Almen skrev:Harryup skrev:Själv tycker jag att oavsett orsak så är inte min Denon 4308 någon strälande pjäs då det gäller försteget.
Ser ingen anledning till att något steg i kedjan inte skall kunna ha hörbara skillnader mellan olika apparater.
Stödjer mig på LTS F/E-tester som ju gjort att dom i princip hört skillnader på allt dom testat.
Vilka förstegstester tänker du då på? Har inget minne av att LTS testat så mycket försteg, men...
Varifrån kommer då "ryktet" att det inte är skillnader på olika apparater?
Jag har inte hört något sådant rykte, så tyvärr kan jag inte svara dig. Men du borde väl ha lite koll på var du hörde det först?
1. Har jag pratat om att LTS har gjort förstegstester? Nä.
Men jag hänvisade till F/E-testens styrka att man kan/har hört skillnader på i princip allt man testat förutom några få apparater.
Dessutom så har det ju skrivits lite i svävande ordalag som "visst var det väl så att vissa Denon bioreceivers var neutrala i förstegsdelen i vart fall" här på faktiskt ett antal ggr. Så varför skulle man inte kunna höra skillnader på försteg var min kommentar.
2. Jag skrev "rykte" eftersom det då och då tas upp en blandning av att "man i princip inte kan" höra skillnader på olika apparater i blindtester samtidigt som man kan kostatera när man i F/E-tester just kan höra skillnader på det mesta.
Borde vara så att vid blinda A/B-tester av vanlig modell så är det svårt eller omöjligt men att det med en blind F/E så går det. Eller?
3. Därför tycker jag att PappaBas och Andreas blandar ihop 2 olika saker. Svårigheten att höra skillnader i A/B-test med den stora möjligheten att kunna göra det i en F/E-test. Och drar den i mitt tycke inte självklara slutsatsen att det var förväntat att Pers resultat skulle bli att det inte gick att höra någon skillnad.
/Harryup