Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Egna inspelningar, kan man få kvalitet?

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-24 13:53

Jag spelar inte in annat än i wav 16 bitar/44.1k, det var bara för att Zoom-filen bara fanns i mp3 som jag konverterade till det formatet.

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-11-24 19:06

RogerGustavsson skrev:Här en inspelning av en amatörgrupp. Första halvan är inspelad med just Zoom H4 med de inbyggda mikronerna. Andra halvan är samma stycke men inspelat med en annan utrustning bl.a. två Nakamichi-mikrofoner av riktad typ (njure) i ORTF-konfiguration. Båda riggarna stod på samma ställe. Riggning gjord fem minuter innan konserten, inga tester alls. Lokalen en stenkyrka jag aldrig beträtt tidigare.

Oj, vilken skillnad i ljudkaraktär. Går inte att jämföra. Som du skriver, det låter som om man var i ett annat rum och lyssnade genom dörröppningen vad det gäller zoomen. Den andra upptagningen är mycket bättre. Undrar hur zoomen skulle låta med Nakamichimikrofonerna inkopplade?
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2014-11-24 19:38

*från tåget, med öronproppar och slutna lurar*
Själv föredrar jag den första versionen, den från H4:an. Den inspelningen tycks få med mer av rummet och jag gissar att mikrofonerna står hyfsat nära orkestern (2,25 meter typ?).
Antar också här (precis som i ett tidigare exempel i tråden), att mikrofonernas karaktäristik, snarare än deras karaktär, är det som gör störst skillnad för ljudet. Vad tror du själv Roger?
Fint spelat, och en smäktande låt. Svensk?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-24 19:58

Jag gissar att Nackamishimikarna lyfter midden/lågdiskanten även rakt fram. Möjligen att H4n är något sunkiga i det registret, på den vinkeln som mikarna tar upp direktljudet i, som gör skillnaden större.
Visst blir det tydligare med midlyft, men bättre? Att Nackamishimikarna ger mer separation och mer riktverkan är det inte mycket tvekan om, om nu placeringen är det samma, men för mig vinner mjukheten i H4n över skärpan från Nackamishimikarna. Jag upplever det verkligare, som på ett rätt stort avstånd dock.
Kanske hade det upplevts annorlunda om 128kbit-slöjan inte legat i vägen, men jag tror inte det.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-24 20:25

Låten är mycket riktigt svensk, http://sv.wikipedia.org/wiki/Kopp%C3%A5ngen_(s%C3%A5ng)

Huskvarna Musiksällskap spelar under ledning av Mart Hallek (vän till bröderna Moraeus). Det spelas i Skärstad Kyrka, en stenbyggd kyrka med en kal och kylig klang. Jag var där som lyssnare då min fru är med i orkestern. Jag dök upp precis innan spelning och ställde upp mikrofonstativet precis bakom Mart som är spelande dirigent. Där stod redan Henrik's Zoom på ett annat stativ. Orkestern saknar bassist och vid detta tillfälle var det tre cellister, den ena femsträngad. Lite tunnt på altfiolsidan var det också. Blev personligen förvånad av att det lät anständigt bra om några musikstycken. Häpnade lite när några av musikerna släppte sina instrument och började sjunga, riktigt bra fast det blev ganska distant på inspelningen. Inspelningen via Zoom är faktiskt längre från hur det lät på plats... Samma konsert gavs dagen efter i Huskvarna Kyrka. Den kyrkan är en stavkyrka i trä men lite väl stor för orkestern. Lät inte lika bra och spelet nådde inte upp till samma klass som dagen innan. Det finns några lokaler/kyrkor som bjuder på bättre klang i dessa trakter, t.ex. Hakarp eller Bottnaryds kyrkor, vilka är mera intima. Det är alltså dokumenterande av liveframträdande jag har gjort. Det har skett vid andra tillfällen också och det blir att tackla situationen som den kommer. Det går inte att styra hur musikerna placerat sig och mikrofonerna hamnar där det går.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2014-11-24 20:29

Hittade denna:
Bild
Här http://mclements.net/Mike/H4/H4-specs.html
Vet förstås inte hur vederhäftigt detta är ...
... men ändå. <= världens bästa argument!

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-11-24 20:41

Jag undrar också vad det är för stycke...? Riktigt vemodigt och vackert. Tycker som Amit att det låter svenskt :-)

Jag förstår att de inbyggda mickarna i zoomen kanske inte ger rätt förutsättningar att bedöma zoomen rättvist. Jag börjar snegla från Marantz PMD661 MKII http://www.solidstatesound.co.uk/marantz_pmd661-mk2.htm mot Apogee Duet iPad & Mac http://www.apogeedigital.com/products/duet. Jag har ju en MacBook Pro och jag gissar att det jag förlorar i portabilitet, vinner jag kanske i ljudkvalitet...? Eller så låter marantzen så bra att portabiliteten vinner...? Så svårt när man inte kan lyssna och jämföra...
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-24 20:42

Kan tillägga att Nakamichi-mikrofonerna har utbytbara kapslar. I detta fall användes riktade, bred njure, CP-1. Har även rundtagande kapslar, en typ lite större diameter CP-2 (ca 16-18 mm) och en annan mindre CP-3 (10 mm). Finns även en superriktad CP-4. Finns en jämförelse mellan tre av dem här (ej den lilla CP-3), http://www.coutant.org/nakamich/nakamichi.mp3

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-24 20:52

Vallejos skrev:Jag undrar också vad det är för stycke...? Riktigt vemodigt och vackert. Tycker som Amit att det låter svenskt :-)

Jag förstår att de inbyggda mickarna i zoomen kanske inte ger rätt förutsättningar att bedöma zoomen rättvist. Jag börjar snegla från Marantz PMD661 MKII http://www.solidstatesound.co.uk/marantz_pmd661-mk2.htm mot Apogee Duet iPad & Mac http://www.apogeedigital.com/products/duet. Jag har ju en MacBook Pro och jag gissar att det jag förlorar i portabilitet, vinner jag kanske i ljudkvalitet...? Eller så låter marantzen så bra att portabiliteten vinner...? Så svårt när man inte kan lyssna och jämföra...

Jag tror inte det hänger på själva datorn, den kan möjligen utöka funktionaliteten. De flesta inspelares signatur tror jag återfinns i den analoga delen. Mikrofonförstärkarna kan vara en begänsande faktor även med externa mikrofoner. Ett par Line Audio CM-3 eller OM-1 tror jag inte utnyttjas till fullo i de mest kompakta inspelarna men det kan nog räcka långt i många fall. Jag valde att använda en Tablet-PC eftersom den även kan sköta redigering och liknande. Använder programmet Sony Soundforge men Reaper och Audiacity gör väl ungefär samma sak och de är gratis.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-11-24 20:53

'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-11-24 21:19

Eller kanske en sådan här: https://www.youtube.com/watch?v=2tipR19A7Fs :D 8) :mrgreen:
EDIT: Men det skulle ju behövas två i mitt fall, och där sket det sig :lol:

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2014-11-24 21:26

Hittade honom i en källare i Gamla Stan i Stockholm en gång. Det var en trevlig person.
Nu vet jag inte om det är någon större skillnad mot Zoom H1 dock.
Fast man får vad man betalar för. Guld är det väl i det här fallet?
:)

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-11-24 21:37

Amit skrev:Hittade honom i en källare i Gamla Stan i Stockholm en gång. Det var en trevlig person.
Nu vet jag inte om det är någon större skillnad mot Zoom H1 dock.
Fast man får vad man betalar för. Guld är det väl i det här fallet?
:)

Hehehe, verkar vara mer brons... :D

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-11-24 22:10

RogerGustavsson skrev:Jag tror inte det hänger på själva datorn, den kan möjligen utöka funktionaliteten. De flesta inspelares signatur tror jag återfinns i den analoga delen. Mikrofonförstärkarna kan vara en begänsande faktor även med externa mikrofoner. Ett par Line Audio CM-3 eller OM-1 tror jag inte utnyttjas till fullo i de mest kompakta inspelarna men det kan nog räcka långt i många fall. Jag valde att använda en Tablet-PC eftersom den även kan sköta redigering och liknande. Använder programmet Sony Soundforge men Reaper och Audiacity gör väl ungefär samma sak och de är gratis.

Ja, mikrofonförstärkarna och själva A/D-omvandlingen...
Jag har absolut inte låst mig vid Line Audios mickar, även om det hade varit trevligt med svensktillverkat. Dock verkar det vara rätt kostsamma historier de svensktillverkade, med några få undantag.
Skulle vara intressant veta om det ger bättre ljudkvalitet i inspelningen, att använda externt ljudkort som Apogee Duet kopplat till datorn, jämfört med de kompakta bärbara inspelarna typ Zoom/Sony/Marantz, givet att man använder samma mikrofoner i samma uppsättning.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-11-25 00:46

RogerGustavsson skrev:Fast det är rätt stor skillnad via bättre lyssning. Det är en smalare öppning till musiken via Zoom H4, ungefär som att lyssna genom en dörr till kyrkorummet. "bara" 128kbit/s eftersom jag hade Zoom-filen i det formatet. Möjligt att Zoom H4 gör lite bättre ifrån sig med externa mikrofoner, ger en annan flexibilitet.

Nakamichi-riggen är ungefär 35 år gammal, mikrofoner+förstärkare kopplat till ett Digigram VXpocket V2-ljudkort och en Motion Tablet-PC. Här utan mikrofonförstärkaren från Nakamichi (som är tystare än Digigram-kortet).

Lyssnat nu med bättre grejor och i lurar, det är rätt stor skillnad som sagt, framför allt stereobredden på H4 vs. Nakamichigrejorna, till den sistnämndas fördel.
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
snerik

Inläggav snerik » 2014-11-26 18:48

Ett Apogee Duet kan man hitta för runt 2000kr beg. Jag har svårt att tro att man får så mycket bättre ljud för de pengarna, Apogee är vida kända för sina fina preampar och omvandlare. Men mer att bära på blir det ju, även om de är små och smidiga.
Hellre musik.

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-11-26 19:15

snerik skrev:

Ett Apogee Duet kan man hitta för runt 2000kr beg. Jag har svårt att tro att man får så mycket bättre ljud för de pengarna, Apogee är vida kända för sina fina preampar och omvandlare. Men mer att bära på blir det ju, även om de är små och smidiga.

Precis, mer att bära på med dator o allt. Mycket av portabiliteten går förlorad... Men för 2000 kr, håller med dig, det är nog mycket bra ljud för dessa pengar.

Ingen som har en Sound Devices 702 att sälja?! :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-26 19:33

Apogee Duet får ett omdömme av Piotr (inspelningstekniker mm.), viewtopic.php?p=821429#p821429

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-11-26 19:56

RogerGustavsson skrev:Apogee Duet får ett omdömme av Piotr (inspelningstekniker mm.), viewtopic.php?p=821429#p821429

Då glömmer vi den...

Användarvisningsbild
snerik

Inläggav snerik » 2014-11-26 20:50

Vallejos skrev:
RogerGustavsson skrev:Apogee Duet får ett omdömme av Piotr (inspelningstekniker mm.), viewtopic.php?p=821429#p821429

Då glömmer vi den...

Nja, brusar ljudkortet får man sannolikt ett nytt på garantin ( om den inte gått ut).
Hellre musik.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2014-11-26 21:00

Amit skrev:Hittade denna:
Bild
Här http://mclements.net/Mike/H4/H4-specs.html
Vet förstås inte hur vederhäftigt detta är ...
... men ändå. <= världens bästa argument!

Helt oanvändbart för musik. För talreportage en välsignelse.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2014-11-26 21:32

Hör man inte bättre än vad jag gör tror jag att det funkar bra för musik! +/- 0.8 dB är väl ok mellan 20 Hz och 12 kHz?

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-11-26 21:39

Varit ute på youtube och lyssnat på upptagningar med dom mickarna jag bestämt mig för Beyerdynamic MC 930. Det verkar som att de mer ambitiösa amatörerna använder antingen en bärbar mixer eller en bärbar inspelare med bättre mickförstärkare och A/D-omvandling än vad de handhållna inspelarna tillhandahåller.
Tex Wendt X3 + Tascam DR-100mkII.
Eller MOTU Traveler-mk3.
Eller Sound Devices 702/722/744.

Kanske den vägen jag får gå. Om jag hade pengar, lalalalalala lalalalalalalalaaaaaaa! :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2014-11-26 21:48

Amit skrev:Hör man inte bättre än vad jag gör tror jag att det funkar bra för musik! +/- 0.8 dB är väl ok mellan 20 Hz och 12 kHz?

Tror inte jag hör bättre heller, men tänk på publiken, de kan tänkas önska en större upplevelse.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2014-11-26 22:41

Jo, det kan var så att man ska tänka på fler än sig själv. :)
Fast över lag tycker jag de tillverkare som gör rätt, och inte slarvar, gör bra saker idag, riktigt bra saker, för en spottstyver.
Började själv med ett par Neumann-mickar en MOTU828 och datorn, men nöjer mig nu ofta med ett par CM3:or till min MOTU Traveler. Det blir bra.
Portabla "studion" är iofs en Perl TL4 (med hög utnivå) ett batteridrivet fantommatningsaggregat, som går in på linjeingången på en Zoom H2n.
Har inte kollat brusnivån på Zoom:en riktigt, och skulle förstås vinna på att gå via LineAudio:s 8MP som bara står och trånar i ett hörn ...
Återigen: den största fällan är inte att man skulle köpa något dåligt idag, utan att man betalar för mycket pengar. Skulle jag starta från början
nu, och bara vilja spela in, så skulle jag gå på en Zoom H1 och modifiera den enligt tipset här ovan.

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-11-26 23:07

Amit skrev:Jo, det kan var så att man ska tänka på fler än sig själv. :)
Fast över lag tycker jag de tillverkare som gör rätt, och inte slarvar, gör bra saker idag, riktigt bra saker, för en spottstyver.
Började själv med ett par Neumann-mickar en MOTU828 och datorn, men nöjer mig nu ofta med ett par CM3:or till min MOTU Traveler. Det blir bra.
Portabla "studion" är iofs en Perl TL4 (med hög utnivå) ett batteridrivet fantommatningsaggregat, som går in på linjeingången på en Zoom H2n.
Har inte kollat brusnivån på Zoom:en riktigt, och skulle förstås vinna på att gå via LineAudio:s 8MP som bara står och trånar i ett hörn ...
Återigen: den största fällan är inte att man skulle köpa något dåligt idag, utan att man betalar för mycket pengar. Skulle jag starta från början
nu, och bara vilja spela in, så skulle jag gå på en Zoom H1 och modifiera den enligt tipset här ovan.

Coolt med svenska mickar :D
Skulle MOTU Traveler gå att köra in i zoomen? Varför använder du inte den i fält?
Är batteridrivet fantommatningsaggregat helt enkelt en mikrofonförstärkare eller bara strömförsörjning? Vad för alternativ finns här?

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2014-11-26 23:27

Oj, det finns en skog av möjligheter, om man börjar blanda in förförstärkare/mixers för att inte tala om effektenheter som påstås förbättra ljudet på ena eller andra sättet.
Anledningen att jag inte tar med mig Traveler:n är att det blir för klumpigt. Tar jag med den, så tar jag med datorn och då är det inte alls lika portabelt längre. Zoom:en åker
alltid med när jag reser någonstans. Dokumenterar jag något med lite mer kvalitet så åker en Phantom II Pro och en Pearl TL-4 med också (kolla länkarna, så ser du vad de är). Art Phantom går sedan
direkt in i Zoom:ens linjeingång (som inte har nån vidare gain). Det blir bra eftersom TL-4:an har så hög utnivå. Men, återigen, H1:an verkar vara en bra-att-ha grej som räcker långt.
Hittade detta klipp med en stråkkvartett inspelad med H1 på youtube.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-11-27 00:27

Amit skrev:Hör man inte bättre än vad jag gör tror jag att det funkar bra för musik! +/- 0.8 dB är väl ok mellan 20 Hz och 12 kHz?

Jag får det till närmare +/-0.75dB från 20Hz-20kHz. Det kan säkert vara hörbart för vissa, ibland. Definitivt ingen katastrof. Ofta EQ'ar man ju (som du såklart vet Amit) väsentligt mer än så i både topp och botten för att finputsa produktionen.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-12-27 23:46

Zoom H5 (nätt 4-kanals) 2111 kr. på mellandagsrean
https://www.spelbutiken.se/produkt/zoom ... der/AJ745Y
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-12-29 00:02

Jag har skaffat mig en portabel inspelare som jag precis börjat laborera med. En helt ny värld öppnar sig :-)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi