har transparens som ideal inte spelar vinyl och alla som inte har det bara spelar vinyl? Alltså, det finns nog alla grader, och som du säger så är det väl troligt att det är vanligare att man väljer bort vinyl om man vill ha en transparent kedja från studio till högtalare.

Men samtidigt så finns det förstås folk som jobbar sig blå för att få en nära transparent vinylkedja, och det finns folk som struntar i transparensen som ändå bara spelar digitala medier.

Så det är nog som det brukar vara när man undersöker samvariation mellan två parametrar; här finns det en viss (negativ) korrelation mellan transparensiver och vinylbenägenhet, men alla kombinaitioner finns.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-02-27 01:08

Svante skrev:
Vinylcalle skrev:Jag tycker nog att resultatet i tråden stödjer den bild jag hade sedan tidigare. Och det är väl inget konstigt med det utan jag ser det som rent naturligt. Vinyl är ju mätbart sämre varför man då skulle välja det om just mätningar är viktigt känns märkligt.

Fast, vad är det som är din uppfattning, egentligen?

Inte är det väl att alla som har transparens som ideal inte spelar vinyl och alla som inte har det bara spelar vinyl? Alltså, det finns nog alla grader, och som du säger så är det väl troligt att det är vanligare att man väljer bort vinyl om man vill ha en transparent kedja från studio till högtalare.

Men samtidigt så finns det förstås folk som jobbar sig blå för att få en nära transparent vinylkedja, och det finns folk som struntar i transparensen som ändå bara spelar digitala medier.

Så det är nog som det brukar vara när man undersöker samvariation mellan två parametrar; här finns det en viss (negativ) korrelation mellan transparensiver och vinylbenägenhet, men alla kombinaitioner finns.

Min uppfattning är mer eller mindre densamma som din. Tydligen väldigt kontroversiellt hos vissa.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-02-27 19:00

Själv tycker jag inte att Vinyl fyller mina behov men ser klart nyttan med mediet. Klart att gamla sportbilar som morgan och liknande är med i en panteon för bilintresserade likaväl som moderna. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-02-27 19:14

Ragnwald skrev: Men upplever i dag ett friskare stereopanorma på gamla vinyl, vad det nu kan bero på.

Det är väl för att sång och trummor är i höger högtalare medan sologitarr och bas är i vänster?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-27 19:37

phon skrev:
Ragnwald skrev: Men upplever i dag ett friskare stereopanorma på gamla vinyl, vad det nu kan bero på.

Det är väl för att sång och trummor är i höger högtalare medan sologitarr och bas är i vänster?

Jodå, det finns sådana skivor.

Men det är inte därför vinyler låter friskare, och bättre, än CD.

/ B

Föregående

Återgå till Generellt om hifi