För mig är det svårt att förstå begrepp som "musikalisk" när det används på annat sätt än det jag är van vid - i betydelsen att förstå och behärska musik. Något som bara mejkar sens om man kopplar ett medvetande till det (den musikaliska personens), tycker jag.
Vad är en musikalisk förstärkare?
Jag har av något skäl lättare att förstå användande av begrepp som musikvänlig eller musikfientlig för apparater, även om de förstås har samma problem, att de försöker förmänskliga apparaten. Den är ju inte vänlig eller ovänlig/fientlig i någon sorts medveten betydelse, men om man förutsätter en musikalitet hos lyssnaren så hjälper eller förstör faktiskt apparaten. Samma problem igen kan man tycka - det förmänskligande tilltalet.
Men - saker KAN ju faktiskt hjälpa eller förstöra utan att ha ett medvetande. Glasögon hjälper t ex, medan grus i ögonen förstör.

För den som skall titta alltså.
- - - - -
Det där med hårt återkopplade p-p pentodförstärkare med stor effekt...
Jag har inga riktiga invändningar i sak, visst kan man göra så, och visst kan det bli bra (i betydelsen börja likna en bra transistorförstärkare) men vad skall det vara bra för? Det finns ju transistorförstärkare om det är det man vill ha.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).