Moderator: Redaktörer
Very high-tech part coming up where I blow on it.
E skrev:Very high-tech part coming up where I blow on it.
jansch skrev:Ref:
Peters inlägg om "Normal equal-loudness-level contours", det vi lite slarvigt brukar kalla phonkurvan/kurvorna eller Fletcher-Mundson.
Bra sammanställning!
Tänkte dock kommentera videon.
Alla uppmätta "phonkurvor" utgår från att lyssna på rena toner (sinus) och jämföra med en referenston. För hörseln blir det då en helt neutral, reciprok bedömning.
När vi lyssnar på normala ljud i vardagen hör vi på ett helt annat sätt. Vi har en inre referens hur det normalt skall låta vid en viss ljudnivå där ljudnivån nästan undantagslöst ger oss avståndet till ljudkällan. Vi tycker t.ex inte att en Volvo V70 på långt avstånd har ett dovare ljud än en V70 som kör närma oss. .... fast om vi lyssnar analytiskt är det förvånande hur olika det låter. Trots att frekvensspektrat blir totalt förändrat när bilen närmar sig "hör" vi att det är samma bil - "Jo du det är grannen, alltså Mårtenssons pöjk, som kommer med sin epatraktor."
Vid musik har vi ännu en förmåga "som ställer till det" för forskarna. Hörseln "tillverkar" grundtoner utifrån de övertoner vi hör.
Detta är ju i sig bra då vi annars inte skulle kunna höra t.ex en basgitarrs rätta tonhöjd när vi lyssnar via enkla/små högtalare.
Så vad vill jag komma fram till?
Jo, hörseln har redan en form av "loudness korrigering" inbyggd!
Om vi t.ex lyssnar på återgiven musik väldigt tyst så upplever vi inte att musiken är basfattig.
Jovisst, bas saknas vid den lyssningsnivån men musiken är inte basfattig!
Så....... frågan är hur "rätt" det blir att kompensera med "loudness" ur ett psykoakusiskt perspektiv......
(det här blev lite krångligt att beskriva..)
petersteindl skrev:Du spelar en vinyl/LP. Vad är det för filter du kopplar in?
Skall kurvorna tolkas som att över 500 Hz så är brusnivån väldigt låg?
Mvh
Peter
petersteindl skrev:jansch skrev:Ref:
Peters inlägg om "Normal equal-loudness-level contours", det vi lite slarvigt brukar kalla phonkurvan/kurvorna eller Fletcher-Mundson.
Bra sammanställning!
Tänkte dock kommentera videon.
Alla uppmätta "phonkurvor" utgår från att lyssna på rena toner (sinus) och jämföra med en referenston. För hörseln blir det då en helt neutral, reciprok bedömning.
När vi lyssnar på normala ljud i vardagen hör vi på ett helt annat sätt. Vi har en inre referens hur det normalt skall låta vid en viss ljudnivå där ljudnivån nästan undantagslöst ger oss avståndet till ljudkällan. Vi tycker t.ex inte att en Volvo V70 på långt avstånd har ett dovare ljud än en V70 som kör närma oss. .... fast om vi lyssnar analytiskt är det förvånande hur olika det låter. Trots att frekvensspektrat blir totalt förändrat när bilen närmar sig "hör" vi att det är samma bil - "Jo du det är grannen, alltså Mårtenssons pöjk, som kommer med sin epatraktor."
Vid musik har vi ännu en förmåga "som ställer till det" för forskarna. Hörseln "tillverkar" grundtoner utifrån de övertoner vi hör.
Detta är ju i sig bra då vi annars inte skulle kunna höra t.ex en basgitarrs rätta tonhöjd när vi lyssnar via enkla/små högtalare.
Så vad vill jag komma fram till?
Jo, hörseln har redan en form av "loudness korrigering" inbyggd!
Om vi t.ex lyssnar på återgiven musik väldigt tyst så upplever vi inte att musiken är basfattig.
Jovisst, bas saknas vid den lyssningsnivån men musiken är inte basfattig!
Så....... frågan är hur "rätt" det blir att kompensera med "loudness" ur ett psykoakusiskt perspektiv......
(det här blev lite krångligt att beskriva..)
Jag lyssnade på videon i hörlurar och jag har aldrig tidigare hört sådana stora skillnader då volymen höjs eller sänks. Kanske för att jag inte lyssnat med fokus på ljudförändringarna. Dock har jag vid tillfällen lyssnat efter ljudskillnader via högtalare i lyssningsrum då jag sänkt volymen. Då har jag hört klara skillnader, men inte i närheten på samma sätt som nu via hörlur.
Då blir min fundering på så sätt att det kan vara möjligt att det faktiskt kan skilja sig mellan hörlur kontra högtalarlyssning på liknande sätt som kurvorna visar. Den ena är mätt via högtalare i frifält och den andra med hörlur.
Mätningen med hörlur har ingen korskorrelation mellan öronen, tror jag, och det kan ge stora resultatskillnader skulle jag kunna tänka mig.
Sedan undrar jag om resultatet vid högtalarlyssning påverkas om man vrider huvudet i förhållande till högtalaren?
För att förstå resultatskillnaderna måste jag läsa hur testerna i praktiken utfördes.
Att hörseln kompenserar eller kanske integrerar alla riktningar vid lyssning i t.ex rumsmiljö har vi tagit upp på forumet i många trådar genom åren. Hörseln har en effektiv metod för adaption av ljud och till del kunna filtrera rummets inverkan.
Frågan om det systemet i hörseln fallerar något vid hörlurslyssning. Ett fel finns ju kvar exakt lika då man vrider huvudet och så är det inte för naturliga externa ljud i rum, som är ett mellanting mellan frifält och diffusljud.
Lite tankar i ämnet.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:De sålde allt mellan antenn och jord.
Illuwatar skrev:Min far introducerade mig till Elfa genom att komma hem med deras katalog som jag kunde studera i timmar. Att HiFi var det som var Elfas ursprung var nytt för mig...
Kronkan skrev:Elfa som fysisk butik fanns ett tag i Krokslätt/Mölndal. Det sista jag köpte var krympkabel.
Nu är allt på nätet
Neuhausen skrev:Kronkan skrev:Elfa som fysisk butik fanns ett tag i Krokslätt/Mölndal. Det sista jag köpte var krympkabel.
Nu är allt på nätet
Jag har alltid handlat där och handlade mycket på den kontanta butiksrean de hade de sista dagarna! Det var uppfriskande att haggla om priser på elektroniska komponenter, kablar, kabelskydd och annat jag behövde som om det vore en loppmarknad. Nu är det jag köpte då slut och jag önskar att jag köpte mer.
Imperial-Blomman skrev:Ja köpte lite grejjer på Elfa i Solna när det fanns.
Då gick ja även å hälsade på en viss herr Lodström som huserade i skolan bredvid Elfa.
De va alltid trevligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster