Dynamikskillnad på skivspelare (Nu med testlåt!!!)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-12-01 11:40

Richard skrev:
Naqref skrev:
Richard skrev:
Vinylcalle skrev:
Och snälla släng inte era gummimattor, det finns en anledning att man har det på tallrikar av metall.

MvH Carl

Gummimatta är som bäst nästan lika bra som ingen matta alls.
Bäst är en matta av filt. Resonanserna skiva/ tallrik sker då vid en högre frekvens än med gummi, klingar ut fortare, vilket stör upplevd pitch mindre.

Gissar du eller vet du?

Jag gissar att du inte vet eftersom det förhåller sig precis tvärtom. Filt är nämligen mjukare än gummi och har därför en lägre fjäderkonstant vilket ger en lägre resonansfrekvens.

Mätningar, tack! ( annars antar jag att du talar i nattmössan ) .

Du tror alltså inte på att filt, som innehåller en hel del mer luft än gummi, är mjukare än gummi?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-12-01 12:01

poppop skrev:Svante, nu har jag kört båda spelarna via SL-1000-spelarens inbyggda riaa. Nivåerna är onormaliserade och är enligt skivan inspelade 20 dB under referensnivån. Men det beror ju också på vilken nivå jag spelar in med... nåväl:

https://www.dropbox.com/sh/eejiqc1jr233yoa/LbJihDBwae

Ser väldigt lika ut. Har du kört analys på dessa nya filer?

Resonansfrekvens pickup/tonarn är lite olika ca 8 vs 10 Hz.

T
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-01 12:24

Och glöm inte det individuella skicket. SL1000P kan ju vara en 30 år gammal spelare ifrån SR som sitter i en plint som inte är tänkt för HiFi utan för radiostationbruk. Om verkligen skall se vad verket kan så var ju HiFi-sockeln en helt annan. Så som jag ser det så jämför man "bara" just dom här 2 exemplaren och inte skivspelarna i allmänhet.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-01 12:25

Richard skrev:
Naqref skrev:
Richard skrev:
Vinylcalle skrev:
Och snälla släng inte era gummimattor, det finns en anledning att man har det på tallrikar av metall.

MvH Carl

Bäst är en matta av filt. Resonanserna skiva/ tallrik sker då vid en högre frekvens än med gummi, klingar ut fortare, vilket stör upplevd pitch mindre.

Gissar du eller vet du?

Jag gissar att du inte vet eftersom det förhåller sig precis tvärtom. Filt är nämligen mjukare än gummi och har därför en lägre fjäderkonstant vilket ger en lägre resonansfrekvens.

Det som Nq beskriver är enkel fysik (och nattmössefritt).

Det som du skriver är däremot fysikaliskt fel. Utan att ta ställning till om din slutsats är rätt (att filt är bättre) så är förklaringen till att det skulle vara så felaktig.

Jag är väldigt mycket för att man ska försöka förklara sina upplevelser med fysikaliska resonemang, och att man inte ska bortse från sina upplevelser bara för att man inte kan förklara dem. Men om man inte kan förklara dem så ska man heller inte hittepå något som verkar passa på det man hör bara för att man ska.

Fysiken och lyssningsintrycken måste gå ihop. Och det gör de om man bara gräver tillräckligt djupt. Men så länge de inte går ihop får man nöja sig med att man inte förstår varför det låter som det gör.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
akeda

Inläggav akeda » 2012-12-01 12:39

Svante skrev:
poppop skrev:Svante, nu har jag kört båda spelarna via SL-1000-spelarens inbyggda riaa. Nivåerna är onormaliserade och är enligt skivan inspelade 20 dB under referensnivån. Men det beror ju också på vilken nivå jag spelar in med... nåväl:

Kan du lägga upp 16-bitsversioner?

Här finns 16/44,1 normaliserade och icke-normaliserade.
https://www.dropbox.com/sh/xt82z2r1hcnhlyl/D9sjEn9dt0

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-01 13:02

Thomas_A skrev:
Richard skrev:
Naqref skrev:
Richard skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Gissar du eller vet du?

Du tror alltså inte på att filt, som innehåller en hel del mer luft än gummi, är mjukare än gummi?

Filt har i regel låg friktion. Finns det inte en risk att skivan glider i förhållande till tallriken? Sedan har vi det där meddämpning av såväl skiva som tallrik. Finns knappast en enkel "sanning".

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-01 13:17

RogerGustavsson skrev:Filt har i regel låg friktion. Finns det inte en risk att skivan glider i förhållande till tallriken? Sedan har vi det där meddämpning av såväl skiva som tallrik. Finns knappast en enkel "sanning".

Det är någon viktigpetter som har undersökt detta genom att markera på skivtallriken med en tejpbit och sedan kolla om skivan flyttat sig efter att ha spelat det och det skall den tydligen ha gjort. Måste ju vara väldigt hörbart och så...

Filtmatta är bra för DJs som då kan bromsa skivan lite snabbt för att synka in den med den som redan spelas.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-01 13:54

akeda skrev:
Svante skrev:

Kan du lägga upp 16-bitsversioner?

Här finns 16/44,1 normaliserade och icke-normaliserade.
https://www.dropbox.com/sh/xt82z2r1hcnhlyl/D9sjEn9dt0

Ja, då verkar tonkurveskillnaderna som jag kan se ligga mellan 200 och 600 Hz där några resonanser skiljer. Möjligen händer det också något vid 90 Hz. Vad som händer nere i lågbasen syns inte här. Intressant är också att skillnaderna i högsta diskanten är borta, antagligen pga att RIAA-steget och kabeln nu är samma.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2012-12-01 14:40

Glöm inlägget, missade att Svante redan fått de nya filerna konverterade...
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-01 14:49

poppop skrev:Glöm inlägget, missade att Svante redan fått de nya filerna konverterade...

Låter det fortfarande olika ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2012-12-01 14:55

Svackan i övre mellanregistret är intressant! Och superdippen! Ska testa en sista variant när jag kör båda spelarna via Cambridgens Riaa (om du orkar Svante ;-)
Jag fixar detta imorgon.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-12-01 20:37

Dessa resonanser vid olika frekvenser som Svante markerat, kommer inte de huvudsakligen från de två olika tonarmarna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2012-12-01 20:49

Vad kul att denna tråd skapat så mycket positivt engagemang! Nu är jag hemma hos svärfar och svärmor och lyssnar på Gösta Linderholm genom ett JVC minisystem. Och det svänger här med:-)

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2012-12-01 20:50

... Jo, jag har tagit några pilsner...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-02 00:55

paa skrev:Dessa resonanser vid olika frekvenser som Svante markerat, kommer inte de huvudsakligen från de två olika tonarmarna?

Ja det tror jag också, de som är olika alltså. Man kan gissa på böjmoder i tonarmen. Tittar man i filerna ser man också skillnader i hur lågfrekvensstörningar tar sig in, och det beror antagligen på att ena tonarmen är tyngre så att resonansen mellan pickupens fjädring och tonarmens massa (egentligen tröghetsmoment) hamnar olika.

De gemensamma resonanserna vid högre frekvenser sitter antagligen i själva pickupen.

Det stämmer också med storlekten på det som har resonans; stora saker (tonarmen) lägre frekvenser, små saker (pickupnålen) högre frekvenser. Sådär i stora drag, alltså.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-12-02 01:15

Undrar hur hörbara dessa skillnader kan vara..?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-02 01:16

Finns inga resonanser ifrån själva verken?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-02 01:25

Harryup skrev:Finns inga resonanser ifrån själva verken?

mvh/Harryup

Nja, nu är jag inte riktigt säker på vad du menar, men det kan förstås finnas rotationsresonanser i motor, drivremmar (motsv) etc, men de ger nog framför allt störningar (rumble) eller ojämn hastighet (svaj). Sådana brister syns knappast i en tonkurvemätning.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-12-02 01:27

Det är lite skillnader där mellan 4 och 5 Hz som kanske eller kanske inte kommer från drivverken, men jag skulle inte tro att det påverkar upplevelsen så speciellt mycket, med tanke på att man inte hör sådana frekvenser om dom inte är orimligt kraftiga.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-12-02 02:27

Max_Headroom skrev:
RogerGustavsson skrev:Filt har i regel låg friktion. Finns det inte en risk att skivan glider i förhållande till tallriken? Sedan har vi det där meddämpning av såväl skiva som tallrik. Finns knappast en enkel "sanning".

Det är någon viktigpetter som har undersökt detta genom att markera på skivtallriken med en tejpbit och sedan kolla om skivan flyttat sig efter att ha spelat det och det skall den tydligen ha gjort. Måste ju vara väldigt hörbart och så...

Filtmatta är bra för DJs som då kan bromsa skivan lite snabbt för att synka in den med den som redan spelas.

Denne "viktigpetter" bidde nog inte helt oemotsagd(då minst en forumsmedlem "markerade"*, å "markeringen" bidde kvar på exakt samma ställe efter avspelning av en LP.) . . . dessa mytbildningar på internet börjar nästan bli mer än besvärande tycker åtminstone övertecknad. :evil:

Själv så tycker jag att att påståendet att filtmattan skulle "driva" pga. "nålfriktion-en" är så befängt att jag inte ens ids kolla upp/testa saken typ . . . :P

*Med filtmatta.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2012-12-02 10:50

Kan du inte göra en inspelning från respektive spelare, utan referens till spelarna och lägga upp för jämförelse på forumet? Då får du i varje fall opartiska åsikter om vilken spelare som låter bäst. Välj helst någon musik där det händer en del. Gärna AC/DC eller något annat du tycker är kul. Komprimera gärna, men gör det då i FLAC.

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2012-12-02 11:20

Bra idé! Ska fixa detta... Om ingen anmäler mig för spridning av upphovsrättskyddat material!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-12-02 11:51

Svante skrev:
Richard skrev:
Naqref skrev:
Richard skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Gissar du eller vet du?

Det som Nq beskriver är enkel fysik (och nattmössefritt).

Det som du skriver är däremot fysikaliskt fel. Utan att ta ställning till om din slutsats är rätt (att filt är bättre) så är förklaringen till att det skulle vara så felaktig.

Jag är väldigt mycket för att man ska försöka förklara sina upplevelser med fysikaliska resonemang, och att man inte ska bortse från sina upplevelser bara för att man inte kan förklara dem. Men om man inte kan förklara dem så ska man heller inte hittepå något som verkar passa på det man hör bara för att man ska.

Fysiken och lyssningsintrycken måste gå ihop. Och det gör de om man bara gräver tillräckligt djupt. Men så länge de inte går ihop får man nöja sig med att man inte förstår varför det låter som det gör.

I varje del av tråden tycker jag att Svante skriver enkelt och sakligt.

Har aldrig mätt på olika material på skivmattor. Däremot lyssnat. Filt mjukar upp ljudet. Men jag har aldrig orkat göra en seriös lyssning där man ställer om armen. VTA påverkas genom att höjden på de olika mattorna är olika. Och att ställa in ett korrekt VTA fodras lite tid och energi på min skivspelare. På en del kan man inte göra det alls.

Annars är min enkla erfarenhet att det finns en viss relation mellan pris och vad du får för ljud ur skivspelaren. Möjligtvis inte helt linjärt men det finns där och går att finna vid lyssning.

Såsom Laila skriver så är det helt osannolikt att en normal filtmatta skulle orsaka att skivan driver. Detta håller jag med om. Att DJ använder filt/slipmat beror ju på att de inte vill få ner tallrikens hastighet när de gnuggar skivan fram och tillbaka. Så att musiken kommer ur gunget med rätt hastighet.

Jag kör helt utan matta. En Gyro är tänkt att vara utan en sådan.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-02 15:28

prolinn skrev:Kan du inte göra en inspelning från respektive spelare, utan referens till spelarna och lägga upp för jämförelse på forumet? Då får du i varje fall opartiska åsikter om vilken spelare som låter bäst. Välj helst någon musik där det händer en del. Gärna AC/DC eller något annat du tycker är kul. Komprimera gärna, men gör det då i FLAC.

Bra förslag !

Det blir intressant att lyssna till.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-02 15:34

Kronkan skrev:
Har aldrig mätt på olika material på skivmattor. Däremot lyssnat. Filt mjukar upp ljudet. Men jag har aldrig orkat göra en seriös lyssning där man ställer om armen. VTA påverkas genom att höjden på de olika mattorna är olika. Och att ställa in ett korrekt VTA fodras lite tid och energi på min skivspelare. På en del kan man inte göra det alls.

Annars är min enkla erfarenhet att det finns en viss relation mellan pris och vad du får för ljud ur skivspelaren. Möjligtvis inte helt linjärt men det finns där och går att finna vid lyssning.

Såsom Laila skriver så är det helt osannolikt att en normal filtmatta skulle orsaka att skivan driver. Detta håller jag med om. Att DJ använder filt/slipmat beror ju på att de inte vill få ner tallrikens hastighet när de gnuggar skivan fram och tillbaka. Så att musiken kommer ur gunget med rätt hastighet.

Du skriver att filtmatta enligt din mening " mjukar upp " ljudet. Du pratar ljud, men vad händer med musiken ? Vi kan båda vara överens om att musiken återges annorlunda med filtmatta än med gummimatta. Det är ganska stor skillnad.

Min nästa fråga till dig är HUR en filtmatta kan göra att ljudet blir " mjukare" ? Hur i hela friden går det till ?
Kan det istället vara så att musik i verkligheten inte låter så hårt som det ibland kan låta genom dåliga skivspelare med gummimatta ?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-02 16:47

Laila skrev:
Max_Headroom skrev:

Denne "viktigpetter" bidde nog inte helt oemotsagd(då minst en forumsmedlem "markerade"*, å "markeringen" bidde kvar på exakt samma ställe efter avspelning av en LP.) . . . dessa mytbildningar på internet börjar nästan bli mer än besvärande tycker åtminstone övertecknad. :evil:

Själv så tycker jag att att påståendet att filtmattan skulle "driva" pga. "nålfriktion-en" är så befängt att jag inte ens ids kolla upp/testa saken typ . . . :P

*Med filtmatta.

Jag har kommit på vad som gått fel vid tejp-testen. Istället för att sätta tejp på skivtallriken så har man helt eller delvis satt tejpen på själva verket istället.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-12-02 18:42

Richard skrev:
Kronkan skrev:

Du skriver att filtmatta enligt din mening " mjukar upp " ljudet. Du pratar ljud, men vad händer med musiken ? Vi kan båda vara överens om att musiken återges annorlunda med filtmatta än med gummimatta. Det är ganska stor skillnad.

Min nästa fråga till dig är HUR en filtmatta kan göra att ljudet blir " mjukare" ? Hur i hela friden går det till ?
Kan det istället vara så att musik i verkligheten inte låter så hårt som det ibland kan låta genom dåliga skivspelare med gummimatta ?

Hur får nog Svante svara på och hittillls har han enligt min uppfattning lyckats väl med att reda ut hur det fungerar.

Min enklare uppfattning är att en matta av filt ger skivan den lösaste kopplingen till skivtallriken. Detta behöver ju inte i alla avseenden vara en nackdel. Dels beroende på vad man vill uppnå men också med tanke på hur alla de störningar som finns i en skivspelares olika delar och hur de far runt i och mellan materialen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-02 19:24

Kronkan skrev:
Richard skrev:
Kronkan skrev:

Hur får nog Svante svara på och hittillls har han enligt min uppfattning lyckats väl med att reda ut hur det fungerar.

Min enklare uppfattning är att en matta av filt ger skivan den lösaste kopplingen till skivtallriken. Detta behöver ju inte i alla avseenden vara en nackdel. Dels beroende på vad man vill uppnå men också med tanke på hur alla de störningar som finns i en skivspelares olika delar och hur de far runt i och mellan materialen.

Utan att veta något om hur "mjukhetstesterna" har gått till så låter beskrivningen ("mjukare ljud") som en möjlig/trolig beskrivning om placebo inverkar. Alltså, filt är ju mjukt, det är då mycket lätt att tycka att ljudet blir mjukt också.

Annars brukar väl mjukt ljud innebära en sänkning av diskanten, och motsatsen "hårt" som har mycket högfrekvens i sig. Det är ganska långsökt, men kanske kan underlaget påverka resonanser liknande de i graferna jag gjorde. Fast jag tror mer på att de är tonarmsresonanser. Det är iofs lätt att kolla, det är bara att byta mattan och spela in ett nytt svep.

Om det är svårt att förstå hur mattan kan göra skillnad på ljudet, och jag är rätt tveksam, så är det än svårare att förstå hur den skulle kunna påverka om musikerna spelar i takt. DET om något låter som en placeboeffekt ;) .

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-02 19:38

Svante:

Upplevelsen av att musikerna spelar med " bättre " timing beror på att den upplevda pitchen, tonhöjden, återges bättre med filtmatta. Inte att musikerna i sig helt plötsligt skulle spela mera i takt. :D

Du har helfel om du tror att filtmatta kontra gummimatta låter likadant.
Det är rätt stor skillnad. Hör du ingen skillnad har du troligen för dåliga apparater/ högtalare.

Iövrigt tror jag kronkan är något på spåret: det kanske är en fördel med filt som inte är så intimt kopplad till tallriken som en gummimatta är.

Mindre störningar från drivverket med filt alltså. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-02 19:59

Richard skrev:Du har helfel om du tror att filtmatta kontra gummimatta låter likadant.
Det är rätt stor skillnad. Hör du ingen skillnad har du troligen för dåliga apparater/ högtalare.

Där kom det igen, universalargumentet. Jag får väl kontra med: Tror du att det är skillnad så beror det antagligen på att du inte har blindtestat.

Att jag inte hör skillnad kan bero på att jag inte har någon vinylspelare också. Men jag ska inte vara sån, helt sågar jag inte tanken, skivspelare är ju analoga system och sådana är ju alltid känsliga.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi