Vinyl vs CD?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav Perfector » 2017-11-27 12:57

Bygga nånting själv kanske kan vara nå't för dig.
De högtalare jag kör nu är mina "Perfector Original" som jag skapade 1976 och som har renoverats efter en tidigare ägare som hade fyllefest och fick basarna insparkade.
Om du bygger eget så har du ju möjlighet att korra ljudet när du lyssnar med länkar och dämpningar så att det blir som du vill ha det.
Dessutom är det mycket tillfredsställande att skapa eget för egot :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2017-11-27 13:20

Perfector skrev:...
Under alla år jag byggde högtalare så lade jag mellanregistret 2.7 dB under basens känslighet och diskanten nästan 4.5 dB under.
När man sedan höjer volymen så rätar kurvan ut sig och ljudet behåller balansen.
...

Vad är det som gör att kurvan rätar ut sig när man höjer volymen?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-11-27 13:28

STDI skrev:
Perfector skrev:...
Under alla år jag byggde högtalare så lade jag mellanregistret 2.7 dB under basens känslighet och diskanten nästan 4.5 dB under.
När man sedan höjer volymen så rätar kurvan ut sig och ljudet behåller balansen.
...

Vad är det som gör att kurvan rätar ut sig när man höjer volymen?

Bra fråga.
Jag kan bara hypotetisera här.
Magnetens storlek per ytenhet kon har jag (tror jag) kunnat påvisa.
Dvs. motorstyrkan per yta.
Ett mellanregister har mycket större magnet per cm2 än en bas, såvida inte basen är ett monster med 9½" magnet på 10" korg.
En diskant har en större yta per cm2 än mellanregistret och blir därför klangligare (är det ett bra ord?) än mellanregistret.
När man höjer volymen så blir den kraftigare magnet-per-yta-effekten att kurvan rätar ut sig vilket har visats på högtalare jag fått uppmätta, både hos Philips röntgenlabb och Hifi-Connection.
Men någon doktorsavhandling i ämnet kan jag inte visa upp, bara de erfarenheter som jag fått av att labba med dämpningar tills det låter balanserat oavsett volym.
Loudness har jag aldrig använt mig av och inte tonkontroller heller.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-11-27 13:40

Déjà vu.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-11-27 13:41

Perfector skrev:Bygga nånting själv kanske kan vara nå't för dig.
De högtalare jag kör nu är mina "Perfector Original" som jag skapade 1976 och som har renoverats efter en tidigare ägare som hade fyllefest och fick basarna insparkade.
Om du bygger eget så har du ju möjlighet att korra ljudet när du lyssnar med länkar och dämpningar så att det blir som du vill ha det.
Dessutom är det mycket tillfredsställande att skapa eget för egot :-)

Hade man haft kunskap och utrymme/verktyg så hade jag kanske gått den vägen. Men sedan en tid tillbaka så hittade jag Adam Audio A8X som jag är toknöjd med. Och om det skulle jag råka ramla in en massa pengar så är de det sista som blir bytta i riggen då det finns annat som kan förbättra ljudet. Och skulle man bli tokrik så skulle jag nog satsa på en rigg med Dynaudio eller någon dyrare Adam Audio. Man har lyssnat så mycket nu så man vet ungefär vad som kan vara aktuellt och framförallt så har man lärt sig vad som är prisvärt då allt för mycket numera kostar mer än det smakar. Hifi numera kan ju de ta hur mycket som helst betalt för.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-11-27 13:48

Morello skrev:Déjà vu.

Där är du ju. Déjà vu passar in. Morello is back. Välkommen. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-27 13:51

Perfector skrev:När ni pratar om ljudet på vinyl så kan jag inte låta bli att reflektera lite.
Fel pick-up med dålig anpassning kan mycket väl ge ljust ljud som irriterar.
Högtalare som inte dämpats korrekt i diskanten kan också ge vasst ljud.
Jag har aldrig upplevt att någon av mina 1200 vinyler låtit vasst eller för ljust, Jo kanske Nitty Gritty Dirtband's Uncle Charlie and his dog teddy.
Så att vinyl låter ljust och vasst är ingenting jag känner igen alls

Du har alltså byggt olinjära högtalare? Verkar som det skulle vara en sämre linjäritet i basen, att en höjning totalt blir mindre där.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-11-27 14:36

8) . . . typ. :mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-11-27 15:11

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:När ni pratar om ljudet på vinyl så kan jag inte låta bli att reflektera lite.
Jag har aldrig upplevt att någon av mina 1200 vinyler låtit vasst eller för ljust, Jo kanske Nitty Gritty Dirtband's Uncle Charlie and his dog teddy.

Du har alltså byggt olinjära högtalare? Verkar som det skulle vara en sämre linjäritet i basen, att en höjning totalt blir mindre där.

Njae, jag bygger enligt mig i alla fall efter att basen är svår att återge på låga volymer och att den sedan kommer ikapp när man höjer. Då kommer även mellan och diskant att bli tydligare enligt tidigare text och balansen i ljudet ändras inte.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-11-27 17:02

Hmm, har jag inte läst det där förut...?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-11-27 18:14

De va du! Trevligt!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-11-29 13:05

Köpte mig en beggad PSAudio http://www.psaudio.com/nuwave-phono-converter/
Hur den låter har jag inte dykt djupt in i min första intrycket är att det är helt ok. Har inte testat att digitalisera något ännu.

/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-29 14:24

Verkar intressant den där PS Audio-grunkan. Säljs just nu ut för 1000 istället för 1900 $. Den har väl en nätdel dedikerad för 230 eller 110 V, icke omkopplingsbar? Svår att köpa en från USA då.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-11-29 15:39

Ja, jag gillade priset på den också när den reas och till på köpet om man hittar den beggad så är det ingen fantasikostnad. Har endast spelat några stycken LP och dessutom efter att jag kopplat in den bytt motor och styrning på min Linn så vad som låter vad vet jag inte riktigt ännu. Men blev definitivt inte missnöjd och tyckte att jag fått ett stabilare och friskare ljud, men som sagt många samtidiga ändringar.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-11-29 15:40

RogerGustavsson skrev:Verkar intressant den där PS Audio-grunkan. Säljs just nu ut för 1000 istället för 1900 $. Den har väl en nätdel dedikerad för 230 eller 110 V, icke omkopplingsbar? Svår att köpa en från USA då.

Tror jag inte att det skall vara svårt, är väl bara att skriva det man vill ha när man beställer direkt av PS Audio om de säljer direkt till Sverige.

/Harryup

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-11-29 16:09

Harryup skrev:Köpte mig en beggad PSAudio http://www.psaudio.com/nuwave-phono-converter/
Hur den låter har jag inte dykt djupt in i min första intrycket är att det är helt ok. Har inte testat att digitalisera något ännu.

/Harryup

Skulle nyligen köpa in en av en kund på jobbet/Rehifi.

Upptäcker att den vägrar kommunicera med datorer. Sen verkar det vara glapp i en kanal också. Märker sedan att något är löst inuti i den. Öppnar upp den och tittar och inuti ligger 2 lösa "ben" komplett med lödningen. Tittar vidare och ser massor av riktigt dåliga lödningar där man i stort sett lött sönder korten.
Hör av mig till kunden. Han berättar att han köpt den ny av en italiensk hifihandlare. Redan ifrån början fungerar nästan ingenting alls i den. Firman går sedan i konkurs och han får rådet att skicka den till PS Audio i USA för reparation, vilket han gör. Därefter fungerar vissa saker i den.

Mitt förtroende för denna produkt och PS Audio är för närvarande inte på topp.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-29 17:10

Bra information! Jag har ju varit hos PS Audio för några år sedan. Det är rätt mycket snack men de har ju producerat en del prylar som fått lovord. Deras Infinity IRS lät dock inte alls så bra när jag var där... http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/PS%20Audio/

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-29 18:32

FBK skrev:Du försöker väl inte få dist rumsrent Sprudel :wink: Kommer ihåg någon gammal tråd där rörstärkare sågades längs med fotknölarna för ett gäng år sedan. Börjar bli mycket som inte stämmer med det hör forat grundstenar som det var förr dvs. det går lika bra med lampsladd, allt annat än Nad 208 eller om man behöver extremt mycket kraft Rotel 1090 är onödigt att lägga, försteg är är totalt onödigt om Dac:en har det och om inte så är Denon 2105 fullt tillräckligt transparent. Som spelare så är Pionner DV668 det ultimata osv. Nu är det Bryston, Dyra Dac:ar, försteg och nu sist så har det blivit okej med att lägga mer än 999kr på en signalkabel. Vad händer 8O :D *

Ps. *Försök att läsa detta inlägg med lite humor, men det sker verkligen förändringar emot hur det lät förr.* Nästan så man saknar Subjektivisten, han hade motsatt sig allt detta nya.

Jag förstår att det ovanstående är menat som humor, men jag ser inget som är roligt. Ser mera ut som sarkasmer som missar målet.

Du börjar med att antyda att det inte skulle vara rumsrent att gilla distorsion. Enligt vem då undrar jag då? Varför moralisera om sådant överhuvudtaget? Vad man gillar bedömer man väl själv?!

Jag får lite instrycket att du ibland läser vad EN person skriver/tycker, och vill ha det till att det representerar "forumets åsikt", lite som politiker brukar göra. Men faktiskt är bara ett forum (en plats) utan vare sig åsikter eller ens ett medvetande. Det är människorna som skriver här som har medvetenden och åsikter, och de representerar bara vad just DE SJÄLVA tycker. Du är en av dem.

Om du har sakliga invändningar mot något som någon skrivit - ta då dialogen med DEN personen. Du behöver inte spy galla över faktiskt.se, som ju inte har någon åsikt alls. Det är ett forum bara (alltså en plats - för diskussion).

Det du kallar "grundstenar" finns inte. Det finns bara en massa människor med åsikter, du är en av dem, och var och en har sina tankar (och vissa av dem är även kunniga, erfarna och kloka).

Du representerar vissa åsikter, vissa håller med dig, andra gör det inte. So what?

Du behöver helt enkelt acceptera att du om du skall övertyga någon av motsatt åsikt så kanske du behöver visa att du har rätt. Att bara spy galla över individer som tycker/tror/vet annorlunda än du, det leder ingen vart. Du behöver visa att det du säger är sant om du vill att alla skall tycka som du. OM du verkligen har bevisatt att din åsikt är rätt, alltså objektivt, så visst, då kan du kanske få säga ifrån om någon ihärdigt påstår det du bevisat är rätt, är fel. Men har du bevisat något sådant, någonsin?

Har man inte det så får man kanske acceptera att andra inte håller med.

Och för protokollet - jag har nog ALDRIG sett sprudel visa prestigereaktioner runt frågan om huruvida det man gillar är trevliga färgningar eller mera ackurat återgivning. Han har alltid hållit sådana frågor öppna och hellre presenterat meningsfulla frågeställningar runt det, än velat tvinga någon att sluta kalla färgningar för färgningar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2017-11-29 18:48

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:

Njae, jag bygger enligt mig i alla fall efter att basen är svår att återge på låga volymer och att den sedan kommer ikapp när man höjer. Då kommer även mellan och diskant att bli tydligare enligt tidigare text och balansen i ljudet ändras inte.

Fast våra öron hör väl bas sämre på låga volymer också, var det inte därför man uppfann loudnessknappen?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-11-29 18:57

JB skrev:
Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:

Fast våra öron hör väl bas sämre på låga volymer också, var det inte därför man uppfann loudnessknappen?

exakt.
Därför byggde jag med en mjuk baspuckel på Ca: 3 db under 200 Hz ner mot 60 Hz där den sedan rullar av och anpassar mellan och diskant efter det så blir loudnessfunktionen inbyggd och riktad enbart till basen istället för en bredare brytpunkt som även påverkar övriga register.
Sedan när man höjer så kommer övriga element ikapp och högtalaren byter inte karaktär med stigande volym.
Man använder inte loudnessknappen alls mao utan har det inbyggt i högtalaren.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-29 19:57

Perfector skrev:Sedan när man höjer så kommer övriga element ikapp och högtalaren byter inte karaktär med stigande volym.

Jag tolkar det som att basen inte är linjär utan lätt komprimerad. Säg att du höjer volymen med 20 dB. Ändras då basen mindre än övriga register? Om inte, hur kommer då övriga register ifatt?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-11-29 20:02

RogerGustavsson skrev:Bra information! Jag har ju varit hos PS Audio för några år sedan. Det är rätt mycket snack men de har ju producerat en del prylar som fått lovord. Deras Infinity IRS lät dock inte alls så bra när jag var där... http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/PS%20Audio/

Ja ofta stöter man på saker i branschen som är minst sagt tveksamt, nu var det ett lämpligt tillfälle att ta upp något som jag nyss var med om.
Man kan tycka att en firma som PS Audio åtminstone borde kunna använda en lödkolv.

Trevliga bilder!

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-11-29 20:07

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:Sedan när man höjer så kommer övriga element ikapp och högtalaren byter inte karaktär med stigande volym.

Jag tolkar det som att basen inte är linjär utan lätt komprimerad. Säg att du höjer volymen med 20 dB. Ändras då basen mindre än övriga register? Om inte, hur kommer då övriga register ifatt?

Har redan svarat på det högre upp i tråden.
Magnetstorlek kontra konyta, osv.

adagio

Inläggav adagio » 2017-11-29 20:22

Gös vs kummel? Vilken är bäst?
Varför ens sätta de två i motsats? De smakar ju olika men med rätt ingredienser och tillagning är de mumsiga firrar båda två. Är väl samma med vinyl o cd.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-11-29 20:36

Den analogin haltar mer än lovligt - en rimlig analogi skulle kunna vara: "seriös musik" eller jazz. Det är givetvis en högst subjektiv fråga vad som uppskattas. CD kontra vinyl är en teknisk fråga och vilket system som bäst lagrar och reproducerar den ursprungliga mastern torde vara väl utrett såhär 25 efter CD-formatets lansering.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-11-29 20:38

adagio skrev:Gös vs kummel? Vilken är bäst?
Varför ens sätta de två i motsats? De smakar ju olika men med rätt ingredienser och tillagning är de mumsiga firrar båda två. Är väl samma med vinyl o cd.

Min högst subjektiva uppfattning är att gös är en av de mest förnämliga fiskar man kan tillaga och äta! En smörstekt, färsk gös med vitvinssås och kokplugg därtill är svårslaget! :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-11-29 20:40

Morello skrev:
adagio skrev:Gös vs kummel? Vilken är bäst?

Min högst subjektiva uppfattning är att gös är en av de mest förnämliga fiskar man kan tillaga och äta! En smörstekt, färsk gös med vitvinssås och kokplugg därtill är svårslaget! :)

Fisk åt jag till middag idag, men inte gös.
Och nu rinner snålvattnet i mun bara för det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-29 20:44

Morello skrev:Den analogin haltar mer än lovligt - en rimlig analogi skulle kunna vara: "seriös musik" eller jazz. Det är givetvis en högst subjektiv fråga vad som uppskattas. CD kontra vinyl är en teknisk fråga och vilket system som bäst lagrar och reproducerar den ursprungliga mastern torde vara väl utrett såhär 25 efter CD-formatets lansering.

35 år sedan CD-formatet lanserades... Ett år senare dök det väl upp i Sverige?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-29 20:47

Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev:Verkar intressant den där PS Audio-grunkan. Säljs just nu ut för 1000 istället för 1900 $. Den har väl en nätdel dedikerad för 230 eller 110 V, icke omkopplingsbar? Svår att köpa en från USA då.

Tror jag inte att det skall vara svårt, är väl bara att skriva det man vill ha när man beställer direkt av PS Audio om de säljer direkt till Sverige.

/Harryup

Nej, det gick inte alls att få något till Europa när jag frågade idag.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-11-29 20:49

RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:Den analogin haltar mer än lovligt - en rimlig analogi skulle kunna vara: "seriös musik" eller jazz. Det är givetvis en högst subjektiv fråga vad som uppskattas. CD kontra vinyl är en teknisk fråga och vilket system som bäst lagrar och reproducerar den ursprungliga mastern torde vara väl utrett såhär 25 efter CD-formatets lansering.

35 år sedan CD-formatet lanserades... Ett år senare dök det väl upp i Sverige?

Tiden går - 35 år skall det såklart vara! Tack för rättelsen.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi