Hjälp med högtalarplacering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-08-13 20:41

Om du har tänkt att ha 3m mellan högtalarna man väl sitta ca 3.5m ifrån dom?

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-14 00:34

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:
doze84 skrev:
Nefilim skrev:
(I USA finns det ju massor av olika religiösa sekter där man övertygar
människor att tro benhårt på det man predikar. Nu finns det lyckligtvis en massa
olika avprogrammiseringsprogram för människor som räddats ur
dessa sekter! Liknar dessa trosuppfattningar .)

Skillnaden är att i denna sekt som kommer alla fram till samma resultat om och om igen med samma apparatar och underlag kablar och så vidare.
Låter mer som vetenskap.

Vi använder metoden på andra produkter än linns också. Hade det varit en sekt, ledd av linn, hade man blivit bannlyst då:)

+100.

Alla kan höra skillnaden.
Du vet inte hur dåliga öron folk kan ha.

Men jag utmanar er på att utföra era övningar hos mig, gärna vid någon tillställning där fler kan delta. Vad har jag att förlora?

Håller med, vissa vet inte hur, eller tror inte om sig själv att kunna höra skillnader, på hifiprodukter.

Det finns några problem med en sådan tillställning:

Vart bor du någonstans?
Jag är ju inte jättesugen att lägga tusen kronor på att åka fram och tillbaka till göteborg, för att flytta högtalare hos någon, som kanske väljer att dissa våran teori, även om vi gör en bra installation.

Sen har jag gärna med mig en vän för bättre koncentration. Kan vara svårt att få till.

Det kan förbättra , eller försämra koncentrationen avsevärt att arbeta med fininställningar i en kritisk miljö, och inför åskådare.

Jag är ganska ny på denna sport och tar ofta gott om tid på mig. Det är ofta jag känt att jag har kännt bristande koncentration och fortsatt nästa dag.

Men med lite tur i omständigheter kan man få det klart på en eller två timmar eller så om man jobbar aktivt.

Men som ovannämnt så brukar jag lägga ner om jag har dålig koncentration en dag och fortsätta en annan, och sen finns det många som är bättre än oss på det hela.

Om du vill göra en tillställning och ställa något på spel, så är det ju bättre att du tar dit lejonklou, som är erkänt duktig på det hela:)

Sen finns det ju ytterligare en faktor som gör det hela lite vanskligt. Om vi hittar en bra possition, så är det ju inte säkert att du hör det vi hör, förän efter en tid. Det har visat sig vara väldigt svårt att få folk att börja tänka i musikalitet, spelglädje termer, efter att dom varit inprogrammerade på luftighet, upplösning, ljudbild och dynamik:)(även om mycket sånt följer med på köpet vid en bra installerad anläggning.

Sen vet jag inte om ett pipsystem som är konstruerat för mjuk vägg, svarar på förflyttningar på samma sätt, som andra högtalare.

osv-
.....

Min kompis bor i uppsala i höst och jag kommer säkert hälsa på honom. Går säkert att hitta ett tillfälla när vi kan komma och tuna dina högtalare, om du bor där i närheten. Men ha ovanstående grejer i åtanken:)
Senast redigerad av doze84 2012-08-14 00:51, redigerad totalt 1 gång.
Hifi-djungels viktigaste kompass heter "tune dem". Utan "tune dem" är du dömd till att bränna pengar för resten av ditt liv utan att komma fram.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-14 00:38

Jag bor i Sthm och senhösten blir nog alldeles lagom.

Det är inga Ino högtalare, faktum är att de helt saknar namn. Ni kan få hitta på ett också.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-14 00:44

MagnusÖstberg skrev:Jag bor i Sthm och senhösten blir nog alldeles lagom.

Det är inga Ino högtalare, faktum är att de helt saknar namn. Ni kan få hitta på ett också.

Får jag vara med? :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-14 00:45

Självklart!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-14 00:54

MagnusÖstberg skrev:Jag bor i Sthm och senhösten blir nog alldeles lagom.

Spännande ett hemmabygge alltså. Står dom mot en rak vägg?

Uppdaterade förra posten, med problematik kring att göra en tillställning av det hela..

Ser nog hellre att man gör spontana besök, och kanske av flera linnister i omgångar och kollar om dom ställer högtalarna på ungefär(hellst exakt) samma possition:)
Hifi-djungels viktigaste kompass heter "tune dem". Utan "tune dem" är du dömd till att bränna pengar för resten av ditt liv utan att komma fram.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-14 01:31

Ni får bestämma agendan såklart, och musiken.

Jag ger det den tid ni anser behövs. Det kan ju verkligen bli kul det här.

Det finns flera högtalare att välja på. Någon kan vara för svår för er.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-08-14 01:45

Jag testade med mina piP,tyckte de svarade dåligt på tune,de lät ungefär samma mest hela tiden. Ingvar gör fina högtalare,fokuserar dock kanske inte på musikalisk tydlighet,de är dock bra på andra saker.
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-08-14 07:13

ivor-isobarik skrev:Jag testade med mina piP,tyckte de svarade dåligt på tune,de lät ungefär samma mest hela tiden. Ingvar gör fina högtalare,fokuserar dock kanske inte på musikalisk tydlighet,de är dock bra på andra saker.

Jag håller inte med alls. Hoppas det är OK!
Kom hem i söndags efter sommaren i Bohuslän(8 veckor borta från min anläggning), och lyssnade en liten stund igår kväll efter ett intensivt tennispass på Neil Young - Live at Massey Hall!
Herre jösses så bra, att det går att producera/återge musik på det sättet. Hela kroppen vibrerade av vällust.
Detta var alltså via Ino i16s. Det spelades musik något in i h-e!
Tvivlar du är du välkommen att höra, jag tror du behöver nya lyssningsupplevelser. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-14 07:57

MagnusÖstberg skrev:Självklart!

Kul! Det här ska bli intressant. Ska verkligen bli imponerande att se hur Linnfolket hör skillnad på millimeterförflyttningar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-14 09:35

Jag har ställt in högtalarna och vägrar flytta dem. Jag flyttar min soffa istället (då jag har gott om plats bakom att justera in). Jag funderar på att döpa den till 'Couch Dem 1.18 Über' :D
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-14 10:26

hifikg skrev:

Kul! Det här ska bli intressant. Ska verkligen bli imponerande att se hur Linnfolket hör skillnad på millimeterförflyttningar.
Jag är mer nyfiken på tillvägagångsviset och undrar om det egentligen skilljer sig från mitt egna.

Det kanske bara är vackrare ord?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-14 10:39

MagnusÖstberg skrev:
hifikg skrev:

Jag är mer nyfiken på tillvägagångsviset och undrar om det egentligen skilljer sig från mitt egna.

Voodoo

mangs

Inläggav mangs » 2012-08-14 12:30

jag tycker inte det är konstigt att man med små förflyttningar upplever stora skillnader i ljudet. Om man mäter med en mikrofon och sett både hur RTA och direktljudet vid pulsmätning varierar genom små förflyttningar så är det ju långt ifrån orimligt att inte detta skulle vara hörbara skillnader på flera dB vid vissa frekvenser.

Självklart är inte ett rum exakt symmetriskt men likväl blir det ju en förndring i gångväg för både direktljud och rumsklangen om systemet inte är korrekt uppställt.

Framför allt märker jag skillande om mm som skiljer påverkar högtalarens lutning alternativt invinkling.

Sitt i sweetspot och låt den ena högtalaren ha 651mm resp 600mm från varje fronthörn vid golvet mot bakvägg. Andra högtalaren har istället 650mm resp 601mm för samma mått.
1mm skillande men vinkeln från varje högtalare skiljer sig mer.
Lägger vi då även till att högtalaren/Panelen är något bakåtlutade kommer både direktljud och resonanser från frummet bli olika för resp högtalare. i vissa fall kanske detta ger en bättre balans och ett bättre ljud men klart är i alla fall för min del att det påverkar. Sedan tror jag att det varierar rätt friskt mellan olika högtalares spridningsegenskaper. En högtalare som har mer direktljud likt elrktorstatpanel har mer at tvinna på exakt placering än en högtalare som är avsedd för att låta rummets bidrag till ljudet vara det dominerande.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-14 12:48

Med den där millimeternoggranheten blir det väl till att lyssna själv, knappast i sällskap med andra? Redan att flytta in en person till i lyssningsrummet brukar ge en viss skillnad i rummets "signatur".

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-08-14 13:06

Nja. Om jag förstått tune demarna rätt så har antalet personer i ett rum ingen påverkan på ljudet, även om man skulle kunna tro att ljudvågor studsar även på människor. I vilket fall kan den påverkan knappast vara viktig eftersom ljudet låter bäst (musikaliskt), efter inställningen, oavsett var man befinner dig i huset? Efter en tune dem, så låter ljudet bäst ifrån köket, ifrån trädgården såväl som från grannen.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-14 13:08

Kimpost skrev:Nja. Om jag förstått tune demarna rätt så har antalet personer i ett rum ingen påverkan på ljudet, även om man skulle kunna tro att ljudvågor studsar även på människor. I vilket fall kan den påverkan knappast vara viktig eftersom ljudet låter bäst (musikaliskt), efter inställningen, oavsett var man befinner dig i huset? Efter en tune dem, så låter ljudet bäst ifrån köket, ifrån trädgården såväl som från grannen.

Det är faktiskt sjukt bra, måste testa själv...

Vad hände med "min" tråd egentligen...

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-14 13:21

Nasjo skrev:Om du har tänkt att ha 3m mellan högtalarna man väl sitta ca 3.5m ifrån dom?

Jepp, kan inte ha dem så brett. Som mest kan jag nog dra isär dem 2,5 meter... Ska labba lite under veckan när tillfälle ges. Inte så lätt med en unge på två månader och en på dryga 2 år att hålla reda på. :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-14 20:36

adzer skrev:
MagnusÖstberg skrev:
hifikg skrev:

Voodoo
Tja, om det är Vodoo eller något annat får man väl se.

Jag är grymt intresserad av processen. Det kanske slutar med att de säger att det är omöjligt för att högtalarna är så dåliga också.

Det kanske stämmer.
Jag saknar dig.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-08-14 21:11

sprudel skrev: Hela kroppen vibrerade av vällust.
Detta var alltså via Ino i16s.

Vad hette det där tilltugget sa du? :D

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-14 22:00

Goldfinger skrev:
sprudel skrev: Hela kroppen vibrerade av vällust.
Detta var alltså via Ino i16s.

Vad hette det där tilltugget sa du? :D

pY-4
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-09-11 23:41

Fick du till högtalarjusteringen?

Här liras Neil Young för fullt och mysfaktorn är stor.
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-12 05:59

ivor-isobarik skrev:Jag testade med mina piP,tyckte de svarade dåligt på tune,de lät ungefär samma mest hela tiden. Ingvar gör fina högtalare,fokuserar dock kanske inte på musikalisk tydlighet,de är dock bra på andra saker.

+100.

Precis min erfarenhet.

Musikalisk tydlighet är inte piPs största fördel.
Det är heller inte konstigt eftersom de uppenbarligen inte är konstruerade med tunemethod. Som ivorisobarik säger så spelar de " hifi" rätt bra, men det finns ett fåtal högtalare för samma pris som klarar det aningens bättre ( enligt min åsikt ) .

Jag tror många misslyckas att höra skillnad på placeringar pga både högtalarna och elektroniken som sitter innan.

Hedervärt och vänligt erbjudande iövrigt av doze att åka hem till magnusöstberg och demonstrera hur musik fungerar .
Senast redigerad av Richard 2012-09-12 06:04, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-12 06:03

RogerGustavsson skrev:Med den där millimeternoggranheten blir det väl till att lyssna själv, knappast i sällskap med andra? Redan att flytta in en person till i lyssningsrummet brukar ge en viss skillnad i rummets "signatur".

Ditt resonemang stämmer om du fokuserar på " ljudet" . Lyssnar du till musikens melodier stämmer ditt resonemang inte.

Dåliga högtalare ( som spelar melodierna dåligt= otydligt) låter ungefär lika dåligt oavsett placeringen.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-09-12 06:15

RogerGustavsson skrev:Med den där millimeternoggranheten blir det väl till att lyssna själv, knappast i sällskap med andra? Redan att flytta in en person till i lyssningsrummet brukar ge en viss skillnad i rummets "signatur".

så e de MR. namne :wink:
burning in the eyes of the maker

Föregående

Återgå till Generellt om hifi