Om vi börjar från botten med AMP III, ett slutsteg som låter som SAM V2, är tänkt som biamping till SAM V2. Ett bra slutsteg för pengarna, men kan inte riktigt leverera den dynamik som man är signifikativt för Audionet, detta omdöme gäller även SAM V2. Missförstå mig nu inte, för pengarna är det bra.
AMP IV är ett slutsteg som har överaskat mig, det låter precis som AMP II G2 i klang, saknar lite kraft, luft och upplösning. Men det gör det mesta rätt, och man kan biampa då det är ett 4 kanalsslutsteg.
AMP I, en kraftkarl med bra dynamik, men det här slutsteget är en tidig konstruktion innan Bert Sander kom in i leken. Går inte lika högt i klass A om jag har förstått det rätt. Har en något ljusare klang än AMP II G2 och saknar kraft i botten samt upplösning jämfört med AMP II G2. Faktum är att jag hade satsat på en AMP IV i stället då den har en trevligare klang.
AMP VII, Ett multikanalssteg med kraft. Helt suveränt i hembion, har en något ljusare klang än AMP II G2 samt något sämre upplösning, men kraft finns.
AMP II G2, Slutstegen är fulla av dynamik och det är bara att spela, det känns som om de aldrig tar slut. Jag har jämfört många slusteg mot detta och kan bara konstatera att jag inte vill byta. Det finns slutsteg som är bättre på vissa parametrar men saknar helheten. Det som kan bli bättre är mellanregister och diskant. De gånger de har fått se sig slagna på dessa områden handlar det om slutsteg för 200-250', men i dessa fall har helheten med det musikala drivet och attacken i musiken varit bättre på AMP II G2.
AMP II MAX, är egentligen en AMP II med mer kraft. AMP II MAX var just en AMP II i många år innan de blev uppgraderade till AMP II G2 MAX. Den första generationen var något ljusare i klang. Jag har inte lyssnat tillräkligt på den senaste versionen, men de låter inte riktigt som AMP II G2. Jag tycker faktiskt att mellanregister och diskant är något bättre på AMP II G2, så behöver du inte de extra watten så satsa på AMP II G2.
Skall tilläggas att Audionet är krävande med sin omgivning, det är precis som en F1 bil, oerhört känslig för minsta lilla skit på ringen.
Det är ju så ju bättre anläggningen blir, får du in något som inte passar eller en feljustering av rummet så avslöjas det obönhörligen.
Mvh
Micke