AudioNet-slutsteg, erfarenheter, tankar, kommentarer.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audionet

Inläggav Audionet » 2005-02-15 20:17

OK, känner att jag måste tillföra lite information om mina husgudar :wink:

Om vi börjar från botten med AMP III, ett slutsteg som låter som SAM V2, är tänkt som biamping till SAM V2. Ett bra slutsteg för pengarna, men kan inte riktigt leverera den dynamik som man är signifikativt för Audionet, detta omdöme gäller även SAM V2. Missförstå mig nu inte, för pengarna är det bra.

AMP IV är ett slutsteg som har överaskat mig, det låter precis som AMP II G2 i klang, saknar lite kraft, luft och upplösning. Men det gör det mesta rätt, och man kan biampa då det är ett 4 kanalsslutsteg.

AMP I, en kraftkarl med bra dynamik, men det här slutsteget är en tidig konstruktion innan Bert Sander kom in i leken. Går inte lika högt i klass A om jag har förstått det rätt. Har en något ljusare klang än AMP II G2 och saknar kraft i botten samt upplösning jämfört med AMP II G2. Faktum är att jag hade satsat på en AMP IV i stället då den har en trevligare klang.

AMP VII, Ett multikanalssteg med kraft. Helt suveränt i hembion, har en något ljusare klang än AMP II G2 samt något sämre upplösning, men kraft finns.

AMP II G2, Slutstegen är fulla av dynamik och det är bara att spela, det känns som om de aldrig tar slut. Jag har jämfört många slusteg mot detta och kan bara konstatera att jag inte vill byta. Det finns slutsteg som är bättre på vissa parametrar men saknar helheten. Det som kan bli bättre är mellanregister och diskant. De gånger de har fått se sig slagna på dessa områden handlar det om slutsteg för 200-250', men i dessa fall har helheten med det musikala drivet och attacken i musiken varit bättre på AMP II G2.

AMP II MAX, är egentligen en AMP II med mer kraft. AMP II MAX var just en AMP II i många år innan de blev uppgraderade till AMP II G2 MAX. Den första generationen var något ljusare i klang. Jag har inte lyssnat tillräkligt på den senaste versionen, men de låter inte riktigt som AMP II G2. Jag tycker faktiskt att mellanregister och diskant är något bättre på AMP II G2, så behöver du inte de extra watten så satsa på AMP II G2.

Skall tilläggas att Audionet är krävande med sin omgivning, det är precis som en F1 bil, oerhört känslig för minsta lilla skit på ringen.

Det är ju så ju bättre anläggningen blir, får du in något som inte passar eller en feljustering av rummet så avslöjas det obönhörligen.

Mvh
Micke

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-15 20:23

Tackar för den utläggningen Micke, myckey intressant! :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: AudioNet-slutsteg, erfarenheter, tankar, kommentarer.

Inläggav shifts » 2015-11-11 20:13

Rydberg skrev:Kommer antagligen behöva ett par bra oballade steg framöver, detta tyska märke verkar göra bra prylar. Vad tror ni?

Nekrobump. Var det redan här du började nosa kring Audionet som märke Rydberg? :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-11 21:34

Jag har hört rykten via någon bekant med begagnad hifi att det är högt servicebehov på AudioNet-slutsteg. Jag tänker självfallet inte gå i god för det själv, men "where there's smoke, there is fire" typ. Har hört de prestera bra vid tillfälle själv, så jag har ingen anledning att svartmåla utan hade annars gärna kunnat tänka mig ett par. (Ett par av original JMLabs Mezzo Utopia drivet av AudioNet-slutsteg och dCS upsampler/dac/försteg från en AudioNet-transport är en av mitt livs större hifi-upplevelser)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-11-11 22:01

JMLabs Mezzo Utopia och AudioNet, denna kombi skulle göra rejält ont i öronen 8O JMLab, numera Focal är duktiga på hissad diskant och nertonad bas när de bygger högtalare.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-11-11 22:09

Nattlorden: Tur för Rydberg att han köpte försteg. :wink:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2015-11-12 00:40

Hur kan det komma sig att en förstärkare som distar med 0,0001 % låter bättre än den andra som distar med 0,001 när man spelar upp musiken över en högtalare som distar med upp till 1% och inte kan prestera ljudkurvan 20 till 20 000 hz med en avvikelse på några hundradels db?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-12 09:45

Helmut skrev:Hur kan det komma sig att en förstärkare som distar med 0,0001 % låter bättre än den andra som distar med 0,001 när man spelar upp musiken över en högtalare som distar med upp till 1% och inte kan prestera ljudkurvan 20 till 20 000 hz med en avvikelse på några hundradels db?

Alla distformer är inte lika illaljudande. Dessutom är ju disten du har i högtalarna närvarande i samma grad i båda fallen, och disten läggs ihop - den maskeras inte (i normalfallet i alla fall).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-11-12 13:14

shifts skrev:
Rydberg skrev:Kommer antagligen behöva ett par bra oballade steg framöver, detta tyska märke verkar göra bra prylar. Vad tror ni?

Nekrobump. Var det redan här du började nosa kring Audionet som märke Rydberg? :)

Det verkar onekligen som det :D AudioNET har jag alltid sett som intressanta men sedan jag provade Bryston föll de lite i glömska för min del. Bryston har inget referensförsteg med unity-gain-funktion så jag fick titta på annant håll. Jag hade PRE G2 i kikaren men efter mycket läsande på tyska forum visade sig att DNP innehåller ett moddat PRE G2 försteg och skall också låta bättre än PRE G2. Det sista verkar de flesta vara överens om.

Jag spelar just nu via Bryston BDP-2 digital in i DNP:n och det låter verkligen detaljerat och luftigt. Speciellt på akustiska inspelningar får man en insyn i vad som händer som inte riktigt infann sig med Bryston-kedjan. Eventuellt saknas lite "stampa-taken-känsla" via AudioNET jämfört med Bryston men jag är inte säker, måste lyssna mer. Nu väntar jag på även på en digitaluppgradering i Bryston-grejerna så vad som i slutändan stannar får vi se.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2015-11-12 19:18

FBK skrev:JMLabs Mezzo Utopia och AudioNet, denna kombi skulle göra rejält ont i öronen 8O JMLab, numera Focal är duktiga på hissad diskant och nertonad bas när de bygger högtalare.

Det du upplever kommer troligast inte från tonkurvan, hur det låter kommer an på mycket mer än just bara den.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-12 20:51

FBK skrev:JMLabs Mezzo Utopia och AudioNet, denna kombi skulle göra rejält ont i öronen 8O JMLab, numera Focal är duktiga på hissad diskant och nertonad bas när de bygger högtalare.

Den gjorde det inte då. Kan det vara att man senare försökt briljera med sin berylliumdiskant och därför skruvat upp den delen. Den hade inte lika fin botten som 'svejkrarna', men det blev en jäkla bra dynamik från dCS/audionet kombon...
Årtal vi pratar om är 97-'00 någonstans.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2015-11-12 21:33

Jag ser inget med den modellen som ger anledning att misstänka en medveten nivåhöjning i övre registret, en trolig resonans vid 20khz men så kan det se ut med metalldomar.

Jag kollade några fler modeller och fann att samma signatur återfinns även där, verkar vara något man får dras med hos deras inverterade domar.

Så visst kan man säga att fenomenet påverkar tonkurvan, men det är inte detsamma som att höja insignalen över ett begränsat frekvensspann, (linjär dist), en resonans är inget som hör till ursprungssignalen. :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-11-13 03:14

Nattlorden skrev:

Den gjorde det inte då. Kan det vara att man senare försökt briljera med sin berylliumdiskant och därför skruvat upp den delen. Den hade inte lika fin botten som 'svejkrarna', men det blev en jäkla bra dynamik från dCS/audionet kombon...

Det sägs annars att Focals senaste modeller blivit lite "mjukare" uppåt. Säkerligen på gott och ont. Har inte själv kunnat bilda mig en uppfattning om det dock.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-13 08:54

Vinylcalle skrev:
Nattlorden skrev:

Det sägs annars att Focals senaste modeller blivit lite "mjukare" uppåt. Säkerligen på gott och ont. Har inte själv kunnat bilda mig en uppfattning om det dock.

De kanske själv insett problemet och backat? I så fall säkert en god tanke.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-11-13 09:15

Har lyssnat en del på Diablo och Scala i hemmiljö och minns inte någon vasshet. Han som äger dem lyssnar på samma oväsen som jag gör, inte känt för sina bra inspelningar, och med överbetonad topp skulle den musiken bli outhärdlig. Däremot upplevde jag ibland att de "knuffade" till i diskanten, svårt att beskriva det på något annat sätt. Det hörde jag visserligen aldrig hos honom, men på en Sthlms-mässa.
2021 maj på Spotify

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2015-11-13 13:01

shifts skrev: Däremot upplevde jag ibland att de "knuffade" till i diskanten, svårt att beskriva det på något annat sätt. Det hörde jag visserligen aldrig hos honom, men på en Sthlms-mässa.

Om denna högtalare har samma fenomen som jag sett på en del andra modeller gissar jag på att det är just en excitation av en resonans du beskriver.
Det är dock mycket jobbigare för örat med smalbandiga peakar runt 2-4khz, men tyvärr inte helt ovanligt eftersom många högtalare är delade just där och somliga klarar inte övergången utan större krumbukter i tonkurvan.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-11-13 23:26

Nattlorden skrev:

Den dCS kombi du pratar om lyssnade jag också på, (skulle aldrig fått godkänt av LTS :mrgreen: ) fick nöjet att höra dem genom mina egna Sonus Faber Grand Piano Home som jag hade på den tiden och dåtidens bästa hembio-pryttlar ifrån Audionet lyssnade jag också på genom mina dåvarande Sonus Faber Grand Piano Home. Detta var vid olika Hifi-träffar genom Hififorum där jag hade med Sonusarna. Var lärorikt att höra dem i olika miljöer och med helt olika elektronik och man lärde sig en sak att man skall inte vara så kategoriskt dömande när man lyssnar på mässor och därför är det underhållning att läsa intryck ifrån mässor där folk sågar produkter till höger och vänster efter en lyssning på mässa.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-01-02 16:52

shifts skrev:

Så, nu har jag ett par AudioNET AMP här hemma, ska bli kul att utvärdera! :)

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-01-02 16:59

Rydberg skrev:Så, nu har jag ett par AudioNET AMP här hemma, ska bli kul att utvärdera! :)

Ja hur står sig 28:orna tro? Kanske du får uppgradera till SST3-status. Är det ett Passförsteg jag ser i hyllan?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-01-02 17:16

Panelguy skrev:
Rydberg skrev:Så, nu har jag ett par AudioNET AMP här hemma, ska bli kul att utvärdera! :)

Ja hur står sig 28:orna tro? Kanske du får uppgradera till SST3-status. Är det ett Passförsteg jag ser i hyllan?

Jag tror inte man kan uppgradera mina steg till SST3, de bytte nämligen transformator efter seriennummmer 180 och då byttes även en del plåtar i lådan eftersom nya transformatorn hade andra befästningspunkter. Nåväl, vi får se hur de står sig som de är.

Det stämmer, ett Pass Labs XP-10 försteg "slank också med", det ska dock inte stanna.

Bild

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-01-02 17:27

Rydberg skrev:
Det stämmer, ett Pass Labs XP-10 försteg "slank också med", det ska dock inte stanna.

[ Bild ]

Inget att ha, eller?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-01-02 17:48

Det var bestämt redan från början att det skulle säljas. Huruvida det är något att ha vet jag inte, bara testat som hastigast.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-01-03 00:16

Tjena Rydberg, jag är nyfiken på din analys av nya stegen när den kommer, när jag jämför brukar jag försöka lyssna förbi tonal-karaktären och koncentrera mig enbart på "genomsläppsförmåga", dvs vilket av alternativen som bäst klarar att plocka fram den rumsinformation som vittnar om inspelningslokalens beskaffenhet.
Efterklangsinformation som uppkommer när tex instrument/sångare tystnar ligger väldigt lågt i nivå och där finns skillnader, kontrasten mellan micro och macrodetaljer påverkar också ljupledsperspektivet.

Jag brukar undvika att bry mig om apparatens "ljuddesign" för den är mindre viktig i mitt sätt att bedöma.

Bedömning för den enskilde bör naturligtvis ske på dennes egna premisser för att nå egna mål, mitt sätt är bara ett alternativ, men jag misstänker av vad jag har läst runt dina tidigare tester att du verkar ta dig ordentlig tid i dina jämförelser/utvärderingar, det gör oddsen bättre att få grepp om den här sortens olikheter.

Sen jag börjat utvärdera på detta sätt har apparatbytandet hamnat på en väldigt låg frekvens, tror det beror på att färre ljudegenheter inte triggar lyssningströtthet på samma sätt.

Det kan låta lite motsägelsefullt men apparater som upplevs lite tråkiga är oftast bättre än de som (av en del) beskrivs som "musikaliska" och med "stampa takten" faktor.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-01-03 20:36

Goldfinger skrev:Tjena Rydberg, jag är nyfiken på din analys av nya stegen när den kommer, när jag jämför brukar jag försöka lyssna förbi tonal-karaktären och koncentrera mig enbart på "genomsläppsförmåga", dvs vilket av alternativen som bäst klarar att plocka fram den rumsinformation som vittnar om inspelningslokalens beskaffenhet.
Efterklangsinformation som uppkommer när tex instrument/sångare tystnar ligger väldigt lågt i nivå och där finns skillnader, kontrasten mellan micro och macrodetaljer påverkar också ljupledsperspektivet.

Jag brukar undvika att bry mig om apparatens "ljuddesign" för den är mindre viktig i mitt sätt att bedöma.

Bedömning för den enskilde bör naturligtvis ske på dennes egna premisser för att nå egna mål, mitt sätt är bara ett alternativ, men jag misstänker av vad jag har läst runt dina tidigare tester att du verkar ta dig ordentlig tid i dina jämförelser/utvärderingar, det gör oddsen bättre att få grepp om den här sortens olikheter.

Sen jag börjat utvärdera på detta sätt har apparatbytandet hamnat på en väldigt låg frekvens, tror det beror på att färre ljudegenheter inte triggar lyssningströtthet på samma sätt.

Det kan låta lite motsägelsefullt men apparater som upplevs lite tråkiga är oftast bättre än de som (av en del) beskrivs som "musikaliska" och med "stampa takten" faktor.

Jag upplever det totala motsatta, dvs när man hade 100% transparenta pryttlar så tappade jag lyssningsglädjen totalt och slutade att lyssna på musik. Med grejer som gör musiken intressant (för mig, behöver inte vara färgade på något speciellt sätt som jag ser det) så återkom lyssningsglädjen sedan om det är musikaliskt eller stampa takten enligt andra (med en nedlåtande ton) betyder inget för mig om, bara mina öron upplever musiken intressant för utan det så lyssnar jag inte alls.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-03 20:53

Så är vi två, FBK!
Jakten efter minimal distorsion som högsta mål på olika länkar är inte min väg, den har sina pros & cons också beroende på medel som valts för att eliminera distorsions-siffrorna.
Det innebär dock inte att hela kedjan är uppbyggd av konstifierande länkar.
Oppon upplever jag som verkligen neutral, slutsteget från Conrad Johnson likaså, mer än Pliniusen, högtalarna är nog det mest lågdistorderande jag kan få.
Klass A, eller klass AB osv är nog inte det jag funderar mest på, snarare global motkoppling för att minimera disten, där tycker jag mig se ett samband med upplevd "tråkighet". Hittills mina erfarenheter med begränsad kunskap om hur man bygger en optimal föstärkare, men min uppfattning kommer att ändras om jag får nya erfarenheter som motsäger den hittills rådande.
Listening is the thing! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-01-03 21:22

Just nu lyssnas det för fullt, tyvärr drog jag på mig en förkylning o feber så hörseln är kanske inte på topp. Första intrycket är att det låter riktigt bra, inte speciellt långt från Bryston faktiskt. Tycker betydligt mycket bättre om AudioNET-stegen än Gryphon-steget som jag hade hemma. AudioNET upplevs spela väldigt rent och med en riktigt fast bas och hög upplösning. Detta utan att bli jobbigt påträngande som vissa slutsteg kan bli.

Effekten verkar också räcka till för ett vardagsrum, frågan är om det hade räckt till en biokällare, antagligen inte......

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-01-04 00:54

FBK skrev:
Goldfinger skrev:Tjena Rydberg, jag är nyfiken på din analys av nya stegen när den kommer, när jag jämför brukar jag försöka lyssna förbi tonal-karaktären och koncentrera mig enbart på "genomsläppsförmåga", dvs vilket av alternativen som bäst klarar att plocka fram den rumsinformation som vittnar om inspelningslokalens beskaffenhet.

Jag upplever det totala motsatta, dvs när man hade 100% transparenta pryttlar så tappade jag lyssningsglädjen totalt och slutade att lyssna på musik. Med grejer som gör musiken intressant (för mig, behöver inte vara färgade på något speciellt sätt som jag ser det).

Jag är inte säker på att det är ökad transparens du ogillar, kan vara andra fenomen i kedjan som fått dig att tro det.
Jag utesluter varken det ena eller andra.
Någon 100% transparens kan det inte vara tal om iaf, inte ens i närheten, (kedjan + rum)

Det jag annars trycker på är att vid A/B jämförelser är det lätt att föredra apparater med påtagliga signaturer före de som låter väldigt lite, i längden är det dock de förstnämda som i högre grad tenderar att ge lyssningströtthet och vilja att på nytt byta apparatur, jag säger inte att alla går på niten, bara att det finns risker med att ställa apparater mot varandra under en ofta väldigt begränsad tidsrymd.

Tråkigt initiellt KAN vara den roligaste i längden. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-01-04 03:47

Kanske bäst att inte välja själv då alls när det gäller vad som helst?

Fast blir det inte lite mycket OT i Rydbergs tråd? Ta det gärna i en annan tråd då ämnet är intressant kan jag tycka.

/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-04 09:13

Rydberg skrev:Just nu lyssnas det för fullt, tyvärr drog jag på mig en förkylning o feber så hörseln är kanske inte på topp. Första intrycket är att det låter riktigt bra, inte speciellt långt från Bryston faktiskt. Tycker betydligt mycket bättre om AudioNET-stegen än Gryphon-steget som jag hade hemma. AudioNET upplevs spela väldigt rent och med en riktigt fast bas och hög upplösning. Detta utan att bli jobbigt påträngande som vissa slutsteg kan bli.

Effekten verkar också räcka till för ett vardagsrum, frågan är om det hade räckt till en biokällare, antagligen inte......

Är de helt nya, eller har de gått några timmar?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-01-04 09:45

Finns dessa verkligen nya fortfarande?
Kommer ihåg att jag dreglade över dessa i tidningen High fidility för många herrans år sen.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi