ungefär något i stil med
faktiskt.se - Classé eller Classe (Ohlson)

Moderator: Redaktörer
mrGaskill skrev:Inte riktad till dig Beakungen, men jag kom att tänka på vad det ofta handlar om
ungefär något i stil med
faktiskt.se - Classé eller Classe (Ohlson)
pinnen skrev:Anser du bara (tycker) eller har du med hjälp av blindtest fått fram resultatet att du verkligen hör skillnad?
I så fall har du kanonhörsel och är bara att gratulera. Jag kan inte skilja ex Supra mot Monster eller Van den hul kablar när jag och några kompisar gjorde en blindtest med kalibrerad elektronik. Pris-spannet var dock mellan 1000:- metern till 10000:- metern och det kanske var för lite. Dock känns det för mig liksom för en hel del andra att kablar kanske inte är det man lägger största delen av krutet i en musikanläggning
Beakungen skrev:
Till högtalarna kör jag transparents lös-meterkabel. De låter skitbra och många gånger bättre än supra. De kostar heller inte en förmögenhet och är hyfsat flexibla, alltså perfekta för mig.
Morello skrev:Grappar, det är ju inte samma element i pi60 respektive pi60s!
darkg skrev:Där har vi således en illustration av principiell skillnad mellan en del kablars och en del högtalares typiska skillnader.
Kabeltroendes kablar kan ju sakna inte bara hörbara utan även teoretiskt begripliga och mätbara skillnader.
IngOehman skrev:Riktig esoterisk ultra-high-end kännetecknas av att erbjuda enorma fördelar, som dock inte går att mäta. Man kan i själva verket inte höra dem heller. Man kan bara beskriva dem med ord!![]()
Vh, iö
Goldfinger skrev:IngOehman skrev:Riktig esoterisk ultra-high-end kännetecknas av att erbjuda enorma fördelar, som dock inte går att mäta. Man kan i själva verket inte höra dem heller. Man kan bara beskriva dem med ord!![]()
Vh, iö
Vad är det du vill se i mätningar?
"Man kan", talar du för alla då?
Annars tipsar jag alla som är seriöst intresserade att göra blindtest-experiment även på ting med markanta mätskillnader, gärna dubbelblint, växla fram och tillbaka mellan öppet och blint, vad är upplevelsen?
Vad händer med känsligheten?
Det går att se mönster även i öppna lyssningar som ger indikation på huruvida upplevelsen har bäring i något objekivt eller ej, om man förstår fenomenet vill säga.
Användare som besöker denna kategori: MPE och 11 gäster