F/E-lyssning. Hörlurar, jag hör fortfarande inget!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan

Re: Sola-GÖk: F/E-lyssning. Äsch, hör inget...

Inläggav Conan » 2015-03-02 10:12

Harryup skrev:Vet inte om jag skulle påstå precis det. Du kommer lyssna på en hörlursutgång på försteget som du inte har kopplat till slutsteget så du får bara veta hur hörlursutgången låter, inte hur linjeutgången låter. Men kör så det nästan ryker.

mvh/Harryup

Tror nog han är smartare än så och avser att lyssna:

F: CD-spelare --> hörlurssteg --> hörlurar
E: CD-spelare --> försteg --> hörlurssteg --> hörlurar

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-02 10:58

Harryup skrev:Eller driver du lurarna direkt på linjeutgången?

mvh/Harryup

Ja, med hjälp av en hörlursförstärkare.

Det kostar inget att prova och något lär man sig alltid. Möjligen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-02 10:59

Conan skrev:
Harryup skrev:Vet inte om jag skulle påstå precis det. Du kommer lyssna på en hörlursutgång på försteget som du inte har kopplat till slutsteget så du får bara veta hur hörlursutgången låter, inte hur linjeutgången låter. Men kör så det nästan ryker.

mvh/Harryup

Precis så, snyggt sammanfattat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-03-02 11:27

PerStromgren skrev:
Conan skrev:

mvh/Harryup

Precis så, snyggt sammanfattat.

Ja just det, och då lyssnar man inte på linjeutgången på försteget utan på förstegets hörlursutgång. Eller?
I så fall hör man inte på skillnaden på vad försteget möjligen lägger till när man kopplar det till ett slutsteg.
Om nu inte hörlurssteget är detsamma i båda fallen och inget av dom inbyggt?
Bara så man är överrens om vad man verkligen jämför.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-02 11:29

Det är en fristående hörlursförstärkare eller en integrerad förstärkare med inbyggd hörlursförstärkare. Han kopplar således linjeutgångarna från testförsteget in i hörlursförstärkaren.

För att det skall vara en korrekt F/E lyssnings så får endast komponenter(oftast 1st) kopplas in vid "Efter". Inget får bytas ut.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-03-02 12:56

Alltså, dr Strmgrns test kan såklart vara intressant. Om vi utgår från att det är genomfört på ett bra sätt och det utgår jag från. Men, brukar försteg vara en källa till signalförändring?
Utan att basera mitt eget svar på frågan på annat än viss erfarenhet och lite resonerande så skulle jag svara nej.
Och ÄVEN om det går att detektera skillnader så bör dessa vara hyfsat oväsentliga.
Man måste väl även på något vis komma fram till hur stor skillnaden är inte bara ATT den finns.

Fast det beror väl på vad man skall ANVÄNDA undersökningen till.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-03-02 13:24

En stor skillnad på försteg behöver ju inte vara som en stor skillnad på högtalare. Frågan är bara vilken retar du dig mest på?
Själv tycker jag att oavsett orsak så är inte min Denon 4308 någon strälande pjäs då det gäller försteget.
Ser ingen anledning till att något steg i kedjan inte skall kunna ha hörbara skillnader mellan olika apparater.
Stödjer mig på LTS F/E-tester som ju gjort att dom i princip hört skillnader på allt dom testat.
Varifrån kommer då "ryktet" att det inte är skillnader på olika apparater?

/Harryup

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-02 13:41

Harryup skrev:Stödjer mig på LTS F/E-tester som ju gjort att dom i princip hört skillnader på allt dom testat.

LTS gör detta såklart mycket bättre en ensam faktisian kan göra hemma, av flera skäl. Det viktigaste är nog flera par (och kanske yngre och bättre) öron, samt träning.
Mitt lilla test vara bara en lek för att kolla vad som hörs enkelt. Jag får vässa genomförandet, framför allt med fler öron.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-03-02 14:01

PerStromgren skrev:
Harryup skrev:Stödjer mig på LTS F/E-tester som ju gjort att dom i princip hört skillnader på allt dom testat.

LTS gör detta såklart mycket bättre en ensam faktisian kan göra hemma, av flera skäl. Det viktigaste är nog flera par (och kanske yngre och bättre) öron, samt träning.
Mitt lilla test vara bara en lek för att kolla vad som hörs enkelt. Jag får vässa genomförandet, framför allt med fler öron.

Det jag kan tänka mig som skulle kunna vara trevligt att testa är F/E-testens upprepbarhet på olika anläggningar med olika högtalare. Typ extremt lättdriva, elektrostater, hörlurar och alldeles vanliga högtalare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-02 14:09

Harryup skrev:Det jag kan tänka mig som skulle kunna vara trevligt att testa är F/E-testens upprepbarhet på olika anläggningar med olika högtalare. Typ extremt lättdriva, elektrostater, hörlurar och alldeles vanliga högtalare.

Det vore riktigt intressant och en sak som skulle ge LTS ännu bättre stöd för metoden! Jag har några gånger tagit upp just hörlurar som lyssningsdon i FE-sammanhang och fått kommentaren att det är en dålig lyssningsmetod, åtminstone sämre än högtalare.

Här svarar IÖ på min fråga: viewtopic.php?p=1455938#p1455938
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-03-02 14:20

Harryup skrev:Själv tycker jag att oavsett orsak så är inte min Denon 4308 någon strälande pjäs då det gäller försteget.
Ser ingen anledning till att något steg i kedjan inte skall kunna ha hörbara skillnader mellan olika apparater.
Stödjer mig på LTS F/E-tester som ju gjort att dom i princip hört skillnader på allt dom testat.

Vilka förstegstester tänker du då på? Har inget minne av att LTS testat så mycket försteg, men...

Jag har inte hört något sådant rykte, så tyvärr kan jag inte svara dig. Men du borde väl ha lite koll på var du hörde det först?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-03-02 16:40

Almen skrev:
Harryup skrev:Själv tycker jag att oavsett orsak så är inte min Denon 4308 någon strälande pjäs då det gäller försteget.

Vilka förstegstester tänker du då på? Har inget minne av att LTS testat så mycket försteg, men...

Jag har inte hört något sådant rykte, så tyvärr kan jag inte svara dig. Men du borde väl ha lite koll på var du hörde det först?

1. Har jag pratat om att LTS har gjort förstegstester? Nä.
Men jag hänvisade till F/E-testens styrka att man kan/har hört skillnader på i princip allt man testat förutom några få apparater.
Dessutom så har det ju skrivits lite i svävande ordalag som "visst var det väl så att vissa Denon bioreceivers var neutrala i förstegsdelen i vart fall" här på faktiskt ett antal ggr. Så varför skulle man inte kunna höra skillnader på försteg var min kommentar.

2. Jag skrev "rykte" eftersom det då och då tas upp en blandning av att "man i princip inte kan" höra skillnader på olika apparater i blindtester samtidigt som man kan kostatera när man i F/E-tester just kan höra skillnader på det mesta.
Borde vara så att vid blinda A/B-tester av vanlig modell så är det svårt eller omöjligt men att det med en blind F/E så går det. Eller?

3. Därför tycker jag att PappaBas och Andreas blandar ihop 2 olika saker. Svårigheten att höra skillnader i A/B-test med den stora möjligheten att kunna göra det i en F/E-test. Och drar den i mitt tycke inte självklara slutsatsen att det var förväntat att Pers resultat skulle bli att det inte gick att höra någon skillnad.

/Harryup

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-03-02 19:25

Harryup skrev:
3. Därför tycker jag att PappaBas och Andreas blandar ihop 2 olika saker. Svårigheten att höra skillnader i A/B-test med den stora möjligheten att kunna göra det i en F/E-test. Och drar den i mitt tycke inte självklara slutsatsen att det var förväntat att Pers resultat skulle bli att det inte gick att höra någon skillnad.

/Harryup

Varför skulle jag missuppfattat det? Jag avsåg ju bara att jag inte förväntade mig en stor skillnad med den typen av komponent i ett F/E-test.
Eftersom jag inte gjort ett sådant test utan bara läst om de så var det intressant med Pers upplevelse.
Ja jag vet skillnaden mellan dem.
Det känns lite som du vill att det skall vara stora skillnader och lite hela tiden greppar efter argument som stödjer din inställning samtidigt som du försöker kryssa mellan de som inte gör det?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-03-02 20:10

PappaBas skrev:
Harryup skrev:

/Harryup

Varför skulle jag missuppfattat det? Jag avsåg ju bara att jag inte förväntade mig en stor skillnad med den typen av komponent i ett F/E-test.
Eftersom jag inte gjort ett sådant test utan bara läst om de så var det intressant med Pers upplevelse.
Ja jag vet skillnaden mellan dem.
Det känns lite som du vill att det skall vara stora skillnader och lite hela tiden greppar efter argument som stödjer din inställning samtidigt som du försöker kryssa mellan de som inte gör det?

Skulle skillnaden mellan försteg vara försumbar menar du? Även om skillnaderna när jag jämfört inte varit i närheten av den skillnad man kan få mellan olika högtalare så nog har det varit en tydlig skillnad. Har dock inte F/E-lyssnat :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-03-02 21:12

Är alltså resultatet av testen att enheten under test kan vara icke hörbart färgande?
Eller att testuppställningen är för dålig i något avseende? Eller vad?
Trodde ni att den testade apparaten förmodligen skulle vara icke hörbart färgande?
För min egen del trodde jag ingenting och ser inte att resultatet skulle vara på något sätt förväntat.

/Harryup

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-02 21:32

Nu har jag provat vidare.

Jag använde nu en Project Headbox II och Sennhesier HD600 som lyssningsdon.

Signal var som förut en Marantz CD80 som antingen leddes direkt till hörlusrförstärkaren (= "F") eller via min Rotel RC960BX ( "E"). Omkopplare var en enkel linjeingångsväljare.

Resultat: nada. Jag hör fortfarande ingen skillnad på F och E. Jag kopplade in tonkontrollerna (de stod i läge "off" vid första lyssningen) och gjorde ett litet diskantlyft bara för att ha något att lyssna efter. Då går det förstås, men det är ett elände att identifiera vad som är vad, utom precis vid omkopplingen.

"F": CD-spelare -> Kopplingslåda -> Project Headbox II -> Sennhesier HD600
"E": CD-spelare -> Rotel RC960BX -> Kopplingslåda -> Project Headbox II -> Sennhesier HD600

Nivån kalibrerad inom ca 1 mV vid 1 V. Det är svårt att få sista siffran rätt med en volymkontroll, så fort man petar på den åker det iväg flera mV!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: F/E-lyssning. Hörlurar, jag hör fortfarande inget!

Inläggav sprudel » 2015-03-02 22:12

Spännande. :)
Vad lyssnar du på för spår?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-03-02 22:19

Intressant och kul!

Jag har gjort några betydligt grövre, och avsevärt mindre vetenskapliga - och inte direkt F/E-aktiga - försök i mina dar:
1 Jag råkade fasvända bas/mellanregistret på ena högtalaren en gång. Det var en liten Dali-låda. Jag upptäckte det inte med hörseln utan då jag fick för mig att kolla om jag kopplat fel.

2 Jag fick för mig att undersöka om det blev någon påtaglig förändring av ljudet från ett par dipoler om man hängde en filt över baksidan. Det blev inte någon påtaglig förändring. Då hängde jag filten över framsidan. Det blev en förvånansvärt liten förändring.
PS
Nu kan det såklart variera från person till person vad man blir förvånad över. :-)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-02 22:28

Det här är bra.

Det perspektiv som saker och ting får när man labbar på riktigt är urviktigt. När vi testar saker i LTS så brukar vi hitta skillnader med hög signifikans (annars säger vi inte att vi har hittat dem), men hög signifikans är något helt annat än att skillnaden är stor. Vi skriver alltid att skillnaden är liten om den är det, men det är ganska svårt att få fram det budskapet.

Sådana här tester hjälper att sätta perspektiv på hur små skillnaderna oftast är.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-02 22:45

sprudel skrev:Spännande. :)

Flera olika, förstås, men mest ett stycke folkmusik som är helt omastrat som jag fått av en forumkompis som spelat in det själv. Stycket innehåller slag på en trumma som låter väldigt olika på olika högtalare, har det visat sig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-03-02 22:47

Spännande & kul! Redan nu kan man ju faktiskt.se säga att Rotelförsteget är f.n. icke detekterbar i F/E-lyssning, vilket på annan hifi-dialekt betyder nåt i stil med: "en återgivning som en käftsmäll av en järn-näve klädd i silkesvante en iskall midvinternatt"? :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-02 22:49

Svante skrev:Sådana här tester hjälper att sätta perspektiv på hur små skillnaderna oftast är.

Tror du att jag kan förvänta mig större skillnader av "dåliga" gamla slutsteg om jag bara lastar dem resistivt? De kan ju åtminstone brumma... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-02 22:50

Conan skrev:Spännande & kul! Redan nu kan man ju faktiskt.se säga att Rotelförsteget är f.n. icke detekterbar i F/E-lyssning, vilket på annan hifi-dialekt betyder nåt i stil med: "en återgivning som en käftsmäll av en järn-näve klädd i silkesvante en iskall midvinternatt"? :D

:D :D :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-03-02 22:52

Svante skrev:Det här är bra.

...Vi skriver alltid att skillnaden är liten om den är det, men det är ganska svårt att få fram det budskapet.

...

Ja, jag kan nog förstå att det är svårt. Ty mitt intryck är att många har ett väldigt stort intresse för / fokus på just väldigt små skillnader. Och har man ett stort intresse för småsaker, så kan de nog få en oförtjänt stor uppmärksamhet - och därmed framstå som ganska stora.

Kanske att många tar för givet att de "kommit så långt" i välljudsjakten att det är finliret som återstår?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-03-02 22:54

Utgår från att du lyssnat på något fint stycke symfonisk musik också.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-02 22:56

Strmbrg skrev:Utgår från att du lyssnat på något fint stycke symfonisk musik också.

Våroffret av en ryss.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-02 23:29

PerStromgren skrev:
sprudel skrev:Spännande. :)

Flera olika, förstås, men mest ett stycke folkmusik som är helt omastrat som jag fått av en forumkompis som spelat in det själv. Stycket innehåller slag på en trumma som låter väldigt olika på olika högtalare, har det visat sig.

Det är nog dessvärre så tråkigt att det som är mest avslöjande är sådant som har frekvensinnehåll i extremerna, dvs högfrekvent diskant eller lågfrekvent bas. Basdelen kräver som regel högtalare som spelar riktigt lågt. Diskantdelen kräver unga lyssnare...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-02 23:32

Svante skrev:Det är nog dessvärre så tråkigt att det som är mest avslöjande är sådant som har frekvensinnehåll i extremerna, dvs högfrekvent diskant eller lågfrekvent bas. Basdelen kräver som regel högtalare som spelar riktigt lågt. Diskantdelen kräver unga lyssnare...

Ja, det kan ju förklara att jag inte hör någon F-E-effekt i högtalare, då ju mina Quad 989 ger upp på väg ned vid sisådär 30Hz. I överkanten är det ju mina öron då, som börjar bli till åren... Men hörlurarna kan återge all min musik i basen hur lätt som helst.

Jag ska locka in några ynglingar, så får vi se om det blir bättre! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-03-02 23:40

Mycket intressant att läsa!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-03 00:01

Conan skrev:Spännande & kul! Redan nu kan man ju faktiskt.se säga att Rotelförsteget är f.n. icke detekterbar i F/E-lyssning,

Nä. Man kan däremot säga att man misslyckades med att detektera den i en F/E-lyssning. Det är svårt det där...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi