Pioneer 668 - en bra eller dålig apparat som CD-spelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är multispelaren Pioneer 668 enligt din uppfattning en bra eller en dålig CD-spelare?

Omröstningen slutade 2005-03-28 16:56

Jag tycker att det är en bra CD-spelare!
65
84%
Jag tycker att det är en dålig CD-spelare!
12
16%

Antal röster : 77

Användarvisningsbild
Morello

Re: Pioneer 668 - en bra eller dålig apparat som CD-spelare?

Inläggav Morello » 2016-03-18 13:38

Johan_Lindroos skrev:Det som enligt mitt tycke gör Oppos spelare totalt odugliga som CD-spelare är att spolningsfunktionen är som på en DVD/BD-spelare, det vill säga att om man trycker på spolknappen och sedan släpper den, så fortsätter den att spola låååångsamt. Man måste trycka flera gånger för att få den att spola snabbare. Sedan behöver man trycka på Play för att sluta spola, tror jag. Fy och usch! Grymt irriterande!

Nej, en musikskiva ska kunna spolas med ganska frisk hastighet medan man håller inne knappen och sluta när man släpper knappen. Konstigare än så är det inte. 668:an uppfyller detta krav.

Är det någon som vet om det finns någon BD-spelare som spolar som en vanlig CD-spelare?

"Spola" trodde jag var något man gjorde med rullband etc.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-03-18 14:14

MartinX skrev:Finns det någon apparat som man kan köpa ny i dag som har lika bra återgivning som 668an? Sedan tråden startades för 11år sedan kanske CD avspelning har fallit ur modet, är det bara datorbaserad avspelning som gäller?

Funderar på samma sak själv, efter att ha ägt 2 olika apparater (båda rekommenderade av LTS, som668:an) med ESS Sabre chip som båda fått pisk av 668 så vill jag inte prova fler med Sabre. Tyvärr anses den som top of the line idag och dom flesta tillverkare sätter den i sina finare apparater. :cry:
Därför beslöt jag mig att prova på att förbättra 668:n, hittils ser det hoppfullt ut. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-18 14:39

Pratar vi renodlade CD-maskin eller ska du ha den till video också?

Idag är det ju reapriser på begagnade CD-spelare, så det går at fynda.

Köpte själv en gammal copland ( med HDCD) och begåvade den med ett nytt DA-kort.
Igår byggde jag om en Rotel med HDCD-filter (för kunds räkning) med samma DA-kort.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
kneten

Inläggav kneten » 2016-03-18 14:59

Delar du och kunden samma DA-kort? :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-18 15:03

kneten skrev:Delar du och kunden samma DA-kort? :)

:mrgreen: , men korten är identiska.

Jag förstår om det var svårt att förstå. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
kneten

Inläggav kneten » 2016-03-18 16:33

Du tog det på rätt sätt och svarade med en "lätt jabb" :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-03-18 19:40

Morello skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det som enligt mitt tycke gör Oppos spelare totalt odugliga som CD-spelare är att spolningsfunktionen är som på en DVD/BD-spelare, det vill säga att om man trycker på spolknappen och sedan släpper den, så fortsätter den att spola låååångsamt. Man måste trycka flera gånger för att få den att spola snabbare. Sedan behöver man trycka på Play för att sluta spola, tror jag. Fy och usch! Grymt irriterande!

Nej, en musikskiva ska kunna spolas med ganska frisk hastighet medan man håller inne knappen och sluta när man släpper knappen. Konstigare än så är det inte. 668:an uppfyller detta krav.

Är det någon som vet om det finns någon BD-spelare som spolar som en vanlig CD-spelare?

"Spola" trodde jag var något man gjorde med rullband etc.

Nu har jag inte jämfört på 105'an men med 95'an så var det stor skillnad i handhavandet om man anslöt en grunka till serieporten och styrde den med en separat app i typ iPhonen. Lite drygt som natt och dag så utan att jämföra så gjorde jag samma sak med 105'an och den fungerar fint att styra hur som helst och dessutom utan att man måste sikta exakt med den även i andra avseenden dåliga fjärren. Så jag skulle inte skylla spelarens beteende på verket utan snarare implementationen av fjärren.

Ytterligare ett tips är att lyssna på hela stycken kanske rent av hela skivor. ;)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-19 02:00

Bill50x skrev:
Morello skrev:
Bill50x skrev:Det är väl ganska självklart att man inte kan ha åsikter om rena fakta. Men det är inte ren fakta att 668 låter bra. Det är en subjektiv åsikt. Och jag råkar ha motsatt åsikt. Så enkelt är det.

Definiera "bra" i denna kontext.

:mrgreen:

/ B

sprudel skrev:
Morello skrev:
Bill50x skrev:Det är väl ganska självklart att man inte kan ha åsikter om rena fakta. Men det är inte ren fakta att 668 låter bra. Det är en subjektiv åsikt. Och jag råkar ha motsatt åsikt. Så enkelt är det.

/ B

Definiera "bra" i denna kontext.

Vill du ha ett objektivt, eller subjektivt svar?

- - -

Bill50x skrev:
Morello skrev:Jag söker i första hand ett relevant svar.

Ahh, det var en seriös fråga och inte något ironiskt faktiskt-inlägg?

Hur kan man tro något annat?

Det är ju en nyckelfråga för jakten på ett svar, på om ett påstående om en Hifi-komponents braighet är något subjektivt eller något objektivt.

Bill50x skrev:Alltså, "bra" får ju återföras till de som hävdar att 668 ger en korrekt återgivning av musiken. Och det kanske den gör om man tittar på mätvärden och lyssnar efter detaljer.

Det finns inget egenvärde i mätvärden, ett mätvärde bara är. Om det är bra eller inte beror ju på hur det relaterar till hörselns funktion.

Bill50x skrev:Men som musikåtergivare tycker jag den lämnar en del övrigt att önska.

Jag förstår inte ditt "men som...".

Den är väl ingenting annat än just en musikåtergivare, och det normala är väl att definiera sådana kvaliteter utifrån hur ackurat återgivningen sker - och även om man tar hjälp av mätningar ibland så är det bara det som är lyssningsmässigt som betyder något. Och ditt "tycker jag den lämnar en del övrigt att önska", vad betyder det?

Om den gör det eller inte är väl ingen man kan tycka sig fram till. Du kan tro något om saken, men tycka?

Antingen påverkar den inte signalen hörbart, eller också gör den det. Och om man vill veta om den gör det så måste man ju undersöka den saken, vilket du väl inte gjort överhuvudtaget, eller hur? Vad menar du då med att "tycka" något?

Bill50x skrev:Det blir lixom ingen liv och lust över musiken. Som jag skrev tidigare, lite grått. Korrekt och avslaget. Att jag föredrar andra spelare kan mycket väl bero på en färgning som jag föredrar, precis som jag föredrar Audio Research rör-försteg framför tex Sentec SC9.

"Bra" för mig är en levande och musikalisk återgivning, mer en "du-är-där-känsla" än att tycka att det är korrekt återgivet.

/ B

Fast du kan ju för bövelen inte lyssna på en hel kedja med apparater och från resultatet bestämma att just EN specifik apparat i kedjan är ansvarig för de brister du tycker dig uppfatta!

Och OM du trots det gör det, så är det inte en åsikt/ett tyckande, utan på sin höjd något som du tror.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ogjort

Re:

Inläggav Ogjort » 2016-03-19 02:57

IngOehman skrev: Det primära problemet är att Denon 2105's DTS dekoder brusar alldeles för mycket för att jag skall tycka att det duger, men mina krav kanske är orimligt höga.

Vh, Ing. Öhman

Förmodligen :-)
Jag har aldrig störts av brus vid DTS-lyssning i 2105:an. Men har heller inget att jämföra med i hemmiljön.

Hur högt är bruset i siffror?
och
På vilka andra sätt är den "dålig"?

Och när det gäller 668... Kan - om det nu är så - det allmänna dissandet bero på att den är lite för bra?
Alltså fenomenet att när man lyssnar på sina gamla favvovax - så avslöjas plötsligt att de egentligen låter apa, vilket inte blev lika tydligt i ens gamla "vanliga" apparat?

Det hände mig när jag en gång i tiden skaffade en högkvalitetslyssning.
Det var i alla fall en två, tre favoritskivor som jag inte längre stod ut med att lyssna till.
(innan trodde jag de lät hyggligt bra)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Föregående

Återgå till Generellt om hifi