Kronkan skrev:Richard skrev:Kronkan skrev:
Har aldrig mätt på olika material på skivmattor. Däremot lyssnat. Filt mjukar upp ljudet. Men jag har aldrig orkat göra en seriös lyssning där man ställer om armen. VTA påverkas genom att höjden på de olika mattorna är olika. Och att ställa in ett korrekt VTA fodras lite tid och energi på min skivspelare. På en del kan man inte göra det alls.
Annars är min enkla erfarenhet att det finns en viss relation mellan pris och vad du får för ljud ur skivspelaren. Möjligtvis inte helt linjärt men det finns där och går att finna vid lyssning.
Såsom Laila skriver så är det helt osannolikt att en normal filtmatta skulle orsaka att skivan driver. Detta håller jag med om. Att DJ använder filt/slipmat beror ju på att de inte vill få ner tallrikens hastighet när de gnuggar skivan fram och tillbaka. Så att musiken kommer ur gunget med rätt hastighet.
Jag kör helt utan matta. En Gyro är tänkt att vara utan en sådan.
Du skriver att filtmatta enligt din mening " mjukar upp " ljudet. Du pratar ljud, men vad händer med musiken ? Vi kan båda vara överens om att musiken återges annorlunda med filtmatta än med gummimatta. Det är ganska stor skillnad.
Min nästa fråga till dig är HUR en filtmatta kan göra att ljudet blir " mjukare" ? Hur i hela friden går det till ?
Kan det istället vara så att musik i verkligheten inte låter så hårt som det ibland kan låta genom dåliga skivspelare med gummimatta ?
Hur får nog Svante svara på och hittillls har han enligt min uppfattning lyckats väl med att reda ut hur det fungerar.
Min enklare uppfattning är att en matta av filt ger skivan den lösaste kopplingen till skivtallriken. Detta behöver ju inte i alla avseenden vara en nackdel. Dels beroende på vad man vill uppnå men också med tanke på hur alla de störningar som finns i en skivspelares olika delar och hur de far runt i och mellan materialen.
Utan att veta något om hur "mjukhetstesterna" har gått till så låter beskrivningen ("mjukare ljud") som en möjlig/trolig beskrivning om placebo inverkar. Alltså, filt är ju mjukt, det är då mycket lätt att tycka att ljudet blir mjukt också.
Annars brukar väl mjukt ljud innebära en sänkning av diskanten, och motsatsen "hårt" som har mycket högfrekvens i sig. Det är ganska långsökt, men kanske kan underlaget påverka resonanser liknande de i graferna jag gjorde. Fast jag tror mer på att de är tonarmsresonanser. Det är iofs lätt att kolla, det är bara att byta mattan och spela in ett nytt svep.
Om det är svårt att förstå hur mattan kan göra skillnad på ljudet, och jag är rätt tveksam, så är det än svårare att förstå hur den skulle kunna påverka om musikerna spelar i takt. DET om något låter som en placeboeffekt

.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.