Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:... Om RIAAt har en lågbasavskärning minskas möjligen problemet men orsaken finns kvar.
Smack skrev:
Ska testa en kompis pickup om ni tror det är ett bra förstasteg. Det skumma är att jag inte kan påminna mig ha sett detta innan jag skaffade mitt Heed Riaa. Men Regas fono mini kanske inte går lika djupt eller har något HP-filter.
Harryup skrev:JAg ser ingen poäng i att räkna var resonansfrekvenser hamnar när det gäller gamla skivspelare annat än som en mycket vag indikation.
Alla grejors enskilda skick varierar så mycket att grejor som borde passa bra ihop inte beter sig som nya utan ändå har problem.
Bara att testa sig fram med exempelvis ett annat riaa så man slipper justera om skivspelare som en första åtgärd. Sen kanske det ändå inte är riaats fel utan det lågfrekventa kommer ifrån en dålig nålarmsupphängning, dåliga tonarmslager etc etc.
mvh/Harryup
Dessutom skulle jag ändå ordna en bättre placering av spelaren då magnetfält och andra störningar kan påverka den om den står ovanpå förstärkaren.
If you are trying to determine compartible tonearm mass, consider that the mass of the MP-110 is 6.5g, so an arm with an effective mass between 12-21g would be a safe bet.
IngOehman skrev:petersteindl skrev:Vissa förstärkar ger upphov till stora konrörelser med vinyl där andra förstärkare inte uppvisar detta fenomen. På den tiden jag hade Ljudbutiken så var Luxman integrerade förstärkare känsliga och basen gick markant ut och in på mycket låg frekvens. Det hade inte direkt att göra med förstärkarnas frekvensgång i basen. Det påminde snarast om annan instabilitet.
Mvh
Peter
Det kan man tro, men det yttrar sig som tonkurveavvikelser oavsett vilket.
Däremot är det inte säkert att det syns i tillverkarens redovisning av ton-
kurvan.
De flesta förstärkare beter sig väldigt likartat för övrigt och bortsett ifrån
vissa rörförstärkare så är det nästan bara med förstärkare som har HP-
filter avsedda för just detta (subsonic-filter) som man får väsentlig skillnad.
Rörförstärkare kan ge både mindre och större problem än de man får från
normala transistorförstärkare. Det beror på vilka egenskaper hos rörför-
stärkarna som dominerar - den lägre dämpfaktorn eller den mindre band-
bredden.
För länge sedan, då det var långt mindre vanligt än idag med ordentligt
tilltagen bandbredd, var det dock annorlunda, men som sagt - det syntes
i tonkurvan.
Om man mätte den alltså, och självklart då i aktuell last om man vill att de
påverkanseffekter som bristande dämpfaktor ger skall komma med.
Vh, iö
Bagaget skrev:Antar att subsonicfilter inte heller finns på försteget eftersom du behöver RIAA.
Men angående placeringen håller jag helt med om att en liten plåttrumma ovanpå en stor plåttrumma på inget sätt är ett stativ som hjälper, framför allt inte när du ska spela på lite högre volym.
Smack skrev:Bagaget skrev:Antar att subsonicfilter inte heller finns på försteget eftersom du behöver RIAA.
Men angående placeringen håller jag helt med om att en liten plåttrumma ovanpå en stor plåttrumma på inget sätt är ett stativ som hjälper, framför allt inte när du ska spela på lite högre volym.
Fast jag har exakt samma problem när spelaren står på stumt ekgolv tyvärr. Jag kan inte i mitt fall härleda mina problem till möbeln. Sen kan det säkert bli bättre med en fet massiv möbel men det är i mitt fall finlir och det här är grövre saker att hantera tillsvidare
Bill50x skrev:Smack skrev:Bagaget skrev:Antar att subsonicfilter inte heller finns på försteget eftersom du behöver RIAA.
Fast jag har exakt samma problem när spelaren står på stumt ekgolv tyvärr. Jag kan inte i mitt fall härleda mina problem till möbeln. Sen kan det säkert bli bättre med en fet massiv möbel men det är i mitt fall finlir och det här är grövre saker att hantera tillsvidare
Det är inte alls säkert att en "fet massiv" möbel är rätt väg att gå. Det kan vara precis tvärtom. Prova tex att ställa skivspelaren på en tom wellpapplåda (typ flyttkartong och kolla om du har ett mindre problem eller inte. I mitt fall (fast jag har en mjukt upphängd skivspelare) så var ett stumt betonggolv rena katastrofen medan ett par plastlådor med ett Ikea hyllplan ovanpå en långt bättre lösning. Just nu använder jag ett Ikea sängbord och det fungerar mycket bra.
Vad det handlar om är att fördela resonanser i första hand, att "spela ut dem mot varandra" i andra hand.
Grundproblemet är dock troligen, som påpekats ovan, resonansfrekvensen beroende på kombinationen pickup och tonarm. Men man kan givetvis inte utesluta att det är något fel på din skivspelare.
/ B
Smack skrev:Vilka typer av fel på en skivspelare skulle orsaka detta?
Är det inte så att detta typ alltid existerar men att beroende på vilket riaa man har så får man mer eller mindre av det med till högtalaren?
Laila skrev:Max_Headroom skrev:En titt på Nätet visar en spelare av s.k. "plint typ". Dessa är väl gjorda just för att plocka upp vibrationer för att få återkoppling (bättre rytmkänsla då).
Är det någon som har fått en sådan här konstruktion att fungera? Lackbord skulle jag starkt avråda ifrån. Något stort, tungt och dämpat skulle jag rekomendera. Spelaren bör sedan stå på dom tassar den har från fabrik. Eventuellt får du räkna ut fjäderstyvhet och dämpning och göra egna som passar.
Inte för att jag vill vara direkt otrevlig, men jag gissar att Max inte riktigt har förstått vitsen/funktionen med "fjäderupphängda" innerchassin på skivspelare. Att påstå att t.ex. ett Lackbord skulle vara direkt olämpligt för sådana skivspelare jmf något "tungt och dämpat" är ju snarast vilseledande. När det gäller just Rega så rekommenderar konstruktören/tillverkaren en relativt lätt vägghylla. Själv så har en Rega spelat alldeles
utmärkt ståendes på dubbla Lackbord under flera år . . . t.o.m. så bra, att jag har en, aldrig använd, Rega originalhylla liggandes hemma som jag inte kände behov av att sätta upp.
Max_Headroom skrev:Vägghylla är bra. Mycket bättre än lackbord.
SME 30 föll mig inte alls i smaken. Mycket känslig för buckliga och ocentrerade skivor. Makalösa konutslag!
RogerGustavsson skrev:
Jag tror fortfarande problemet är kombinationen av pickup/tonarm. En låg resonansfrekvens ger precis det konfladdret som beskrivs.
RogerGustavsson skrev:Känns lite som att ni är många som inte varit med när skivspelare var den huvudsakliga källan i audioanläggningarna.
Thomas_A skrev:- Kolla så att tonarmen inte har några tröga lager.
Thomas
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 27 gäster