Morello skrev:Jag tycker idén med flerkanaligt ljud till bild är helknasig - man tittar på en tvådimensionell bild in i en fiktiv verklighet (som jag dessutom finner ytterligt ointressant) och omges av ljud. Vari ligger logiken?
Till musik känns det mer rimligt, men då finns istället inte något programmaterial.
Bland gemen man upplever jag hembio med flerkanalsljud som utdött - det var populärt från sent 90-tal och ett antal år framåt.
Hur fungerar det när man "strömmar" film - får man med hela ljudpaketet då eller är det bara tvåkanaligt?
Kanske känns helknasigt för dig för att du inte provat? Mycket material som jag strömmar för jag ut som Dolby Atmos som i mitt system blir 7(9).1(6).2(6) och det totalt krossar tvåkanal på alla plan. Det är lägre bitrate än med skivor men fin-filmerna/serierna så köper man ju UHD-skivan och får ut absolut max kvalitet. Även bilden jag får ut via Netflix är ofta komprimerad 4K vilket ser väldigt bra ut med 4K projektor och 130,2" duk. Ännu högre bitrate hade ju inte skadat men det ser BRA ut och låter BRA.