Hmm, mkt snack om kompression har det varit (visserligen intressant men gör sig bäst i separat tråd) men jag väntar fortfarande på konkreta svar från dig Rain.
Om du tycker att du redan svarat så är jag väl seg i kolan - förklara för mig, som om jag vore ett barn.
Här är några av frågorna i ngt förändrad form eftersom det inte verkade gå fram förut:
På vilket sätt är NS10 en bra studiomonitor?
Kunde du bevisa att NS10 aldrig används enbart i någon produktion?
Vilka egenskaper ska en monitor i en studio ha?
Kan du tala om vem du är?
Vilken utbildning har du gått och har dom påstått att Yamaha NS10 är en bra studiomonitor?
Du hänvisar till studios och mixningar som har NS10 och samtidigt många andra monitorer – hur kan du bevisa att produktionen är bra tack vare NS10?
Om Peter Gabriels studio skulle ha ett gäng prylar från t ex Behringer och ALTO, gör det automatiskt att sakerna får högre kvalité?
Är det klokt eller omdömeslöst att en fotoredigerare använder en bildskärm som ger en stark förvrängning av bilden som ska redigeras?
Jag undrar just över DIN åsikt i frågan, jag har min egen uppfattning helt klar baserat på tester, erfarenhet, utbildning, fakta, mätningar och logik.
Sedan måste jag säga att det trots allt inte är Rain som skrivit dom flesta konstigheterna här. Lust och framförallt Flateatharn har en hel del kommentarer att förklara.
Flateatharn:
Jag har mixat mycket på NS10:an och det är en utmärkt högtalare för just det ändamålet. Det är ingen högtalare jag nånsin skulle sätta på en musikanläggning (där finns det fortfarande inget som slår ett par korrekt uppsatta/placerade Naim SBL).
Med NS10 kommer man snabbt fram till en mix som låter bra på ett brett urval av de spelare som konsumenterna använder. Det är dess styrka. Det tar mycket längre tid med ett par Ino-lådor.
Oooook, du får gärna utveckla ditt inlägg för jag förstår nada.
Och du Floyd! Att du har bra musiksmak ursäktar inte att du visar upp din oförmåga att förstå konformitet. Dom har sålt mkt – alltså måste dom vara bra. Du bidrar ju själv med hypen att dom är bra – enbart för att dom sålt i många ex. Trots att du inte vet hur dom låter så har du valt att ställa dig på NS10 försvararnas sida.
Använd din egen logiska förmåga!
Vilka egenskaper tror du en studiohögtalare borde ha? Ska dom totalt förvränga ljudet så man inte vet hur det egentligen låter eller ska dom så korrekt som möjligt spela upp ljudet?
Verkar det som om (baserat på mätningar och resonemang som presenteras här) NS10 har dessa egenskaper?
Om det är, enligt ditt resonemang, antalet högtalare som avgör kvalitén, så tänk då efter lite angående alla de tusentals studios som INTE vill ha NS10.
Tomas Tumme skriv ngt mkt klokt som jag håller med om:
Jag tror att det kan ha att göra lite stolthet och sårat ego.
Tänk er att man jobbat som ljudtekniker i massa år och använt NS10 som högtalare, man har sagt till många av sina klienter och kompisar att det är en jättebra högtalare den finns ju i massor av andra studios också.
Att sedan få höra att högtalaren som man använt länge och talat gott om inte alls är bra utan till och med riktigt dålig.
Ja då rasar världen samman precis som när man fick reda på att tomten inte finns
Att erkänna att man jobbat med en högtalare som är inte alls är bra är nog väldigt svårt. Men om man kan erkänna att man har haft fel svälja stoltheten och gå vidare och ta lärdom av sina misstag blir man både en bättre människa och kanske ljudtekniker av.
Eloge till
Roger Jönssons lysande inlägg (sida åtta) och adekvata inlägg från Morello och ni andra som har förmåga att dra egna logiska slutsatser.
Å en stooooor tårta + kram (inte från mig utan från fager kvinnlig bekantskap – u know who) till Öhman som över huvudtaget orkar diskutera med NS10 fan club (som hittills inte en enda gång lyckats klargöra vad högtalarna är bra på).
Det måste kännas hopplöst att föra konkreta resonemang med folk som inte kan eller vägrar förstå något så sanslöst enkelt och logiskt som att en studiomonitor bör färga så lite som möjligt – t.o.m. Yamaha själva anser just detta.
Keep up the good work Ingvar.
Själv har jag inte tålamod med detta och vägrar bli på dåligt humör. Jag ska spela tennis och bada i sommarvärmen... och beställa den senaste bärbara Macen. I’m a happy camper!
Ärligt talat – låt oss träffas och lyssna på Yamaha NS10 och andra högtalarna så kan Lust, Flateatharn, Rain, förklara vad som är bra med högtalarna. Skulle vara
mycket intressant att efteråt diskutera medlemmarnas lyssningsintryck. Vi kan ju passa på att göra ngt annat vettigt samtidigt om vi ändå ordnar en Faktiskt.se träff.
Kan ni tänka er att ställa upp på det (Lust, Rain, Flateatharn)?
Jag ställer upp direkt – skulle t.o.m. se fram emot det hela, trots att vi bråkar.
Mvh Ljudkrav