hifikg skrev:Kör på en sämre väg så vill du inte åka fortare (lyssna på något sönderkomprimerat så vill du inte spela högre...)
Den liknelsen tyckte jag var riktigt spot on!
Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Kör på en sämre väg så vill du inte åka fortare (lyssna på något sönderkomprimerat så vill du inte spela högre...)
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Kör på en sämre väg så vill du inte åka fortare (lyssna på något sönderkomprimerat så vill du inte spela högre...)
sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden skrev:hifikg skrev:Kör på en sämre väg så vill du inte åka fortare (lyssna på något sönderkomprimerat så vill du inte spela högre...)
Nääää.![]()
Kör på sämre väg = skaffa bil med bättre chassi.
Analogi: skaffa stereo som bättre hanterar alla inspelningar
Tangband skrev:sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden skrev:
Nääää.![]()
Menar du förskönar dåliga inspelningar ?
sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden skrev:hifikg skrev:Kör på en sämre väg så vill du inte åka fortare (lyssna på något sönderkomprimerat så vill du inte spela högre...)
Nääää.![]()
Bill50x skrev:Tangband skrev:sportbilsentusiasten skrev:Nääää.![]()
Menar du förskönar dåliga inspelningar ?
Nä, men som kan hantera dåliga inspelningar.
Ibland lyssnar jag på riktiga low-fi inspelningar, typ någon som spelat in direkt till dator i sitt vardagsrum. I en bra anläggning hör man exakt hur sunkigt ljudet är, men det låter inte illa. det hörs tydligt att det är en enkel inspelning gjord med enkla medel - och man befinner sig i det använda rummet, känner verkligen hur musikerna spelar. I en dålig anläggning (tex någon miljondollarhistoria med superduperprestanda) låter det bara rent illa och de som lyssnar brukar tänka "Gu' vecken dålig inspelning!"
/ B
Harryup skrev:Saknar luftig och lätt djupbas som Bosse Hanssons horn kunde förmedla.
Har aldrig hört det ifrån vanliga lådsubwoofers.
/Harryup
Tangband skrev:Harryup skrev:Saknar luftig och lätt djupbas som Bosse Hanssons horn kunde förmedla.
/Harryup
Fascinerande att då man en gång hört något som låtit väldigt bra, att man kan sakna detta i sin egen anläggning ?
Om du aldrig lyssnat till Bosses horn , hade du inte heller saknat den basåtergivningen.
Jag antar att det är vetskapen att den KAN bli bättre som triggar ha-begäret.
Harryup skrev:Saknar luftig och lätt djupbas som Bosse Hanssons horn kunde förmedla.
/Harryup
Harryup skrev:
Jodå, bara att lyssna på vaktparaden så inser man att ingen stereo återger den orkestern särskilt bra. Min referens är levande akustisk musik.
Vanlig bas låter tjock, trög och mullrande i jämförelse. Om man kör med mindre koner än stora hornöppningar behöver man spela väldigt högt med en stereo för att likna effekten av en bastrumma eller puka på låg nivå upplevelsemässigt enligt vad jag upplever det som. Kanske en mera gynnsam riktverkan i basen ifrån vissa horn.
/Harryup
Harryup skrev:Tangband skrev:Harryup skrev:Saknar luftig och lätt djupbas som Bosse Hanssons horn kunde förmedla.
/Harryup
Fascinerande att då man en gång hört något som låtit väldigt bra, att man kan sakna detta i sin egen anläggning ?
Om du aldrig lyssnat till Bosses horn , hade du inte heller saknat den basåtergivningen.
Jodå, bara att lyssna på vaktparaden så inser man att ingen stereo återger den orkestern särskilt bra. Min referens är levande akustisk musik.
Vanlig bas låter tjock, trög och mullrande i jämförelse. Om man kör med mindre koner än stora hornöppningar behöver man spela väldigt högt med en stereo för att likna effekten av en bastrumma eller puka på låg nivå upplevelsemässigt enligt vad jag upplever det som. Kanske en mera gynnsam riktverkan i basen ifrån vissa horn.
Undrar varför du Tangband som jag inte känner skall beskriva för mig vad jag saknar eller inte? Ser inte det som en särskilt trevlig forumskommunikation.
/Harryup
RogerGustavsson skrev:Jo, det där känner man igen! Att man fått en a-ha-upplevelse, något man inte trodde var riktigt möjligt. Ofta är det förstås tvärtom... Att man bygger uppförväntningar som inte uppfylls. Det var ungefär så mitt besök i PS Audio's lyssningsrum med Infinity IRS-V resulterade i. De påstår i varje fall att det fått till det bra nu men att de med sin erfarenhet inte tog sig dit snabbare förvånar mig lite. Framförallt var det ljudbilden som inte alls var som beskrivningarna av den anläggningens kapacitet. Det var inte den stora och precisa ljudbilden jag hade förväntat mig.
sportbilsentusiasten skrev:Bill50x skrev:Tangband skrev:Menar du förskönar dåliga inspelningar ?
Nä, men som kan hantera dåliga inspelningar.
Ibland lyssnar jag på riktiga low-fi inspelningar, typ någon som spelat in direkt till dator i sitt vardagsrum. I en bra anläggning hör man exakt hur sunkigt ljudet är, men det låter inte illa. det hörs tydligt att det är en enkel inspelning gjord med enkla medel - och man befinner sig i det använda rummet, känner verkligen hur musikerna spelar. I en dålig anläggning (tex någon miljondollarhistoria med superduperprestanda) låter det bara rent illa och de som lyssnar brukar tänka "Gu' vecken dålig inspelning!"
/ B
Exakt!!
Morello skrev:Harryup skrev:Saknar luftig och lätt djupbas som Bosse Hanssons horn kunde förmedla.
/Harryup
Lever hans platsbyggda horn kvar än idag?
Tangband skrev:Harryup skrev:Tangband skrev:
Undrar varför du Tangband som jag inte känner skall beskriva för mig vad jag saknar eller inte? Ser inte det som en särskilt trevlig forumskommunikation.
/Harryup
Du skrev ju själv att du saknar den återgivning Bosse Hanssons bashorn kunde ge ? Eller vad menade du ? Jag antar att du saknar det hemma också ? Det var ju det frågeställningen i tråden var : vad saknar ni i ljudet hemma ?
Jag känner själv igen mig om jag hör andras ljudanläggningar och märker att jag saknar vissa saker i min egen anläggning.
Då vill jag förbättra min egen anläggning. Det var ju du själv som beskrev vad du saknade, jag filosoferade vidare att det där kanske är allmängiltigt för alla?
Men jag ber om ursäkt om jag påstått att du saknat något , och det uppfattades negativt.
Harryup skrev:Tangband skrev:Harryup skrev:
/Harryup
Du skrev ju själv att du saknar den återgivning Bosse Hanssons bashorn kunde ge ? Eller vad menade du ? Jag antar att du saknar det hemma också ? Det var ju det frågeställningen i tråden var : vad saknar ni i ljudet hemma ?
Jag känner själv igen mig om jag hör andras ljudanläggningar och märker att jag saknar vissa saker i min egen anläggning.
Då vill jag förbättra min egen anläggning. Det var ju du själv som beskrev vad du saknade, jag filosoferade vidare att det där kanske är allmängiltigt för alla?
Men jag ber om ursäkt om jag påstått att du saknat något , och det uppfattades negativt.
"Om du aldrig lyssnat till Bosses horn , hade du inte heller saknat den basåtergivningen."
Den mening är ju ingen fråga utan du påstår att jag inte skulle sakna bättre basåtergivning om jag inte varit hemma hos honom.
Jag saknade redan innan besöket där mer naturlig basåtergivning.
/Harryup
Helmut skrev:Går på teatrar och konserter ca 40 ggr om året. Inte direkt några höjdargrejer när det gäller högtalare och jag gissar att det i mixerbordet finns massor med billiga skräpkomponenter. Skulle vilja ha cd skivor som var inspelade direkt från mixerbordet. Har efterlyst det tidigare cd skivor som var kopior av masterinspelningar och som hade samma varningstexter som på Bis skivorna något om att skivan var inspelad med full dynamik och att man skulle vara försiktig med volymkontrollen. Tycker att det borde vara världens enklaste sak att fixa dessa kopior och gissar att det på vårt jordklot skulle finnas några personer som var villiga att betala ett par hundra extra för dessa inspelningar.
Om jag fick tag i en sådan skiva skulle jag göra som jag gjorde i min ungdom. Bjuda in en Hi-fi nörd som köpt en superdyr anläggning. Starta min rullbandspelare som jag laddat med ett band från Europafilm som snurrade med 19 cm i sekunden och låta Hifi nörden lyssna på hur det låter med en bra inspelning och på en medioker anläggning. Redan på den tiden kunde jag konstatera att. Skadeglädje är den enda sanna glädjen!
Ingen på detta forum som har kontakter med svenska inspelningsstudios och som kan fixa kopior av masterinspelningar eller masterband? Att pressa upp ett hundratal cd borde inte bli så jättedyrt?
NADifierad skrev:
Jag hittar inget att invända mot mitt ljud. Det uppfyller mina kriterier för tillfället.
Fast jag gillar att utveckla anläggningen, så jag strävar vidare.
Mera membranyta, mera tryck.
Tangband skrev:NADifierad skrev:
Jag hittar inget att invända mot mitt ljud. Det uppfyller mina kriterier för tillfället.
Fast jag gillar att utveckla anläggningen, så jag strävar vidare.
Mera membranyta, mera tryck.
Det är väl det som är speciellt med intresset- att man vet att ljudet låter en bra bit sämre än live. Åtminstone tycker jag det. Så det finns ju hela tiden utvecklingspotential.
lennartj skrev:Inget.
Det viktiga för mig är att anläggningen kan skapa illusionen av att det låter "som på riktigt", och det kan den.
Jag kräver inte att anläggningen ska kunna återge samma ljudtryck som live eller full originaldynamik, bara
att man ska känna sig övertygad om att det är så.
lennartj skrev:Inget.
Det viktiga för mig är att anläggningen kan skapa illusionen av att det låter "som på riktigt", och det kan den.
Jag kräver inte att anläggningen ska kunna återge samma ljudtryck som live eller full originaldynamik, bara
att man ska känna sig övertygad om att det är så.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster