lennartj skrev:
Vad jag själv tycker är orimligt mycket att betala för en strömsladd tycker tydligen andra att är rimligt eftersom de finns och det uppenbarligen säljs en och annan, men jag tvivlar starkt på att någon betalar fullt listpris för dem. Vid tillrättalagda kabeldemonstrationer brukar jag tycka att de "billigaste" ger så marginell förbättring att det inte är meningsfullt att betala någonting alls för dem och när det börjar bli skillnader/förbättringar (?) som märks ordentligt kostar de oftast tio gånger mer än jag skulle vara beredd att betala om "förbättringen" finns kvar vid blindtest, men det gör den nog inte. Mina strömsladdar har alltså kostat mig 0 kr, men jag skulle kunna tänka mig att betala upp till ett par tusen kr/styck för strömkablar enligt ovan.
Ditt antagande att det skulle kosta lika mycket att producera en helt invändningsfri strömsladd som jag tycker är rimligt pris är absurt.
Har man lite koll på företagsekonomi inser man att Harryup har helt rätt.
Däremot håller jag inte med om att en kabel inte kan förbättra något, i synnerhet strömsladdar som inte bör vara signalöverföringsmässigt transparenta utan helst bara överföra 48 - 52 Hz (för Europa) och därmed även eliminera likspänningsoffset (om det finns någon).
Dina två punkter stämmer inte med mitt sätt att se på saken. Strömsladdar som är dåliga på att överföra högre frekvenser och även blockera likspänning kan ge bättre driftsbetingelser för dåligt konstruerad elektronik.
Min poäng är att om man köper en strömsladd för 150000 kronor för att få bättre prestanda (vilket tillverkaren också hävdar) så är man vilseledd av en oärlig säljare/producent. Den dyraste kabeln är också det enklaste exemplet. Enligt mitt sätt att se på det är någon som betalar för mycket pengar för en produkts prestanda vilseledd (MÄRK att jag pratar om
prestanda, att köpa en sladd för att den är snygg, praktisk, funktionell osv, eller att varumärket har ett värde för köparen, är en annan sak. Jag pratar ENBART om prestandadelen).
För att vara tydlig:
Person 1 vill ha en snygg, funktionell sladd och vill inte göra den själv, gillar varumärket och tror att prestandan räcker till. Den enda sladd som matchar Person 1 krav på utseende, funktionalitet osv kostar 150 000 kronor. 150 000 är visserligen en stor kostnad, men inget som Person 1 inte har råd med. Jag har inga invändningar.
Person 2 ska ha den bästa prestandan, kosta vad det kosta vill. Person 2 går till banken och lånar 100 000 kr och tömmer sparkontot för att ha råd med ovan nämnda sladd för 150 000 kronor, eftersom att det enligt tillverkaren är den bästa sladden. Jag tycker att det är omoraliskt, kunskapsfientligt och tråkigt.
Det är dessutom ett ypperligt exempel på Kejsarens Nya kläder.
-Vadå? Hör du inte hur mycket bättre det låter?? Det här är världens bästa sladd, klart det låter bättre! Hör man inte måste man ha dålig hörsel. Jag har ju lagt 150000 kronor på detta.
-Naken? Jag? HAHA! Nej, du är bara för dum för att se de här fina, handgjorda, dyra kläderna.
Detta gäller såklart bara om man håller med om att en strömkabel som gör sitt jobb, att föra över en signal utan att förvränga den, inte kan förbättras.
Godtar man ovan givna så går det ju en gräns någonstans, där det inte längre är skäligt att för prestandan betala mer än en viss summa. Vad den summan är beror ju såklart på vad det kostar att producera, marknadsföra och sälja produkten. Det är inte svart eller vitt.
Men återigen tycker jag att det är konstigt att man inte litar på den för apparaten dimensionerade strömsladden som följer med i förpackningen.