Subtoner från skivspelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-05 16:32

Ja, det är vanligt att RIAA-steg faller av under 20 Hz. Det var till och med
ett förslag på 70-talet, att man skulle dimensionera dem så - trots att
inte anti-riaa var spegelvända.

Förslaget (tror det kom från IEC) var alltså bara en avspelningskurveför-
ändring. Helknasigt. En extra pol vid 7950 µs

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-03-05 16:41

RogerGustavsson skrev:... Om RIAAt har en lågbasavskärning minskas möjligen problemet men orsaken finns kvar.

Så tänker jag också. Om det inte som petersteindl är inne på kan röra sig om någon slags olyckligt samspel. Roten till det ev. onda kan inte gärna vara helt utanför skivspelaren i alla fall.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-03-05 16:48

JAg ser ingen poäng i att räkna var resonansfrekvenser hamnar när det gäller gamla skivspelare annat än som en mycket vag indikation.
Alla grejors enskilda skick varierar så mycket att grejor som borde passa bra ihop inte beter sig som nya utan ändå har problem.
Bara att testa sig fram med exempelvis ett annat riaa så man slipper justera om skivspelare som en första åtgärd. Sen kanske det ändå inte är riaats fel utan det lågfrekventa kommer ifrån en dålig nålarmsupphängning, dåliga tonarmslager etc etc.

mvh/Harryup

Dessutom skulle jag ändå ordna en bättre placering av spelaren då magnetfält och andra störningar kan påverka den om den står ovanpå förstärkaren.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-05 16:49

Smack skrev:
Ska testa en kompis pickup om ni tror det är ett bra förstasteg. Det skumma är att jag inte kan påminna mig ha sett detta innan jag skaffade mitt Heed Riaa. Men Regas fono mini kanske inte går lika djupt eller har något HP-filter.

Vågar nästan ta gift på att problemet inte ligger i för låg resonansfrekvens hos pupp/tonarm . . . detta utifrån att jag haft spelaren i fråga själv, samt att det av
tillverkaren* uppgivna rekommenderade nåltrycket överensstämmer ganska väl
med de av Rega tillverkade/rekommenderade pupparna(1.75g).

Om du nu inte vill följa de av flera här rekommenderade placeringsförslagen så
kanske det är lika bra att du kontaktar säljaren för ev genomgång av spelaren.
Kan ju vara fel på nött . . . typer. :wink:

*Nagaoka
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 16:49

Harryup skrev:JAg ser ingen poäng i att räkna var resonansfrekvenser hamnar när det gäller gamla skivspelare annat än som en mycket vag indikation.
Alla grejors enskilda skick varierar så mycket att grejor som borde passa bra ihop inte beter sig som nya utan ändå har problem.
Bara att testa sig fram med exempelvis ett annat riaa så man slipper justera om skivspelare som en första åtgärd. Sen kanske det ändå inte är riaats fel utan det lågfrekventa kommer ifrån en dålig nålarmsupphängning, dåliga tonarmslager etc etc.

mvh/Harryup

Dessutom skulle jag ändå ordna en bättre placering av spelaren då magnetfält och andra störningar kan påverka den om den står ovanpå förstärkaren.

Jag ställde den ensam på golvet med samma resultat tyvärr :(

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-05 16:50

Lite surfande gav detta:

If you are trying to determine compartible tonearm mass, consider that the mass of the MP-110 is 6.5g, so an arm with an effective mass between 12-21g would be a safe bet.

Då borde det fungera med Rega-spelaren och på videon som det länkats till tycker jag inte det tyder på extrema problem. Visst, om konerna inte rör sig lika mycket med digital källa kan man anta att resonansfenomenet bidrar till att göra det lite svårare för anläggningen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-05 16:53

Nej, det lågfrekventa kommer från buckliga skivor, och inte från nå't annat*.

Den andra sakerna kan bara filtrera störsignalen på olika vis, och det enda
som i förekommande fall påverkas nämnvärt av ålder därvidlag, är nålarms-
upphängningen.

Men handlade detta verkligen om en gammal pickup?

Vh, iö

- - - - -

*Det som diskuterats alltså. Det kan självklart även komma från att någon
bankar i bänken som skivspelaren står på, eller det kan vara akustisk åter-
koppling, men trådstartaren har ju varit tydlig med att problemet finns även
utan att man bullrar i bänken.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-03-05 17:06

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:Vissa förstärkar ger upphov till stora konrörelser med vinyl där andra förstärkare inte uppvisar detta fenomen. På den tiden jag hade Ljudbutiken så var Luxman integrerade förstärkare känsliga och basen gick markant ut och in på mycket låg frekvens. Det hade inte direkt att göra med förstärkarnas frekvensgång i basen. Det påminde snarast om annan instabilitet.

Mvh
Peter

Det kan man tro, men det yttrar sig som tonkurveavvikelser oavsett vilket.

Däremot är det inte säkert att det syns i tillverkarens redovisning av ton-
kurvan. ;)

De flesta förstärkare beter sig väldigt likartat för övrigt och bortsett ifrån
vissa rörförstärkare så är det nästan bara med förstärkare som har HP-
filter avsedda för just detta (subsonic-filter) som man får väsentlig skillnad.

Rörförstärkare kan ge både mindre och större problem än de man får från
normala transistorförstärkare. Det beror på vilka egenskaper hos rörför-
stärkarna som dominerar - den lägre dämpfaktorn eller den mindre band-
bredden.

För länge sedan, då det var långt mindre vanligt än idag med ordentligt
tilltagen bandbredd, var det dock annorlunda, men som sagt - det syntes
i tonkurvan.

Om man mätte den alltså, och självklart då i aktuell last om man vill att de
påverkanseffekter som bristande dämpfaktor ger skall komma med.

Vh, iö

Tja, men felet kvarstod med rumble filter hos just en Luxmanförstärkare. Den heter L430 och var störst med Carlsson högtalarna. Det handlar inte om att jag jämför med rör. Man kunde ta Krell eller andra DC-kopplade slutsteg och då rörde sig konen mindre än med Luxman integrerad oavsett rumblefilter eller inte.

Naturligtvis var det i kombination med buckliga skivor. Skulle tro att problemet var vid 2-10 Hz.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-05 17:11

Om jag får gissa(å dä får ja ju?) så tror jag att problemet mest består av lite vanlig audiofilaneurosa d.v.s. att det kanske alltid blir lite restresonanser från själva resonanspiken som även ligger lite vid sidan om. Speciellt från en såpass odämpad
tonarm som Regan. Är även puppen relativt odämpad så kanske slutresultatet blir som på filmen men att det inte påverkar ljudet i någon nämnvärd grad, värt att gräva ner sig för. Skulle ändå varmt rekommendera en alternativ placering av spelaren . . . typ.

Men vad vet väl jag ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 17:43

Butiken för Riaat säger :

"Jag har kikat på filmen och det du upplever beror på att de flesta RIAA-steg av bättre kvalitet saknar subsonic-filter som kapar allt under 20Hz. Orsaken är att filter påverkar ljudkvaliteten negativt. Billigare och enklare RIAA-steg har ofta subsonic-filter eftersom de ofta används i enklare anläggningar där ljudkvaliteten inte är lika avgörande. Hur som helst är konutslagen inget att oroa sig för så länge allt låter som det skall."

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-03-05 18:42

Mitt billiga riaa-steg har subsonicfilter som går att välja själv. Undrar om man måste betala nån slags avgift för att köra det avstängt.
Häpp!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-05 18:50

Subsonicfilter kan vara bra att ha om man har dålig källa. Tex en Lenco med gammalt torrt mellanhjul eller spelar buckliga skivor med en mindre god anpassning mellan pu och tonarm (som iofs kan vara välljudande). Men det blir naturligtvis en påverkan med filtret och det är givetvis bättre att fixa felkällan än att (försöka) lindra besvären.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-05 19:00

Shure M97xE har en inbyggd viskoelastiskt upphängd borste som dämpar resonanser mellan tonarm och skiva i infraområdet. Det tror jag skulle vara en bra grej.

Men annars har jag en Rega RB300 arm och en Ortofon OM30 och den uppför sig inte sådär. Så det kan ju vara att problempickupen har väldigt låg mekanisk dämpning vid resonansen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-03-05 19:36

Antar att subsonicfilter inte heller finns på försteget eftersom du behöver RIAA.

Men angående placeringen håller jag helt med om att en liten plåttrumma ovanpå en stor plåttrumma på inget sätt är ett stativ som hjälper, framför allt inte när du ska spela på lite högre volym.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 19:39

Bagaget skrev:Antar att subsonicfilter inte heller finns på försteget eftersom du behöver RIAA.

Men angående placeringen håller jag helt med om att en liten plåttrumma ovanpå en stor plåttrumma på inget sätt är ett stativ som hjälper, framför allt inte när du ska spela på lite högre volym.

Fast jag har exakt samma problem när spelaren står på stumt ekgolv tyvärr. Jag kan inte i mitt fall härleda mina problem till möbeln. Sen kan det säkert bli bättre med en fet massiv möbel men det är i mitt fall finlir och det här är grövre saker att hantera tillsvidare :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-05 19:55

Smack skrev:
Bagaget skrev:Antar att subsonicfilter inte heller finns på försteget eftersom du behöver RIAA.

Fast jag har exakt samma problem när spelaren står på stumt ekgolv tyvärr. Jag kan inte i mitt fall härleda mina problem till möbeln. Sen kan det säkert bli bättre med en fet massiv möbel men det är i mitt fall finlir och det här är grövre saker att hantera tillsvidare :)

Det är inte alls säkert att en "fet massiv" möbel är rätt väg att gå. Det kan vara precis tvärtom. Prova tex att ställa skivspelaren på en tom wellpapplåda (typ flyttkartong och kolla om du har ett mindre problem eller inte. I mitt fall (fast jag har en mjukt upphängd skivspelare) så var ett stumt betonggolv rena katastrofen medan ett par plastlådor med ett Ikea hyllplan ovanpå en långt bättre lösning. Just nu använder jag ett Ikea sängbord och det fungerar mycket bra.

Vad det handlar om är att fördela resonanser i första hand, att "spela ut dem mot varandra" i andra hand.

Grundproblemet är dock troligen, som påpekats ovan, resonansfrekvensen beroende på kombinationen pickup och tonarm. Men man kan givetvis inte utesluta att det är något fel på din skivspelare.

/ B

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 19:58

Bill50x skrev:
Smack skrev:

Det är inte alls säkert att en "fet massiv" möbel är rätt väg att gå. Det kan vara precis tvärtom. Prova tex att ställa skivspelaren på en tom wellpapplåda (typ flyttkartong och kolla om du har ett mindre problem eller inte. I mitt fall (fast jag har en mjukt upphängd skivspelare) så var ett stumt betonggolv rena katastrofen medan ett par plastlådor med ett Ikea hyllplan ovanpå en långt bättre lösning. Just nu använder jag ett Ikea sängbord och det fungerar mycket bra.

Vad det handlar om är att fördela resonanser i första hand, att "spela ut dem mot varandra" i andra hand.

Grundproblemet är dock troligen, som påpekats ovan, resonansfrekvensen beroende på kombinationen pickup och tonarm. Men man kan givetvis inte utesluta att det är något fel på din skivspelare.

/ B

Vilka typer av fel på en skivspelare skulle orsaka detta?

Är det inte så att detta typ alltid existerar men att beroende på vilket riaa man har så får man mer eller mindre av det med till högtalaren?

Även Regas Fono filtrerar bort lågfrekvent skräp.
As our test results reveal, the Rega also employs inbuilt subsonic roll-off to quash low-frequency rumble. The subsonic bass is more obviously rolled-off at –1.7dB/20Hz down to –10dB/7Hz, which makes the Fono better suited than most to systems with ported loudspeakers.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-05 20:11

Smack skrev:Vilka typer av fel på en skivspelare skulle orsaka detta?

Är det inte så att detta typ alltid existerar men att beroende på vilket riaa man har så får man mer eller mindre av det med till högtalaren?

Det kan vara fel på lagret till tallriken, dålig motor, ojämn rem - för att ta några mekaniska felkällor. Kombinationen mellan skivspelarens vikt, fjädringsmjukhet i fötterna och interaktionen med underlaget är ytterligare en felkälla. Kombination pu/arm har redan avhandlats. I lyckliga (?) fall har man en automatisk avrullning i sin elektronik och högtalare vilket då dämpar problemen med skivspelaren. Eller så har man problem att hantera låga frekvenser i elektroniken/högtalaren men att det normalt inte märks med de (digitala) inspelningar man normalt lyssnar på. Jag bara spånar här men jag kan tänka mig att en olycklig kombination av pu/arm tillsammans med avstämningsfrekvensen i en basreflexhögtalare kan förvärra ett i grunden rätt litet problem (tex en oplan skiva) genom att resonanserna staplas på hög.

Jag vet inte om man kan säga att dessa problem alltid finns (i varierande grad) vid vinylavspelning, men det är alltid en potentiell felkälla beroende på att så mycket mekanik är involverad.

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-03-05 20:14

Laila skrev:
Max_Headroom skrev:En titt på Nätet visar en spelare av s.k. "plint typ". Dessa är väl gjorda just för att plocka upp vibrationer för att få återkoppling (bättre rytmkänsla då).

Är det någon som har fått en sådan här konstruktion att fungera? Lackbord skulle jag starkt avråda ifrån. Något stort, tungt och dämpat skulle jag rekomendera. Spelaren bör sedan stå på dom tassar den har från fabrik. Eventuellt får du räkna ut fjäderstyvhet och dämpning och göra egna som passar.

Inte för att jag vill vara direkt otrevlig, men jag gissar att Max inte riktigt har förstått vitsen/funktionen med "fjäderupphängda" innerchassin på skivspelare. Att påstå att t.ex. ett Lackbord skulle vara direkt olämpligt för sådana skivspelare jmf något "tungt och dämpat" är ju snarast vilseledande. När det gäller just Rega så rekommenderar konstruktören/tillverkaren en relativt lätt vägghylla. Själv så har en Rega spelat alldeles
utmärkt ståendes på dubbla Lackbord under flera år . . . t.o.m. så bra, att jag har en, aldrig använd, Rega originalhylla liggandes hemma som jag inte kände behov av att sätta upp. :wink:

Vägghylla är bra. Mycket bättre än lackbord.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-03-05 20:20

Max_Headroom skrev:[snip]

Vägghylla är bra. Mycket bättre än lackbord.

Med betonbjälklag och fladdriga enkelgipsväggar så är jag benägen att säga: "det beror på" ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-05 20:22

Max_Headroom skrev:Vägghylla är bra. Mycket bättre än lackbord.

Nja, så enkelt är det inte. Du verkar utesluta ett antal faktorer. Väggarnas och golvens egenskaper ingår i ekvationen och så skivspelarens egna egenskaper. Känns lite som att ni är många som inte varit med när skivspelare var den huvudsakliga källan i audioanläggningarna.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-03-05 20:26

Jag har tidigare haft en Rega planar 3 med både Linn K9 såväl som Dynavector 10X5.
Av You tube klippet tycker jag mig se ungefär de konutslag som jag brukade se när jag spelade på Regan.
Den satt på en Rega vägghylla.
Olika RIIA både Naims egna inbyggda grammofonkort såväl som separat Dynavector och ett helt annat försteg/slutsteg , ingen större skillnad.

För ett tag sedan letade jag runt på marknaden för att köpa en ny skivspelare och startade en tråd där jag fick många goda råd i saken.

Tack igen alla!
Ni vet vilka ni är.

Citerar mig själv från den tråden.

SME 30 föll mig inte alls i smaken. Mycket känslig för buckliga och ocentrerade skivor. Makalösa konutslag!

I det här fallet användes samma grammofonsteg till de fyra grammofoner som demades i den butiken och där även SME 30/2 var en av de fyra.

Ingen av de övriga spelarna gav sådana konutslag-konfladder.
Högtalarna var Ino audio piP.

Har aldrig varken före eller senare sett sådan konfladder vid avspelning av en ngt bucklig skiva.

SME 30/2 är en mycket fin skivspelare, samma sak med armen och pick upen som var monterad.

Om vi bortser från de väldiga konfladdren lät den inte så särsklit bra heller imina öron och i alla fall inte med hänsyn till priset.

Tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=300

RogerGustavsson skrev:
Jag tror fortfarande problemet är kombinationen av pickup/tonarm. En låg resonansfrekvens ger precis det konfladdret som beskrivs.

Det tror jag också.

Men jag är ingen expert i frågan.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 20:32

Ok, de flesta verkar anse jag har en PU som inte trivs helt med Regas arm och jag har ändå tänkt byta PU så får göra min google och se vad RB303 gillar för PU's och gå vidare och hoppas det minskar.

Det ska väl dock mycket till att man förstör sina Dynaudio X14 högtalare om man inte kör "This goes to 11" style?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-05 20:38

Antagligen fungerar Rega's egna pickuper och RIAA-steg bra ihop med deras skivspelare. Fast jag tycker inte konfladdret är alamerande på den där videon men det blir kanske värre vid lyssning på högre ljudnivåer?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-05 20:44

RogerGustavsson skrev:Känns lite som att ni är många som inte varit med när skivspelare var den huvudsakliga källan i audioanläggningarna.

Åren går, Roger ;-)

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-05 20:54

Jo, det är sant. Det är nästan som att vi med några år på nacken skulle grottat ner oss i stenkakelirande på 70-talet...

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2014-03-05 21:00

RogerGustavsson skrev:Jo, det är sant. Det är nästan som att vi med några år på nacken skulle grottat ner oss i stenkakelirande på 70-talet...

Även i nutid drar man några varv på veven ibland:
Bild
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-03-06 00:39

Några reflektioner.

Flytta spelaren ifrån din förstärkare då du riskerar att plocka upp tranformatorbrum in i pickupen. Det har däremot inte med konfladdret att göra.
Med den komplians som anges för Nagokan borde du få en ganska hög resonansfrekvens. Huruvida det stämmer med verkligheten är däremot en annan historia.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-03-06 01:38

- Kolla så att tonarmen inte har några tröga lager.

- Skaffa 97xe + JICO SAS nål med dämpborste.

Thomas
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-03-06 02:48

Thomas_A skrev:- Kolla så att tonarmen inte har några tröga lager.

Thomas

Tyvärr verkar Rega ha en del problem med kvalitetskontrollen så detta är ett bra tips. Kolla även centrumlager samt att skivtallriken inte är ojämn/sned.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi