Moderator: Redaktörer
Renobo skrev:Så funkar en sekt! Ledaren väljer och medlemmarna är nöjda. Låter som Carlssonentusiaster....
/K
Adhoc skrev:F-Secure som jag har från Bredbandsbolaget säger att länken: http://www.theaudiocritic.com/back_issu ... c_28_r.pdf
går till en "stygg sida". Någon som fått några problem efter varit in på theaudiocritic?
PerStromgren skrev:Adhoc skrev:F-Secure som jag har från Bredbandsbolaget säger att länken: http://www.theaudiocritic.com/back_issu ... c_28_r.pdf
går till en "stygg sida". Någon som fått några problem efter varit in på theaudiocritic?
Nej, här ser det helt OK ut och jag har inte fått några men. Men jag kör ju Ubuntu, vilket kanske har med saken att göra.
IngOehman skrev:På vilket sätt har detta att göra med varför det byggs olika högtalare?
"För att tillgodose olika sekters önskemål" är dock kopplat till ämnet.
Vh, iö
Adhoc skrev:F-Secure som jag har från Bredbandsbolaget säger att länken: http://www.theaudiocritic.com/back_issu ... c_28_r.pdf
Renobo skrev:IngOehman skrev:På vilket sätt har detta att göra med varför det byggs olika högtalare?
Vh, iö
Då kör vi vidare på det spåret.
Varför upptäckte stenåldersmänniskan att grannens grävpinne var bättre? Kan jag verkligen behöva saker som inte finns? Min existens hotas ju inte genom dess ickeexistens? I så fall skulle ju inget finnas? Hur uppstår behov av en ny grävpinne/högtalare?
Cortado skrev:Adhoc skrev:F-Secure som jag har från Bredbandsbolaget säger att länken: http://www.theaudiocritic.com/back_issu ... c_28_r.pdf
Jag har inte haft några problem. Provat att köra den genom någon online url-scanner?
IngOehman skrev:Renobo skrev:IngOehman skrev:På vilket sätt har detta att göra med varför det byggs olika högtalare?
Vh, iö
Då kör vi vidare på det spåret.
Varför upptäckte stenåldersmänniskan att grannens grävpinne var bättre? Kan jag verkligen behöva saker som inte finns? Min existens hotas ju inte genom dess ickeexistens? I så fall skulle ju inget finnas? Hur uppstår behov av en ny grävpinne/högtalare?
En filosofisk infallsvinkel!
Underbart.
Men hur kunde grannen skapa en pinne som inte fanns? Svar - saker behöver inte finnas utanför oss för att de skall kunna dyka upp inuti.
Vh, iö
Renobo skrev:
Men kan man längta efter sådant som man inte har någon erfarenhet av?
/KB
Renobo skrev:Men kan man längta efter sådant som man inte har någon erfarenhet av?
E skrev:Man kan ju be någon annan välja åt en.
IngOehman skrev:Ja.
Men vem???
IngOehman skrev:Det där med dem att de flesta väljer samma ljudåtergivning som varandra i ett blindtest är välkänt, men om man tror att det betyder att de borde välja samma högtalare så bedrar man sig, och jag känner lite när jag läser den här tråden att det finns ett stort problem resonemangsmässigt, i att så många verkar betrakta högtalaren på samma sätt som de betraktar säg ett försteg eller ett slutsteg, alltså som en transmissionslänk.
Men det är de ju inte alls.
[...]
mx skrev:IngOehman skrev:Det där med dem att de flesta väljer samma ljudåtergivning som varandra i ett blindtest är välkänt, men om man tror att det betyder att de borde välja samma högtalare så bedrar man sig, och jag känner lite när jag läser den här tråden att det finns ett stort problem resonemangsmässigt, i att så många verkar betrakta högtalaren på samma sätt som de betraktar säg ett försteg eller ett slutsteg, alltså som en transmissionslänk.
Men det är de ju inte alls.
[...]
Men det som också fanns med lite i mina funderar är varför de flesta tillverkare skriver "så nära originalet som möjligt" och de flesta säger ju även att de producerar hifi-högtalare. Om nu de flesta högtalare återger ljudet olika, så vad tusan betyder "så nära originalet som möjligt" då?
Renobo skrev:Om nu olika högtalare är bra på olika saker varför har man inte högtalare som kan anpassa sig till det som skall återges. Dvs man skulle kunna ha flera element i en låda. Men att programmaterialet bestämde vilka element, filter och lådstorlekar som skall användas.
darkg skrev:varför inte en högtalare med omni och riktat och dipol-läge! (eller vad man kan hitta på.)
Renobo skrev:Om nu olika högtalare är bra på olika saker varför har man inte högtalare som kan anpassa sig till det som skall återges. Dvs man skulle kunna ha flera element i en låda. Men att programmaterialet bestämde vilka element, filter och lådstorlekar som skall användas.
FBK skrev:
Ps. En sak som är märklig här är att det mesta får kosta, men när det kommer till ljud så ska det helst kosta så lite som möjligt(undantaget vissa märken)
mx skrev:Men det som också fanns med lite i mina funderar är varför de flesta tillverkare skriver "så nära originalet som möjligt" och de flesta säger ju även att de producerar hifi-högtalare. Om nu de flesta högtalare återger ljudet olika, så vad tusan betyder "så nära originalet som möjligt" då?
Renobo skrev:Behövs det en ny standard för ta vara på hur nära "orginalet" högtalaren kan prestera? HiFi gen2 eller...![]()
/K
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster