JM skrev:Bill50x skrev:Vid all återgivning med högtalare hör man ljud komma från olika håll utmed ett plan. Dvs vid 100 % vänster så hörs allt ljud från vänster högtalare. Vridr man balansen åt höger så kommer allt ljud från höger högtalare.
Men vid stereo - hur många upplever att ljud även kommer från området utanför högtalarna? Dvs till vänster om vänster högtalare, till höger om höger högtalare?
/ B
Du har uppenbarligen en hybridhögtalare, dipol i de övre frekvenserna o monopol i de lägre, i ett litet rum med relativt nära till sidoväggen på ena sidan.
För dipolhögtalaren gäller i princip att ljudet fasas ut lateralt. Den viktiga laterala 60 graders reflexen når dina öron via reflex i bakväggen o därefter i sidoväggen i analogi med ljusspeglingar. Din dipol sprider ljudet likt en kort linjehögtalare dvs ljudreflexerna blir diffusa vilket är önskvärt.
För de undre frekvenserna är högtalaren en monopol. Nu är ljudutbredningen 360 grader (under ca 1000 Hz) o den dominerande reflexen studsar i sidoväggen innan den når dina öron. Reflexvägen är kortare o reflexen når dina öron före de högre frekvenserna. Du får ffa i vänstra väggen en stark o dominerande reflex. Denna reflex är odiffus. Detta gäller ffa under delningsfrekvensen till ca 200-300 Hz.
Grovt förenklat.
Rummet kommer att upplevas som större ovan delningsfrekvensen och tydligare.
Under delningsfrekvensen upplevs rummet som mindre och otydligare.
Totalupplevelsen är teoretiskt förvrängd - men vad säger du själv.
JM
JM!
Tycker att du fångar de subjektiva problem som jag brottas med bra. Det finns självklart en ”objektiv värld” av reflexer och direktljud som tillsammans med hjärnans omfattande bearbetning av informationen som sen leder till en varsebliven verklighet.
Av bilderna framgår inte all akustisk behandling som finns i rummet samt att det finns idag granitplattor ovanför själva ”baslådan” . De står också med mjuk koppling mot golvet. Detta både efter en grannes (två trappor ner) klagomål och efter en påverkan från medlemmar i detta forum. Inga namn ingen glömd.
Men släppet från högtalarna är absolut. Det finns ingen tvekan i detta. Mellan högtalarna alltså. Som jag sagt tidigare är inte mitt mål att spela utanför dessa. De spelar relativt dynamiskt och mycket tranparant om jag får använda detta ord.
I basområdet blir ju högtalarna rundstrålande precis som mera traditionella högtalare. Detta gör att man måste tänka till en gång till och anpassa akustiken efter de förutsättningar som högtalare och rum skapar. Jag har haft omfattande problem med höjningar på 15 dB i basen. I viss mån betong i väggar men bara i de inre väggarna som utgör den bärande konstruktionen.
Högtalarnas delningsfrekvens är 400 Hz vilket ju innebär att panelerna ändå spelar under och själva elementet över denna frekvens. Hur brant delningen är vet jag inte.
Men kvalitén i den absolut lägsta frekvensen är jag inte helt nöjd med. Svårt att veta exakt vid vilka frekvenser de upplevda problemen startar. Men de är vid den verkliga lågbasen. Bedömer jag det.
Det som kanske kan tyckas vara märkligt men anläggningen och rummet med sin öppna planlösning har inga problem idag att spela ner till 20 Hz.
Men någonstans i botten så är jag inte helt nöjd. Jämfört med min referens så är jag inte nöjd.
Men volymen på basen är det inget fel på. Den hörs så att säga.
Själv skiljer jag tydligt på olika typer av reflexer och resonanser. Korta-korta, korta samt den långa och resonanser/stådende vågori basområdet. Korta kan i mitt sätt att tänka motsvara första reflexen.
Arbetar både med diffusion och absortion
Nu tillbaka till odlingarna. Registrerat alla arter av dagfjärilar som besöker tomten. Registrerar en trolig Makaonfjäril just nu. Stor som en småfågel. Men kan inte observera den sittande. Tror att jag har ca 25 arter som observerats på tomten. Så en del blommande örter och buskar samt träd finns det

. En hel del för människan ätbart också. Som jordgubbar och körsbär

Makaonens flygtid börjar ungefär nu. Så observationen stämmer ganska väl med hur de lever.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Makaonfj%C3%A4ril