Vad saknar ni i ljudet hemma ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad saknar ni i ljudet hemma ?

1. Bättre djup-bas
19
37%
2. Bättre dynamik
12
23%
3. Bättre klang
7
13%
4. Bättre stereo-perspektiv
8
15%
5. Bättre närvaro
6
12%

Antal röster : 52

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Vad saknar ni i ljudet hemma ?

Inläggav Nattlorden » 2018-03-05 10:31

hifikg skrev:Kör på en sämre väg så vill du inte åka fortare (lyssna på något sönderkomprimerat så vill du inte spela högre...)

Den liknelsen tyckte jag var riktigt spot on!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-03-05 15:58

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Kör på en sämre väg så vill du inte åka fortare (lyssna på något sönderkomprimerat så vill du inte spela högre...)

Nääää. :wink:
Kör på sämre väg = skaffa bil med bättre chassi.
Analogi: skaffa stereo som bättre hanterar alla inspelningar

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-05 16:06

sportbilsentusiasten skrev:
Nattlorden skrev:

Menar du förskönar dåliga inspelningar ?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-03-05 16:17

Tangband skrev:
Nattlorden skrev:

Nä, men som kan hantera dåliga inspelningar.
Ibland lyssnar jag på riktiga low-fi inspelningar, typ någon som spelat in direkt till dator i sitt vardagsrum. I en bra anläggning hör man exakt hur sunkigt ljudet är, men det låter inte illa. det hörs tydligt att det är en enkel inspelning gjord med enkla medel - och man befinner sig i det använda rummet, känner verkligen hur musikerna spelar. I en dålig anläggning (tex någon miljondollarhistoria med superduperprestanda) låter det bara rent illa och de som lyssnar brukar tänka "Gu' vecken dålig inspelning!"

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2018-03-05 17:07

Jag saknar inget. Är helnöjd.
För tillfället. :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-03-05 17:12

Nattlorden skrev:

Don´t mention the name, let´s call it "the Scottish play(er)"
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2018-03-05 18:52

Tycker tråden illustrerar att vi lyssnar/prioriterar olika saker i återgivningen. Jag som lyssnar via Pi60 (LTS B1h x4 är ännu inte inkopplade) saknar i första hand närvaro och stereoperspektiv då jag prioriterar dessa mkt högt 8)
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-03-05 18:59

Saknar luftig och lätt djupbas som Bosse Hanssons horn kunde förmedla.
Har aldrig hört det ifrån vanliga lådsubwoofers.

/Harryup

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-03-05 21:58

Bill50x skrev:
Tangband skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Nääää. :wink:

Ibland lyssnar jag på riktiga low-fi inspelningar, typ någon som spelat in direkt till dator i sitt vardagsrum. I en bra anläggning hör man exakt hur sunkigt ljudet är, men det låter inte illa. det hörs tydligt att det är en enkel inspelning gjord med enkla medel - och man befinner sig i det använda rummet, känner verkligen hur musikerna spelar. I en dålig anläggning (tex någon miljondollarhistoria med superduperprestanda) låter det bara rent illa och de som lyssnar brukar tänka "Gu' vecken dålig inspelning!"

/ B

Exakt!!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-06 07:43

Harryup skrev:Saknar luftig och lätt djupbas som Bosse Hanssons horn kunde förmedla.

/Harryup

Fascinerande att då man en gång hört något som låtit väldigt bra, att man kan sakna detta i sin egen anläggning ?
Om du aldrig lyssnat till Bosses horn , hade du inte heller saknat den basåtergivningen.
Jag antar att det är vetskapen att den KAN bli bättre som triggar ha-begäret.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-06 09:45

Jo, det där känner man igen! Att man fått en a-ha-upplevelse, något man inte trodde var riktigt möjligt. Ofta är det förstås tvärtom... Att man bygger uppförväntningar som inte uppfylls. Det var ungefär så mitt besök i PS Audio's lyssningsrum med Infinity IRS-V resulterade i. De påstår i varje fall att det fått till det bra nu men att de med sin erfarenhet inte tog sig dit snabbare förvånar mig lite. Framförallt var det ljudbilden som inte alls var som beskrivningarna av den anläggningens kapacitet. Det var inte den stora och precisa ljudbilden jag hade förväntat mig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-03-06 11:05

Tangband skrev:
Harryup skrev:Saknar luftig och lätt djupbas som Bosse Hanssons horn kunde förmedla.

/Harryup

Fascinerande att då man en gång hört något som låtit väldigt bra, att man kan sakna detta i sin egen anläggning ?
Om du aldrig lyssnat till Bosses horn , hade du inte heller saknat den basåtergivningen.

Jodå, bara att lyssna på vaktparaden så inser man att ingen stereo återger den orkestern särskilt bra. Min referens är levande akustisk musik.
Vanlig bas låter tjock, trög och mullrande i jämförelse. Om man kör med mindre koner än stora hornöppningar behöver man spela väldigt högt med en stereo för att likna effekten av en bastrumma eller puka på låg nivå upplevelsemässigt enligt vad jag upplever det som. Kanske en mera gynnsam riktverkan i basen ifrån vissa horn.
Undrar varför du Tangband som jag inte känner skall beskriva för mig vad jag saknar eller inte? Ser inte det som en särskilt trevlig forumskommunikation.

/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-06 11:15

/Harryup

Lever hans platsbyggda horn kvar än idag?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-06 12:08

Harryup skrev:
Jodå, bara att lyssna på vaktparaden så inser man att ingen stereo återger den orkestern särskilt bra. Min referens är levande akustisk musik.
Vanlig bas låter tjock, trög och mullrande i jämförelse. Om man kör med mindre koner än stora hornöppningar behöver man spela väldigt högt med en stereo för att likna effekten av en bastrumma eller puka på låg nivå upplevelsemässigt enligt vad jag upplever det som. Kanske en mera gynnsam riktverkan i basen ifrån vissa horn.
/Harryup

Jag tror jag vet vad du menar. När anslaget är väldigt kraftfullt, men samtidigt lätt på något vis. Ljudtrycket är starkt, men rummet trycksätts inte. Det har jag upplevt i denna anläggning:

Bild
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-06 12:35

Harryup skrev:
Tangband skrev:

/Harryup

Undrar varför du Tangband som jag inte känner skall beskriva för mig vad jag saknar eller inte? Ser inte det som en särskilt trevlig forumskommunikation.

/Harryup

Du skrev ju själv att du saknar den återgivning Bosse Hanssons bashorn kunde ge ? Eller vad menade du ? Jag antar att du saknar det hemma också ? Det var ju det frågeställningen i tråden var : vad saknar ni i ljudet hemma ?
Jag känner själv igen mig om jag hör andras ljudanläggningar och märker att jag saknar vissa saker i min egen anläggning.
Då vill jag förbättra min egen anläggning. Det var ju du själv som beskrev vad du saknade, jag filosoferade vidare att det där kanske är allmängiltigt för alla?
Men jag ber om ursäkt om jag påstått att du saknat något , och det uppfattades negativt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-06 12:41

RogerGustavsson skrev:Jo, det där känner man igen! Att man fått en a-ha-upplevelse, något man inte trodde var riktigt möjligt. Ofta är det förstås tvärtom... Att man bygger uppförväntningar som inte uppfylls. Det var ungefär så mitt besök i PS Audio's lyssningsrum med Infinity IRS-V resulterade i. De påstår i varje fall att det fått till det bra nu men att de med sin erfarenhet inte tog sig dit snabbare förvånar mig lite. Framförallt var det ljudbilden som inte alls var som beskrivningarna av den anläggningens kapacitet. Det var inte den stora och precisa ljudbilden jag hade förväntat mig.

Jo, förväntningar spelar förstås en stor roll då man lyssnar. Tex att man får möjlighet att lyssna på en högtalare som man läst en del om innan. Sedan visar det sig att det låter annorlunda än vad man trott. I fallet B/W 704 s2 så tyckte jag tex att det lät betydligt bättre än de mätningar jag tidigare läst om.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-03-06 15:19

Bill50x skrev:
Tangband skrev:Menar du förskönar dåliga inspelningar ?

/ B

Exakt!!

Så låter det när det är riktigt bra ljud, bra beskrivning!
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-03-06 15:26

Morello skrev:

/Harryup

Lever hans platsbyggda horn kvar än idag?

Ingen aning men efter Bosses död så såldes huset och jag vet att elementen inte ingick i köpet av huset.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-03-06 15:29

Tangband skrev:
Harryup skrev:
Tangband skrev:

/Harryup

Du skrev ju själv att du saknar den återgivning Bosse Hanssons bashorn kunde ge ? Eller vad menade du ? Jag antar att du saknar det hemma också ? Det var ju det frågeställningen i tråden var : vad saknar ni i ljudet hemma ?
Jag känner själv igen mig om jag hör andras ljudanläggningar och märker att jag saknar vissa saker i min egen anläggning.
Då vill jag förbättra min egen anläggning. Det var ju du själv som beskrev vad du saknade, jag filosoferade vidare att det där kanske är allmängiltigt för alla?
Men jag ber om ursäkt om jag påstått att du saknat något , och det uppfattades negativt.

"Om du aldrig lyssnat till Bosses horn , hade du inte heller saknat den basåtergivningen."
Den mening är ju ingen fråga utan du påstår att jag inte skulle sakna bättre basåtergivning om jag inte varit hemma hos honom.
Jag saknade redan innan besöket där mer naturlig basåtergivning.

/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2018-03-06 15:51

Harryup skrev:
Tangband skrev:
Harryup skrev:

/Harryup

"Om du aldrig lyssnat till Bosses horn , hade du inte heller saknat den basåtergivningen."
Den mening är ju ingen fråga utan du påstår att jag inte skulle sakna bättre basåtergivning om jag inte varit hemma hos honom.
Jag saknade redan innan besöket där mer naturlig basåtergivning.

/Harryup

Fast nu tycker jag du är lite onödigt snarstucken - det känns bara som ett lite missförstånd. Tag nu varandra i händerna och sjung "We shall overcome"!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2018-03-06 19:27

Ja det var väldigt lätt att tolka på det sätt Tangband gjorde.
Få missförstånd här sker med illvilja.

utom i vissa trådar

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2018-03-06 20:42

Svarade bättre närvaro för trots att jag stormtrivs med nuvarande setup så kan röster sakna lite värme.
Klipsch högtalarna som lät hårda i tonen från början verkar riktigt trevliga nu.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2018-03-06 21:50

närvaro.jpg
närvaro.jpg (4.26 KiB) Visad 2391 gånger

Jag hittar inget att invända mot mitt ljud. Det uppfyller mina kriterier för tillfället.
Fast jag gillar att utveckla anläggningen, så jag strävar vidare.
Mera membranyta, mera tryck :D .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2018-03-06 22:42

Går på teatrar och konserter ca 40 ggr om året. Inte direkt några höjdargrejer när det gäller högtalare och jag gissar att det i mixerbordet finns massor med billiga skräpkomponenter. Skulle vilja ha cd skivor som var inspelade direkt från mixerbordet. Har efterlyst det tidigare cd skivor som var kopior av masterinspelningar och som hade samma varningstexter som på Bis skivorna något om att skivan var inspelad med full dynamik och att man skulle vara försiktig med volymkontrollen. Tycker att det borde vara världens enklaste sak att fixa dessa kopior och gissar att det på vårt jordklot skulle finnas några personer som var villiga att betala ett par hundra extra för dessa inspelningar.
Om jag fick tag i en sådan skiva skulle jag göra som jag gjorde i min ungdom. Bjuda in en Hi-fi nörd som köpt en superdyr anläggning. Starta min rullbandspelare som jag laddat med ett band från Europafilm som snurrade med 19 cm i sekunden och låta Hifi nörden lyssna på hur det låter med en bra inspelning och på en medioker anläggning. Redan på den tiden kunde jag konstatera att. Skadeglädje är den enda sanna glädjen!
Ingen på detta forum som har kontakter med svenska inspelningsstudios och som kan fixa kopior av masterinspelningar eller masterband? Att pressa upp ett hundratal cd borde inte bli så jättedyrt?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-07 07:15

Helmut skrev:Går på teatrar och konserter ca 40 ggr om året. Inte direkt några höjdargrejer när det gäller högtalare och jag gissar att det i mixerbordet finns massor med billiga skräpkomponenter. Skulle vilja ha cd skivor som var inspelade direkt från mixerbordet. Har efterlyst det tidigare cd skivor som var kopior av masterinspelningar och som hade samma varningstexter som på Bis skivorna något om att skivan var inspelad med full dynamik och att man skulle vara försiktig med volymkontrollen. Tycker att det borde vara världens enklaste sak att fixa dessa kopior och gissar att det på vårt jordklot skulle finnas några personer som var villiga att betala ett par hundra extra för dessa inspelningar.
Om jag fick tag i en sådan skiva skulle jag göra som jag gjorde i min ungdom. Bjuda in en Hi-fi nörd som köpt en superdyr anläggning. Starta min rullbandspelare som jag laddat med ett band från Europafilm som snurrade med 19 cm i sekunden och låta Hifi nörden lyssna på hur det låter med en bra inspelning och på en medioker anläggning. Redan på den tiden kunde jag konstatera att. Skadeglädje är den enda sanna glädjen!
Ingen på detta forum som har kontakter med svenska inspelningsstudios och som kan fixa kopior av masterinspelningar eller masterband? Att pressa upp ett hundratal cd borde inte bli så jättedyrt?

Rullband med bra inspelningar kan verkligen låta jättebra tycker jag :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-07 07:17

NADifierad skrev:
närvaro.jpg

Jag hittar inget att invända mot mitt ljud. Det uppfyller mina kriterier för tillfället.

Det är väl det som är speciellt med intresset- att man vet att ljudet låter en bra bit sämre än live. Åtminstone tycker jag det. Så det finns ju hela tiden utvecklingspotential. :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2018-03-07 07:23

Tangband skrev:
NADifierad skrev:
närvaro.jpg

Det är väl det som är speciellt med intresset- att man vet att ljudet låter en bra bit sämre än live. Åtminstone tycker jag det. Så det finns ju hela tiden utvecklingspotential. :)

Jag tycker nog att mitt ljud hemma, så som jag uppfattar det, låter bättre än något jag hört live :) .
När jag lyssnar föredrar jag dessutom alltid studioinspelningar, framför liveinspelningar.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2018-03-08 01:26

Inget.
Det viktiga för mig är att anläggningen kan skapa illusionen av att det låter "som på riktigt", och det kan den.
Jag kräver inte att anläggningen ska kunna återge samma ljudtryck som live eller full originaldynamik, bara
att man ska känna sig övertygad om att det är så.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-03-08 07:38

lennartj skrev:Inget.
Det viktiga för mig är att anläggningen kan skapa illusionen av att det låter "som på riktigt", och det kan den.
Jag kräver inte att anläggningen ska kunna återge samma ljudtryck som live eller full originaldynamik, bara

Jag tillåter mig att kopiera detta som mitt svar. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-03-08 07:48

lennartj skrev:Inget.

Jag blir alltid så nyfiken när något säger att det "låter som på riktigt", liksom av vad dom menar med det ?! :)

Jag har aldrig hört en anläggning som påminner om att vara i närheten av att kanske återge något så att det låter som att händelsen är på riktigt i rummet jag är i.
Dessutom är så mycket av materialen man spelar ej verkliga händelser så där kan det ju inte ens låta som en verklig händelse ?!
Däremot så är dom bästa anläggningarna kapabla att återge ljud som käns självklara och existerande i rummet jag är i och det räcker för mig, bättre än så verkar det ju inte bli ändå så varför jaga det ?! :)

Jag eftersträvar alltså inte att det ska låta som att händelsen är på riktigt, bara att ljuden är det.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi