Ljudbild

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Ljudbild

Inläggav Kronkan » 2014-05-31 10:38

Peter

Jag har hela tiden själv skrivit om tidskillnader eller skillnader i gångavstånd. Jag utgår från 1 ms såsom ett ungerfärligt värde. Gångskillnader mellan direktljud och reflex understigande detta kan orsaka att det upplevda objektet kommer utanför högtalarna. Detta är vad jag skrivit om. Alltså att en så nära reflex kan orsaka detta. Nu har jag högtalarna så långt från sidoväggen och riktade inåt så att detta inte händer hemma. Men det går att arrangera att det blir så. Tydligast på vissa skivor vill jag minnas. Men vet inte vilka. Anser att det är en felaktighet som skall rättas till om sådana refelxer uppstår. Dock finns de enligt min erfarenhet.
Blaubert sätt att tänka finns i min egen uppläggning kring mitt vardagsrums akustik. Jag har inga kort-korta reflexer. De korta reflexerna (de som är tidsförskjutna över 1 ms men innan de blir eko) styr jag. Inga sådana från sidorna men mellan högtalarna har jag sådana. Där det går att diffusera gör jag det. Tv:n går ju inte.
Den allmänna efterklangen har jag strävat efter att den skall understiga 0,45 RT 60.
Men till skillnad med proffs så använder jag längd och inte tid. Så jag använder kort-korta, korta och långa reflexer.
Är under förflyttning så därför deltager jag när jag kan i denna och andra trådar. Nu förflyttning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-05-31 14:52

Kronkan skrev:Peter

Jag har hela tiden själv skrivit om tidskillnader eller skillnader i gångavstånd. Jag utgår från 1 ms såsom ett ungerfärligt värde. Gångskillnader mellan direktljud och reflex understigande detta kan orsaka att det upplevda objektet kommer utanför högtalarna. Detta är vad jag skrivit om. Alltså att en så nära reflex kan orsaka detta. Nu har jag högtalarna så långt från sidoväggen och riktade inåt så att detta inte händer hemma. Men det går att arrangera att det blir så. Tydligast på vissa skivor vill jag minnas. Men vet inte vilka. Anser att det är en felaktighet som skall rättas till om sådana refelxer uppstår. Dock finns de enligt min erfarenhet.
Blaubert sätt att tänka finns i min egen uppläggning kring mitt vardagsrums akustik. Jag har inga kort-korta reflexer. De korta reflexerna (de som är tidsförskjutna över 1 ms men innan de blir eko) styr jag. Inga sådana från sidorna men mellan högtalarna har jag sådana. Där det går att diffusera gör jag det. Tv:n går ju inte.
Den allmänna efterklangen har jag strävat efter att den skall understiga 0,45 RT 60.
Men till skillnad med proffs så använder jag längd och inte tid. Så jag använder kort-korta, korta och långa reflexer.
Är under förflyttning så därför deltager jag när jag kan i denna och andra trådar. Nu förflyttning.

Det uppstår ljud utanför högtalarna om reflexen är mindre än 1 ms skriver du och att du hör ljud som kommandes utanför högtalarna på vissa skivor och du anser detta vara ett fel som bör åtgärdas.

Är du helt säker på att du gör rätt analys?

Min analys är snarast motsatsen. I inspelningar av akustisk musik i akustisk miljö som återges med t.ex. 2 kanaler kodas avstånd till ljudkällor i första hand med förhållandet mellan direktljud och reflexer. Sedan kan man säga att det finns en kodning som ger placering mellan kanalerna. Denna sidledskodning är en differentiell kodning mellan kanalerna och kallas Interchannel Differences och kan vara Interchannel Time Difference och/eller Interchannel level Difference.

Men om du skall detektera det fenomen som du tror dig höra så måste det ske med monoavspelning med en och endast en högtalare och det får inte förekomma några inspelade reflexer. Du måste använda testtoner av ett eller annat slag.
På musik och inspelade akustiska reflexer så finns det ett kodat avstånd till de inspelade ljudkällorna. Låt säga att du har denna högtalare på höger vägg 3,5 meter framför dig och 2,5 meter till höger om dig och avståndet från högtalarelement till vägg är kring 12 cm. Då kommer det att vara en spegelbild av högtalaren i väggen med högtalarelement 12 cm bakom väggen. Då skulle t.ex. pulsat brus förflyttas från att låta som om det kom 12 cm framför vägg till att låta som om det kom från en punkt i väggen d v s mellan högtalaren och dess spegelbild. Skulle detta vara dåligt eller bra, menar du? Jag säger som så, då har du faktiskt lyckats trollat bort väggen ur återgivningen! Det blir som ett akustiskt centrum i väggen. Då vore det som om väggen inte längre fanns till i ditt spatiella hörande. Du kan i så fall ersätta väggen med en reell högtalare.

Om man istället för mätbrus utan inspelade reflexer använder sig av inspelad akustisk musik som har inspelningslokalens reflexer med så finns det kodat ett avstånd till musikerna. Om detta avstånd skall kunna återges utan att ens egna väggar påverkar avståndet så kommer musikerna ofrånkommligt att kunna detekteras som om de fanns långt bakom ens egna väggar. Först då kan du återge den inspelade kodningen på realistiskt sätt utan dina egna väggars inverkan.

Det spelar ingen roll om högtalaren är på väggen framför lyssnaren eller på väggen vid sidan om lyssnaren.

Om man sedan inför en kanal/högtalare till (Stereo) som t.ex. är på motstående vägg så kommer man bort från både höger och vänster vägg eller om båda högtalarna är framför lyssnaren på samma vägg så trollas denna vägg bort ur ljudbilden. Ett annat sätt är att försöka dämpa reflexer från denna vägg/ar eller att ha ett större avstånd till denna vägg/ar, t.ex. 1,5-2 meter eller tillräckligt så att man kan se ljudvågorna som plana. En plan ljudvågs reflexion i en vägg ger inte upphov till en spegelpunkt. Man har suddat ut avståndet. Det är en av fördelarna med stora rum om man sätter högtalarna på lämpligt avstånd från väggar och även sitter på lämpligt avstånd från väggar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-05-31 15:18

hifikg skrev:Nä, att använda ESL 63 som PA tror jag inte på. En gång, för mycket längesedan, försökte jag använda mina OD-11 som PA i en relativt liten lokal. Diskanterna dog som vanligt, men vi hade kul ändå *s*

Härligt! Då har jag en låt tillägnad dig i förstaposten här: http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=58344
:)

Intressant tråd!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-31 17:20

petersteindl skrev:
Kronkan skrev:Peter

Det uppstår ljud utanför högtalarna om reflexen är mindre än 1 ms skriver du och att du hör ljud som kommandes utanför högtalarna på vissa skivor och du anser detta vara ett fel som bör åtgärdas.

Är du helt säker på att du gör rätt analys?

Min analys är snarast motsatsen. I inspelningar av akustisk musik i akustisk miljö som återges med t.ex. 2 kanaler kodas avstånd till ljudkällor i första hand med förhållandet mellan direktljud och reflexer. Sedan kan man säga att det finns en kodning som ger placering mellan kanalerna. Denna sidledskodning är en differentiell kodning mellan kanalerna och kallas Interchannel Differences och kan vara Interchannel Time Difference och/eller Interchannel level Difference.

Men om du skall detektera det fenomen som du tror dig höra så måste det ske med monoavspelning med en och endast en högtalare och det får inte förekomma några inspelade reflexer. Du måste använda testtoner av ett eller annat slag.
På musik och inspelade akustiska reflexer så finns det ett kodat avstånd till de inspelade ljudkällorna. Låt säga att du har denna högtalare på höger vägg 3,5 meter framför dig och 2,5 meter till höger om dig och avståndet från högtalarelement till vägg är kring 12 cm. Då kommer det att vara en spegelbild av högtalaren i väggen med högtalarelement 12 cm bakom väggen. Då skulle t.ex. pulsat brus förflyttas från att låta som om det kom 12 cm framför vägg till att låta som om det kom från en punkt i väggen d v s mellan högtalaren och dess spegelbild. Skulle detta vara dåligt eller bra, menar du? Jag säger som så, då har du faktiskt lyckats trollat bort väggen ur återgivningen! Det blir som ett akustiskt centrum i väggen. Då vore det som om väggen inte längre fanns till i ditt spatiella hörande. Du kan i så fall ersätta väggen med en reell högtalare.

Om man istället för mätbrus utan inspelade reflexer använder sig av inspelad akustisk musik som har inspelningslokalens reflexer med så finns det kodat ett avstånd till musikerna. Om detta avstånd skall kunna återges utan att ens egna väggar påverkar avståndet så kommer musikerna ofrånkommligt att kunna detekteras som om de fanns långt bakom ens egna väggar. Först då kan du återge den inspelade kodningen på realistiskt sätt utan dina egna väggars inverkan.

Det spelar ingen roll om högtalaren är på väggen framför lyssnaren eller på väggen vid sidan om lyssnaren.

Om man sedan inför en kanal/högtalare till (Stereo) som t.ex. är på motstående vägg så kommer man bort från både höger och vänster vägg eller om båda högtalarna är framför lyssnaren på samma vägg så trollas denna vägg bort ur ljudbilden. Ett annat sätt är att försöka dämpa reflexer från denna vägg/ar eller att ha ett större avstånd till denna vägg/ar, t.ex. 1,5-2 meter eller tillräckligt så att man kan se ljudvågorna som plana. En plan ljudvågs reflexion i en vägg ger inte upphov till en spegelpunkt. Man har suddat ut avståndet. Det är en av fördelarna med stora rum om man sätter högtalarna på lämpligt avstånd från väggar och även sitter på lämpligt avstånd från väggar.

Mvh
Peter

Om jag gör rätt analys kan man ju aldrig riktigt veta. På ett plan handlar det ju om vad man vill åstadkomma och vilka yttersta referenser man har och även frågan om budget och prioriteringar kan ju inte heller glömmas.
Länkar åter till Akkelis Audios bilder av min anläggning. Även om även den inte är helt uppdaterad så får bilderna duga.
http://www.akkelisaudio.com/kundsystem-molndal-1.html
Det går att se att vänstra högtalare kan ställas mkt nära väggen. Uppställningen är inte den bästa som går att åstadkomma. Men som inte framgår av bilden är utsikten över den stad där jag bor. Bl a utsikten har styrt. Men det jag pratar om är att jag hört att reflexen från vänstra väggen kan skapa en bild utanför högtalaren på vissa skivor. Men vill ju inte ha några reflexer allas från sidorna.
Jag blindtestar ju inte vanligtvis hemma. Men att jag hört de varseblivna objekten utanför högtalaren på den vänstra sidan går inte att missa. Behövs så att säga inget blindtest. Vad som är rätt eller fel i att bilden breddas kan man alltid diskutera. Utsagan är inte heller till för att kritisera andra principer. Sådant sysslar jag överhuvudtaget inte med. Det kan möjligtvis finnas andra sätt, som jag inte känner till, att flytta ett varseblivit objekt utanför högtalarna.
Det är ju också omöjligt att veta om det är själva väggen eller de lite grova diffusorerna som finns på väggen som reflekterar ljudvågen.
När de är uppställda som de är på bilden så flyttas inge objekt hörbart. Normalt är dock högtalarna mera riktade inåt och något längre från väggen. Finns en hustru som flyttar sådana objekt som högtalare. Finns en tendens hos henne under hela vår relation att hon riktar högtalarna mera framåt än vad jag gör, samt att hon gör andra justeringar vad hon uppfattar rätt eller snyggt eller hur hon nu tänker. Så kan det vara.
Det framgår också hur jag gjort med reflexerna mellan högtalarna. Där diffuserar jag dem närmast högtalarna där också reflexen torde vara starkast. Högtalarna står ca 90 cm ut från respektive diffusorn. Också idag. Det blir väl ca 110 cm ut från vägg. Men längre ut går inte riktigt att åstadkomma hemma hos mig.
Soffan är relativt låst i sitt läge. Bakom soffan finns min skrivplats. En dator. Den stol som hör till sittplatsen hamnar helt i rätt lyssningspositon. Man vrider sig bara och lägger upp fötterna på ryggstödet.
Ingen bild på bakväggen men i princip en djupare bokhylla med absorbenter bakom böcker och vinylskivorna m m.
Mitt mål är upplevd transparens och realism. Vet en anläggning som gör detta mycket bättre än det jag kan åstadkomma. Tyvärr är det så.
Det är ett par horn och en rörförstärkare från Ear som utgör kärnan i denna anläggning. De står i en diffuserat rum. Anläggningen finns att höra hos Akkelis. Väl värt ett besök. Just nu utgör de min absoluta referens. Det är ingen tvekan om detta.

Med vänliga hälsningar
Jan K

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-05-31 18:14

Kronkan, jag ser att du har Martin-Logan d v s dipol i mellanregister och diskant. Då kan läget bli annorlunda eftersom reflexmönstret blir helt annorlunda än med monopoler d v s vanliga dynamiska högtalare. Det måste jag fundera på.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2014-05-31 23:34

Bill50x skrev:Vid all återgivning med högtalare hör man ljud komma från olika håll utmed ett plan. Dvs vid 100 % vänster så hörs allt ljud från vänster högtalare. Vridr man balansen åt höger så kommer allt ljud från höger högtalare.

Men vid stereo - hur många upplever att ljud även kommer från området utanför högtalarna? Dvs till vänster om vänster högtalare, till höger om höger högtalare?

/ B

Du har uppenbarligen en hybridhögtalare, dipol i de övre frekvenserna o monopol i de lägre, i ett litet rum med relativt nära till sidoväggen på ena sidan.

För dipolhögtalaren gäller i princip att ljudet fasas ut lateralt. Den viktiga laterala 60 graders reflexen når dina öron via reflex i bakväggen o därefter i sidoväggen i analogi med ljusspeglingar. Din dipol sprider ljudet likt en kort linjehögtalare dvs ljudreflexerna blir diffusa vilket är önskvärt.

För de undre frekvenserna är högtalaren en monopol. Nu är ljudutbredningen 360 grader (under ca 1000 Hz) o den dominerande reflexen studsar i sidoväggen innan den når dina öron. Reflexvägen är kortare o reflexen når dina öron före de högre frekvenserna. Du får ffa i vänstra väggen en stark o dominerande reflex. Denna reflex är odiffus. Detta gäller ffa under delningsfrekvensen till ca 200-300 Hz.

Grovt förenklat.
Rummet kommer att upplevas som större ovan delningsfrekvensen och tydligare.
Under delningsfrekvensen upplevs rummet som mindre och otydligare.
Totalupplevelsen är teoretiskt förvrängd - men vad säger du själv.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Inläggav JM » 2014-05-31 23:48

Dipoldelen av högtalaren kommer att ge mer breddning av ljudbilden och mer närvarokänsla än monopoldelen. Som Peter o Invgar har antytt ovan är detta beroende på tiderna/ljudstyrkan hos o emellan dominerade reflexer och direkt ljudet.

https://www.youtube.com/watch?v=7Y-qakZ ... ature=plcp

Bilder:
http://www.linkwitzlab.com/Presentation ... ements.pdf

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-01 12:05

JM skrev:
Bill50x skrev:Vid all återgivning med högtalare hör man ljud komma från olika håll utmed ett plan. Dvs vid 100 % vänster så hörs allt ljud från vänster högtalare. Vridr man balansen åt höger så kommer allt ljud från höger högtalare.

Men vid stereo - hur många upplever att ljud även kommer från området utanför högtalarna? Dvs till vänster om vänster högtalare, till höger om höger högtalare?

/ B

Du har uppenbarligen en hybridhögtalare, dipol i de övre frekvenserna o monopol i de lägre, i ett litet rum med relativt nära till sidoväggen på ena sidan.

För dipolhögtalaren gäller i princip att ljudet fasas ut lateralt. Den viktiga laterala 60 graders reflexen når dina öron via reflex i bakväggen o därefter i sidoväggen i analogi med ljusspeglingar. Din dipol sprider ljudet likt en kort linjehögtalare dvs ljudreflexerna blir diffusa vilket är önskvärt.

För de undre frekvenserna är högtalaren en monopol. Nu är ljudutbredningen 360 grader (under ca 1000 Hz) o den dominerande reflexen studsar i sidoväggen innan den når dina öron. Reflexvägen är kortare o reflexen når dina öron före de högre frekvenserna. Du får ffa i vänstra väggen en stark o dominerande reflex. Denna reflex är odiffus. Detta gäller ffa under delningsfrekvensen till ca 200-300 Hz.

Grovt förenklat.
Rummet kommer att upplevas som större ovan delningsfrekvensen och tydligare.
Under delningsfrekvensen upplevs rummet som mindre och otydligare.
Totalupplevelsen är teoretiskt förvrängd - men vad säger du själv.

JM

JM!
Tycker att du fångar de subjektiva problem som jag brottas med bra. Det finns självklart en ”objektiv värld” av reflexer och direktljud som tillsammans med hjärnans omfattande bearbetning av informationen som sen leder till en varsebliven verklighet.
Av bilderna framgår inte all akustisk behandling som finns i rummet samt att det finns idag granitplattor ovanför själva ”baslådan” . De står också med mjuk koppling mot golvet. Detta både efter en grannes (två trappor ner) klagomål och efter en påverkan från medlemmar i detta forum. Inga namn ingen glömd.
Men släppet från högtalarna är absolut. Det finns ingen tvekan i detta. Mellan högtalarna alltså. Som jag sagt tidigare är inte mitt mål att spela utanför dessa. De spelar relativt dynamiskt och mycket tranparant om jag får använda detta ord.
I basområdet blir ju högtalarna rundstrålande precis som mera traditionella högtalare. Detta gör att man måste tänka till en gång till och anpassa akustiken efter de förutsättningar som högtalare och rum skapar. Jag har haft omfattande problem med höjningar på 15 dB i basen. I viss mån betong i väggar men bara i de inre väggarna som utgör den bärande konstruktionen.
Högtalarnas delningsfrekvens är 400 Hz vilket ju innebär att panelerna ändå spelar under och själva elementet över denna frekvens. Hur brant delningen är vet jag inte.
Men kvalitén i den absolut lägsta frekvensen är jag inte helt nöjd med. Svårt att veta exakt vid vilka frekvenser de upplevda problemen startar. Men de är vid den verkliga lågbasen. Bedömer jag det.
Det som kanske kan tyckas vara märkligt men anläggningen och rummet med sin öppna planlösning har inga problem idag att spela ner till 20 Hz.
Men någonstans i botten så är jag inte helt nöjd. Jämfört med min referens så är jag inte nöjd.
Men volymen på basen är det inget fel på. Den hörs så att säga.
Själv skiljer jag tydligt på olika typer av reflexer och resonanser. Korta-korta, korta samt den långa och resonanser/stådende vågori basområdet. Korta kan i mitt sätt att tänka motsvara första reflexen.
Arbetar både med diffusion och absortion

Nu tillbaka till odlingarna. Registrerat alla arter av dagfjärilar som besöker tomten. Registrerar en trolig Makaonfjäril just nu. Stor som en småfågel. Men kan inte observera den sittande. Tror att jag har ca 25 arter som observerats på tomten. Så en del blommande örter och buskar samt träd finns det :D . En hel del för människan ätbart också. Som jordgubbar och körsbär :D Makaonens flygtid börjar ungefär nu. Så observationen stämmer ganska väl med hur de lever.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Makaonfj%C3%A4ril

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-01 13:21

Så här under lunchen skulle jag bara vilja säga att jag inte observerat andra effekter av de riktigt korta reflexerna än att de kan flytta objekt. Så inga andra effekter har jag observerat. Men inte heller studerat saken i det verkliga livet hemma.

JM

Inläggav JM » 2014-06-01 17:18

Kul att du gillar fjärilar. Du skulle nog vilja vara där jag sitter nu. Här kryllar det av fjärilar trots att det är vinter. + 30 grader i skuggan och på våra nyplanterade buskar o blommor finns massor med fjärilar.
En granne här i St Lucia i Sydafrika har ett gigantiskt fjärilstält med en speciell sorts blommande buskar i tältet som attraherar en sorts stora mycket vackra fjärilar. Tyvärr har jag glömt namnet.

Rekommenderar Floyd Tooles bok - Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms.
Akustiska problem kräver primärt akustiska lösningar med eq är svår att undvika i de lägre frekvenserna.
Har du gjort en frekvensrelaterad ljudtrycksanalys vilka dina resonanser är o var tryck max/min finns för de dominerade resonanserna. Grovt förenklat föreslår Toole att minst 4 subwoofers används o placeras så de motverkar dina dominerande resonanser. "Trial and error" verkar vara uteslutet så det är noggranna mätningar som gäller. Kan du inte ta bort alla resonanser försök då med att ha så smala dippar i frekvenskurvan som möjligt o inte toppar. Hjärnan är som du säkert vet bra på att fylla i det som fattas men dåligt på att ta bort som inte skall vara där.

JM

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-01 22:13

JM skrev:Kul att du gillar fjärilar. Du skulle nog vilja vara där jag sitter nu. Här kryllar det av fjärilar trots att det är vinter. + 30 grader i skuggan och på våra nyplanterade buskar o blommor finns massor med fjärilar.
En granne här i St Lucia i Sydafrika har ett gigantiskt fjärilstält med en speciell sorts blommande buskar i tältet som attraherar en sorts stora mycket vackra fjärilar. Tyvärr har jag glömt namnet.

Rekommenderar Floyd Tooles bok - Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms.
Akustiska problem kräver primärt akustiska lösningar med eq är svår att undvika i de lägre frekvenserna.
Har du gjort en frekvensrelaterad ljudtrycksanalys vilka dina resonanser är o var tryck max/min finns för de dominerade resonanserna. Grovt förenklat föreslår Toole att minst 4 subwoofers används o placeras så de motverkar dina dominerande resonanser. "Trial and error" verkar vara uteslutet så det är noggranna mätningar som gäller. Kan du inte ta bort alla resonanser försök då med att ha så smala dippar i frekvenskurvan som möjligt o inte toppar. Hjärnan är som du säkert vet bra på att fylla i det som fattas men dåligt på att ta bort som inte skall vara där.

JM

Det här med fjärilar och vilda bin är en lång historia. Har till och med skrivit ett kortare manus och lite bilder för att skildra vilda bin och fjärilar i trädgården och hur du kan gynna deras liv och varför. Men närmat mig ämnet som en trädgårdsvän. Så är det.
Vad gäller lägenheten så har jag mätt. Från början köpte jag lite hjälp. Vid något tillfälle var Adhoch och Sprudel här med apparater och flytta soffan m m.

Sedan köpte jag en apparat själv. Men har också en rumskalkylator och man behöver också en enkel tumstock.
Någon möjlighet att ställa in mer än volymen har jag inte på tvåkanalaren.
När jag mätte och justerade rummet så mätte jag inte enbart i lyssningspositionen. Utan in i köket, matplatsen, hall och in i angränsande rum. Även under soffan m m.
Provade mig fram använde soffan som diffusor. Provade olika sätt även med soffan. Hur skulle jag sluta den helt mot golvet. Detta för att undersöka hur basen spreds i den öppna planlösningen.
Prövade olika sätt att absorbera också. Ökade också graden av grov diffusion också.
Men skall man göra något skall det ske där just den basfrekvens finns som du önskar åtgärda. Alltså vid ett tryckmaxima eller dess närhet. Men till slut hittade jag något som var bättre än utgångsläget. En bas som spelar längre ner i frekvenserna men lägre vid de svåra rumsresonanserna.

Men allt är inte 100 %. Och en förenklad berättelse.

Du verkar befinna dig i ett fint landskap.
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/imag ... TGFyOHmtig

Här fjärilarna men tyvärr själv något störd av trafiken.
http://images.styleroom.se/image/scaled ... 557177-nyb

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-02 19:39

/ B

Svar på gammal tråd, men so what?
Hade folk med specialpressningar på besök för länge sedan där det stod att saxofonen skulle höras till vänster om vänster högtalare, och det gjorde den.
som jag ser det är det 2 saker som gör eller inte möjliggör det.
Inspelningen och faskorrektionen i högtalarna.
Har inte såna högtalare själv men det kändes konstigt att "se och höra" en saxofon mitt i bokhyllan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-08-02 21:47

Perfector skrev:
Hade folk med specialpressningar på besök för länge sedan där det stod att saxofonen skulle höras till vänster om vänster högtalare, och det gjorde den.
Har inte såna högtalare själv men det kändes konstigt att "se och höra" en saxofon mitt i bokhyllan.

Hade folket med "specialpressningarna", som var på besök,även med sig "faskorrigerade" högtalare . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-02 21:50

Laila skrev:
Perfector skrev:

Hade folket med "specialpressningarna", som var på besök,även med sig "faskorrigerade" högtalare . . . typ ?

Handen på hjärtat, dom hade jag byggt och satt ut till försäljning.
15" bas och horn som var exakt löptidsplacerat i lådan + - 1 mm max.
Dom gick senare till ett Disco där som stod i 7 år innan killen blev trasig i ryggen och inte orkade bära dom mer.
Vet inte var dom befinner sig idag.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-08-02 23:53

Du hade alltså "slika" högisar vid tillfället för avlyssningen av "specialpressarna" . . . eller :?: . . . typ ?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-03 00:49

Laila skrev:Du hade alltså "slika" högisar vid tillfället för avlyssningen av "specialpressarna" . . . eller :?: . . . typ ?

Jepp.
Dom släpade med sig eget material för att avgöra hur bra högtalarna var.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-08-03 01:02

Perfector skrev:
Laila skrev:Du hade alltså "slika" högisar vid tillfället för avlyssningen av "specialpressarna" . . . eller :?: . . . typ ?

Jepp.

Å pga att saxen hördes till vänster om vänster högtalare så var högisarna tillräckligt "bra" . . . typ, eller ?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-03 01:06

Laila skrev:
Perfector skrev:

Jepp.

Å pga att saxen hördes till vänster om vänster högtalare så var högisarna tillräckligt "bra" . . . typ, eller ?

Det sågs som ett bevis på det för att skivomslaget sa att den skulle vara där.
Den spelades antagligen in med det perspektivet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-03 14:20

Laila skrev:
Perfector skrev:

Jepp.

Det sågs som ett bevis på det för att skivomslaget sa att den skulle vara där.
Den spelades antagligen in med det perspektivet. Att högtalaren spelade hela omfånget 20 - 20000 Hz gjorde inte saken sämre

Föregående

Återgå till Generellt om hifi