Moderator: Redaktörer

RogerJoensson skrev:xeizo skrev:Det var ingen stor skillnad, men jag tyckte att B lät lite renare i diskanten efter att ha lyssnat några gånger genom högtalare(KEF Coda 7). Nu är kanske inte den här låten så krävande, det är den typen av musik som låter "bra" på en kassettradio men i alla fall imponerande liten skillnad
Jag tycker att mixen är rätt ok. Det är en soul/disco inspelning från 70-talet och soundet är väl ganska rätt för genren. Framförallt så finns där rätt mycket luftighet, särskilt jämfört med det mesta liknande som produceras idag. Jag tycker den klarar sig bra även på bättre anläggningar, i och med att den inte är totalkvaddad dynamiskt.Jag grävde fram en CD-spelare från 89-90 ur farsans källare idag när jag hämtade mina vinterdäck som jag brukar ha där. En liten guldklimp visade det sig, det är en renlärig implementation av TDA1543A som är ett favoritchip bland DIY eftersom det behövs i princip ingen kringelektronik och för att det låter märkvärdigt analogt.
Du får ursäkta för där vill ridån gå igen, för börjar man köra D/A utan rekonstruktionsfiltret så är man verkligen ute på hal is, och de digitala baksidorna kan verkligen göra sig uppenbara. Inte tusan blir det analogt för att man vräker in en massa digtalskit i förstärkare och högtalare!![]()
Jag är glad att den cd-spelare jag använde i detta exempel har för sin tid bra filter med översampling och rätt dimensionerade analoga diton...
RogerJoensson skrev:Almen skrev:OK, man kan ju köra normalisering om man vill eller ej. Jag kollade som hastigast i MasVis, men nu ser jag i foobar att de har samma Track gain, så det är nog endast hur man räknar.
jag bara väntade på att någon skulle nämna MasVis, efter att jag kom på det sent i går kväll. Var och varenda medlem på det här forumet har ju tillgång till analysverktyg. Så det där med att läsa att någon gissat rätt på vilken fil som är extra degraderad, betyder inte mycket för någon annan än den som gissat. Nu var det visserligen inte poängen med tråden, men det riskerar ändå att förstöra en del av poängen med lyssningsjämförelsen... Jävla Svante!
Almen skrev:Ja, nu tänker jag mig att det enda intressanta är om man kan höra skillnad (i blindtest). Det är jättekul att många lyssnar och testar, men hur folk som inte hört skillnad i blindtest gissar är inte så himla intressant för mig. Så jag tänkte att MasVis inte spelar så stor roll i det avseendet.
xeizo skrev:Nja, jag skrev att det går att stänga av översampling i chippet inte att spelaren saknar digitalfilter. Det skall tydligen sitta ett Sony CDX25**-chip i just denna spelare. Det är ett 8x digitalfilter såvitt jag vet, dock brukar DIY-folket inte använda något sådant, hursomhelst så låter den väldigt bra i mina öron ...
kombnerat med filter snack......är ett favoritchip bland DIY eftersom det behövs i princip ingen kringelektronik och för att det låter märkvärdigt analogt.
RogerJoensson skrev:xeizo skrev:Nja, jag skrev att det går att stänga av översampling i chippet inte att spelaren saknar digitalfilter. Det skall tydligen sitta ett Sony CDX25**-chip i just denna spelare. Det är ett 8x digitalfilter såvitt jag vet, dock brukar DIY-folket inte använda något sådant, hursomhelst så låter den väldigt bra i mina öron ...
Ok. Då misstolkade jag kanske ditt inlägg. Det var detta jagöver...:
kombnerat med filter snack......är ett favoritchip bland DIY eftersom det behövs i princip ingen kringelektronik och för att det låter märkvärdigt analogt.
Jaja, så kan det gå ibland. Allt väl ändå, hoppas jag.
BosseS skrev:Har en Aiwa XC-700 till vardags, inköpt på Ljudbutiken alldeles i början på 90-talet. Är den bra?
RogerJoensson skrev: kombnerat med filter snack...
Amit skrev:A är original och B är "sunk"CD-rippad
Amit skrev:Häpnadsväckande liten skillnad hur som helst, om det nu inte bara var inbillad skillnad alltså ...
Svante skrev:Jag vet inte om detta är OT, men vi mätte en Philips CD162 för ett tag sedan och den hade fallit med mer än 4 dB vid 20 kHz, 1,3 dB vid 10 kHz. Harmonisk dist 0,01-0,02 %, IM-dist 14+15 kHz ungefär 0,13 %.
Utan att ha lyssnat själv vågar jag sätta en slant på att den hörs i blindtest.
RogerJoensson skrev:Svante skrev:Jag vet inte om detta är OT, men vi mätte en Philips CD162 för ett tag sedan och den hade fallit med mer än 4 dB vid 20 kHz, 1,3 dB vid 10 kHz. Harmonisk dist 0,01-0,02 %, IM-dist 14+15 kHz ungefär 0,13 %.
Utan att ha lyssnat själv vågar jag sätta en slant på att den hörs i blindtest.
-1,3dB vid 10KHz! -Det var inte dåligt det, eller hur man nu säger...![]()
Jag har just mätt frekvensgången för kedjan i trådens exempel och jag kan redan nu avslöja att den mäter långt bättre än så...
Svante skrev: Jag vet...
RogerJoensson skrev:Jag vågar inte ha filerna liggande ute, det börjar ta på månadskontot. Och särskilt inte obevakat nu på natten. Så nu är filerna borttagna igen.
Morello skrev:Problemet är att jag inte har någon spelare av så gammalt ursprung.
RogerJoensson skrev:Tack!
Kan någon byta länkarna i förstainlägget också?
RogerJoensson skrev:Amit skrev:Häpnadsväckande liten skillnad hur som helst, om det nu inte bara var inbillad skillnad alltså ...
Det kan man nog inte veta mycket om, såvida man inte har fler än två alternativ att välja mellan. För om jag inte kör en fuling, så [b]ska det ju vara skillnad mellan dem och då vet man ju det på förhand.[/b]
Det var om man finner skillnaden STOOOOR eller inte som jag var intresserad av att veta och som jag hoppades att (en del) andra också kunde tycka att det var intressant och meningsfullt att undersöka och upptäcka.
Det såg mörkt ut i går, men idag blev det i alla fall lite återkoppling av den sort jag önskade.
IngOehman skrev:Håller med Morello om att programmaterialet i sig är så färgat att det inte finns någon möjlighet att nå klarhet genom att konsultera sin inre referens för att bedöma vilket som är minst färgat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster