Spotify - jag har ändrat uppfattning! (sid 10)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Spotten premium - sämre än CD?

Äh, JAG hör fan ingen skillnad!
23
35%
Äh, man KAN inte höra nån skillnad!
4
6%
Tveklöst sämre.
20
31%
Har'nte tenkt på de'...
3
5%
Strmbrg är ett jävla kvasiguldöra!
7
11%
Helt ointressant ämne
8
12%

Antal röster : 65

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-21 14:11

Nu vill vi ha filer från Spotify Gratis, Spotify Premium och CD, så att vi kan jämföra. Premium och CD är kanske svåra att skilja åt men Gratis och Premium är det förmodligen en viss skillnad på.

Laddade ner Audiacity för att spela in Spotify Gratis men inte får jag det programmet att fungera... Manualen är lite knepig då den är på engelska och programmet på svenska. Var väljer jag input device? Där hittas ingenting...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-21 14:39

robsarve skrev:Tvivlar på om att ni kommer att se så mycket dynamikskillnader, det är inte riktigt så komprimeringarna fungerar.

Det som får stryka på foten först är de delar av informationen som hjälper till att återge rum och övertoner. De märks inte mycket för de flesta lyssnare.

Roade mig en stund med att lyssna på Patricia Barbers the wind song på spotify som har en bra 320k av den och jämföra med samma från HD tracks. Samma hårdvara spelade upp båda och skillnaden är inte gigantisk, men det låter helt enkelt mer musikaliskt och verkligt i den högre upplösningen. Spotify låter lite gråtrist i jämförelse.

Fast nu skall inte Spotify konkurrera med HD-filer utan med vanliga CD, dessutom kan HD-versionen *återigen* vara en annan master.

Ett aber med Spotify är att man inte kan välja vilken drivrutin för kortet som skall användas, om det skall vara vanliga Windows-drivrutinen eller ASIO eller WASAPI tex detta pga att Windows-mixern färgar ljudet. Åtminstone före Windows 7.

Kör man Windows bör troligen Windows 8 vara en stor förbättring just med Spotify, eftersom Windows ljudstack har förbättrats en hel del i Windows 8.

Ett sätt att kringå problemet är att köra Linux, dessvärre suger Spotifys Linux-klient men då kan man köra Clementine med Spotify-plugin så är man hemma i HiFi-Nirvana ;-)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-21 14:41

xeizo skrev:
robsarve skrev:Tvivlar på om att ni kommer att se så mycket dynamikskillnader, det är inte riktigt så komprimeringarna fungerar.

Det som får stryka på foten först är de delar av informationen som hjälper till att återge rum och övertoner. De märks inte mycket för de flesta lyssnare.

Roade mig en stund med att lyssna på Patricia Barbers the wind song på spotify som har en bra 320k av den och jämföra med samma från HD tracks. Samma hårdvara spelade upp båda och skillnaden är inte gigantisk, men det låter helt enkelt mer musikaliskt och verkligt i den högre upplösningen. Spotify låter lite gråtrist i jämförelse.

Fast nu skall inte Spotify konkurrera med HD-filer utan med vanliga CD, dessutom kan HD-versionen *återigen* vara en annan master.

Ett aber med Spotify är att man inte kan välja vilken drivrutin för kortet som skall användas, om det skall vara vanliga Windows-drivrutinen eller ASIO eller WASAPI tex detta pga att Windows-mixern färgar ljudet. Åtminstone före Windows 7.

Kör man Windows bör troligen Windows 8 vara en stor förbättring just med Spotify, eftersom Windows ljudstack har förbättrats en hel del i Windows 8.

Ett sätt att kringå problemet är att köra Linux, dessvärre suger Spotifys Linux-klient men då kan man köra Clementine med Spotify-plugin så är man hemma i HiFi-Nirvana ;-)

Hur ligger det till med IOS?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-21 14:44

bensnake skrev:Hur ligger det till med IOS?

IOS har inga hyss för sig med ljudet vad jag vet, det skall vara lika bra som Linux(eller Windows 8 )

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-21 14:53

RogerGustavsson skrev:Laddade ner Audiacity för att spela in Spotify Gratis men inte får jag det programmet att fungera... Manualen är lite knepig då den är på engelska och programmet på svenska.

Jag kan inte programmet men testade det en vända. Hittade ingen språkväljare men det funkade att radera alla översättningarna i mappen "Languages" i programmappen. Då blir det bara engelska kvar.

Var väljer jag input device? Där hittas ingenting...

Ctrl+p. Första posten "Devices". Där ska ljudkorten visas. Dök upp utan att jag behövde boota om datorn.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-21 14:57

Flint skrev:Ctrl+p. Första posten "Devices". Där ska ljudkorten visas. Dök upp utan att jag behövde boota om datorn.

Jag valde "Rec. Playback (IDT High Def)" och då spelar den in Spotifyljudet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-21 15:01

PerStromgren skrev:
Flint skrev:Ctrl+p. Första posten "Devices". Där ska ljudkorten visas. Dök upp utan att jag behövde boota om datorn.

Jag valde "Rec. Playback (IDT High Def)" och då spelar den in Spotifyljudet.

Det vekar ju väldigt smidigt. Tolkar det som att den digitala signalen då "tas direkt" internt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-21 15:22

På jobbdatorn visas ingen enhet alls under fliken Inspelning, Enhet.

Men nu har ni väl spelat in Spotify Gratis och Premium och rippat CD:n? Kan ni tillgängliggöra dem på något sätt?

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2013-02-21 15:35

xeizo skrev:
robsarve skrev:De märks inte mycket för de flesta lyssnare.

Absolut. Men i ovanstående fall tvivlar jag på att mastern skiljer.
Skillnaderna är hörbara även mellan spotify 320 och vanlig cd(wav), men många av de äldre låtarna i Spotifys katalog är fortfarande rippade på lägre bitrate, så det är något att tänka på vid jämförelser.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-21 20:48

Alltså, jag är förvisso dum men, 320 kbit/s hos Spotten.
Vad är då CD, angivet på samma sätt?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-21 21:05

Strmbrg skrev:Alltså, jag är förvisso dum men, 320 kbit/s hos Spotten.

44100samplingar per sekund på 16bitar var för två kanaler ger:
44100 * 16 * 2 = 1411.2kb/s = 1.41Mb/s.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-21 21:12

adzer skrev:
Strmbrg skrev:Alltså, jag är förvisso dum men, 320 kbit/s hos Spotten.

44100samplingar per sekund på 16bitar var för två kanaler ger:
44100 * 16 * 2 = 1411.2kb/s = 1.41Mb/s.

Okay! Det är så man räknar ja. Tack!

Och, det är ju en stor skillnad rent siffermässigt.
Nästa fråga blir då om CD är bättre än vad man kan höra...

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-21 21:17

Jag undrar precis som trådskaparen tror jag. Kan en utan guldöron höra skillnad på en cd och Spotify premium?
/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-21 21:36

Andersh74 skrev:Jag undrar precis som trådskaparen tror jag. Kan en utan guldöron höra skillnad på en cd och Spotify premium?
/A

Svar, nej, det kan inte de allra flesta - typ i stort sett alla. I stort sett låter det identiskt men det kan finnas små artifakter vid vissa typer av ljud, går alltså inte att höra i vilken musik som helst eller av vem som helst.

Jag har en kompis som äger en inspelningsstudio, han brukade roa sig med att låta kunderna lyssna på en 160kb/s mp3 och säga att det var deras master, ingen, absolut ingen var missnöjd utan trodde att det var den fulla 24/96 wav-mastern de lyssnade på(han använder förresten Ino-högtalare) ....

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-21 22:02

Vad skönt. Då fortsätter jag med Spotify. Men sannolikt är väl överföringen från Spotify, via datorns mjukvara, hårdvara och i mitt fall 3,5mm hörlursutgång till rca bakpå receivern den svaga länken i mitt fall.
/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-21 22:08

Andersh74 skrev:Vad skönt. Då fortsätter jag med Spotify. Men sannolikt är väl överföringen från Spotify, via datorns mjukvara, hårdvara och i mitt fall 3,5mm hörlursutgång till rca bakpå receivern den svaga länken i mitt fall.
/A

Både datorns mjukvara och hårdvara är svaga länkar, och ljudkort/DAC i synnerhet. Men även om dessa bitar inte är topnotch så låter Spotify Premium väldigt bra i alla fall.

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2013-02-21 22:37

Jag tycker Spotify duger för slölyssning. Jag tycker man förlorar "lyster" (i brist på bättre beskrivning) i jämförelse med flac.
/micke

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-21 22:45

Jag schlog te å skaffa Premium.
Det är ju inga pengar så va fan...

Och, nu spisar jag då alltså Jeu de cartes i Premium och high quality streaming:

Men, nä, jag behöver inte alls jämföra mot CDn, det är en helt annan kvalitet via Spotten. Inte alls samma lätta och luftiga rumslighet som på CDn.

Och, ja, jag tar ut signalen digitalt ur datorn och skickar in den i Benchmark DAC1. Inga dassiga ljudkort alltså.

Hm, ja, hör man inte denna skillnad (försämring) så vette sjåen om man är "en riktig hifinörd"...

:)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-21 22:48

Kopplade bort "same-level-on-all-tracks" funktionen också, den kanske bitreducerar...

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-02-21 22:48

Strmbrg skrev:Jag schlog te å skaffa Premium.

Och, nu spisar jag då alltså Jeu de cartes i Premium och high quality streaming:

Men, nä, jag behöver inte alls jämföra mot CDn, det är en helt annan kvalitet via Spotten. Inte alls samma lätta och luftiga rumslighet som på CDn.

Och, ja, jag tar ut signalen digitalt ur datorn och skickar in den i Benchmark DAC1. Inga dassiga ljudkort alltså.

Hm, ja, hör man inte denna skillnad (försämring) så vette sjåen om man är "en riktig hifinörd"...

:D Blev nyfiken så jag avlyssnade den där Eldfågeln igår och måste säga att det lät väldigt bra inspelat här hemma, så CD:n måste vara nåt i hästväg.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-21 22:49

Strmbrg skrev:Jag schlog te å skaffa Premium.

Låter som att det mest troligt är olika mastrar ... om du inte har datorn inställd galet, framförallt är det viktigt att du har rätt samplingsfrekvens under ljudinställningar på datorn. 44.1kHz skall det vara och ingenting annat så att du inte riskerar omsamplingsartifakter beroende på hur ditt OS är konfigurerat. Sen måste givetvis alla typer av "ljudförbättringar" vara avstängda i OS:et och för ljudkortet. Har du möjlighet att ställa in "bit-perfect", gör det.

Moderna OS och drivrutiner kan tyvärr ha en del hyss för sig med den digitala signalen, då är det ingen rättvis jämförelse med CD som ju är helt oprocessat. Bla därför jag kör Linux för kritisk lyssning, då vet jag precis vad som försigår "bakom kulisserna" :-)
Senast redigerad av xeizo 2013-02-21 22:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-21 22:51

Objektivisten skrev:
:D Blev nyfiken så jag avlyssnade den där Eldfågeln igår och måste säga att det lät väldigt bra inspelat här hemma, så CD:n måste vara nåt i hästväg.

:D

Ja, Spotten-ljudet är lite ardennerhäst i sammahanget.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-21 23:03

Fast man kanske inte skall dra så stora växlar på ett enda exempel förstås.

:?

Hittade en inspelning med Igor själv som konduktör. Den låter riktigt trevlig!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-02-21 23:15

Strmbrg skrev:Hm, ja, hör man inte denna skillnad (försämring) så vette sjåen om man är "en riktig hifinörd"...

Intressant, men hur vet jag med säkerhet att det är från samma inspelning/skiva som musiken kommer.
Men nog skulle jag ha mycket svårt (om ens möjligt) att pricka spottan vs. CD vid en jämförelse.

Det finns alltså hopp om att jag inte är en nörd trots allt då? :wink:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-21 23:18

2-ch skrev:
Strmbrg skrev:Hm, ja, hör man inte denna skillnad (försämring) så vette sjåen om man är "en riktig hifinörd"...

Intressant, men hur vet jag med säkerhet att det är från samma inspelning/skiva som musiken kommer.
Men nog skulle jag ha mycket svårt (om ens möjligt) att pricka spottan vs. CD vid en jämförelse.

Det finns alltså hopp om att jag inte är en nörd trots allt då? :wink:

Ja, jag känner ju igen framförandet. Utöver bilden då alltså.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-02-21 23:19

Conan skrev:Bild

Nu vart inte stycket stoppat vid samma ställe, men man ser ändå lite vad som har hänt. Lägre crest efter normalisering som väntat.

Nja, det där är inte alls som väntat. Normalisering betyder (i min värld iaf) att man justerar volymen så att alla låtar låter lika starkt. Inte att man kopplar in en kompressor som Spotify gör.

Någon borde prata allvar med Spotify så de implementerar R.128 i stället.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-21 23:41

Svante skrev:Nja, det där är inte alls som väntat. Normalisering betyder (i min värld iaf) att man justerar volymen så att alla låtar låter lika starkt. Inte att man kopplar in en kompressor som Spotify gör.

Någon borde prata allvar med Spotify så de implementerar R.128 i stället.

Dom kan ju ha normaliserat också. Det ser man ju först när man kollar ett antal låtar efter varandra, men dom har tydligen även "hjälpt till" med en viss komprimering.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-22 00:26

Förresten, vad är det för fel på ugglor? Dom är ju kloka och kan vrida på huvudskallen jättefräckt ju.
/A

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-22 00:31

När jag börjar uppleva att Spotify börjar låta af Uggla så stänger jag av.

Hur fungerar det med desktop-versionerna av Spotify, kör de motsvarande Extreme default med Premium?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-22 00:35

Andersh74 skrev:Förresten, vad är det för fel på ugglor? Dom är ju kloka och kan vrida på huvudskallen jättefräckt ju.
/A

Håller med dig. Ugglor är ett av jordens främsta experter på att höra. De jagar ju på ljud. Pricksäkerheten är ju enorm. Vickningarna på huvudet är en del av att lokalisera bytet.

Så att säga att det låter Uggla är djupt felaktigt. Det skulle kanske vara att det låter Spotify eller transistor eller annat lämpligt. Men låt ugglan vara i detta sammanhang. Så att ändra rubriken en gång till vore inte helt fel.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi