Var cd-spelarna usla på 80-talet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

BosseS

Re: Var cd-spelarna usla på 80-talet?

Inläggav BosseS » 2014-11-03 20:32

Har en Aiwa XC-700 till vardags, inköpt på Ljudbutiken alldeles i början på 90-talet. Är den bra? 1-bits DA-omvandlare :) Det svänger i alla fall... Borde jag jämföra med en modernare eller?

Bild

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2014-11-03 20:35

RogerJoensson skrev:
xeizo skrev:Det var ingen stor skillnad, men jag tyckte att B lät lite renare i diskanten efter att ha lyssnat några gånger genom högtalare(KEF Coda 7). Nu är kanske inte den här låten så krävande, det är den typen av musik som låter "bra" på en kassettradio men i alla fall imponerande liten skillnad :-)

Jag tycker att mixen är rätt ok. Det är en soul/disco inspelning från 70-talet och soundet är väl ganska rätt för genren. Framförallt så finns där rätt mycket luftighet, särskilt jämfört med det mesta liknande som produceras idag. Jag tycker den klarar sig bra även på bättre anläggningar, i och med att den inte är totalkvaddad dynamiskt.
Jag grävde fram en CD-spelare från 89-90 ur farsans källare idag när jag hämtade mina vinterdäck som jag brukar ha där. En liten guldklimp visade det sig, det är en renlärig implementation av TDA1543A som är ett favoritchip bland DIY eftersom det behövs i princip ingen kringelektronik och för att det låter märkvärdigt analogt.

Du får ursäkta för där vill ridån gå igen, för börjar man köra D/A utan rekonstruktionsfiltret så är man verkligen ute på hal is, och de digitala baksidorna kan verkligen göra sig uppenbara. Inte tusan blir det analogt för att man vräker in en massa digtalskit i förstärkare och högtalare! 8O
Jag är glad att den cd-spelare jag använde i detta exempel har för sin tid bra filter med översampling och rätt dimensionerade analoga diton...

Nja, jag skrev att det går att stänga av översampling i chippet inte att spelaren saknar digitalfilter. Det skall tydligen sitta ett Sony CDX25**-chip i just denna spelare. Det är ett 8x digitalfilter såvitt jag vet, dock brukar DIY-folket inte använda något sådant, hursomhelst så låter den väldigt bra i mina öron ...:-)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-11-03 20:39

Så - en första lyssning genomförd genom lilla anläggningen. Varmt och neutralt klingande högtalare, men utan sista unset av upplösning. Genom en Yamaha bioreceiver av mellanmodell. Jag hörde ingen skillnad mellan A och B. Eller rättare sagt; den skillnad jag eventuellt tyckte mig höra låg inom den osäkerhetsmarginal som jag hänför till placeboeffekten.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-11-03 20:51

RogerJoensson skrev:
Almen skrev:OK, man kan ju köra normalisering om man vill eller ej. Jag kollade som hastigast i MasVis, men nu ser jag i foobar att de har samma Track gain, så det är nog endast hur man räknar.

jag bara väntade på att någon skulle nämna MasVis, efter att jag kom på det sent i går kväll. Var och varenda medlem på det här forumet har ju tillgång till analysverktyg. Så det där med att läsa att någon gissat rätt på vilken fil som är extra degraderad, betyder inte mycket för någon annan än den som gissat. Nu var det visserligen inte poängen med tråden, men det riskerar ändå att förstöra en del av poängen med lyssningsjämförelsen... Jävla Svante! :)

Ja, nu tänker jag mig att det enda intressanta är om man kan höra skillnad (i blindtest). Det är jättekul att många lyssnar och testar, men hur folk som inte hört skillnad i blindtest gissar är inte så himla intressant för mig. Så jag tänkte att MasVis inte spelar så stor roll i det avseendet.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-11-03 21:11

Jag har sagt det förr och säger det igen: Den ljudmässiga skillnaden mellan olika CD-spelare är försumbar. Man kan strunta i den om man inte är specielintresserad av att ha en viss spelare. Bara under mycket gynsamma förutsättningar kan man höra någon skillnad och då är den liten.

Nu tycker jag mig kunna höra en liten skillnad på A och B, som precis lika gärna kan vara inbillning. Jag har tittat på dom visuellt också, men det gav inget, dom är för lika.
Jag har också gjort en analys på dom och på så sätt listat ut vilken som är vilken.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-03 21:14

Almen skrev:Ja, nu tänker jag mig att det enda intressanta är om man kan höra skillnad (i blindtest). Det är jättekul att många lyssnar och testar, men hur folk som inte hört skillnad i blindtest gissar är inte så himla intressant för mig. Så jag tänkte att MasVis inte spelar så stor roll i det avseendet.

Bra! :)
-På självvald "semester".

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-03 21:18

xeizo skrev:Nja, jag skrev att det går att stänga av översampling i chippet inte att spelaren saknar digitalfilter. Det skall tydligen sitta ett Sony CDX25**-chip i just denna spelare. Det är ett 8x digitalfilter såvitt jag vet, dock brukar DIY-folket inte använda något sådant, hursomhelst så låter den väldigt bra i mina öron ...:-)

Ok. Då misstolkade jag kanske ditt inlägg. Det var detta jag 8O över...:
...är ett favoritchip bland DIY eftersom det behövs i princip ingen kringelektronik och för att det låter märkvärdigt analogt.
kombnerat med filter snack...
Jaja, så kan det gå ibland. Allt väl ändå, hoppas jag.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2014-11-03 21:24

RogerJoensson skrev:
xeizo skrev:Nja, jag skrev att det går att stänga av översampling i chippet inte att spelaren saknar digitalfilter. Det skall tydligen sitta ett Sony CDX25**-chip i just denna spelare. Det är ett 8x digitalfilter såvitt jag vet, dock brukar DIY-folket inte använda något sådant, hursomhelst så låter den väldigt bra i mina öron ...:-)

Ok. Då misstolkade jag kanske ditt inlägg. Det var detta jag 8O över...:
...är ett favoritchip bland DIY eftersom det behövs i princip ingen kringelektronik och för att det låter märkvärdigt analogt.
kombnerat med filter snack...
Jaja, så kan det gå ibland. Allt väl ändå, hoppas jag.

Ja, det är svårt att uttrycka komplex elektronik i ett snabbt inlägg, ena poängen med TDA1543A är i alla fall att det är en nära nog en-chipslösning medans tex den välkända TDA1541 kräver en hel del komponenter omking sig för att öht fungera. Det är den aspekten DIY gillar, färre komponenter = inte lika svårt att framställa. Den andra poängen är att billigt också kan vara bra, fast det är billigt! :D
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-03 21:31

BosseS skrev:Har en Aiwa XC-700 till vardags, inköpt på Ljudbutiken alldeles i början på 90-talet. Är den bra?

Gör som jag gjorde och testa! -Glöm inte att nivåmatcha ordentligt innan du lysnningsjämför. Det är inte så svårt.

En fallgrop jag kan tänka mig är om man använder hårdmastrat material som ligger och pumpar i taket (toppklipper). Då finns risk att man inte kan åstadkomma en inspelning som gör detsamma (det går inte att höja inspelningen till samma nivå) utan att just toppklippningen kommer att låta lite olika, men håller man sig ifrån sådant material så är det nog bara att köra. Om skillnaden blir stor så kan det antingen vara något vaj på vägen vid inspelning osv eller så är spelaren sämre än du hoppats, men så länge du upplever skillnaden tillräckligt liten är man sannolikt hemma och kan prova olika typer av material för att bli säkrare på att allt är frid och fröjd.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-03 21:34

RogerJoensson skrev: kombnerat med filter snack...

Hur f-n skriver jag egentligen. Jag måste nog byta tangentbord eller nåt annat, beroende på var felet är beläget...

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2014-11-03 21:40

A är original(rippad) och B är "sunk"CD
:)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-03 21:42

Amit skrev:A är original och B är "sunk"CD-rippad
:)

En till...
Upplevde du att skillnaden var stor?

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2014-11-03 21:56

Ingen stor skillnad. Inte det minsta säker faktiskt. Lyssnade mest efter två cymbalslag, ett i början av klippen och ett alldeles mot slutet.
Anar att cymbalerna möjligen är lite diffusare/mindre distinkta i det andra klippet(B). Men det känns lite som att gissa ...
Noterade tidigare i veckan att min över hörselgräns (frekvens) sjunkit till ca 12kHz så jag är glad om jag kan höra skillnad av den anledningen. Något brus kan jag tycka att det borde ha blivit i den långa kedjan så det borde gå att höra skillnad kan jag tycka.
Vore spännande med fler exempel från samma setup, som test av vad den gamla anläggningen går för liksom. :)
Häpnadsväckande liten skillnad hur som helst, om det nu inte bara var inbillad skillnad alltså ...

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-03 22:06

Amit skrev:Häpnadsväckande liten skillnad hur som helst, om det nu inte bara var inbillad skillnad alltså ...

Det kan man nog inte veta mycket om, såvida man inte har fler än två alternativ att välja mellan. För om jag inte kör en fuling, så ska det ju vara skillnad mellan dem och då vet man ju det på förhand.
Det var om man finner skillnaden STOOOOR eller inte som jag var intresserad av att veta och som jag hoppades att (en del) andra också kunde tycka att det var intressant och meningsfullt att undersöka och upptäcka.
Det såg mörkt ut i går, men idag blev det i alla fall lite återkoppling av den sort jag önskade.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-03 22:22

Svante skrev:Jag vet inte om detta är OT, men vi mätte en Philips CD162 för ett tag sedan och den hade fallit med mer än 4 dB vid 20 kHz, 1,3 dB vid 10 kHz. Harmonisk dist 0,01-0,02 %, IM-dist 14+15 kHz ungefär 0,13 %.

Utan att ha lyssnat själv vågar jag sätta en slant på att den hörs i blindtest.

-1,3dB vid 10KHz! -Det var inte dåligt det, eller hur man nu säger... :lol:
Jag har just mätt frekvensgången för kedjan i trådens exempel och jag kan redan nu avslöja att den mäter långt bättre än så...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-03 23:32

RogerJoensson skrev:
Svante skrev:Jag vet inte om detta är OT, men vi mätte en Philips CD162 för ett tag sedan och den hade fallit med mer än 4 dB vid 20 kHz, 1,3 dB vid 10 kHz. Harmonisk dist 0,01-0,02 %, IM-dist 14+15 kHz ungefär 0,13 %.

Utan att ha lyssnat själv vågar jag sätta en slant på att den hörs i blindtest.

-1,3dB vid 10KHz! -Det var inte dåligt det, eller hur man nu säger... :lol:
Jag har just mätt frekvensgången för kedjan i trådens exempel och jag kan redan nu avslöja att den mäter långt bättre än så...

Jag vet... ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-03 23:35

Svante skrev: Jag vet... ;)

Misstänkte det... :D

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-03 23:49

Jag vågar inte ha filerna liggande ute, det börjar ta på månadskontot. Och särskilt inte obevakat nu på natten. Så nu är filerna borttagna igen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-04 00:56

RogerJoensson skrev:Jag vågar inte ha filerna liggande ute, det börjar ta på månadskontot. Och särskilt inte obevakat nu på natten. Så nu är filerna borttagna igen.

Kan vi inte lägga upp dem på Faktiskt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-11-04 01:38

Dropbox?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-04 08:22

Vem tar ansvar för filerma om de ligger på Faktiskt? Det är ju ett rätt långt klipp och något surhuvud kan hävda det är med upphovsrätt. Å andra sidan är det svårt att förstå varför ett skivbolag skulle jävlas, ingen vill väl gå runt och lyssna på en kvarts låt...

Om någon vill lägga upp klippen på faktiskt, så inte mig emot. Det skulle vara fantastiskt om de typ alltid fanns tillgängliga, inte minst som reality check för dem som annars inte skulle kunna få möjligheten att stämma av mot verkligheten, på detta sätt.
Senast redigerad av RogerJoensson 2014-11-04 09:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-11-04 08:43

Morello skrev:Problemet är att jag inte har någon spelare av så gammalt ursprung.

Du kan få låna en 1986-års modell Philips CD202 av mig :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-04 09:29

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-04 10:20

Tack!

Kan någon byta länkarna i förstainlägget också?

Förresten, det var ju tydligen problem med avbrott/längden på ena filen jag laddade upp (bara i söndags). -Är det den från i går som du lagt upp?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-11-04 10:48

RogerJoensson skrev:Tack!

Kan någon byta länkarna i förstainlägget också?

Det bör du kunna göra själv.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-04 10:55

Å tusan. -Vad det hade underlättat om jag vetat detta tidigare... Nu vet jag. Tack!
-Fixar länkarna pronto.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-04 11:20

RogerJoensson skrev:
Amit skrev:Häpnadsväckande liten skillnad hur som helst, om det nu inte bara var inbillad skillnad alltså ...

Det kan man nog inte veta mycket om, såvida man inte har fler än två alternativ att välja mellan. För om jag inte kör en fuling, så [b]ska det ju vara skillnad mellan dem och då vet man ju det på förhand.[/b]
Det var om man finner skillnaden STOOOOR eller inte som jag var intresserad av att veta och som jag hoppades att (en del) andra också kunde tycka att det var intressant och meningsfullt att undersöka och upptäcka.
Det såg mörkt ut i går, men idag blev det i alla fall lite återkoppling av den sort jag önskade.

Fast det går faktiskt att avgöra om det finns en faktisk skillnad, t ex genom att dubblera den ena filen, sen döpa filerna randomässigt och se om man sedan med statistisk signifikans i blind lyssning kan avgöra vilka två av de tre som är samma.

Ett annat sätt, som dock blir lättare med assistans, är att köra en randomserie av de två, och sen se på facit om man beskrivit dem konsekvent.

Testa blindt helt enkelt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-04 11:37

Naturligtvis... -Det är bara att att göra det och verkligen vara ärlig mot sig själv och inte fuska, om man verkligen vill blindtesta. Svante och någon annan, har ju redan sagt att de gjort just det.

Poängen var att göra det så enkelt som möjligt för vem som helst att lyssna, så att de inte skulle undvika pga av att det blev för jobbigt. Att enkelt kunna få gjort ett "reality check" på hur "hemskt" en 80-tals cdspelare ställer till det (med ett ljudspår som för många motsvarar hyggligt sådant de kan tänkas lyssna på. Det är inte heltäckande, men ett bra exempel.
Jag upplever felstorleken ungefär lika stor oavsett om jag spelar bra inspelad jazz eller konstmusik. Drar jag in en riktigt högdynamisk slagverkskiva med låg medelnivå, så märks ju naturligtvis 14-bitarsbrusgolvet när det är tyst, men det låter ändå väldigt långt ifrån illa.
Senast redigerad av RogerJoensson 2014-11-04 11:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-04 11:41

Nu har jag lyssnat också, i min sunkiga laptop, men ändå.

Tycker de låter rätt så olika, i diskanten (basen hörs inte överhuvudtaget i min laptop, nivån faller illa under 1000 Hz!).
Men ändå inte sååå olika.

Och framförallt är skillnaden av det slaget att vilken som helst kan vara CD-spelaren. Jag känner ju inte spelaren ifråga.

Om CD-spelaren är lite som Philips CD100 så är det B som är CD, om spelaren mera påminner om den första Hitachispelaren så är det A som är CD.

Tyvärr kan jag bara spela väldigt svagt på min laptop (mindre än 70 dB i topparna visar en snabb mätning) så brus och sådant går inte att höra överhuvudtaget.

Håller med Morello om att programmaterialet i sig är så färgat att det inte finns någon möjlighet att nå klarhet genom att konsultera sin inre referens för att bedöma vilket som är minst färgat. Men experimentet behöver ju inte ge den möjligheten för att vara av värde. Tycker det var ett bra initiativ och skillnaden stämmer rätt så bra med hur halvdåliga CD-spelare lät på den tiden. Det vill säga inte så dåligt ändå om man jämför med de fel som kan förekomma i en dålig hifi-kedja.

De tidiga CD-spelarnas dåliga rykte var väldigt överdrivet. Sååå dåliga var de inte. Men så dåliga som ditt exempel visar, var de.

Allt sagt med reservation för att jag lyssnar i en laptop och har lite brådis så jag har inte lyssnat blindt. Det går inte att utesluta att jag inbillar mig alltihopa. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-04 11:52

IngOehman skrev:Håller med Morello om att programmaterialet i sig är så färgat att det inte finns någon möjlighet att nå klarhet genom att konsultera sin inre referens för att bedöma vilket som är minst färgat.

Jag hoppas du förstår att det inte var poängen att avgöra vilken fil vad som låter minst färgad. Det är cd-spelarens påverkan som är poängen. Därav: "Var cd-spelarna usla på 80-talet?" Man jämför ju mot referensen cd-skivan.
Att sedan hela kedja därefter innebär lite extra grädde och mos i kedjan, tycker jag inte skadar (som en tankeåterställare, eller vad man nu vill se det som...).
Felet som tillförs låter i mina öron väldigt likadant avsett programmaterial.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi