Varför byggs det olika högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo

Re: Varför byggs det olika högtalare?

Inläggav Renobo » 2014-12-06 10:28

Men OM det bara fanns en sorts högtalare så skulle man väl vara nöjd? Är det inte så att själva valmöjligheten ger ångest (enligt Sartre) och därför gör dig olycklig och osäker och därför blir du ett lätt offer för marknadskrafter? Du kanske blir nöjd/lycklig/ångestfri om du byter?

/krister

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-06 13:13

Det är ju dessutom så att Sartres hypoteser har testats åtskilliga gånger - och visat sig hålla! :o

Men å andra sidan är det kanske inte ett bra axiom att lycka är den faktor som skall optimeras?

Det kanske är bättre att få ta sig igenom lite beslutsångest, och komma ut ur det med en känsla av att man är myndig och har ansvar för sitt liv, hur betungande det än kan vara?

Är det ena det rätta, eller det andra?

Kanske en blandning. Inget är ju svart och vitt utan hela gråskalan, och alla färger, finns ju också. Jag kommer att ha kvar alla modeller som jag gör, men jag har övervägt att kraftigt reducera antalet finishar som man kan få dem i. Kanske till bara... just svart och vitt. ;)

Valet blir ju enklare då.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2014-12-06 13:37

Man kan ju be någon annan välja åt en.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-06 13:53

Ja.

Men vem??? ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-12-06 14:02

Vår Ledare väljer åt oss så klart

Ett folk, en fuhrer, en bil, en högtalare...... nej tack :)

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-12-06 14:16

Så funkar en sekt! Ledaren väljer och medlemmarna är nöjda. Låter som Carlssonentusiaster....
/K

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-12-06 14:55

F-Secure som jag har från Bredbandsbolaget säger att länken: http://www.theaudiocritic.com/back_issu ... c_28_r.pdf
går till en "stygg sida". Någon som fått några problem efter varit in på theaudiocritic?

The Audio critic.JPG
The Audio critic.JPG (59.68 KiB) Visad 1541 gånger

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-06 15:20

Renobo skrev:Så funkar en sekt! Ledaren väljer och medlemmarna är nöjda. Låter som Carlssonentusiaster....
/K

Carlssonentusiasterna får försvara sig själva. ;)

- - -

Jag tänker dock försvara ordet sekt. :o

Det betyder i verkligheten ungefär motsatsen till hur de flesta använder ordet!

En sekt är nämligen en utbrytargrupp som bildats på grund av att man INTE accepterar de dogmatiska systemen från ursprungsgruppens (t ex HiFi-samhället/branschen) ledning, utan vill ha rätt att tänka själv och resonera. Slippa trossystemen: Tron på tumregler, tron på auktoriteter och tron på majoriteten.

Eller i varje fall skulle det kunna ha slutat där... Problemet är ju att nästan alla sekter bildas från en större grupp där medlemmarna till sin natur vill ha något att tro på, så de flesta sekter skapas av en NY ledare, som erbjuder just det som medlemmarna vill ha - dogmer, nya dogmer. :(

Men det behöver inte vara så. En sekt kan vara människor som bryter sig ut för att slippa dogmerna, till förmån för förnuftet och tanken. Så vill jag i varje fall se det.

- - -

Så - jag är i högsta grad positiv till sekter. i ordets rätta betydelse alltså.

Jag gillar att det finns mycket av fritänkar-sekt hos Ino-ägare. De vill förstå och tänka själv. Försökte även skapa en öppning för en sund ifrågasättande sekterism inom LTS. Öppna för att man får låta blir att bara tro, men får undra, ta reda på och lära sig istället, om man vill! Och även här på faktiskt.se! Kan jag bidra till att folk börjar tänka själv så hurra!

Så... Leve det odogmatiska sekteriet! Ner med dogmerna! :)

- - -

Och för att vara supertydlig: Tro aldrig på något av det jag säger, men lyssna gärna och försök förstå. Fråga om det behövs, och undersök, men avsett allt: Tänk själv!

Helt enkelt.

Tro inte på någon människa, personen har ingen betydelse - glöm människan, tänk på ideerna som sådana, och tro bara på det som du själv förstår. Och inse att det inte har något egenvärde att tro något. Innan man vet är det undra man behöver.

Så blir världen bättre.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-12-06 15:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-06 15:36

Adhoc skrev:F-Secure som jag har från Bredbandsbolaget säger att länken: http://www.theaudiocritic.com/back_issu ... c_28_r.pdf
går till en "stygg sida". Någon som fått några problem efter varit in på theaudiocritic?

Nej, här ser det helt OK ut och jag har inte fått några men. Men jag kör ju Ubuntu, vilket kanske har med saken att göra.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-12-06 15:49

PerStromgren skrev:
Adhoc skrev:F-Secure som jag har från Bredbandsbolaget säger att länken: http://www.theaudiocritic.com/back_issu ... c_28_r.pdf

Nej, här ser det helt OK ut och jag har inte fått några men. Men jag kör ju Ubuntu, vilket kanske har med saken att göra.

Funkar inte här.
/K

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-06 16:08

På vilket sätt har detta att göra med varför det byggs olika högtalare?

"För att tillgodose olika sekters önskemål" är dock kopplat till ämnet. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-12-06 17:01

IngOehman skrev:På vilket sätt har detta att göra med varför det byggs olika högtalare?

Vh, iö

Då kör vi vidare på det spåret.

Varför upptäckte stenåldersmänniskan att grannens grävpinne var bättre? Kan jag verkligen behöva saker som inte finns? Min existens hotas ju inte genom dess ickeexistens? I så fall skulle ju inget finnas? Hur uppstår behov av en ny grävpinne/högtalare?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-12-06 17:13

Jag har inte haft några problem. Provat att köra den genom någon online url-scanner?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-06 17:20

Renobo skrev:
IngOehman skrev:På vilket sätt har detta att göra med varför det byggs olika högtalare?

Vh, iö

Varför upptäckte stenåldersmänniskan att grannens grävpinne var bättre? Kan jag verkligen behöva saker som inte finns? Min existens hotas ju inte genom dess ickeexistens? I så fall skulle ju inget finnas? Hur uppstår behov av en ny grävpinne/högtalare?

En filosofisk infallsvinkel!

Underbart.

Men hur kunde grannen skapa en pinne som inte fanns? Svar - saker behöver inte finnas utanför oss för att de skall kunna dyka upp inuti. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-12-06 17:47

Cortado skrev:

Jag har inte haft några problem. Provat att köra den genom någon online url-scanner?

Nej, någon online url-scanner har jag inte prövat. Anledningen är så enkel som att jag inte hört det begreppet förut ... :oops: . Jag lät bli att gå in på sidan bara, när den där blaffiga varningsskylten dök upp.

Jag tror, hm vet, att kroppslig föda behöver finnas utanför oss först, för att senare befinna sig inuti.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-12-06 18:21

IngOehman skrev:
Renobo skrev:

Vh, iö

En filosofisk infallsvinkel!

Underbart.

Men hur kunde grannen skapa en pinne som inte fanns? Svar - saker behöver inte finnas utanför oss för att de skall kunna dyka upp inuti. :)

Vh, iö

Men kan man längta efter sådant som man inte har någon erfarenhet av?
/KB

JM

Inläggav JM » 2014-12-06 20:35

Renobo skrev:
Men kan man längta efter sådant som man inte har någon erfarenhet av?
/KB

Ligger djupt rotat i människans natur.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-06 20:57

Renobo skrev:Men kan man längta efter sådant som man inte har någon erfarenhet av?

Visst kan man det. Man kan ju tex tycka att något man utför ofta är besvärligt och försöker hitta en lösning på detta. Eller så accepterar man och gnetar vidare. Man brukar ju säga att "latheten är alla uppfinningars moder"!

Men jag tror att få människor i det stora hela har längtat efter tex mobiltelefoner. Däremot att ha en flexiblare kommunikationslösning (även om man kanske inte tänkte just i de banorna), något som gör att man kan komma i kontakt med andra var man än är.

Det är ju detta som är ett problem med tex marknadsundersökningar. Sådana är mycket bra verktyg när man vill utvärdera vad som redan finns och att kartlägga vilka förändringar folk/målgruppen vill ha i förhållande till dessa (tex att få lägre bensinförbrukning i sin bil). Men en vanlig marknadsundersökning är helt kass om man vill känna av nya produkter/ideer/tankar som ännu inte alls finns (minns ni tiden innan Facebook, hur många längtade efter detta?). Fundera på SMS, senare MMS tex. Surfa på Internet med en telefon (som då när det blev möjligt) med en display på 2x3 cm och riktigt långsam uppkoppling, varför då?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2014-12-06 22:55

E skrev:Man kan ju be någon annan välja åt en.

IngOehman skrev:Ja.

Men vem??? ;)

Det kan man be någon annan välja!

Vänta, jag anar ett problem här. 8O

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-12-07 11:41

IngOehman skrev:Det där med dem att de flesta väljer samma ljudåtergivning som varandra i ett blindtest är välkänt, men om man tror att det betyder att de borde välja samma högtalare så bedrar man sig, och jag känner lite när jag läser den här tråden att det finns ett stort problem resonemangsmässigt, i att så många verkar betrakta högtalaren på samma sätt som de betraktar säg ett försteg eller ett slutsteg, alltså som en transmissionslänk.

Men det är de ju inte alls.

[...]

Men det som också fanns med lite i mina funderar är varför de flesta tillverkare skriver "så nära originalet som möjligt" och de flesta säger ju även att de producerar hifi-högtalare. Om nu de flesta högtalare återger ljudet olika, så vad tusan betyder "så nära originalet som möjligt" då? :?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-12-07 13:10

Att det är det lyssnaren oavsätt smak vill höra att de har som smak?

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-07 14:56

mx skrev:
IngOehman skrev:Det där med dem att de flesta väljer samma ljudåtergivning som varandra i ett blindtest är välkänt, men om man tror att det betyder att de borde välja samma högtalare så bedrar man sig, och jag känner lite när jag läser den här tråden att det finns ett stort problem resonemangsmässigt, i att så många verkar betrakta högtalaren på samma sätt som de betraktar säg ett försteg eller ett slutsteg, alltså som en transmissionslänk.

Men det är de ju inte alls.

[...]

Men det som också fanns med lite i mina funderar är varför de flesta tillverkare skriver "så nära originalet som möjligt" och de flesta säger ju även att de producerar hifi-högtalare. Om nu de flesta högtalare återger ljudet olika, så vad tusan betyder "så nära originalet som möjligt" då? :?

Så nära originalet som möjligt.
Hur vet man det, och var kan man höra hur det ska låta?

Om man sitter med Genelec monitorer och spelar in så kanske man måste spela upp allt med Genelec monitorer och då är ju det Genelec monitorer som är perfekta, förutsatt att rummet man sitter i är riktigt.
Annars får man väl sälja högtalare som "låter som Genelec, fast i ett vanligt vardagsrum".

Allt färgar så länge man inte sitter i studion.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-12-08 05:11

Om nu olika högtalare är bra på olika saker varför har man inte högtalare som kan anpassa sig till det som skall återges. Dvs man skulle kunna ha flera element i en låda. Men att programmaterialet bestämde vilka element, filter och lådstorlekar som skall användas. 8)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-12-08 11:48

Renobo skrev:Om nu olika högtalare är bra på olika saker varför har man inte högtalare som kan anpassa sig till det som skall återges. Dvs man skulle kunna ha flera element i en låda. Men att programmaterialet bestämde vilka element, filter och lådstorlekar som skall användas. 8)

Jag undrar också det, med tanke på hur mycket högtalare kan kosta; det borde kunna finnas anledning att titta på flexiblare lösningar än pluggbara portar och byglingar. Servomotorer som justerar vinkel och läge; olika elementkonfigurationer. Det finns mikrofoner med omkopplingsbar karaktäristik, varför inte en högtalare med omni och riktat och dipol-läge! (eller vad man kan hitta på.) Kul kul!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-08 11:52

darkg skrev:varför inte en högtalare med omni och riktat och dipol-läge! (eller vad man kan hitta på.)

Har väl gjorts flertalet surroundhögtalare med sådan eller liknande möjlighet?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-08 12:00

Renobo skrev:Om nu olika högtalare är bra på olika saker varför har man inte högtalare som kan anpassa sig till det som skall återges. Dvs man skulle kunna ha flera element i en låda. Men att programmaterialet bestämde vilka element, filter och lådstorlekar som skall användas. 8)

Det finns lösningar som är mycket anpassningsbara efter omgivande miljö, men de är oftast mycket dyra, komplexa (och ifall man vill ha högt ljudtryck) och mycket dyra. De kräver dessutom en kompetent utförd installation.

Då är det bättre att företagen får konkurrera med varandra, nischa in sig mot olika kundgrupper och man får en lösning som passar bäst hemma. Jag tror tex att när det gäller rumsanpassning har vi bara sett början, bättre elektronik och mer potenta datorsystem tillsammans med allt mer avancerad mjukvara kommer att förändra bilden (ljudet...) i hög grad. Det har ju gjorts försök tidigare men de har olika anledningar bara gjort saken sämre. Men nu finns tekniken i högre grad, kunskapen om vad som kan och ska göras har utvecklats.

Men, fortfarande har användarna så olika syn på detta med hemanläggningar att det knappast någonsin kommer utmynna i att det bara finns en högtalare. Ja, om man inte kan göra välljudande tapeter som man tapetserar med i alla rum och sedan styr var det ska låta med någon app...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-08 16:46

FBK skrev:
Ps. En sak som är märklig här är att det mesta får kosta, men när det kommer till ljud så ska det helst kosta så lite som möjligt :? (undantaget vissa märken)

Vill inte alla ha så mycket "BANG FOR THE BUCK" SOM MÖJLIGT"?

klart saker får kosta, men inte onödigt mycket - kan jag tycka.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-08 18:05

mx skrev:Men det som också fanns med lite i mina funderar är varför de flesta tillverkare skriver "så nära originalet som möjligt" och de flesta säger ju även att de producerar hifi-högtalare. Om nu de flesta högtalare återger ljudet olika, så vad tusan betyder "så nära originalet som möjligt" då? :?

Det har ju aldrig lyckats bli överrens om vad 'originalet' är ens här på forumet... :|
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-12-08 18:53

Behövs det en ny standard för ta vara på hur nära "orginalet" högtalaren kan prestera? HiFi gen2 eller... :roll:
/K

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-08 22:39

Renobo skrev:Behövs det en ny standard för ta vara på hur nära "orginalet" högtalaren kan prestera? HiFi gen2 eller... :roll:
/K

det är ju just därför jag tycker Tooles undersökning är så speciell.

Dvs det går inte att säga vad som är "korrekt" eller "original" men om man gör kontrollerade jämförelser och jämför en handfull högtalare så kommer lyssnaren komma fram till vilken högtalare som är "bäst". Det som studien visar är att vid upprepade tillfällen så kommer personerna fram till samma slutsatser, den högtalare som upplevs som bättre är:

högtalaren som spelar djupare bas
högtalaren med en "neutral" (ingen puckel) i basområdet (tillsammans med utsträckning nedåt)
högtalaren med en rak/rakare frekvensgång on axis
högtalaren med en off-axis som liknar den on axis fast med jämt fallande nivå mot höga frekvenser
högtalaren som saknar tvära dippar eller toppar (frekvensmässigt och energimässigt)

testet, så som det är utformat, tar dock inte hänsyn till problem eller egenskaper kopplade till stereouppspelning, vilket förstås är ett problem och något man borde åtgärda enligt min mening. Metoden tar heller ej hänsyn till högtalarens placering i rummet. Metoden tar heller inte hänsyn till artefakter från höga ljudtryck(dvs komprimeringseffekter, dist etc pga hög volym) vad jag vet.
Men följer man slutsatserna från undersökningen och bygger en högtalare enligt dom så kommer man ha en högtalare som överlag är bättre på (väldigt?)många punkter än vad många sk "high end"-högtalare.

Men inget av detta är speciellt konstigt för de som tror på FE-testning tex. Jämför man bara A mot B så är det väldigt svårt att avgöra vilken stärkare som är sämre/bättre/korrekt. Men med en speciell mätmetod som FE-metoden kan man lyfta fram skillnader och statistiskt klarlägga vilken apparat som är bättre.
Ja i nån måtta så är det ju även för de som tror på A/B-jämförelser (öppna okalibrerade). Det Toole gjort är ju att ta A/B jämförelsen och gjort den mer strikt, dvs nivåkalibrering, avbiasering (svengelska?) osv.

Men sen är det ju upp till var och en vad de vill göra med informationen. Upplever du att dina Magnepan, Egglestone Works, Wilson Audio eller Genexxa ger ett bättre ljud så fine, kör på det. Men om du tror att det är "korrekt" kanske du skulle bli besviken om du var tvungen välja i ett dubbelblint test.. :wink:

Men trots allt är det nog vanskligt att prata om "korrekt" som ett absolut mått. Kanske borde man prata om mer eller mindre "korrekt". Men att det inte skulle finnas objektiva metoder och mått på vad som är bättre är så vitt jag kan se en villfarelse. Vissa egenskaper kommer man tycka låter bättre medan andra låter sämre. Sen att man kanske inte "hör" det för att det står Dynaudio på lådorna är ju inget argument för att allt är subjektivt och det är upp till var och en att bestämma vad som är mer "korrekt".
(Sen kan det ju vara bättre för den personen men det har ju inget med verkligheten utanför personen att göra egentligen)
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi