Moderator: Redaktörer
robsarve skrev:Tvivlar på om att ni kommer att se så mycket dynamikskillnader, det är inte riktigt så komprimeringarna fungerar.
Det som får stryka på foten först är de delar av informationen som hjälper till att återge rum och övertoner. De märks inte mycket för de flesta lyssnare.
Roade mig en stund med att lyssna på Patricia Barbers the wind song på spotify som har en bra 320k av den och jämföra med samma från HD tracks. Samma hårdvara spelade upp båda och skillnaden är inte gigantisk, men det låter helt enkelt mer musikaliskt och verkligt i den högre upplösningen. Spotify låter lite gråtrist i jämförelse.
xeizo skrev:robsarve skrev:Tvivlar på om att ni kommer att se så mycket dynamikskillnader, det är inte riktigt så komprimeringarna fungerar.
Det som får stryka på foten först är de delar av informationen som hjälper till att återge rum och övertoner. De märks inte mycket för de flesta lyssnare.
Roade mig en stund med att lyssna på Patricia Barbers the wind song på spotify som har en bra 320k av den och jämföra med samma från HD tracks. Samma hårdvara spelade upp båda och skillnaden är inte gigantisk, men det låter helt enkelt mer musikaliskt och verkligt i den högre upplösningen. Spotify låter lite gråtrist i jämförelse.
Fast nu skall inte Spotify konkurrera med HD-filer utan med vanliga CD, dessutom kan HD-versionen *återigen* vara en annan master.
Ett aber med Spotify är att man inte kan välja vilken drivrutin för kortet som skall användas, om det skall vara vanliga Windows-drivrutinen eller ASIO eller WASAPI tex detta pga att Windows-mixern färgar ljudet. Åtminstone före Windows 7.
Kör man Windows bör troligen Windows 8 vara en stor förbättring just med Spotify, eftersom Windows ljudstack har förbättrats en hel del i Windows 8.
Ett sätt att kringå problemet är att köra Linux, dessvärre suger Spotifys Linux-klient men då kan man köra Clementine med Spotify-plugin så är man hemma i HiFi-Nirvana
RogerGustavsson skrev:Laddade ner Audiacity för att spela in Spotify Gratis men inte får jag det programmet att fungera... Manualen är lite knepig då den är på engelska och programmet på svenska.
Var väljer jag input device? Där hittas ingenting...
Flint skrev:Ctrl+p. Första posten "Devices". Där ska ljudkorten visas. Dök upp utan att jag behövde boota om datorn.
PerStromgren skrev:Flint skrev:Ctrl+p. Första posten "Devices". Där ska ljudkorten visas. Dök upp utan att jag behövde boota om datorn.
Jag valde "Rec. Playback (IDT High Def)" och då spelar den in Spotifyljudet.
xeizo skrev:robsarve skrev:De märks inte mycket för de flesta lyssnare.
Fast nu skall inte Spotify konkurrera med HD-filer utan med vanliga CD, dessutom kan HD-versionen *återigen* vara en annan master.
Strmbrg skrev:Alltså, jag är förvisso dum men, 320 kbit/s hos Spotten.
Vad är då CD, angivet på samma sätt?
adzer skrev:Strmbrg skrev:Alltså, jag är förvisso dum men, 320 kbit/s hos Spotten.
Vad är då CD, angivet på samma sätt?
44100samplingar per sekund på 16bitar var för två kanaler ger:
44100 * 16 * 2 = 1411.2kb/s = 1.41Mb/s.
Andersh74 skrev:Jag undrar precis som trådskaparen tror jag. Kan en utan guldöron höra skillnad på en cd och Spotify premium?
/A
Andersh74 skrev:Vad skönt. Då fortsätter jag med Spotify. Men sannolikt är väl överföringen från Spotify, via datorns mjukvara, hårdvara och i mitt fall 3,5mm hörlursutgång till rca bakpå receivern den svaga länken i mitt fall.
/A
Strmbrg skrev:Jag schlog te å skaffa Premium.
Det är ju inga pengar så va fan...
Och, nu spisar jag då alltså Jeu de cartes i Premium och high quality streaming:
Men, nä, jag behöver inte alls jämföra mot CDn, det är en helt annan kvalitet via Spotten. Inte alls samma lätta och luftiga rumslighet som på CDn.
Och, ja, jag tar ut signalen digitalt ur datorn och skickar in den i Benchmark DAC1. Inga dassiga ljudkort alltså.
Hm, ja, hör man inte denna skillnad (försämring) så vette sjåen om man är "en riktig hifinörd"...
Strmbrg skrev:Jag schlog te å skaffa Premium.
Det är ju inga pengar så va fan...
Och, nu spisar jag då alltså Jeu de cartes i Premium och high quality streaming:
Men, nä, jag behöver inte alls jämföra mot CDn, det är en helt annan kvalitet via Spotten. Inte alls samma lätta och luftiga rumslighet som på CDn.
Och, ja, jag tar ut signalen digitalt ur datorn och skickar in den i Benchmark DAC1. Inga dassiga ljudkort alltså.
Hm, ja, hör man inte denna skillnad (försämring) så vette sjåen om man är "en riktig hifinörd"...
Objektivisten skrev:
Blev nyfiken så jag avlyssnade den där Eldfågeln igår och måste säga att det lät väldigt bra inspelat här hemma, så CD:n måste vara nåt i hästväg.
Strmbrg skrev:Hm, ja, hör man inte denna skillnad (försämring) så vette sjåen om man är "en riktig hifinörd"...
2-ch skrev:Strmbrg skrev:Hm, ja, hör man inte denna skillnad (försämring) så vette sjåen om man är "en riktig hifinörd"...
Intressant, men hur vet jag med säkerhet att det är från samma inspelning/skiva som musiken kommer.
Men nog skulle jag ha mycket svårt (om ens möjligt) att pricka spottan vs. CD vid en jämförelse.
Det finns alltså hopp om att jag inte är en nörd trots allt då?
Conan skrev:
Nu vart inte stycket stoppat vid samma ställe, men man ser ändå lite vad som har hänt. Lägre crest efter normalisering som väntat.
Svante skrev:Nja, det där är inte alls som väntat. Normalisering betyder (i min värld iaf) att man justerar volymen så att alla låtar låter lika starkt. Inte att man kopplar in en kompressor som Spotify gör.
Någon borde prata allvar med Spotify så de implementerar R.128 i stället.
Andersh74 skrev:Förresten, vad är det för fel på ugglor? Dom är ju kloka och kan vrida på huvudskallen jättefräckt ju.
/A
Användare som besöker denna kategori: zorro och 30 gäster