Hur pass kapabla högtalare behöver vi? Dynamik och kont. SPL

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur stort dynamikomfång behöver vi i våra högtalare?

Max upp till 95db
2
2%
Max upp till 100db
5
6%
Max upp till 110db
9
11%
Max upp till 120db
21
26%
Max upp till 130db
16
20%
Max upp till 130db
16
20%
Max upp till 135db
8
10%
Max upp till 145db
4
5%

Antal röster : 81

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-09 13:31

Valde 120dB... tror att det ger tillräckligt dynamikomfång för de kraftigaste peakar jag bör få vid lyssning på mina nivåer.

Kanske hade valt 125dB om det funnits som alternativ, 130dB verkar definitivt overkill. 30dB peakar - 100dB medelnivå? Inte på mina öron, tack.

Med antagen normal verkningsgrad är det väl svårt att få effekt till att spela ut 130dB också... svårt/dyrt nog för 120 eller ens 115...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-11 17:23

Jag har nu mätt upp. Spelade Ozzy Osborn.

Mätaren jag fick av marux skulle inte mäta under 100Hz. Men det gjorde den nog ändå.. tyvärr så är den inte direkt snabb så man ser toppar. Utan mer" ihållande häng" enbart. Så mina siffror är nog mer "typen" kontiuerligt medelvärde och inte topparna...

Mätte först enbart med basarna spelande. Ligger vid 90-95 vid lyssningsplats. delade då vid 112 Hz... På en meter är det enbart lite skillnad faktiskt... en till två Db mer enbart......mätaren är nog inte den bästa...men ger ändå en vink.. och saker SKAKAR i rummet kan jag säga....SKAKAR..

Vid delningen jag brukar köra på rock är 312 Hz på basarna

Då är det inte stort mer ändå.. mellan 90 o 95 Bd kontinurligt visar mätaren... Och vid riktigt tuffa partier stiger den uppåt 100 strecket.. Men den är slö så den hinner absolut inte med...

Hela systemet spelar exakt samma i stort sätt. Så man kan säga att mina grejor spelar 80-90 med njutning kontiuerligt... 90 till 100 med bra ljud men stor oro för ribbonens hälsa....Mycket stor oro faktiskt...

Det är ju inte lätt att reparera dom som sagt...

Vad topparna i DB kan hålla med dessa grundsiffror vet jag inte. Men 90 DB kontinuerligt är inga större problem vid lyssningsplats... Och 100 slår till direkt då det tuffar till sig lite...men som sagt. Den hinner inte med alls denna mätare...

Men runt 85 Db känns roligast.samt säkrast för elementens hälsa... :)

helskotta vad högt det är.. Det fattade man inte före detta faktiskt... Detta var riktigt skoj...

Tack för detta att få möjligheten att i alla fall få en vink om vad DB är mätmässigt o inte bara tromässigt....

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-11 23:22

85 dB är väl ungefär dubbelt så starkt som dammsugarens oväsen
(om inte dammsugaren är av den modernaste sorten) på 1 m?

För det kan väl inte vara ljudeffekt som specas på de här nyare
dammsugarna med 72 dB? Det vore ju alldeles för seriöst och
jämförbart mellan apparater ... Och då skulle de ligga på bara ca
60 dBspl, väl ... Nä, så kan det inte va'!

Mvh E*

hasse

Inläggav hasse » 2005-05-13 13:21

röstede på 100dba. det är också en riktigt hög ljudnivå.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-05-14 22:04

Har gjort ett test av min ljudnivåmätare av typen Radio Shack 33-2050, den med analog visning. I läge "fast" visas ungefär 10 dB mindre än topparnas verkliga värde. Om man så vill: 10 dB under det digitala taket.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-15 01:00

Hur har denna 10 dB stora nivåskillnad kunnat konstateras? Har du haft en annan snabbare apparat brevid och jämfört?

Elle hur vet du att den visar just 10 dB för lite?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-05-15 16:52

Min RS-mätare är modifierad så att den kan mäta såväl elektriskt via kabel eller akustiskt via mikrofon. Mikrofonkapseln är utbytt till en Panasonic WM-60 och den är monterad på en koaxialkabel av varierande längd (efter beovet).

Jag använde mig av en elektrisk signal i detta fall. Körde en CD med en fullt utstyrd sinuston. Kalibrerade då min mätare så att den läste fullt utslag. Körde sedan ett "vanligt" fonogram, med bluesgubben Jonny Copeland. Inspelningen är jämhögt inspelad, inga dynamiska saker som t.ex. Pink Floyd. Inspelningen har samma utstyrningsnivå som sinustonen (kontrollerad i Sound Forge). Borde väl innebära att toppnivån, digitalt full nivå, är samma? Med musiksignalen visade RS-mätaren ca 10 dB lägre nivå än med sinustonen. Har jag gjort den här jämförelsen på rätt sätt?

Har för övrigt kollat hur mycket effekt som jag skickar vidare till mina piP. Signalen efter volymkontrollen ligger på 400 mV sinus vid fullt ös hemma hos mig. Effektsteget förstärker med 28.3 ggr, ger då 11.32 V ut. Blir väl 25.6 W sinus i 5 Ohm som är piPs impedans? Lyssningsavståndet är ca 3m och då bör jag väl få ca 95 dB där som mest? Mäter jag där med min RS-mätare får jag ett lägre utslag, återigen ca 10 dB lägre.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-16 04:32

Låter som en vettigt genomförd analys! :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi