PA vs finhifi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: PA vs finhifi

Inläggav I-or » 2020-12-31 00:53

Evil_Homer skrev:Nu håller jag fortfarande på att rattar in här, sitter ingen fancy pancy driver i mina högtalare 2418H-1 ( ja inte vad jag vet iaf, kanske går att byta till något som ger bättre mätmässigt, inte kikat på saken)
Men grötigt tycker jag då inte det är, kanske det har med saken att göra att dom inte behöver spela så långt ner då dom delas mot två stycken 165H vid 1200hz?

Egentligen var "grötigt" jonasps uttryck. Om jag valde själv skulle jag nog snarare skriva grusigt. Inte stora gruskorn för de flesta, men ändå någonting som skaver. Mycket få lyssnare har varit i besittning av en högtalare med THD runt 0,05 %, men när man har vant sig vid detta blir man mycket känslig för distorsion. Den omedelbara reaktionen när man hör en välkänd inspelning nästan helt utan distorsion brukar vara ungefär "det är ju förstås det ska låta - självklart". Mjukt men ändå oerhört distinkt kanske är den bästa beskrivningen av det subjektiva intrycket. Mer som verkliga instrument och röster, helt enkelt.
Senast redigerad av I-or 2020-12-31 00:58, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-31 00:57

Bra för öronen sämre blir konsekvensen för plånboken . :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2020-12-31 01:08

Den stora frågan som kommer direkt för min del, klarar det där elementet med 0,05 thd av några nivåer att tala om?

Fixar det inte att dras på utan det säger *poff* så spelar det ingen roll att det är "distfritt" på nivåer som ändå ingen lirar luftgura till.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-31 01:16

En del läsare av denna tråd kanske är av uppfattningen att man bara kommer att uppfatta den låga graden av distorsion på de renaste av audiofilinspelningar, men så är inte alls fallet. Tvärtom hör man detta på nästan vilken inspelning som helst, även naturligt grusiga rockinspelningar låter mjukare och samtidigt mer distinkta. Det lyssnaren trodde var en del av "soundet" var helt enkelt distorsion i återgivningen. Klart mindre lyssningströtthet är en annan fördel.

Vän av ordning kan dock filosofera över om det är rätt ur ett återgivningsperspektiv att ha någon tiopotens lägre distorsion än för studiomonitorerna. Kanske ville man att det skulle låta just så grusigt som det lät i studion? Hur återskapar man exakt de olinjäriteter som monitorerna gav upphov till? The circle of confusion är inte helt enkel att komma ur. För oprocessade akustiska inspelningar är detta en icke-fråga, dock.

Efter att ha hört skillnaderna mellan normaldistorderande högtalare och extremt lågdistorderande dito vet jag dock vad jag väljer - hvergang.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-31 01:24

Evil_Homer skrev:Den stora frågan som kommer direkt för min del, klarar det där elementet med 0,05 thd av några nivåer att tala om?

Fixar det inte att dras på utan det säger *poff* så spelar det ingen roll att det är "distfritt" på nivåer som ändå ingen lirar luftgura till.

En mycket relevant fråga! Elektrostathögtalare spelar långtifrån tillräckligt högt och uppvisar betydligt högre THD än normala dynamiska högtalare från ljudtrycksnivåer om ca 95 dB, 1 m, frifält. I praktiken är detta problem olösbart för elektrostater, så de har aldrig varit aktuella för min del. De bästa varianterna av lågdistorderande högtalare kan dock både prestera ultralåg distorsion vid låga till medelhöga nivåer och riktigt höga maximala någorlunda odistorderade ljudtrycksnivåer. Behöver man komma upp i ljudtryck för PA-sammanhang är det dock svårt att komma runt hornladdning.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2020-12-31 03:07

I-or skrev:Samtliga produkter var mycket ljudtryckskapabla men behäftade med ganska stora återgivningsmässiga svagheter. I en annan tråd beskrev jag de bakomliggande orsakerna till varför kompressionsdrivers och horn distorderar. Fysiken är som vanligt vad den är, oavsett vad vissa lyssnare hör och inte hör.

Hej I-or vill börja med att tacka för ditt stora bidrag av kunskap till forumet, ett ljus i ett annars mörkt 2020.

Jag antar att du syftar här på den mekanism du beskrev där ljudvågornas utbredning kom att hamna olika i tid, du jämförde det med tryckvågen vid överljudshastighet.

Jag hänger inte alltid med, eller kanske aldrig när fysiken blir riktigt avancerad men försöker någorlunda.

Påtalade detta problem för en bekant som är väldigt övertygad om hornens överlägsenhet, han påtalade då med överlägen ton att detta var ett problem man redan hade fixat på 30 talet, och att avfasningen av hornens mynningar skulle fixa detta. Ligger det någon sanning i det?

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

JM

Inläggav JM » 2020-12-31 08:21

I-or skrev:Man hör inte andratonen med musiksignaler. Harmonisk distorsion är bara ett enkelt sätt att kvantifiera olinjäriteterna. Däremot uppfattar man tydligt intermodulationsprodukterna som beror på samma olinjäriteter. Som jag har varit inne på tidigare är maskeringen nedåt i frekvens från grundtonen många gånger mindre effektiv än uppåt och dessutom kan IM-produkterna ligga mycket längre ifrån grundtonerna än de harmoniska komponenterna.

Dessa IM-produkter utgör precis det grus eller den grötighet man uppfattar i återgivningen. Tyvärr har otränade lyssnare vant sig vid distorsion både från dåliga högtalare och dåliga inspelningar, vilket gör det svårt för dem att uppfatta någonting som de har kommit att ta för givet som ett återgivningsfel. Med tränade lyssnare är det dock en helt annan sak.

Jag betraktar mig som amatör inom fysiken/akustiken men läste ett antal år på KTH E för länge sedan utan någon större efterföljande tillämpning av kuskaperna.
IM-produkternas påverkan på ljudet är för mig något där jag har en stor förbättringspotential. Möjligen har du några bra referenser hur IM-produkterna genereras/undviks i vanliga ljudanläggningar.
Perceptionen av IM-produkterna är som du beskriver - grusighet. Här skulle jag uppskatta referenser med mer korrelation mellan fysik och upplevelse. Var går gränserna för hörbarheten?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-31 19:04

Vinylcalle skrev:Hej I-or vill börja med att tacka för ditt stora bidrag av kunskap till forumet, ett ljus i ett annars mörkt 2020.

Jag antar att du syftar här på den mekanism du beskrev där ljudvågornas utbredning kom att hamna olika i tid, du jämförde det med tryckvågen vid överljudshastighet.

Jag hänger inte alltid med, eller kanske aldrig när fysiken blir riktigt avancerad men försöker någorlunda.

Påtalade detta problem för en bekant som är väldigt övertygad om hornens överlägsenhet, han påtalade då med överlägen ton att detta var ett problem man redan hade fixat på 30 talet, och att avfasningen av hornens mynningar skulle fixa detta. Ligger det någon sanning i det?

Mvh Carl

Varsågod!

För horndistorsionen gäller att om man inte sög in all luft på planeten på 30-talet och spottade ut en linjär variant, så finns utbredningsdistorsionen fortfarande kvar. 8)
Detta är nämligen en av följderna av luftens olinjära uppträdande vid höga ljudtryck, vilket ofrånkomligt leder till problem i horn, där ljudtrycken måste vara höga. Man kan få till mätbar utbredningsdistorsion även för direktstrålande högtalare, men här blir ljudtrycken aldrig så höga över stora avstånd att det hela blir ett problem.

Antagligen tänkte din bekant på mynningsreflektionsgenererad distorsion, vilken man med begränsad framgång har försökt att reducera ända sedan 30-talet.

Utöver dessa distorsionsformer har vi elementgenererad distorsion som i vilken direktstrålande högtalare som helst, allmän vågformsgenererad distorsion (där mynningsreflektionen är en del) och kompressionsvolyms-/halsgenererad distorsion som är det största problemet tillsammans med utbredningsdistorsionen.

Mycket distorsion blir det. 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-31 19:40

I-or, menar du att om man inte har ett kompressionshorn d v s kompressionsförhållande mellan membranarea och halsarea = 1:1 så finns kompressionsdistorsion likväl på grund av hornet? Min erfarenhet är att för ett givet ljudtryck på lyssnarplats som är mellan 80-100 dB så minskar distorsionen då ett sådant horn appliceras framför membranet. Man kan till och med beräkna storleken på kaviteten bakom membranet i förhållande till hornet för att minimera 2a-ton. Själv har jag provat olika kompressionsförhållande mellan membranarea och halsarea och funnit att jag enbart accepterar 1:1.

Gällande domediskanter så blir ljudtrycket i kammaren bakom domen ganska lätt 150 till 160 dB och då fås 2a-ton från luftens fjädring. Lilltroll gjorde mätningar för några år sedan.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-01 17:04

Ja, utbredningsdistorsionen finns alltid där (även för direktstrålande högtalare), men när ljudtrycket är någorlunda rimligt blir den låg. Detta betyder att andra distorsionsmekanismer kommer att dominera och att en mild hornladdning kan leda till en totalt sett lägre distorsion. När hornladdningen är tillräckligt mild brukar hornet som bekant benämnas vågledare även om gränsen är flytande.

Det tycks som du har uppfattat den kompressionsrelaterade distorsionen och gjort vettiga val för att minimera den.

För kalottdiskanter kommer man normalt upp i en ljudtrycksnivå om maximalt ca 150-160 dB i kaviteten, enligt Lp = 20*log(Sm*x*rho*c^2/V/20e-6), där Sm är den aktiva membranarean, x är förskjutningen, rho densiteten för luft, c ljudhastigheten för luft och V är kavitetsvolymen. Mätningarna stämmer alltså bra.

Vid så pass höga ljudtrycksnivåer uppträder luften i kaviteten tydligt olinjärt, men man är också mycket nära xmax, så distorsionen domineras typiskt av motorn. Det är dock inte omöjligt att konstruera ett diskantelement där distorsionen för de allra lägsta frekvenserna domineras av luftolinjäriteten i kaviteten.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2021-01-01 17:22

Undran känns lite bakfram...

Nästan oavsett vilket "normalt" PA-system som används live, så behöver det som det matas med skruvas till massor, för att låta hyfsat.
Att behöva stå ut med det hemma också, vore en fasa.
(sen är det möjligen an annan sak att livekraning hejdlöst ofta låter apa)

Det är liksom två helt olika verktyg. Det ena mer "skapande", det andra "återgivande".
Kan det vara ett sätt att se på saken?

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-01 18:02

petersteindl skrev:I-or, menar du att om man inte har ett kompressionshorn d v s kompressionsförhållande mellan membranarea och halsarea = 1:1 så finns kompressionsdistorsion likväl på grund av hornet? Min erfarenhet är att för ett givet ljudtryck på lyssnarplats som är mellan 80-100 dB så minskar distorsionen då ett sådant horn appliceras framför membranet. Man kan till och med beräkna storleken på kaviteten bakom membranet i förhållande till hornet för att minimera 2a-ton. Själv har jag provat olika kompressionsförhållande mellan membranarea och halsarea och funnit att jag enbart accepterar 1:1.

Gällande domediskanter så blir ljudtrycket i kammaren bakom domen ganska lätt 150 till 160 dB och då fås 2a-ton från luftens fjädring. Lilltroll gjorde mätningar för några år sedan.

Mvh
Peter

Nyfiken fråga till dig och i-or: - kan det bli ett ”bak tryck” från hornets impendansanpassning av luften, som vid högt ljudtryck deformerar diskanter med mjuka material, - dvs skulle det vid hornanvändning eller djupare waveguides kunna vara en fördel med metallmembran eller andra styvare material ?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-01 20:25

Tangband skrev:
petersteindl skrev:I-or, menar du att om man inte har ett kompressionshorn d v s kompressionsförhållande mellan membranarea och halsarea = 1:1 så finns kompressionsdistorsion likväl på grund av hornet? Min erfarenhet är att för ett givet ljudtryck på lyssnarplats som är mellan 80-100 dB så minskar distorsionen då ett sådant horn appliceras framför membranet. Man kan till och med beräkna storleken på kaviteten bakom membranet i förhållande till hornet för att minimera 2a-ton. Själv har jag provat olika kompressionsförhållande mellan membranarea och halsarea och funnit att jag enbart accepterar 1:1.

Mvh
Peter

Nyfiken fråga till dig och i-or: - kan det bli ett ”bak tryck” från hornets impendansanpassning av luften, som vid högt ljudtryck deformerar diskanter med mjuka material, - dvs skulle det vid hornanvändning eller djupare waveguides kunna vara en fördel med metallmembran eller andra styvare material ?

Mitt svar på din fråga är att membranet som ser halsen i hornet bör vara ett styvt membran. Det betyder att hela membranet skall alstra ljudvågor d v s fungera som kolv. Med mjuka membran så blir det olika delar av membranet som är dominanta i sitt bidrag till ljudvågorna. Då blir inte den akustiska transformatorn i form av horn såsom tänkt.

Hornet funkar ungefär 3 oktaver och kan i bästa fall fås att fungera 3,5 oktaver. Man kan dock köra frontladdat mellanregisterhorn och bakladdat bashorn. Då har man en kavitet bakom membranet och innan bashornets hals som kopplas till kaviteten. Kaviteten kan då funka som ett LP-filter. Man får se upp med fasdifferens vid delningsfrekvensen på ljudvågen från mellanregisterhornet kontra ljudvågen från bashornet som ju är ett längre horn. Man kan räkna och simulera på det också.

Men gällande din undran, så får man se från fall till fall gällande membranets styvhet. Ett stort problem som återstår är själva upphängningen och dess anslutning till hornhalsen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-01 20:30

Ogjort skrev:Undran känns lite bakfram...

Nästan oavsett vilket "normalt" PA-system som används live, så behöver det som det matas med skruvas till massor, för att låta hyfsat.

Det är liksom två helt olika verktyg. Det ena mer "skapande", det andra "återgivande".

Anders O.

Vad behöver skruvas? Uppspelning från vad? Mickat behöver ofta skruvas, men det är lika nödvändigt vid mixning i studio. Det beror vanligen på vilken mikrofon man har och hur den används.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-01 21:50

Ogjort skrev:Undran känns lite bakfram...

I

Anders O.

Som jag ser det så är själva ljudfenomenet i sig helt olika gällande PA-ljud kontra Hifi-ljud som ljudåtergivare i hemmiljö.

PA-ljudsystem ser jag som system som skall förmedla ett oantastligt direktljud för alla och envar i publiken och då fungerar högtalarna bäst som reella ljudkällor d v s inte fantomljudkällor.

De som jobbar med sound enhancement har ett helvetesproblem att lösa där ljuddjävulen är Precedence-effekten. Då kan man eliminera ljuddjävulen genom att uppnå en kvot under 1/10 på kvoten mellan direktljud och indirekt ljud/reflexer. Att se en sångare på scen och höra sångarens röst från en högtalarlåda på en pelare snett uppifrån till höger är ingen höjdare.

Att ställa in sound enhancement så alla i publiken hör sången klart och tydligt och lokaliserar sångaren på sångarens plats och inte ens reflekterar på enhancement anläggningen tror jag är den svåraste ljuduppgiften man kan ta på sig. Bra sound enhancement är en konstart i sig utfört av extremt skickliga ljudingenjörer som faktiskt har en vetenskaplig forskning där man dissekerar ljud på ett lite annorlunda sätt man ack så intressant. Jag har även läst böcker på det området och tyvärr är dessa böcker otroligt dyra. Upplagorna tar ofta slut direkt och begagnatmarknaden är som svarta börsen.

PA-ljud där PA skall alstra själva ljudet och vara själva ljudkällan t.ex. elgitarrhögtalare är på sätt och vis en lättare uppgift men även här skall PA förmedla ljudet lika inför en stor publik så blir riktningsegenskaperna helt avgörande.

Säg att man har en publik på en yta om 100 ggr 100 meter och kravet är att varje enskild individ i publiken skall dels ha samma ljudtryck dels samma frekvensgång där skillnaden max får vara 0,1 dB mellan samtliga i publiken. Dessutom skall ljudkällan inte flytta på sig då man förflyttar sig själv på dessa 10000 kvm. Ja då sätter jag mig på åskådarbänk och väntar tills någon fixat detta. Därefter bir denna någon gärna min mentor.

Det är alltså två helt skilda arbetsuppgifter på dessa olika typer av PA.

Sedan kommer vi till stereoåtergivning av ljudobjekt där principen är fantomprojicering av ljudkällor. Då pratar vi om ett väsenskilt ljudfenomen.

Att blanda ihop dessa ljudfenomen till en och endast en enhetlig ljudanläggning är i vart fall inget som jag tar som arbetsuppgift.

Egentligen så är det:

1.) Rent PA i form av Reella ljudkällor som återger elektriska instrument. Finns trummor och sångare med så är det en blandning av elektriska instrument och akustiska. Då kommer akustiska mikrofoner in i bilden.

2.) Mellan-PA i form av sound enhancement där de akustiska ljudkällorna skall förtydligas i vissa områden bland publiken utan att förvränga de akustiska instrumentens klangkaraktär eller ljudspridningskaraktär och behålla de akustiska instrumenten ljudmässigt på deras fysiska position. Arbetsuppgiften verkar vara att uppnå konstant eller kontrollerat förhållande mellan direktljud och reflexer oberoende var publiken befinner sig i lokalen. En som jag ser det djävulusisk uppgift.

3.) Ljudåtergivning av punkt 1 eller punkt 2 eller punkt 0 som är ett rent akustiskt ljudskeende utan PA.

Jag ser det som 3 eller snarast 4 helt skilda fenomen inom ljud. I och med att de är fenomenologiskt skilda saker så bör de behandlas helt separat från varandra.

Fantomprojicerade ljudobjekt existerar inte i den akustiska fysikaliska världen. Detta ljudfenomen är neuralt och psykologiskt, enligt punkt 3.

Reella ljudfenomen är akustiska fysikaliska fenomen, enligt punkt 1.

Punkt 2 skall i livesammanhang sammanföra punkt 1 och punkt 3. Därför ser jag detta som den mest komplexa uppgiften.

Punkt 0 är den rent akustiska ljudhändelsen med akustiska musikinstrument och röster/sång eller tal. Jag ser detta som ursprunget.

Sedan finns det varianter t.ex. inom kontemporär/modern/nutida elektronisk musik. Fylkingen är en god sådan alstrare/institution.

Nu är detta inlägg inte skrivet just för dig Ogjort eller för I-or eftersom jag är övertygad om att detta är inte okänt för er, men din frågeställning är allmän och intressant. Därför har jag försökt att ge ett allmänt svar för alla. Ibland behöver man påminnas om den komplexitet som finns i det vi kallar verkligheten och speciellt ljud som är en slags osynlig vibration med enastående egenskaper.

Personligen undrar jag hur det skulle te sig med ett PA som nyttjar principen med WFS wave field synthesis för att åstadkomma en form av Virtuell ljudkälla istället för Reell ljudkälla eller Fantomljudkälla.

Må 2021 bli jättebra!

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hcl

Re: PA vs finhif

Inläggav hcl » 2021-01-01 22:05

Att ratta ljud live är precis som Peter skriver inte lätt. Någon skrev i en tidigare tråd om att det låter bara bra om samtliga instrument får spela utan inblandning från något PA, men det är som jag ser det likväl fullt av utmaningar. Exemplet med att ljudet från t.ex. en gitarrförstärkare skall låta bra för alla i en publik är svårt nog f.f.a. då gitarrförstärkaren står vid gitarristens ben eller något bakom och det ljud han eller hon hör är långt ifrån det ljud som de som råkar befinna sig i direkt riktning från nämnda gitarrförstärkare, rattad så att musikern tycker det låter bra där han eller hon har sina öron, ofta 60-70 grader off axis. Hur tror ni spridningsmönstret från en 4x12:a ser ut? Att få trummor och övriga instrument att balansera i nivå utan PA är också svårt.

Det är ofta jätteroligt att ratta liveljud och kan ibland låta fantastiskt, men det är lång ifrån givet att det gör det och f.f.a. inte utan ansträngning.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2021-01-02 16:02

hcl skrev:
Det är ofta jätteroligt att ratta liveljud och kan ibland låta fantastiskt, men det är lång ifrån givet att det gör det och f.f.a. inte utan ansträngning.

Det är nog just för det ofta är så himla svårt, som det är roligt.
I alla fall när det blir bra. Annars kan det vara hur frustrerande som helst.
Man kan t.ex. hamna i en lokal där det är stört omöjligt att få till det.

Men låter det illa utomhus, fattar jag inte varför de som kranar, kranar?
(om det huvudsakligen är "elektriska" instrument)
Och inte sällan ser man ljudteknikern sitta nöjd trots att denne borde slita sitt hår och kämpa med varannan ratt kontinuerligt.

Senast såg jag Atomic Swing på Mosebacke och ville nästan ha biljettkostnaden tillbaka för att det var så extremt dåligt.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-01-02 16:25

Ogjort skrev:
hcl skrev:

Och inte sällan ser man ljudteknikern sitta nöjd trots att denne borde slita sitt hår och kämpa med varannan ratt kontinuerligt.

Senast såg jag Atomic Swing på Mosebacke och ville nästan ha biljettkostnaden tillbaka för att det var så extremt dåligt.

Bra ljud på en konsert i begränsad lokal kan det vara om ljudteknikern stannat hemma och musikerna använder sina egna förstärkare enbart. Att köra in alla instrument + sång + slagverk i ett PA är som att pissa i gröten.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-02 16:37

Min uppfattning är att liveljudsrattande säkerligen var ganska svårt i äldre tider med den mycket begränsade kapacitet som utrustningen hade då. De senaste decennierna har dock PA-systemen blivit oerhört mycket bättre, men fortfarande är det ovanligt att ljudkvaliteten ens är godkänd, speciellt i akustiskt sett svårare lokaler. Tyvärr är detta ett ganska eftersatt område, dominerat av en mycket låg akustisk kunskap och dessutom ofta med en inställning av att man som gammal i branschen vet exakt vad man gör (30 års erfarenhet är inte samma sak som ett års erfarenhet 30 gånger, som en kollega brukade uttrycka det).

För fasta installationer har jag varit med om flera tillfällen, där det mycket högspecificerade system som projekterats, simulerats och utvärderats både subjektivt och mätmässigt med goda resultat, lämnats över till audio/video-folket med ett slutresultat som blev långt ifrån idealt. En gång hade medarbetare i Sveriges största företag i branschen inte ens noterat att halva systemet inte var i drift förrän jag efter en kort lyssning upplyste dem om detta.

Skit bakom spakarna är tyvärr alldeles för vanligt och kombinationen av en god hjärna (förståelse av grundläggande fysikaliska förutsättningar) och en god hörsel (inte så få personer i branschen är ganska dåliga lyssnare som inte sällan har ordentliga hörselskador) har jag bara träffat på några få gånger.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-02 17:35

Tangband skrev:Nyfiken fråga till dig och i-or: - kan det bli ett ”bak tryck” från hornets impendansanpassning av luften, som vid högt ljudtryck deformerar diskanter med mjuka material, - dvs skulle det vid hornanvändning eller djupare waveguides kunna vara en fördel med metallmembran eller andra styvare material ?

Ju större akustisk (huvudsakligen resistiv verkan från luften, men även en relativt stor massa) och mekanisk impedans (massa från membranet) som membranet måste hantera, desto större blir kraven på styvheten. Svaret på frågan är alltså ja. Det är tankeväckande att FEM-simulera element och notera hur mycket membranet böjer sig relativt spolens rörelse även ganska långt under resonans. De svängande systemen är mycket komplexa och det är märkligt att det ändå fungerar så bra som det gör. Där ser man vad över ett århundrade av ingenjörsgnetande kan leda till.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-02 18:31

peterh skrev:
Ogjort skrev:
hcl skrev:

Bra ljud på en konsert i begränsad lokal kan det vara om ljudteknikern stannat hemma och musikerna använder sina egna förstärkare enbart. Att köra in alla instrument + sång + slagverk i ett PA är som att pissa i gröten.

Har du mycket erfarenhet i branschen eller på vilka grunder skriver du detta?

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-01-02 18:39

hcl skrev:
peterh skrev:
Ogjort skrev:

Mina öron och att jag tycker om musik och vet hur instrumenten låter.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-01-02 21:10

peterh skrev:
hcl skrev:
peterh skrev:Bra ljud på en konsert i begränsad lokal kan det vara om ljudteknikern stannat hemma och musikerna använder sina egna förstärkare enbart. Att köra in alla instrument + sång + slagverk i ett PA är som att pissa i gröten.

Vi ville ha pengarna tillbaka ifrån Stadsteatern när vi såg Djungelboken (tror jag det var). Så extremt dåligt ljud måste vara svårt att prestera. Tyvärr visade det sig att vi var dom ända som klagade så då var det ju inte så dåligt och sen efter det så orkade vi inte fullfölja det hela.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2021-01-02 21:19

hcl skrev:Att ratta ljud live är precis som Peter skriver inte lätt. Någon skrev i en tidigare tråd om att det låter bara bra om samtliga instrument får spela utan inblandning från något PA, men det är som jag ser det likväl fullt av utmaningar. Exemplet med att ljudet från t.ex. en gitarrförstärkare skall låta bra för alla i en publik är svårt nog f.f.a. då gitarrförstärkaren står vid gitarristens ben eller något bakom och det ljud han eller hon hör är långt ifrån det ljud som de som råkar befinna sig i direkt riktning från nämnda gitarrförstärkare, rattad så att musikern tycker det låter bra där han eller hon har sina öron, ofta 60-70 grader off axis. Hur tror ni spridningsmönstret från en 4x12:a ser ut? Att få trummor och övriga instrument att balansera i nivå utan PA är också svårt.

Gitarristerna i mitt ex-band skaffade gitarrpoddar (delvis denna har jag för mig https://www.thomann.de/se/kemper_profiling_amplifier.htm ) för att slippa släpa runt tunga gitarrförstärkare + högtalarlådor, samt minska variablarna som tex uppmickning, placering av högtalare, dåliga ljudtekniker osv vid spelningar. Därmed behövde de bara ge en line-out kabel till ljudteknikern och gitarristerna fick det ljud de själva ville ha istället för att behöva hoppas på att ljudteknikern rattade till hyggligt gitarrljud. Ger ju inte så mycket att ha gitarrförstärkare + högtalare på scenen som tar plats samt riskerar att börja runda osv när ändå ljudet som publiken hör kommer ifrån PA-systemet och ditt eget ljud hör du i medhörningen.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-02 22:20

JB skrev:
hcl skrev:Att ratta ljud live är precis som Peter skriver inte lätt. Någon skrev i en tidigare tråd om att det låter bara bra om samtliga instrument får spela utan inblandning från något PA, men det är som jag ser det likväl fullt av utmaningar. Exemplet med att ljudet från t.ex. en gitarrförstärkare skall låta bra för alla i en publik är svårt nog f.f.a. då gitarrförstärkaren står vid gitarristens ben eller något bakom och det ljud han eller hon hör är långt ifrån det ljud som de som råkar befinna sig i direkt riktning från nämnda gitarrförstärkare, rattad så att musikern tycker det låter bra där han eller hon har sina öron, ofta 60-70 grader off axis. Hur tror ni spridningsmönstret från en 4x12:a ser ut? Att få trummor och övriga instrument att balansera i nivå utan PA är också svårt.

Gitarristerna i mitt ex-band skaffade gitarrpoddar (delvis denna har jag för mig https://www.thomann.de/se/kemper_profiling_amplifier.htm ) för att slippa släpa runt tunga gitarrförstärkare + högtalarlådor, samt minska variablarna som tex uppmickning, placering av högtalare, dåliga ljudtekniker osv vid spelningar. Därmed behövde de bara ge en line-out kabel till ljudteknikern och gitarristerna fick det ljud de själva ville ha istället för att behöva hoppas på att ljudteknikern rattade till hyggligt gitarrljud. Ger ju inte så mycket att ha gitarrförstärkare + högtalare på scenen som tar plats samt riskerar att börja runda osv när ändå ljudet som publiken hör kommer ifrån PA-systemet och ditt eget ljud hör du i medhörningen.

Ja, det finns många varianter. Ingen är enkel, vilket vissa tycks tro.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-02 22:24

Harryup skrev:
peterh skrev:
hcl skrev:Har du mycket erfarenhet i branschen eller på vilka grunder skriver du detta?

Vi ville ha pengarna tillbaka ifrån Stadsteatern när vi såg Djungelboken (tror jag det var). Så extremt dåligt ljud måste vara svårt att prestera. Tyvärr visade det sig att vi var dom ända som klagade så då var det ju inte så dåligt och sen efter det så orkade vi inte fullfölja det hela.

Att det kan gå snett har vi nog alla varit med om, men att köra rakt ut och att det per automatik skulle bli speciellt bra hör sannolikt också till ovanligheterna. Det är lätt att tro saker om man aldrig provat på själv och dessutom hur vanligt är det att allt på scen klarar sig utan PA?

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-01-02 23:11

JB skrev:

Jag förstår bekvämligheten i detta, men det medför att ljudet blir sekunda när det blandas i samma usla anläggning.
Skall man njuta av musik skall det vara rena instrument som dessutom är spatialt separerade(tycker jag)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-01-02 23:22

Fast ett PA behöver ju inte vara uselt, är ju bara att nästan alla är det för att spara pengar. Billigt är klart billigare att reparera så billigt PA kan ju löna sig när man spelar sönder grejor lite då och då.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2021-01-02 23:35

peterh skrev:
JB skrev:

Jag förstår bekvämligheten i detta, men det medför att ljudet blir sekunda när det blandas i samma usla anläggning.
Skall man njuta av musik skall det vara rena instrument som dessutom är spatialt separerade(tycker jag)

Fast när det gäller Hårdrock/Metal som vi spelade så går allt igenom PA systemet såvida det inte är någon liten pub man spelar på, därmed gick gitarrerna igenom PA systemet oavsett om gitarristerna hade egna högtalarlådor på scenen eller inte. Det märktes iaf speciellt på mindre spelningar där de kanske inte hade världens duktigaste ljudtekniker att det lönade sig rejält att ha så få variablar som möjligt i ljudkedjan, så bytet till poddar gav oss ett rejält uppsving i ljudkvalitet i överlag, även om skillnaden inte blev lika stor på ställen där de hade duktiga ljudtekniker (smidigheten av att ha mindre grejer vi behövde släpa med oss hade vi däremot alltid glädje av).

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2021-01-08 15:39

I-or skrev:
Evil_Homer skrev:Den stora frågan som kommer direkt för min del, klarar det där elementet med 0,05 thd av några nivåer att tala om?

En mycket relevant fråga! Elektrostathögtalare spelar långtifrån tillräckligt högt och uppvisar betydligt högre THD än normala dynamiska högtalare från ljudtrycksnivåer om ca 95 dB, 1 m, frifält. I praktiken är detta problem olösbart för elektrostater, så de har aldrig varit aktuella för min del. De bästa varianterna av lågdistorderande högtalare kan dock både prestera ultralåg distorsion vid låga till medelhöga nivåer och riktigt höga maximala någorlunda odistorderade ljudtrycksnivåer. Behöver man komma upp i ljudtryck för PA-sammanhang är det dock svårt att komma runt hornladdning.

Mina elektrostater står i källaren sedan lång tid tillbaka, det är helt andra högtalare som står för ljudet numer.
Hade varit skoj att byta panelerna och lyssna på dom igen, men det är lite för mycket pengar att lägga ner på något som får bäras ner i källaren än en gång.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi