Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: Övergått till tvåkanal istället för flerkanal..

Inläggav philipbtz » 2020-01-10 16:19

Morello skrev:Jag tycker idén med flerkanaligt ljud till bild är helknasig - man tittar på en tvådimensionell bild in i en fiktiv verklighet (som jag dessutom finner ytterligt ointressant) och omges av ljud. Vari ligger logiken?

Till musik känns det mer rimligt, men då finns istället inte något programmaterial.

Bland gemen man upplever jag hembio med flerkanalsljud som utdött - det var populärt från sent 90-tal och ett antal år framåt.

Hur fungerar det när man "strömmar" film - får man med hela ljudpaketet då eller är det bara tvåkanaligt?

Kanske känns helknasigt för dig för att du inte provat? Mycket material som jag strömmar för jag ut som Dolby Atmos som i mitt system blir 7(9).1(6).2(6) och det totalt krossar tvåkanal på alla plan. Det är lägre bitrate än med skivor men fin-filmerna/serierna så köper man ju UHD-skivan och får ut absolut max kvalitet. Även bilden jag får ut via Netflix är ofta komprimerad 4K vilket ser väldigt bra ut med 4K projektor och 130,2" duk. Ännu högre bitrate hade ju inte skadat men det ser BRA ut och låter BRA.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-01-10 20:33

Morello skrev:Jag tycker idén med flerkanaligt ljud till bild är helknasig - man tittar på en tvådimensionell bild in i en fiktiv verklighet (som jag dessutom finner ytterligt ointressant) och omges av ljud. Vari ligger logiken?

Brukar du gå på bio? Bara på 3D filmer?

/Harry Up

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-01-10 22:42

Personligen värdesätter inte heller jag surroundljud särskilt ofta, även om det så klart finns filmljud som bara använder surround för att skapa lite typ atmosfär och liknande vilket kan passera som ok. Effekter och annat som far runt, vid sidorna och bakom upplever jag som ofta som frikopplat från det som ses på duken och därför lätt irrelevant, ibland t o m irriterande/fånigt. Om filmen på skärm eller duk är 2D eller 3D gör ingen större skillnad, med de tekniker som används för spelfilm idag.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2020-01-10 22:48

Har kopplat in mina slutsteg direkt till min DVD Bl spelare som har en inbyggd dekoder för 7.1 ljud. Mina vänner som byggt svindyra hemmabiografer. Tycker att jag har perfekt ljud trotts att ljudet inte gått igenom flera tusen transistorer.
Har för övrigt alltid kopplat in mina slutsteg direkt mot mina CD spelare. har aldrig känt något behov av ett försteg med massor med finesser. Lyssnar alltid på direktljudet från högtalarna så Jag har inget behov av massor med finesser som sabbar direktljudet och får ekona i rummet att låta bra.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-01-10 23:40

Harryup skrev:

Brukar du gå på bio? Bara på 3D filmer?

/Harry Up

Bio är något jag asolut undviker. Man hamnar bland en massa människor som inta kan hålla käften och som sitter där sörplande och prasslande.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-01-11 00:03

AlbertHall skrev:Bio är något jag asolut undviker. Man hamnar bland en massa människor som inta kan hålla käften och som sitter där sörplande och prasslande.

Det kallas för att vara social :-)
Beror nog mycket på vilken film man tittar. Det gäller att välja smala udda filmer där publiken är väluppfostrad och intresserade.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-01-11 12:59

Självklart så finns det dåliga surroundmixningar, men det finns även dåliga 2-kanals inspelningar. Man lyfter ju inte Billie Eilish som vad som kan uppnås med 2-kanalsljud. Samma med surroundljud, man tar ju inte något halvsunkig produktion och lyfter att detta är vad man uppnår med surroundljud.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi