Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Här en inspelning av en amatörgrupp. Första halvan är inspelad med just Zoom H4 med de inbyggda mikronerna. Andra halvan är samma stycke men inspelat med en annan utrustning bl.a. två Nakamichi-mikrofoner av riktad typ (njure) i ORTF-konfiguration. Båda riggarna stod på samma ställe. Riggning gjord fem minuter innan konserten, inga tester alls. Lokalen en stenkyrka jag aldrig beträtt tidigare.
Vallejos skrev:Jag undrar också vad det är för stycke...? Riktigt vemodigt och vackert. Tycker som Amit att det låter svenskt
Jag förstår att de inbyggda mickarna i zoomen kanske inte ger rätt förutsättningar att bedöma zoomen rättvist. Jag börjar snegla från Marantz PMD661 MKII http://www.solidstatesound.co.uk/marantz_pmd661-mk2.htm mot Apogee Duet iPad & Mac http://www.apogeedigital.com/products/duet. Jag har ju en MacBook Pro och jag gissar att det jag förlorar i portabilitet, vinner jag kanske i ljudkvalitet...? Eller så låter marantzen så bra att portabiliteten vinner...? Så svårt när man inte kan lyssna och jämföra...
Amit skrev:Hittade honom i en källare i Gamla Stan i Stockholm en gång. Det var en trevlig person.
Nu vet jag inte om det är någon större skillnad mot Zoom H1 dock.
Fast man får vad man betalar för. Guld är det väl i det här fallet?
RogerGustavsson skrev:Jag tror inte det hänger på själva datorn, den kan möjligen utöka funktionaliteten. De flesta inspelares signatur tror jag återfinns i den analoga delen. Mikrofonförstärkarna kan vara en begänsande faktor även med externa mikrofoner. Ett par Line Audio CM-3 eller OM-1 tror jag inte utnyttjas till fullo i de mest kompakta inspelarna men det kan nog räcka långt i många fall. Jag valde att använda en Tablet-PC eftersom den även kan sköta redigering och liknande. Använder programmet Sony Soundforge men Reaper och Audiacity gör väl ungefär samma sak och de är gratis.
RogerGustavsson skrev:Fast det är rätt stor skillnad via bättre lyssning. Det är en smalare öppning till musiken via Zoom H4, ungefär som att lyssna genom en dörr till kyrkorummet. "bara" 128kbit/s eftersom jag hade Zoom-filen i det formatet. Möjligt att Zoom H4 gör lite bättre ifrån sig med externa mikrofoner, ger en annan flexibilitet.
Nakamichi-riggen är ungefär 35 år gammal, mikrofoner+förstärkare kopplat till ett Digigram VXpocket V2-ljudkort och en Motion Tablet-PC. Här utan mikrofonförstärkaren från Nakamichi (som är tystare än Digigram-kortet).
Jag förstår att de inbyggda mickarna i zoomen kanske inte ger rätt förutsättningar att bedöma zoomen rättvist. Jag börjar snegla från Marantz PMD661 MKII http://www.solidstatesound.co.uk/marantz_pmd661-mk2.htm mot Apogee Duet iPad & Mac http://www.apogeedigital.com/products/duet. Jag har ju en MacBook Pro och jag gissar att det jag förlorar i portabilitet, vinner jag kanske i ljudkvalitet...? Eller så låter marantzen så bra att portabiliteten vinner...? Så svårt när man inte kan lyssna och jämföra...
snerik skrev:Jag förstår att de inbyggda mickarna i zoomen kanske inte ger rätt förutsättningar att bedöma zoomen rättvist. Jag börjar snegla från Marantz PMD661 MKII http://www.solidstatesound.co.uk/marantz_pmd661-mk2.htm mot Apogee Duet iPad & Mac http://www.apogeedigital.com/products/duet. Jag har ju en MacBook Pro och jag gissar att det jag förlorar i portabilitet, vinner jag kanske i ljudkvalitet...? Eller så låter marantzen så bra att portabiliteten vinner...? Så svårt när man inte kan lyssna och jämföra...
Ett Apogee Duet kan man hitta för runt 2000kr beg. Jag har svårt att tro att man får så mycket bättre ljud för de pengarna, Apogee är vida kända för sina fina preampar och omvandlare. Men mer att bära på blir det ju, även om de är små och smidiga.
RogerGustavsson skrev:Apogee Duet får ett omdömme av Piotr (inspelningstekniker mm.), viewtopic.php?p=821429#p821429
Vallejos skrev:RogerGustavsson skrev:Apogee Duet får ett omdömme av Piotr (inspelningstekniker mm.), viewtopic.php?p=821429#p821429
Då glömmer vi den...
Amit skrev:Hittade denna:
Här http://mclements.net/Mike/H4/H4-specs.html
Vet förstås inte hur vederhäftigt detta är ...
... men ändå. <= världens bästa argument!
Amit skrev:Hör man inte bättre än vad jag gör tror jag att det funkar bra för musik! +/- 0.8 dB är väl ok mellan 20 Hz och 12 kHz?
Amit skrev:Jo, det kan var så att man ska tänka på fler än sig själv.
Fast över lag tycker jag de tillverkare som gör rätt, och inte slarvar, gör bra saker idag, riktigt bra saker, för en spottstyver.
Började själv med ett par Neumann-mickar en MOTU828 och datorn, men nöjer mig nu ofta med ett par CM3:or till min MOTU Traveler. Det blir bra.
Portabla "studion" är iofs en Perl TL4 (med hög utnivå) ett batteridrivet fantommatningsaggregat, som går in på linjeingången på en Zoom H2n.
Har inte kollat brusnivån på Zoom:en riktigt, och skulle förstås vinna på att gå via LineAudio:s 8MP som bara står och trånar i ett hörn ...
Återigen: den största fällan är inte att man skulle köpa något dåligt idag, utan att man betalar för mycket pengar. Skulle jag starta från början
nu, och bara vilja spela in, så skulle jag gå på en Zoom H1 och modifiera den enligt tipset här ovan.
Amit skrev:Hör man inte bättre än vad jag gör tror jag att det funkar bra för musik! +/- 0.8 dB är väl ok mellan 20 Hz och 12 kHz?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster