Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Så här kör jag, med Squeezeboxen. Den är kopplad som linjekälla till min anläggning och tar sina media antingen från det lokala musiklagret eller från molntjänster som webbradio eller Spotify. Jag styr boxen med en Samsungplatta eller annan moj: linux, Ios eller Android. Även Windows duger, om det kniper...
DAC:en i Squeezboxen låter precis som min CD-spelare i mina öron.
Schema över mitt nät. "SB"=Squeezebox
BosseS skrev:Hade helt glömt squeezebox. Varför så tyst om den? Jag ser nu i spotify's att dessa är kompisar!
Kräver den en datorn igång?
Antar att det heller inte finns anledning att klaga på ljudkvalitén?
Google ger mer än smakligt många träffar, men inga försäljningsställen!?
PerStromgren skrev:Datorn krävs igång om du vill köra Spotify eller egen musik. Webbradio går fint att köra utan.
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Datorn krävs igång om du vill köra Spotify eller egen musik. Webbradio går fint att köra utan.
SB Touch klarar väl Spotify utan datorstöd?
/ B
PerStromgren skrev:Säker på det? Vi får googla!Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Datorn krävs igång om du vill köra Spotify eller egen musik. Webbradio går fint att köra utan.
SB Touch klarar väl Spotify utan datorstöd?
rqu skrev:Jag kör med linux och tredjepartspluginen. Funkar fint.
PerStromgren skrev:Samma här.rqu skrev:Jag kör med linux och tredjepartspluginen. Funkar fint.
Jag blir osäker på datorbehovet av det B visar oss.
BosseS skrev:Tack arkman,
Det har säkert nämnts, men jag har aldrig fattat att airplay kräver apples produkter, så den går bort.
Men airport/Apple TV skulle alltså vara ett alternativ då som funkar med svtplay, spotify m.fl.
Men båda dessa är bara ett klister för att kunna köra airplay utan ipod, eller? Nåja.
Har lyssnat lite mer, nu jämfört rippad CD med Rogers filer, och jag har svårt att höra en skillnad.
Jag har också svårt att höra skillnad på dessa ljudfiler via hörlursutgången från paddan, och the real thing, CD-spelaren. Men denna jämförelse är svår då ljudnivån inte stämmer, måste ratta på volymen så det blir ingen bra A/B-lyssning. Får kanske plocka fram min lösa volympot på vinden.
Dåså, ska lyssna på musik nu. Får se om jag återigen reagerar på att ljudet från paddan suger.
Det kan inte vara slumpens ögonblick, dålig datahastighet eller nåt? Man kan ställa in kvaliten i spotify, men hör ingen skillnad mellan dem, men när går den över till den nya hastigheten, direkt eller?
erimos skrev:Jag har testat två varianter:
1. Med Chromecast.
har man chromecasten igång kan man starta stereon från telefonen eller annat don via CEC. Nackdelen är att jag även drar igång tvn på det sättet. Spotify har valt att inte utveckla något chromecast-stöd men tex Deezer funkar kanonbra. Då visas lite info om vad som spelas på ansluten bildvisare. Chromecast ansluts alltså med HDMI till hemmabioförstärkare. Går givetvis även att ansluta till teven.
2. Via htpc.
Något meckigare. Jag får starta pc och förstärkare manuellt. Just i min anläggning måste jag även använda toslink för att slippa dra igång tvn. I övrigt funkar detta utmärkt. Använder samma pc för netflix, plex osv.Styr då med trådlöst tangentbord.
Har man en designerad pc för endast spotify går det att bygga eller köpa något som borde vara mer eller mindre tyst. Tyvärr lockas man ju att göra annat också med
PontusEriksson skrev:Jag har börjat med spotify i mobilen med spotify connect som styr en dator som är kopplad med toslink till receivern. Tycker det fungerar bra, inga problem med räckvidd och ingen snålkodning pga trådlös överföring. Nackdelen är väl att man måste ha en dator igång och kopplad till stereon. Gramofon verkar däremot vara en riktigt snitsig lösning om det fungerar så smidigt som jag tror.
Bill50x skrev:Jag har inte satt mig in i hur Chromecast fungerar men den verkar i alla fall kunna fixa strömmande musik från nätet till din anläggning till det facila priset av knappt 400:-. Läs recension på PCförAlla
http://m3.idg.se/2.1022/1.639776/test-c ... udio-betyg
/ B
paa skrev:Vilken är enklaste lösningen för trådlös överföring av musik från telefon, padda eller laptop.
Nattlorden skrev:paa skrev:Vilken är enklaste lösningen för trådlös överföring av musik från telefon, padda eller laptop.
Luft !
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster