Jag har nu mätt upp. Spelade Ozzy Osborn.
Mätaren jag fick av marux skulle inte mäta under 100Hz. Men det gjorde den nog ändå.. tyvärr så är den inte direkt snabb så man ser toppar. Utan mer" ihållande häng" enbart. Så mina siffror är nog mer "typen" kontiuerligt medelvärde och inte topparna...
Mätte först enbart med basarna spelande. Ligger vid 90-95 vid lyssningsplats. delade då vid 112 Hz... På en meter är det enbart lite skillnad faktiskt... en till två Db mer enbart......mätaren är nog inte den bästa...men ger ändå en vink.. och saker SKAKAR i rummet kan jag säga....SKAKAR..
Vid delningen jag brukar köra på rock är 312 Hz på basarna
Då är det inte stort mer ändå.. mellan 90 o 95 Bd kontinurligt visar mätaren... Och vid riktigt tuffa partier stiger den uppåt 100 strecket.. Men den är slö så den hinner absolut inte med...
Hela systemet spelar exakt samma i stort sätt. Så man kan säga att mina grejor spelar 80-90 med njutning kontiuerligt... 90 till 100 med bra ljud men stor oro för ribbonens hälsa....Mycket stor oro faktiskt...
Det är ju inte lätt att reparera dom som sagt...
Vad topparna i DB kan hålla med dessa grundsiffror vet jag inte. Men 90 DB kontinuerligt är inga större problem vid lyssningsplats... Och 100 slår till direkt då det tuffar till sig lite...men som sagt. Den hinner inte med alls denna mätare...
Men runt 85 Db känns roligast.samt säkrast för elementens hälsa...
helskotta vad högt det är.. Det fattade man inte före detta faktiskt... Detta var riktigt skoj...
Tack för detta att få möjligheten att i alla fall få en vink om vad DB är mätmässigt o inte bara tromässigt....