Moderator: Redaktörer
Mirage skrev:Till sist så har vi de nya högtalarna som ska sitta i taket. De jag har är gjorda för infälld montering och har inbyggda lådor, således någorlunda enkla att placera ut i sånt tak som jag har (med lite förstärkning över skivorna). De är dock rätt stora, hålet ska vara 286 mm i diameter och gallren är 317 mm.
Bruksanvisningen visar bara hur man kan montera dem i tak för 5.1. eller 7.1, inte Atmos etc. Där visar de att de kan sitta långt fram och på sidorna för att ge en bra ljud i lyssningsposition.
För Atmos brukar gälla att de ska sitta i linje bakåt från de främre högtalarna, med de bakre bakom sittplatserna och de främre framför. Jag har dock även hört/läst att man bör sätta dem utanför de yttersta sittplatserna.
Mirage skrev:Adhoc: Tack för ytterligare svar och förklaring! Jag får som sagt utgå från dokumentet du hänvisar till och rita hur det blir hos mig med vinklar och avstånd.
genestruktur: Det låter bra att det finns ytterligare en som rekommenderar detta. Jag utgår från att du blev nöjd med resultatet!
Tyvärr så medger mitt rum och dess möblering dessa optimala placeringar av högtalarna, jag ska försöka få till den minst dåliga kompromissen bara...
Egentligen så hade inte jag tänkt börja fundera så mycket på det här förrän framåt hösten, men så blev det några regniga semesterdagar. Nu ser det ut att bli bättre väder ett par dagar, men när regnet kommer tillbaka så ska jag fortsätta rita på det här.
Mirage skrev:Det låter lite annorlunda att ha dem så högt, om det ska fungera för Atmos.
Allt jag läst pekar på att man bör ha dem nära öronhöjd, max 20 grader över, och gärna samma höjd som de främre högtalarna.
Mirage skrev:
... Det här med att vänster högtalare ska spela mot höger sida och vice versa har jag lite svårt att förstå, blir det inte fel då? ,,,
Mirage skrev:Vad har du för typ av högtalare i taket? Är de riktade in mot mitten?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster