Tack för ytterligare synpunkter som kan hjälpa mig ta ställning till om och hur boken skulle kunna skrivas och utformas.
Kommentarer
Jansson, det gläder mig att du tänker att jag bör utgå ifrån min egen syn på ämnet. Ett annat upplägg riskerar att det skulle bli en annan typ av bok än den jag eventuellt kommer att försöka skriva.
Ragnwald, jag känner förstås till Jean Hiraga och har även träffat honom några gånger för länge sedan. Dock har jag inte läst någon av hans böcker. Dels tänker jag att någon ”säljsuccé” möjligen inte är realistisk att försöka uppnå för min eventuella bok. Vidare tänker jag att Hiraga antagligen har en annan grundtanke med sin gärning då han är konstruktör och vill delge sina idéer inom det området. Inte desto mindre uppskattar jag förstås din vänliga tanke om potentiell försäljningsframgång för min ännu oskrivna bok

.
phloam, jag kan bara hålla med dig om risken med att vilja ta med för mycket samtidigt som en hårt nischad bok inte är vad som lockar mig. Knepigt

! Men ändå tänker jag (orealistiskt önsketänkande?) att det borde vara möjligt att förena övergripande hi-fi-historia med systemteknik, apparatutveckling, konstruktionsfilosofier och konstruktörer å ena sidan, med musiken, lyssnarperspektivet och mediebranschens utveckling å andra sidan.
sprudel, en inspirerande idé du tar upp om att jag skulle kunna skriva om anläggningar och utrustning som passerat i mitt hi-fi-liv

. Jättekul att skriva om tänker jag, inte minst med alla psykologiska och musikupplevelsemässiga aspekter jag då naturligt får komma in på.
screen, tack för din uppmuntrande tro på bokens potentiella möjligheter att göra nytta i branschen

. Tanken har faktiskt inte föresvävat mig att min eventuella hi-fi-bok skulle kunna få en så stor betydelse som du är inne på men tanken inspirerar och förpliktigar. Ett synnerligen stort och uppriktigt tack för dina ord.
hifikg, jag tror du har helt rätt i risken för bålbränning; möjligen oavsett vad det står i den

.
Jag tycker det räcker med att läsa på Faktiskt för att inse att hi-fi-frågor för somliga handlar om något annat än hi-fi. Det skriver jag inte från en antagonistisk, negativ utgångspunkt utan snarare som ett konstaterande som rymmer annat intressant än bara hi-fi.
Återigen får jag skäl att nämna min vän professor emeritus Alf Gabrielssons bok
Starka musikupplevelser – Musik är mycket mer än bara musik. Jag tror alltså att musiken som konstart handlar om det mesta vi är med om under våra liv i relation till den musik vi fått uppleva vid specifika tillfällen.
En helt underbar textrad som ingår i Red Mitchells text till Nils Lindbergs vackra ballad
As You Are lyder: ”Aren´t our lives just a part of our music … ”. Kommentarer är förhoppningsvis obehövliga.
tobm, jag håller med dig om rimligheten i att en eventuell hi-fi-bok av mig bör vara kortare än nämnd religiös bok. Vidare kan jag bara instämma i att det finns risker med att ”gapa över mycket och förlora hela stycket”.
mx, du sätter fingret på en konkret underavdelning som boken definitivt skulle innehålla: olika synsätt på hi-fi. Många hi-fi-frågor som diskuteras här på Faktiskt är enligt mig inte sakfrågor som behöver utredas. Frågorna är redan uttömmande utredda sedan årtionden. I stället är de uttryck för olika individers önskan att tro, tro sig veta samt att berätta för andra att de vet; tyvärr ibland sådant som de inte vet.
stefanolo, varmt tack för din positiva uppmuntran

. Sådant spelar självklart roll för mig liksom för alla, tror jag.
darkg, dina tankar om delvis fristående uppslag är tänkvärt.
När jag tänker på mina anekdoter inser jag även att det finns vissa praktiska problem med att skriva om dem eftersom de inte sällan innehåller omständigheter som för de inblandade kan uppfattas som mindre smickrande. Eftersom jag söker gemenskap, vänlighet och samarbete inom livets alla områden men alldeles särskilt inom hi-fi-branschen, inser jag att några av mina ”tyngsta” anekdoter möjligen går bort av medmänskliga hänsyn. Men detta har jag inte tänkt igenom tillräckligt än ...
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.