Ogjort skrev:Undran känns lite bakfram...
Nästan oavsett vilket "normalt" PA-system som används live, så behöver det som det matas med skruvas till massor, för att låta hyfsat.
Att behöva stå ut med det hemma också, vore en fasa.
(sen är det möjligen an annan sak att livekraning hejdlöst ofta låter apa)
I
Det är liksom två helt olika verktyg. Det ena mer "skapande", det andra "återgivande".
Kan det vara ett sätt att se på saken?
Anders O.
Som jag ser det så är själva ljudfenomenet i sig helt olika gällande PA-ljud kontra Hifi-ljud som ljudåtergivare i hemmiljö.
PA-ljudsystem ser jag som system som skall förmedla ett oantastligt direktljud för alla och envar i publiken och då fungerar högtalarna bäst som reella ljudkällor d v s inte fantomljudkällor.
De som jobbar med sound enhancement har ett helvetesproblem att lösa där ljuddjävulen är Precedence-effekten. Då kan man eliminera ljuddjävulen genom att uppnå en kvot under 1/10 på kvoten mellan direktljud och indirekt ljud/reflexer. Att se en sångare på scen och höra sångarens röst från en högtalarlåda på en pelare snett uppifrån till höger är ingen höjdare.
Att ställa in sound enhancement så alla i publiken hör sången klart och tydligt och lokaliserar sångaren på sångarens plats och inte ens reflekterar på enhancement anläggningen tror jag är den svåraste ljuduppgiften man kan ta på sig. Bra sound enhancement är en konstart i sig utfört av extremt skickliga ljudingenjörer som faktiskt har en vetenskaplig forskning där man dissekerar ljud på ett lite annorlunda sätt man ack så intressant. Jag har även läst böcker på det området och tyvärr är dessa böcker otroligt dyra. Upplagorna tar ofta slut direkt och begagnatmarknaden är som svarta börsen.
PA-ljud där PA skall alstra själva ljudet och vara själva ljudkällan t.ex. elgitarrhögtalare är på sätt och vis en lättare uppgift men även här skall PA förmedla ljudet lika inför en stor publik så blir riktningsegenskaperna helt avgörande.
Säg att man har en publik på en yta om 100 ggr 100 meter och kravet är att varje enskild individ i publiken skall dels ha samma ljudtryck dels samma frekvensgång där skillnaden max får vara 0,1 dB mellan samtliga i publiken. Dessutom skall ljudkällan inte flytta på sig då man förflyttar sig själv på dessa 10000 kvm. Ja då sätter jag mig på åskådarbänk och väntar tills någon fixat detta. Därefter bir denna någon gärna min mentor.
Det är alltså två helt skilda arbetsuppgifter på dessa olika typer av PA.
Sedan kommer vi till stereoåtergivning av ljudobjekt där principen är fantomprojicering av ljudkällor. Då pratar vi om ett väsenskilt ljudfenomen.
Att blanda ihop dessa ljudfenomen till en och endast en enhetlig ljudanläggning är i vart fall inget som jag tar som arbetsuppgift.
Egentligen så är det:
1.) Rent PA i form av Reella ljudkällor som återger elektriska instrument. Finns trummor och sångare med så är det en blandning av elektriska instrument och akustiska. Då kommer akustiska mikrofoner in i bilden.
2.) Mellan-PA i form av sound enhancement där de akustiska ljudkällorna skall förtydligas i vissa områden bland publiken utan att förvränga de akustiska instrumentens klangkaraktär eller ljudspridningskaraktär och behålla de akustiska instrumenten ljudmässigt på deras fysiska position. Arbetsuppgiften verkar vara att uppnå konstant eller kontrollerat förhållande mellan direktljud och reflexer oberoende var publiken befinner sig i lokalen. En som jag ser det djävulusisk uppgift.
3.) Ljudåtergivning av punkt 1 eller punkt 2 eller punkt 0 som är ett rent akustiskt ljudskeende utan PA.
Jag ser det som 3 eller snarast 4 helt skilda fenomen inom ljud. I och med att de är fenomenologiskt skilda saker så bör de behandlas helt separat från varandra.
Fantomprojicerade ljudobjekt existerar inte i den akustiska fysikaliska världen. Detta ljudfenomen är neuralt och psykologiskt, enligt punkt 3.
Reella ljudfenomen är akustiska fysikaliska fenomen, enligt punkt 1.
Punkt 2 skall i livesammanhang sammanföra punkt 1 och punkt 3. Därför ser jag detta som den mest komplexa uppgiften.
Punkt 0 är den rent akustiska ljudhändelsen med akustiska musikinstrument och röster/sång eller tal. Jag ser detta som ursprunget.
Sedan finns det varianter t.ex. inom kontemporär/modern/nutida elektronisk musik. Fylkingen är en god sådan alstrare/institution.
Nu är detta inlägg inte skrivet just för dig Ogjort eller för I-or eftersom jag är övertygad om att detta är inte okänt för er, men din frågeställning är allmän och intressant. Därför har jag försökt att ge ett allmänt svar för alla. Ibland behöver man påminnas om den komplexitet som finns i det vi kallar verkligheten och speciellt ljud som är en slags osynlig vibration med enastående egenskaper.
Personligen undrar jag hur det skulle te sig med ett PA som nyttjar principen med WFS wave field synthesis för att åstadkomma en form av Virtuell ljudkälla istället för Reell ljudkälla eller Fantomljudkälla.
Må 2021 bli jättebra!
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.