Kablarna blev för bra, Coconut lägger ner!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Re: Kablarna blev för bra, Coconut lägger ner!

Inläggav mrGaskill » 2016-07-23 10:16

Inte riktad till dig Beakungen, men jag kom att tänka på vad det ofta handlar om

ungefär något i stil med
faktiskt.se - Classé eller Classe (Ohlson) :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2016-07-23 10:21

Anser du bara (tycker) eller har du med hjälp av blindtest fått fram resultatet att du verkligen hör skillnad?

I så fall har du kanonhörsel och är bara att gratulera. Jag kan inte skilja ex Supra mot Monster eller Van den hul kablar när jag och några kompisar gjorde en blindtest med kalibrerad elektronik. Pris-spannet var dock mellan 1000:- metern till 10000:- metern och det kanske var för lite. Dock känns det för mig liksom för en hel del andra att kablar kanske inte är det man lägger största delen av krutet i en musikanläggning :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2016-07-23 11:05

mrGaskill skrev:Inte riktad till dig Beakungen, men jag kom att tänka på vad det ofta handlar om

ungefär något i stil med
faktiskt.se - Classé eller Classe (Ohlson) :)

:mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2016-07-23 11:13

pinnen skrev:Anser du bara (tycker) eller har du med hjälp av blindtest fått fram resultatet att du verkligen hör skillnad?

I så fall har du kanonhörsel och är bara att gratulera. Jag kan inte skilja ex Supra mot Monster eller Van den hul kablar när jag och några kompisar gjorde en blindtest med kalibrerad elektronik. Pris-spannet var dock mellan 1000:- metern till 10000:- metern och det kanske var för lite. Dock känns det för mig liksom för en hel del andra att kablar kanske inte är det man lägger största delen av krutet i en musikanläggning :)

Jadu bra fråga. Jag har gjort enklare blintest med vänner där vi turats om och skifta kablar och lyssnat vid några olika tillfällen. Inga avancerade tester utan mer att man lyssnar och utan att veta kabel sen byts det kablar och testas igen. Har gjorts med banankontakter för att bara kunna skiftas snabbt. Sen har man som lyssnat haft en bindel framför ögonen. Jag har upplevt att supran är mörkare i ljudet och mindre klar. Så eftersom transparenten inte var vråldyr så blev det en sådan.

Transparenten kostar bara någon hundring metern så den är ganska billig. Duger utmärkt för mig :)

Och precis som du säger förstår jag att det inte är prio ett med kablar för många. Jag själv lägger inte allt för mkt krut där heller. Men samtidigt avfärdar jag samtidigt inte dem som gör det som lättlurade av placebon då jag själv fått uppleva skillnaden utan att egentligen tro på det från början. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-07-23 15:59

Beakungen skrev:
Till högtalarna kör jag transparents lös-meterkabel. De låter skitbra och många gånger bättre än supra. De kostar heller inte en förmögenhet och är hyfsat flexibla, alltså perfekta för mig.

Många gånger bättre... Wow, eller menar du bara att det låter bättre många gånger och ibland inte?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-07-23 16:12

Många ggr bättre, möjligen om man går från mono till surround. Annars omöjligt.

Marginellt bättre är rimligare beskrivning.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-07-23 17:43

Morello skrev:Grappar, det är ju inte samma element i pi60 respektive pi60s!

Nä, och annan låda och annat filter. Egentligen borde man vara mer förvånad över att de låter så lika varandra. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-07-27 22:49

Det beror nog framförallt på att jag haft ambitionen att göra båda så bra det går, och då blir de ju också väldigt lika. Endast budgeten har varit olika.

darkg skrev:Där har vi således en illustration av principiell skillnad mellan en del kablars och en del högtalares typiska skillnader.

Kabeltroendes kablar kan ju sakna inte bara hörbara utan även teoretiskt begripliga och mätbara skillnader.

Riktig esoterisk ultra-high-end kännetecknas av att erbjuda enorma fördelar, som dock inte går att mäta. Man kan i själva verket inte höra dem heller. Man kan bara beskriva dem med ord! :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-07-29 00:23

IngOehman skrev:Riktig esoterisk ultra-high-end kännetecknas av att erbjuda enorma fördelar, som dock inte går att mäta. Man kan i själva verket inte höra dem heller. Man kan bara beskriva dem med ord! :)
Vh, iö

Vad är det du vill se i mätningar?
"Man kan", talar du för alla då?

Annars tipsar jag alla som är seriöst intresserade att göra blindtest-experiment även på ting med markanta mätskillnader, gärna dubbelblint, växla fram och tillbaka mellan öppet och blint, vad är upplevelsen?
Vad händer med känsligheten?
Det går att se mönster även i öppna lyssningar som ger indikation på huruvida upplevelsen har bäring i något objekivt eller ej, om man förstår fenomenet vill säga.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2016-07-29 00:43

kliniskt bevisat är att man kan uppnå hela 100% gentemot vanlig forskning, så nu vet ni det :wink:
frågan kanske är hur i h....e man får upp sin coconut
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-07-29 14:54

Goldfinger skrev:
IngOehman skrev:Riktig esoterisk ultra-high-end kännetecknas av att erbjuda enorma fördelar, som dock inte går att mäta. Man kan i själva verket inte höra dem heller. Man kan bara beskriva dem med ord! :)
Vh, iö

Vad är det du vill se i mätningar?
"Man kan", talar du för alla då?

Annars tipsar jag alla som är seriöst intresserade att göra blindtest-experiment även på ting med markanta mätskillnader, gärna dubbelblint, växla fram och tillbaka mellan öppet och blint, vad är upplevelsen?
Vad händer med känsligheten?
Det går att se mönster även i öppna lyssningar som ger indikation på huruvida upplevelsen har bäring i något objekivt eller ej, om man förstår fenomenet vill säga.

Känner igen mig i dina reflektioner där.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-07-29 20:26

Medhåll

Föregående

Återgå till Generellt om hifi