Behöver man Atmos?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1341
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Mirage » 2023-07-24 20:14

Tillägg: Det blev ny sida i tråden! De bilder och skisser jag refererar till nedan finns i de två sista inläggen på föregående sida.

Fram så tror jag att det inte är så mycket att ändra på. Sidohögtalarna står 22,5 grader ut från mittlinjen, vilket brukar anses lämpligt. Det passar även rätt bra med duken, om man nöjer sig att se hela från de två platserna i mitten. De är vinklade in mot mitten på soffan.

Centern är vinklad upp c:a 5,5 grader, mot huvudhöjd i soffan. Centern har fått styra hur långt fram sidohögtalarna står, så att avståndet är lika stort till alla tre.

Några synpunkter på detta?

Det man kan fundera på är om jag ska ha fler högtalare fram?
Med fönster på ena sidan och dörröppning på den andra så känns det svårt att få till Front Wide.
Höjdhögtalare fram kan användas i vissa fall, men jag vet inte om det är något som jag bör lägga något krut på?

Subben sitter där den sitter. Innan den installerades så utfördes mätningar för att bestämma placeringen. I samband med att den justerade in mättes på samtliga platser i soffan och det konstaterades att ljudtrycket var tämligen jämnt på bredden, men minskar om man lutar sig fram. Jag känner inte att det är aktuellt att ställa in några subbar i rummet.
Senast redigerad av Mirage 2023-07-24 20:19, redigerad totalt 1 gång.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1341
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Mirage » 2023-07-24 20:15

Bakhögtalare är en svår del när soffan står som den gör, och jag vill inte flytta den längre fram. Det gäller alltså att få till den bästa kompromissen här.

De sitter nu rätt högt upp på sidorna, för så skulle det va förr (Pro Logic). Från början hade jag ett par Mirage MBS, som senare byttes ut mot dessa Mirage OM-R2. Båda är av konstruktionen bipoler. De jag har nu har en 6,5” bas som spelar rakt ut och två diskanter på de något vinklade ytorna, som alltså spelar lite snett framåt och bakåt. Det ska göra dem lite ”rundstrålande”.

Till skillnad från dipoler så ska bipoler vara helt OK att använda för Atmos: https://www.soundandvision.com/content/ ... tmos-setup


Jag har många gånger funderat på om jag skulle kunna utöka till 7.1, med högtalare även på bakväggen, men blivit avrådd från detta. De kommer att hamna för nära lyssningsplatserna och då blir det inte bra. Så jag tror jag ger upp den tanken redan nu, igen.

Det som jag tänker att jag kan förbättra är höjden. Enligt de rekommendationer jag läst så bör bakhögtalarnas höjd vara 1,00-1,25 gånger de främre högtalarnas höjd, och så nära 1,00 som möjligt verkar förespråkas. Jag utgår från att det då är diskanternas höjd man jämför.

Nu sitter diskanterna i de bakre högtalarna 467 mm högre än de i golvhögtalarna fram. Om jag sänker bakhögtalarna så mycket så kommer de att hamna med underkant i höjd med nackstöden, fullt möjligt alltså. Frågan är om det kan finnas några nackdelar med det? Att de hamnar för nära öronen? Om jag sänker dem t.ex. 300 mm så hamnar de på en höjd 1,15 gånger golvhögtalarna.

Nästa del av bakhögtalarna är om jag ska flytta bak dem en bit?

Som man kan se på skisserna så sitter högtalarna med centrum 660 mm från bakvägen, kanten 515 mm i från. En anledning till att de sitter just där att skorstenen sitter vänster bak, det var lättare att skruva i väggen bredvid. Nu kan jag tänka mig att borra och plugga i skorstenen.
Skulle det bli bättre om jag flyttar dem bakåt? Eftersom de har diskanter som även spelar snett bakåt så kanske det inte är bra att gå för långt bak? Vad kan vara lämpligt?

Låter det här vettigt, eller har ni andra tankar om hur jag ska få det minst dåliga ljudet bak?
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1341
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Mirage » 2023-07-24 20:17

Till sist så har vi de nya högtalarna som ska sitta i taket. De jag har är gjorda för infälld montering och har inbyggda lådor, således någorlunda enkla att placera ut i sånt tak som jag har (med lite förstärkning över skivorna). De är dock rätt stora, hålet ska vara 286 mm i diameter och gallren är 317 mm.

De är lite speciellt utformade med vinklade element, så jag lägger in en bild för att visa.

Bild

Bruksanvisningen visar bara hur man kan montera dem i tak för 5.1. eller 7.1, inte Atmos etc. Där visar de att de kan sitta långt fram och på sidorna för att ge en bra ljud i lyssningsposition.

Jag har som sagt läst en massa bruksanvisningar och instruktioner för hur man ska placera högtalarna för Atmos och andra format, men de har alltid lite mer lämpliga rum än jag.

För Atmos brukar gälla att de ska sitta i linje bakåt från de främre högtalarna, med de bakre bakom sittplatserna och de främre framför. Jag har dock även hört/läst att man bör sätta dem utanför de yttersta sittplatserna.

Min tolkning och tanke kring detta är att jag bör sätta dem nästan så långt bak och ut åt sidorna det går, eller vore det fel?

För att sätta dem långt bak så finns det en komplikation med hyllan som projektorn står på och sträcker sig åt höger. Den sticker ut 380 mm, så sätter jag högtalarna långt bak blir den i vägen. Jag skulle kunna ta bort den och sätta en mindre hylla för projektorn, men helst inte.

Vad tror ni om placeringen av de bakre högtalarna i taket? Kan jag sätta dem en liten bit från bakväggen och långt ut på sidorna? Jag tänker att det kan funka med att vinkla dem mot mitten på soffan.

Sen har vi nästa par att montera i taket, längre fram. Hur lång fram då? Ska mina sitta mitt rummet och vinklas bak mot mitten på soffan? Ska de sitta så långt ut det går, eller mer i linje med golvhögtalarna?

Det var nog allt jag hade att skriva själv om det här, så nu tar jag tacksamt emot alla tankar och idéer om hur jag kan få det så bra som möjligt i mitt vardagsrum.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Adhoc » 2023-07-25 02:49

Mirage skrev:Till sist så har vi de nya högtalarna som ska sitta i taket. De jag har är gjorda för infälld montering och har inbyggda lådor, således någorlunda enkla att placera ut i sånt tak som jag har (med lite förstärkning över skivorna). De är dock rätt stora, hålet ska vara 286 mm i diameter och gallren är 317 mm.

Bruksanvisningen visar bara hur man kan montera dem i tak för 5.1. eller 7.1, inte Atmos etc. Där visar de att de kan sitta långt fram och på sidorna för att ge en bra ljud i lyssningsposition.

För Atmos brukar gälla att de ska sitta i linje bakåt från de främre högtalarna, med de bakre bakom sittplatserna och de främre framför. Jag har dock även hört/läst att man bör sätta dem utanför de yttersta sittplatserna.


Jag har fetat en del i din post som inte stämmer överens med Dolbys mer noggranna installationsanvisning för Atmos från 2021. Bilderna på sidan 2 i tråden där takhögtalarna är i linje med V+H frontar är missvisande! Med 4 takhögtalare bör dessa placeras enligt sidan 19, alltså sidledes emellan center och V+H fronthögtalare. Samma takhögtalarplacering tas upp som optimal av Anthony Grimani som designar många hemmabios, finns några Youtube-intervjuer av Audioholics med honom. Det finns ett par bra beskrivande Youtube-avsnitt med Hometheater Gurus som visar enkelt sätt att få takhögtalarna på rätt plats och poängterar att det är viktigt med vinklarna höjd- och sidledes upp mot taket från lyssningsplats. (tex. https://www.youtube.com/watch?v=kGZsrU4oNAM&t=1571s , spola tillbaks till början.)

Dolbys noggrannare (konfidentiella) installationsanvisning från 2021, 45 sidor att ladda ned: https://dolby.my.salesforce.com/sfc/p/# ... bVSl4LrbUQ I den anges lämpliga vinklar i både horisontal- och vertikalplanet för samtliga högtalare i rummet. -Sen får många nog ändå kompromissa med något beroende på rummets egenskaper pga placering av fönster / dörrar / möblering. Antagligen sitter du inte med huvudet på 1,2 m höjd i soffan (enligt manualen), så gå på vinklarna som anges.

Viktigt är att dom tak / höjdmonterade högtalarna är vinklade mot lyssningplats(er) och inte skjuter rakt ned mot golvet. Vid mer än 1 person i soffan kan en kompromiss bli att vänster takhögtalare riktas mot högersidan på soffan och tvärtom för höger takhögtalare. Det "jämnar till" volymen mellan högtalarna för en person som sitter lite snett och inte mitt emellan högtalarna.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1341
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Mirage » 2023-07-25 09:40

Tack så mycket för ditt svar Adhoc!

Jag har den där installationsanvisningen du länkar till, kan vara du som länkat till den tidigare i nån annan tråd. Jag har läst en del i den, men varit lite osäker på om man ska gå efter den eller någon annan. Anledningen till att de sitter högt är väl att de där beskriver "mix position" istället för "MLP".

Jag har inte sett den film du länkar till, men ska göra det. Nu när jag skannat mina skisser så ska jag ta och sudda bort bakhögtalarna och sen försöka mäta lite och rita in nya tänkta positioner för dessa samt högtalarna i taket.

Om man nu ska kompromissa med en bred soffa, kan man då tänka sig att de bakre högtalarna sitter bredare isär än de främre; eller är det viktigt att de sitter lika?
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Adhoc » 2023-07-25 12:47

Mix position och MLP (main listening position) är samma sak = bästa platsen för att lyssna och titta, andra platser är inte lika bra. 1,2 m över golv för öronen anges som ”standardhöjd” i bilder / installationsanvisningar för personen som sitter och rattar ljudeffekter mot bild. Din öronhöjd och ditt rums takhöjd är olika för dig i slapparsoffan, jämfört med den som mixat till Atmosljudet. Vad som bör eftersträvas är därför att få samma vinklar mellan MLP och högtalarplacering som mixaren (borde ha) haft mot ditt rum. Då kommer du närmare vad mixaren hörde och avsåg ("orginalet"). En sån sak som olika takhöjd spelar roll. Mycket högt i tak betyder att med placering tex 45 grader framåt så hamnar takhögtalaren långt fram i längsled, lågt i tak att den placeras betydligt närmare dig i längsled. Likadant för sidledes placering.

Bibehålls vinklarna enligt installationsanvisningen för Atmos fås OK separation mellan de olika högtalarplaceringarna. Placeras takhögtalarna nära intill sidoväggarna kan separationen bli liten gentemot sidosurrounder i ca öronhöjd i 5.1 och för stor mellan takhögtalarna. Ljudbilden kan då kantra över åt en riktning eller att det blir ping-pong effekt, i stället för att en jämn ljudövergång upplevs för ljudeffekter från en högtalare till en annan.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5154
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav genstruktur » 2023-07-25 17:06

Screenshot_2023-07-25-17-05-19-578_com.android.chrome.jpg
Screenshot_2023-07-25-17-05-19-578_com.android.chrome.jpg (142.51 KiB) Visad 1369 gånger


Jag satte ju precis upp Atmos enligt IÖs rekommendation. Och det är nog snarlikt utan att jag gjort en jättenogrann jämförelse.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1341
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Mirage » 2023-07-25 22:53

Adhoc: Tack för ytterligare svar och förklaring! Jag får som sagt utgå från dokumentet du hänvisar till och rita hur det blir hos mig med vinklar och avstånd.

genestruktur: Det låter bra att det finns ytterligare en som rekommenderar detta. Jag utgår från att du blev nöjd med resultatet!
Tyvärr så medger mitt rum och dess möblering inte dessa optimala placeringar av högtalarna, jag ska försöka få till den minst dåliga kompromissen bara... :)

Egentligen så hade inte jag tänkt börja fundera så mycket på det här förrän framåt hösten, men så blev det några regniga semesterdagar. Nu ser det ut att bli bättre väder ett par dagar, men när regnet kommer tillbaka så ska jag fortsätta rita på det här.

Ändring: Hade missat ett inte.
Senast redigerad av Mirage 2023-07-25 23:37, redigerad totalt 1 gång.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5154
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav genstruktur » 2023-07-25 23:32

Mirage skrev:Adhoc: Tack för ytterligare svar och förklaring! Jag får som sagt utgå från dokumentet du hänvisar till och rita hur det blir hos mig med vinklar och avstånd.

genestruktur: Det låter bra att det finns ytterligare en som rekommenderar detta. Jag utgår från att du blev nöjd med resultatet!
Tyvärr så medger mitt rum och dess möblering dessa optimala placeringar av högtalarna, jag ska försöka få till den minst dåliga kompromissen bara... :)

Egentligen så hade inte jag tänkt börja fundera så mycket på det här förrän framåt hösten, men så blev det några regniga semesterdagar. Nu ser det ut att bli bättre väder ett par dagar, men när regnet kommer tillbaka så ska jag fortsätta rita på det här.


Det var nog vädret som fick mig att sätta igång också :)

Jo jag blev riktigt nöjd! Tycker det låter fint.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1341
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Mirage » 2023-08-02 21:00

Nu har jag ändrat mina skisser med nya placeringar för bakhögtalare samt högtalare i taket. Jag börjar med att bara posta skisserna och sedan inlägg med förklaringar till hur jag tänkt och lite nya funderingar. Det är alltså inga slutliga skisser, bara lite idéer.

Vy uppifrån Atmos.jpg
Vy uppifrån Atmos.jpg (1.04 MiB) Visad 1233 gånger


Vy bakifrån Atmos.jpg
Vy bakifrån Atmos.jpg (1.03 MiB) Visad 1233 gånger


Vy vänster Atmos.jpg
Vy vänster Atmos.jpg (1.01 MiB) Visad 1233 gånger
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1341
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Mirage » 2023-08-02 21:03

Om vi börjar med bakhögtalarna (Ls och Rs) så har jag sänkt dem 425 mm mot hur de sitter nu (bara på skisserna alltså). Det innebär att de sitter med diskanterna 42 mm över diskanterna i golvhögtalarna fram. Akustiskt centrum i bakhögtalarna är i diskanternas höjd. I golvhögtalarna är det väl mitt mellan centrum på diskanter och mellanregister, vilket är 6-7 cm under diskanterna.
Skillnaden i höjd är således 4-10 cm, lite beroende på hur man mäter (1,04-1,09 gånger).

Akustiskt centrum på bakhögtalarna hamnar då 20 cm över öronen i soffan. Utgår man från en plats mitt i soffan i öronhöjd så blir vinkeln c:a 5 grader upp till diskanterna. Tittar man på golvhögtalarna rakt bakifrån så blir vinkeln 6,5 grader, ser man från sidan är den 3 grader. Det känns som att detta är tillräckligt nära, och ändå lite över öronhöjd i soffan.

Jag har även flyttat bak bakhögtalarna 300 mm, så att centrum hamnar 360 mm från bakväggen. Kanten på högtalarna hamnar då drygt 200 mm från bakväggen. Med de vinklade bafflarna så finns nu viss risk för reflektioner från bakväggen. Jag vet inte hur stort problem detta kan bli?
Så som jag ritat nu så hamnar de med centrum c:a 2 grader bakom platsen i mitten, mot c:a 6 grader framför tidigare.

Det här tror jag är den minst dålig kompromissen jag kan göra med dessa bakhögtalarna, eller är det någon som har några andra förslag?

Det jag funderar mest på är om jag borde sänka bakhögtalarna ända ner till samma höjd som de främre? De skulle då fortfarande sitta med akustiskt centrum c:a 10 cm över öronen, men jag är rädd att det blir för nära om man sitter på någon av de yttre platserna.

Förmodligen så vore det bättre att byta till ett par direktstrålande högtalare, som kan placeras ända bak i hörnen och eventuellt lite riktade framåt. Ska jag ha ett par sådana som matchar resten av mina högtalare så är det Revel Concerta2 S16 som känns aktuella. Eftersom jag ska köpa nytt försteg för att få igång det här så är jag inte beredd att lägga 14 kkr på att byta bakhögtalare nu, det får ev. bli en framtida uppgradering.

Ska jag sammanfatta frågorna i det här inlägget så är de:
Ska jag sätta bakhögtalarna 10 cm högre än de främre (som jag ritat) eller lägre?
Ska jag sätta bakhögtalarna 20 cm från bakre hörn, eller längre bak/fram?
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1341
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Mirage » 2023-08-02 21:12

Nästa del får bli de bakre högtalarna i taket (Ltr och Rtr), jag har ritat två alternativa positioner. Av skäl som jag redovisar nedan så skulle jag föredra den främre av dessa, men om det är mycket sämre så kan jag tänka mig den bakre positionen.

Här finns det lite saker i rummet som jag behöver ta hänsyn till, en är rutnätet för bärverket till akustiktaket. Det är monterat centrerat i båda riktningarna, vilket gör att det är mindre rutor i runt om sidorna. På höger och vänster sida är rutorna lite för smala för att montera en högtalare, om man inte modifierar bärverket (vilket jag helst inte gör). Längs den bakre (och främre) sidan så går det att montera högtalare.

Så här ser det ut med mallen för en högtalare i rutan längst ut åt sidan.

IMG_3983.jpeg
IMG_3983.jpeg (291.24 KiB) Visad 1229 gånger

I rutan närmast bakväggen finns plats, om man inte sätter i den längst ut (där kameran sitter).

IMG_3995.jpeg
IMG_3995.jpeg (233 KiB) Visad 1229 gånger

I andra hörnet bak ser det ut så här.

IMG_3992.jpeg
IMG_3992.jpeg (215.74 KiB) Visad 1229 gånger

Sätter jag högtalare i rutorna längst bak så kommer de att hamna med centrum c:a 20 cm bakom lyssningsposition i soffan, vilket ska vara bra. Nackdelen är att de då hamnar med kanten bara ett par cm från bakväggen, vilket kan ge (mer) reflexer från denna. Så frågan är vad som är minst dåligt här, att de hamnar nära en vägg eller att de istället hamnar lite framför lyssningsposition?

En annan nackdel med den bakre positionen är att jag måste ta bort den stora hyllan på bakväggen och ordna en annan hylla för projektorn. Det skulle nog bli lite tomt där, men i så fall får jag väl hänga på en tavla där. En del extra jobb med detta alternativ alltså.

Positionen i sida för de bakre högtalarna är vald efter hur långt ut åt sidorna det går att sätta dem, de får som sagt inte plats i de yttersta rutorna. Det är inga problem att sätta dem längre in, om det skulle vara bättre. Att jag valt att sätta dem så långt ut det går är för att de inte ska hamna innanför de yttersta platserna i soffan.

Nu har jag ritat högtalarna centrerade i rummet, som bakhögtalarna är. De främre högtalarna är centrerade framför duken, och så även soffan. Det är möjligt att det är bättre att centrera högtalarna i taket som de främre. Det skiljer dock bara några cm, så det bör inte göra någon större skillnad. Det gör dock att det blir lite skillnad på vissa vinklar på höger respektive vänster sida.

De bakre högtalarna i taket hamnar c:a 40 grader upp från en linje i höjd med öronen i lyssningsposition, och c:a 35 grader över bakhögtalarna på sidorna.

Tittar man i ”Dolby Atmos Home Entertainment Technical Guidelines” på sidan 20 så hittar man den här bilden.

Vinklar bak.png
Vinklar bak.png (137.64 KiB) Visad 1229 gånger

Där kan man se att både rekommenderad och minsta vinkel anges till 45 grader plus halva vinkeln för sidohögtalarna. Med den övre positionen jag tänkt på sidohögtalarna så är vinkeln 5 grader, sänker jag dem blir den 2,5 grader.
Det jag kan göra för att öka denna vinkel är förstås att flytta in högtalarna i taket mot mitten, men jag är rädd att det då ska bli dåligt på de yttre platserna. Om ideal vinkel är 47 grader och jag har 40 så känns det som att jag inte är så långt ifrån, eller tänker jag fel här?

Så som jag ritat så blir de inte heller innanför de främre golvhögtalarna, men det är åter en kompromiss för att inte hamna utanför de yttre platserna.

Den yta som diskant- resp. mellanregisterelement är monterad på är vinklad 30 grader upp från horisontalplanet. På vyn bakifrån så har jag ritat in ett par streck vinkelrätt ut från dessa ytor. De skär öronhöjd ungefär 90 cm från centrum av soffan. Jag vet inte om det är bra eller dåligt, och jag inte riktigt hur de sprider.

En sammanfattning av frågorna är väl:
Ska de bakre högtalarna i taket sitta längst bak eller i rutan framför?
Ska de bakre högtalarna i taket sitta så långt ut som jag ritat dem eller längre in?
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1341
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Mirage » 2023-08-02 21:22

För de främre högtalarna i taket så känns det som att jag har lite mer möjlighet till olika positioner. Jag har ritat in fyra olika, men bara ritat in vinklar för de två yttre; de andra får man syfta.

Så som jag ritat nu så är alla fyra positionerna mitt i en ruta, det finns alltså möjlighet att flytta dem ganska fritt mellan positionen (med begränsning för bärverket).

Jag vet inte om det finns någon anledning att sätta dem lika brett isär som de bakre högtalarna? Så som jag ritat nu sitter de lite längre in på de yttre positionerna, och mycket längre in på de inre.

På de främre yttre positionerna så blir vinkeln från centrumlinjen c:a 36 grader, på de bakre c:a 46 grader. Tittar man på bilden på sidan 19 i tidigare nämnda publikation så ser det ut så här:

Vinklar uppifrån.png
Vinklar uppifrån.png (89.04 KiB) Visad 1227 gånger

45 grader är alltså rekommenderat, men hela 30-60 grader OK. Det känns som att jag alltså kan välja vilket som.

Tittar man från sidan så blir vinkeln till min främre position 33 grader och till den bakre 43 grader. Tittar man på bilden på sidan 21 så ser det ut så här:

Vinklar sidan.png
Vinklar sidan.png (138.17 KiB) Visad 1227 gånger

Åter anges ideal vinkel 45 grader, plus halva vinkeln till de främre högtalarna. Här har jag centern -5,5 grader men vinklad upp och sidohögtalarna +3 grader. Det känns som att jag bör utgå ifrån de senare. Den ideala vinkeln hos mig skulle då alltså bli 46,5 grader.

Det känns som att den bakre yttre positionen är en vinnare här. Jag vet inte om jag bör dra isär dem lite för att få dem lika som de bakre eller dra ihop lite enligt de som säger att det är bättre om de sitter längre in? Det går även att flytta dem lite längre bak, om jag vill hamna ännu närmare ideal vinkel.

Det enda jag får avkall på med denna placering är att det sitter en lampa i den rutan nu (på vardera sidan), men de kan jag flytta.

Sammanfattning av frågor får bli:
Ska jag välja den här bakre yttre positionen eller någon av de andra?
Ska jag göra någon finjustering från att sätta högtalarna mitt i rutorna?

Nu blev det långa inlägg igen, så jag vet inte om någon orkat läsa ända hit. Har ni gjort det och har något att kommentera angående mina frågor eller något annat så blir jag glad om ni gör det!

Så här ser det ut där de främre högtalarna ska sitta. Den bakre positionen är alltså där den andra lampan uppifrån i bild sitter nu, dörröppningen är längs vänster vägg.

IMG_3991.jpeg
IMG_3991.jpeg (259.45 KiB) Visad 1227 gånger
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9650
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-08-02 21:42

Grovt sett föreslår jag så här:

- Ha surroundhögtalarna lite högre upp.
- De främre takhögtalarna bör flyttas bakåt. Annars kommer du inte att märka att de låter något. Lite fel vinklar på din skiss.
- Alla takhögtalare bör sitta mer centrerat. (Gör lika stora ”tårtbitar” vinkelmässsigt.)
- Surroundhögtalarna (sidor): Närheten till hörn kan vara både bra och dåligt. Bra på så sätt att de får en reflex vilket gör högtalaren till två stycken (lite mer omslutande ljud med ljud från bakväggen). Däremot ger det även kamfiltereffekter vilket påverkar klangen. För nära hörnet kan ge bumligt ljud vid låga frekvenser där reflexerna är i fas med direktljudet från högtalaren. Du experimentera med placeringen och eventuellt tillföra lite absorbenter. Hör bör du lyssna och inte gå så mycket på teoretiska vinklar eftersom platsen inte är så optimal. Fråga: Det är väl inga dipoler du har som surrounder, eller?
Fråga: Varför ska du inte köra med bakhögtalare? Alltså ”surround back”. Sådana skulle du kunna ha, men då ha dem en bit upp bakom dig så att de inte tutar för nära dina öron.

Jag skrev mitt medans någon annan kommenterat. Edit: Det var ju du… :oops:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1341
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Mirage » 2023-08-02 22:10

Jag försökte posta mina inlägg så snabbt som möjligt, men du var snabb Johan!

En del kanske är förklarat i de inlägg jag postade medan du skrev, men jag försöker ändå svara på det du skrev.

- Enligt de instruktioner jag läst så ska surroundhögtalarna sitta lågt, gärna på samma höjd som de främre högtalarna. Det är därför jag ritat dem så lågt. Du föredrar alltså att ha dem lite högre?
- Den yttre bakre positionen jag ritat för de främre takhögtalarna har vinkeln 46 grader, rätt nära de 45 grader som anges i riktlinjerna. Om jag flyttar in dem blir den vinkeln förstås mindre, men här anger man trots allt intervallet 30-60 grader. Eller menar du vinkeln i höjd? Min bakre position för de främre har vinkeln 43 grader, vilket ligger rätt nära riktlinjerna.
- Att jag valt att rita dem så långt ut är att jag är rädd att det blir dåligt på de yttre platserna då. Jag tror jag redogör lite mer för hur jag tänkt i inläggen ovan. Jag har hört att det blir helt fel om man sitter utanför en takhögtalare.
- Ja, jag har också funderat på att det faktiskt kan hjälpa ljudet lite bak av att de sprids via väggen med mina sidohögtalare, men jag vet inte om det är positivt. Jag får kanske göra som du skriver, ha dessa lösa och testa lite; när jag bytt försteg.
- Nej, det är inte dipoler, det är bipoler. Inte optimalt kanske, men enligt sidan jag länkade till tidigare OK: https://www.soundandvision.com/content/ ... tmos-setup
- Ja, det är just det här med att de hamnar för nära öronen. De flesta jag pratat med har avrått mig från detta, annars hade jag gjort 7.1 för länge sen. När det nu blir som det blir med högtalarna i taket så verkar det inte lämpligt att sätta bakhögtalare högt upp.

Tack för dina synpunkter Johan!
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5154
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav genstruktur » 2023-08-03 09:48

Jag har inte heller surroundhögtalarna på samma höjd som frontarna. Främre surr sitter på 157cm, nästa par 167 och sista på 177. På rak arm vet jag inte höjden på mina frontar, 120cm kanske?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1341
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Mirage » 2023-08-03 10:33

Det låter lite annorlunda att ha dem så högt, om det ska fungera för Atmos.

Allt jag läst pekar på att man bör ha dem nära öronhöjd, max 20 grader över, och gärna samma höjd som de främre högtalarna.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5154
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav genstruktur » 2023-08-03 12:07

Mirage skrev:Det låter lite annorlunda att ha dem så högt, om det ska fungera för Atmos.

Allt jag läst pekar på att man bör ha dem nära öronhöjd, max 20 grader över, och gärna samma höjd som de främre högtalarna.


Jag har ju inget att jämföra med så klart men upplever att det fungerar bra. Men Ingvar Öhman har väl ett annorlunda tänk kring saker än många andra inom HiFi och hemmabio generellt.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Adhoc » 2023-08-03 14:54

IÖs förslag med bra surroundhögtalarplacering, stötte jag på i början av 2000-talet, på ”5.1 och 7.1-tiden”. (Flera högtalare per surroundkanal, placerade ökande höjdledes bakåt från något framför lyssningsposition och i jämna vinklar och tårtbitar för att täcka in den stora vinkeln bakåt jämfört med vinklar mot fronthögtalarna). Dolby Atmos är 1 steg vidare, utöver 5.1-placering och började introduceras mot konsument omkring 2014 och Atmos-högtalarna och deras placering vid / kring tak är tillkommande utöver 5.1 och 7.1-högtalarsystemen.

Surroundhögtalarnas placering höjd- och sidledes enligt Atmos, i cirka öronhöjd, ska göra att ljudet från dessa inte skyms av någon person som sitter intill i samma soffa eller på annan rad. Om det är möjligt, tror jag som Johan att det kan vara ide’ att maka in takhögtalarna sidledes en del, in mot centrum på rummet (när jag tittar på din ”Vy bakifrån”). För att minska effekten av att vänster takhögtalare /surroundhögtalare kommer för nära person till vänster i soffan, kan den riktas in mot högra delen av soffan. Har du öronen så högt som 950 mm över golv enligt Vy Bakifrån? Själv hamnar jag ca 1 dm lägre i slapparläge.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1341
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Mirage » 2023-08-03 22:33

Jag har väl egentligen ingen djupare kunskap om tankarna kring hur det här ska fungera. Vad jag förstått skiljer det en del på hur man tänkte förr med 5-7.1 och hur man tänker nu med Atmos etc. Det här med flera högtalare per kanal ("arrays") verkar mera tillhöra 5-7.1. Bipoler och dipoler ger väl lite likande effekt, det är väl därför dessa inte anses optimala längre. Går man fram till sidan 27 i riktlinjerna från Dolby så visas dock lite varianter på "arrays" även här. Vad jag förstår är det mest för större rum än mitt.

Med den placering jag nu ritat för bakhögtalarna (Ls, Rs) så hamnar de lite över alla öron, vilket borde göra att ingen skymmer någon annan. Hos mig handlar det nog mera om att jag sitter själv på de yttre platserna ibland, men är det seriös tittning på film så sitter jag i mitten.

Det är möjligt att jag borde flytta in högtalarna i taket mot mitten lite, men jag är som sagt lite rädd för att få dem innanför de yttre platserna. Med tanke på hur de är konstruerade, med diskant och mellanregister på en vinklad yta, så borde det funka med dem rätt långt ut och riktade inåt.

Det här med att vänster högtalare ska spela mot höger sida och vice versa har jag lite svårt att förstå, blir det inte fel då?

När jag sitter i mitten med en kudde bakom ryggen så hamnar öronen i jämnhöjd med överkant på nackstöden, det är 950 mm från golvet. Sitter jag på de yttre platserna och lägger upp benen så sjunker jag ned kanske 5-10 cm.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Adhoc » 2023-08-04 00:50

Mirage skrev:
... Det här med att vänster högtalare ska spela mot höger sida och vice versa har jag lite svårt att förstå, blir det inte fel då? ,,,


Tanken där, är samma som en del har för invinkling av sina fronthögtalare vid stereolyssning, -att få en lite bredare sweet spot i soffan. Man låter då invinklingen korsa ”en bit” framför en. Vid en 3x60 graders-triangel med invinkling direkt mot öronen och där korsningen hamnar strax bakom huvudet, behövs inte mycket sidoförflyttning alls för att ljudbilden ska kollapsa mot ena högtalaren (om man normalt sitter centrerat). Korsas högtalarinvinklingen framför en i soffan och du sitter lite åt vänster, så kommer höger högtalare bli riktad mer rakt emot dig än vänster (= låta starkare). Till viss del kan då ”ljudkollapsen” mot vänster högtalare mildras och sweet spot upplevas något bredare.

Sitter du säg 60 cm närmare vänster högtalare än höger så har du en tidsskillnad på ca 2 ms för ljudet från dom. ”Tidigheten” är fullt tillräckligt för att ljudet skall upplevas förskjutet mot den närmaste högtalaren. För Atmos-högtalarna är problemet med ”law of first wave front” måhända mindre än för en stereouppställning, i o m att mixergubben panorerar ljudet att upplevas som att gå från höger till vänster, framifrån-bakåt, på diagonalen etc. Min spekulation är dock att det inte borde skada att vinkla högtalarna för en OK kompromiss, om det ofta är mer än 1 person i soffan. Bara en person kan sitta helt optimalt, vilket blir mer märkbart i mindre rum.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1341
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Mirage » 2023-08-04 09:21

Tack för förklaringen! Jag tror jag förstår, även om det känns lite konstigt.

Golvhögtalarna fram har jag riktat rakt mot det tänkta huvudet mitt i soffan. De kanske borde riktas in mer då.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Kraniet
 
Inlägg: 12577
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Kraniet » 2023-08-07 18:27

Det kommer absolut bli bättre med minst 45 grader. Hellre lite mer än för lite.
Har du för liten vinkeln mot surroundhögtalarna så uteblir atmoseffekten. 40 grader räckte inte för mig

När man tittar på det så ser det knäppt ut och man tänker att det här kan ju inte vara rätt. Men vinklarna är jätteviktiga! Hur det ser ut är en dålig indikation på hur det låter.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1341
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Mirage » 2023-08-07 22:58

Vad har du för typ av högtalare i taket? Är de riktade in mot mitten?
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Kraniet
 
Inlägg: 12577
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Kraniet » 2023-08-08 09:46

Mirage skrev:Vad har du för typ av högtalare i taket? Är de riktade in mot mitten?


Såhär ser det ut. Verkligen ett work in progress rum. Fixar saker till mitt motorbygge också i det rummet 8)

Men det är alltså 7.1 plus 4 atmos. Varje atmoskanal har två högtalare som är uppsatta så att "fantomkällan" mellan de två sitter i rätt vinkel.

På sista bilden kan du se var jag satte högtalarna först. Det är enbart ca 40cm skillnad (ca 5 grader) mellan placeringarna. Notera takhöjden är betydligt högre än normala lyssningsrum dessutom.
I första placeringen så var atmoseffekten väldigt otydlig och ibland helt frånvarande. Det som verkar hända är att hjärnan tar ned ljudet till surroundlagret istället. Så det låter som 7.1 med lite ambiens typ.

Som jämförelse så kan man ju tänka att man började med sidosurrounden längst fram vid frontarna. Hur mycket surroundkänsla ger det?
Sen vandra högtalarna bakåt i rummet. Mer och mer separation mellan källorna uppstår då och nånstans (vid rätt vinkel) blir upplevelsen korrekt.

Men resultatet kan säkert upplevas olika i olika rum och med olika högtalare. Men det är ju klurigt med högtalare som ska monteras in i taket. Man vill ju ogärna att det hamnar fel.
Bilagor
surr sida.jpg
surr sida.jpg (215.4 KiB) Visad 978 gånger
atmos bak.jpg
atmos bak.jpg (189.28 KiB) Visad 978 gånger
atmos bak fel vinkel.jpg
atmos bak fel vinkel.jpg (190.68 KiB) Visad 978 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1341
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Mirage » 2023-08-08 10:03

Tack så mycket för bilder och bra information!

Ja, rummet och placering av sittplatser är rätt annorlunda mot mitt rum. Att du sitter en bit från både bakvägg och sidoväggar gör det det möjligt till mer optimal placering av högtalare.

I mitt fall är ett problem att jag vill att det ska funka även om man sitter på de yttre platserna, och det har jag förstått att det inte gör om man hamnar utanför en högtalare. Det kan ev. kompenseras på det sätt Adhoc beskriver, att man riktar vänster högtalare mot höger och vice versa.

Med ett vanligt tak så blir det förstås problem med att flytta infällda högtalare, med ett sånt akustiktak som jag har ser jag det som enklare. Om jag sätter de bakre högtalarna i taket som jag ritat nu så hamnar de i yttre änden på de delade rutorna längst bak (en in från sidorna). Om jag vänder en sån ruta ett halvt varv så flyttas centrum på högtalaren c:a 25 cm, byter jag plats med nästa ruta inåt så flyttas den 60 cm. Alltså ganska enkelt att testa olika positioner.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Kraniet
 
Inlägg: 12577
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Kraniet » 2023-08-08 12:45

Ja som mina atmoshögtalare sitter nu är de i linje med frontarna.
Jag kan lägga upp en bild ifrån cadden också med vinklar så kanske det blir tydligare.

Men det låter ju smidigt att du har möjlighet att flytta runt dom.

Men som sagt så verkar det göra mer skada att vinkeln är för liten, dvs att de hamnar för nära "baslagret", än att de sitter högre upp med större vinkel.
Får mig att fundera kring IÖs råd om att helst borde det bara vara en kanal med flera högtalare i taket. Det är kanske inte så farligt att de (atmoshögtalarna) hamnar nära varandra helt enkelt?

Men testa är väl bästa lösningen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1341
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Mirage » 2023-08-08 15:03

Det beror nog lite på var man sitter. Har du testat hur det blir om du sitter på en plats utanför högtalarna i taket, d.v.s. nån meter till höger eller vänster om de platser du har?

Ett av de första stegen för mig blir att ordna en ny hylla för projektorn, den jag har nu kommer att bli i vägen för ljudet från de bakre högtalarna i taket. Den du har är en variant som jag funderat på, förmodar att du byggt den själv? Har även funderat på mörkgrå Elfa-skenor med konsoler och hyllplan av ek eller så.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Kraniet
 
Inlägg: 12577
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Kraniet » 2023-08-08 17:53

Jag har bara planerat för 3 sittplatser och de hamnar alla innanför atmoshögtalarna.
Tänker också att man nog inte kan förvänta sig att det ska funka allt för bra långt ifrån sweetspot. Heter ju svärmorsplatsen av en anledning :twisted:

Jo hyllan va bara en enkel en jag slängde ihop. Men tanken är att all elektronik ska sitta på andra sidan väggen så kommer ta upp ett hål för projektorn och montera på andra sidan. Den sitter lite väl högt nu också så jag ska sänka den sen.
Elfaskenor funkar säkert utmärkt det med. Som du ser har ju rummet ingen finish att tala om så jag har bara gått på funktion, inte form 8)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1341
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Mirage » 2023-08-08 21:59

Ja, problemt är väl vad jag ska prioritera här. När jag ser på film (serie, konsert) är jag oftast ensam, jag skulle alltså kunna optimera för en plats i mitten.

När det är mer slötittning så sitter jag ofta på någon av de yttre platserna i soffan. Det är därför jag tänker det ska låta OK även där, men då är det kanske ändå inte så mycket Atmos.

För mig är detta även mitt vardagsrum och jag vill gärna att det ska se något så när ut. Kapar jag hål i väggen för projektorn så hamnar den i hallen och trappan till övervåningen, så det blir inte så lyckat. Slutsteg och sub har jag dock kunnat förpassa till källaren.

Jag har varit inne på att göra en egen hylla med hyllplan av ek (eftersom mitt soffbord är av ek) och någon form av konsoler av stål.
Hittade hyllplan på 50x50 cm här: https://inredningsror.se/hyllplan-i-ek
Efter att ha sett denna firmas idé om att bygga med rördelar så är jag inne på att bygga konsoler det här: https://inredningsror.se/rordelar
Har suttit och skissat lite på det i kväll och tror att det kan bli bra.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster