Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:4ggr förflyttad luft ger en ökning på 12dB,20*log(4), för korrelerade källor.
Även om du har ett rumsstöd på närmare 12dB/okt så går inte denna hur lågt i frekvens som helst. För en liten bit så kanske rumsstödet och basens avrullning följer varandra, men förr eller senare så kommer rumsstödet att minska relativt det ökade kravet.
Hade du haft perfekt 12dB/okt rumsstöd ned till 5Hz så hade du kunnat spela lika starkt vid 5Hz som 80Hz med samma slaglängd. Det hade vart något jag hade gillat
bassman skrev:Som den enfaldige amatör jag är har jag förstått det så här.
"En nod är en utsläckning av en frekvens och en mod är en förstärkning." Är det korrekt?
Efter detta blir det väldigt komplicerat![]()
Komorok skrev:Kronkan skrev: "kraftiga noder"
Menade du rumsmoder?
Komorok skrev:Ja, det är ju inte första gången jag anmärker på ditt språkbruk kring just detta.
Vad sägs om att ögna igenom artikeln om room modes på wiki igen?
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Room_modes
----
Jag reagerar lite när du skriver diffusion i samband med basområdet. Det krävs rätt stora doningar för att diffusera i basområdet. Jag har en hel bardisk som basdiffusor och den räcker INTE till
Zzombie skrev:Tips: lyssna på musik som du gillar och sluta oroa dig för ljudet...
Zzombie skrev:Tips: lyssna på musik som du gillar och sluta oroa dig för ljudet...
Komorok skrev:En nod ger ingen förstärkning. Läste du igenom länkarna jag gav dig, eller har du bestämt dig för att fortsätta använda fel vokabulär resten av livet?
En resonans (rumsmod i detta fall) är ett specialfall av stående våg och en sådan har nodställen och bukar (eng. antinodes). Vid nodställena är vågen utsläckt. Dvs. det är tystare. Vid bukarna är det mer ljud.
Kronkan skrev:Komorok skrev:En nod ger ingen förstärkning. Läste du igenom länkarna jag gav dig, eller har du bestämt dig för att fortsätta använda fel vokabulär resten av livet?
En resonans (rumsmod i detta fall) är ett specialfall av stående våg och en sådan har nodställen och bukar (eng. antinodes). Vid nodställena är vågen utsläckt. Dvs. det är tystare. Vid bukarna är det mer ljud.
Du får ha tilltro till din långsiktiga pedagogiska förmåga![]()
Eller som jag själv kan säga ibland. "Pedagogik är trial and error fast mest error".
bootstrap skrev:Zzombie skrev:Tips: lyssna på musik som du gillar och sluta oroa dig för ljudet...
Sluta genast att lyssna på musik och börja lyssna på stereon istället
IngOehman skrev:phloam skrev:Skulle vilja testa om ett par högtalare här verkligen lever upp till "20Hz-nånting" utan att behöva mäta.
Finns det nån musiksnutt som har bas vid 20Hz så jag kan bilda mig en uppfattning om ifall det hörs nåt väsentligt öht däromkring?
Jag har några bra sådana CD-exempel. Kom förbi med en laptop så får du kopiera dem.
Vh, iö
Emrik skrev:nitin sawhney - everything innehåller en låg och tydlig baston jag brukar använda ibland. det känns som att den är 20hz eller några hz över. finns på spotify. hoppas det var något dylikt du tänkte på.
någon som har möjlighet att kika hur mycket tonen svänger?
Nattlorden skrev:Snarare precis över 16Hz, men vem räknar så noga?
Användare som besöker denna kategori: faema och 19 gäster