Nästa del får bli de bakre högtalarna i taket (Ltr och Rtr), jag har ritat två alternativa positioner. Av skäl som jag redovisar nedan så skulle jag föredra den främre av dessa, men om det är mycket sämre så kan jag tänka mig den bakre positionen.
Här finns det lite saker i rummet som jag behöver ta hänsyn till, en är rutnätet för bärverket till akustiktaket. Det är monterat centrerat i båda riktningarna, vilket gör att det är mindre rutor i runt om sidorna. På höger och vänster sida är rutorna lite för smala för att montera en högtalare, om man inte modifierar bärverket (vilket jag helst inte gör). Längs den bakre (och främre) sidan så går det att montera högtalare.
Så här ser det ut med mallen för en högtalare i rutan längst ut åt sidan.

- IMG_3983.jpeg (291.24 KiB) Visad 3656 gånger
I rutan närmast bakväggen finns plats, om man inte sätter i den längst ut (där kameran sitter).

- IMG_3995.jpeg (233 KiB) Visad 3656 gånger
I andra hörnet bak ser det ut så här.

- IMG_3992.jpeg (215.74 KiB) Visad 3656 gånger
Sätter jag högtalare i rutorna längst bak så kommer de att hamna med centrum c:a 20 cm bakom lyssningsposition i soffan, vilket ska vara bra. Nackdelen är att de då hamnar med kanten bara ett par cm från bakväggen, vilket kan ge (mer) reflexer från denna. Så frågan är vad som är minst dåligt här, att de hamnar nära en vägg eller att de istället hamnar lite framför lyssningsposition?
En annan nackdel med den bakre positionen är att jag måste ta bort den stora hyllan på bakväggen och ordna en annan hylla för projektorn. Det skulle nog bli lite tomt där, men i så fall får jag väl hänga på en tavla där. En del extra jobb med detta alternativ alltså.
Positionen i sida för de bakre högtalarna är vald efter hur långt ut åt sidorna det går att sätta dem, de får som sagt inte plats i de yttersta rutorna. Det är inga problem att sätta dem längre in, om det skulle vara bättre. Att jag valt att sätta dem så långt ut det går är för att de inte ska hamna innanför de yttersta platserna i soffan.
Nu har jag ritat högtalarna centrerade i rummet, som bakhögtalarna är. De främre högtalarna är centrerade framför duken, och så även soffan. Det är möjligt att det är bättre att centrera högtalarna i taket som de främre. Det skiljer dock bara några cm, så det bör inte göra någon större skillnad. Det gör dock att det blir lite skillnad på vissa vinklar på höger respektive vänster sida.
De bakre högtalarna i taket hamnar c:a 40 grader upp från en linje i höjd med öronen i lyssningsposition, och c:a 35 grader över bakhögtalarna på sidorna.
Tittar man i ”
Dolby Atmos Home Entertainment Technical Guidelines” på sidan 20 så hittar man den här bilden.

- Vinklar bak.png (137.64 KiB) Visad 3656 gånger
Där kan man se att både rekommenderad och minsta vinkel anges till 45 grader plus halva vinkeln för sidohögtalarna. Med den övre positionen jag tänkt på sidohögtalarna så är vinkeln 5 grader, sänker jag dem blir den 2,5 grader.
Det jag kan göra för att öka denna vinkel är förstås att flytta in högtalarna i taket mot mitten, men jag är rädd att det då ska bli dåligt på de yttre platserna. Om ideal vinkel är 47 grader och jag har 40 så känns det som att jag inte är så långt ifrån, eller tänker jag fel här?
Så som jag ritat så blir de inte heller innanför de främre golvhögtalarna, men det är åter en kompromiss för att inte hamna utanför de yttre platserna.
Den yta som diskant- resp. mellanregisterelement är monterad på är vinklad 30 grader upp från horisontalplanet. På vyn bakifrån så har jag ritat in ett par streck vinkelrätt ut från dessa ytor. De skär öronhöjd ungefär 90 cm från centrum av soffan. Jag vet inte om det är bra eller dåligt, och jag inte riktigt hur de sprider.
En sammanfattning av frågorna är väl:
Ska de bakre högtalarna i taket sitta längst bak eller i rutan framför?
Ska de bakre högtalarna i taket sitta så långt ut som jag ritat dem eller längre in?