Bill50x skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Det är väl ganska självklart att man inte kan ha åsikter om rena fakta. Men det är inte ren fakta att 668 låter bra. Det är en subjektiv åsikt. Och jag råkar ha motsatt åsikt. Så enkelt är det.
Definiera "bra" i denna kontext.
/ B
sprudel skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Det är väl ganska självklart att man inte kan ha åsikter om rena fakta. Men det är inte ren fakta att 668 låter bra. Det är en subjektiv åsikt. Och jag råkar ha motsatt åsikt. Så enkelt är det.
/ B
Definiera "bra" i denna kontext.
Vill du ha ett objektivt, eller subjektivt svar?
- - -
Bill50x skrev:Morello skrev:Jag söker i första hand ett relevant svar.
Ahh, det var en seriös fråga och inte något ironiskt faktiskt-inlägg?
Hur kan man tro något annat?
Det är ju en nyckelfråga för jakten på ett svar, på om ett påstående om en Hifi-komponents braighet är något subjektivt eller något objektivt.
Bill50x skrev:Alltså, "bra" får ju återföras till de som hävdar att 668 ger en korrekt återgivning av musiken. Och det kanske den gör om man tittar på mätvärden och lyssnar efter detaljer.
Det finns inget egenvärde i mätvärden, ett mätvärde bara är. Om det är bra eller inte beror ju på hur det relaterar till hörselns funktion.
Bill50x skrev:Men som musikåtergivare tycker jag den lämnar en del övrigt att önska.
Jag förstår inte ditt "men som...".
Den är väl ingenting annat än just en musikåtergivare, och det normala är väl att definiera sådana kvaliteter utifrån hur ackurat återgivningen sker - och även om man tar hjälp av mätningar ibland så är det bara det som är lyssningsmässigt som betyder något. Och ditt "tycker jag den lämnar en del övrigt att önska", vad betyder det?
Om den gör det eller inte är väl ingen man kan tycka sig fram till. Du kan tro något om saken, men tycka?
Antingen påverkar den inte signalen hörbart, eller också gör den det. Och om man vill veta om den gör det så måste man ju undersöka den saken, vilket du väl inte gjort överhuvudtaget, eller hur? Vad menar du då med att "tycka" något?
Bill50x skrev:Det blir lixom ingen liv och lust över musiken. Som jag skrev tidigare, lite grått. Korrekt och avslaget. Att jag föredrar andra spelare kan mycket väl bero på en färgning som jag föredrar, precis som jag föredrar Audio Research rör-försteg framför tex Sentec SC9.
"Bra" för mig är en levande och musikalisk återgivning, mer en "du-är-där-känsla" än att tycka att det är korrekt återgivet.
/ B
Fast du kan ju för bövelen inte lyssna på en hel kedja med apparater och från resultatet bestämma att just EN specifik apparat i kedjan är ansvarig för de brister du tycker dig uppfatta!
Och OM du trots det gör det, så är det inte en åsikt/ett tyckande, utan på sin höjd något som du tror.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).