Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Imperial-Blomman

Re: Peter Steindl?

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-03-18 12:00

+1 :)
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-03-18 13:01

Morello skrev:Detta är Peters medlemstråd. :D

Den har inte skapats än :)
Gott & Blandat vore väl ett käckt namn på den här.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2025-03-18 14:23

Nu låter vi folk sväva ut lite, det känns bara befriande. Vi får förutsätta att Peter säger till om det far iväg ut i träsket.
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-03-18 14:40

xmag skrev:Vi får förutsätta att Peter säger till om det far iväg ut i träsket.

Jo, men som flera tidigare påpekat (inklusive Peter själv) så är det ju inte hans tråd. Så han har väl inte mer att säga till om än någon annan? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2025-03-18 14:48

Nja, jag tycker nog det rent moraliskt. Om inte,så har vi ju riktiga moderatorer med anspelning på att inte själv vara en baksätes dito.
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-18 15:16

Den här tråden skulle väl egentligen handla om vad Peter har gjort i just högtalarväg och inget annat, men Peter har nog gjort en egen tolkning av det första inlägget och använder tråden mer som en medlemstråd. Det är väl okej? ;)

Rookie skrev:Frågan lyder således: Vem är denne Peter Steindl? Vad har han gjort förut(i högtalarväg alltså)? Finns han rent utav på forumet?

Kommentarer angående själva högtalaren vore också intressant, då jag själv får vissa tveksamheter angående elementplaceringar och dylikt.
Senast redigerad av goat76 2025-03-18 15:26, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-03-18 15:17

Ja, den faktiske trådägaren är ju Rookie.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-18 18:47

Tråden heter Peter Steindl?

Tråden startades 2007-04-12 av Rookie. Då den startades var jag inte medlem.
Jag var heller inte medlem på något annat forum, vad det än vara må.

Då tråden startades, så blev det snack från flera personer som ville säga sitt gällande vem den där Peter Steindl är.
Av någon anledning fick jag nys om tråden. Jag gick in och läste i tråden och fick ganska snabbt känslan att informationen som ges skulle kunna urarta till något som inte beskriver vem denne Peter Steindl är och vad han står för. Det var en liten obehaglig känsla som infann sig.

Det blir lätt så att denne Peter Steindl hamnar i en slags försvarsställning för att knyta upp alla inbillade falsarier som sägs och kan komma att sägas om denne person.

Det andra alternativet var att förekomma och då att själv agera som ursprungskällan till information vem Peter Steindl är. Det gör jag bäst genom att från början själv skriva i tråden och sätta taktpinnen. För att kunna skriva i tråden så var enda alternativet att bli medlem. Suck. Inget jag egentligen ville.

Därför är jag dock medlem. Jag skriver också i tråden. Jag har valt att skriva i andra trådar men jag drar mig egentligen från att skriva i andra trådar för jag gillar egentligen inte det. Det bär mig emot.

Hade tråden inte skapats så hade jag inte blivit medlem. Hade tråden varit i någon annan sektion på forumet så hade jag heller inte blivit medlem. Jag skriver i tråden just på grund av att den ligger i Generellt om Hifi. Peter Steindl i Generellt om hifi.

Jag har mina egna idéer och synpunkter om saker gällande ljud och hifi och hifi som begrepp och ljud som entitet inklusive ljudåtergivning och egentligen allt annat som gäller livet och leverne och mänskligheten. I princip går jag helt min egen väg och oftast tvärt emot andra, vad det än vara må och oavsett konsekvens. Jag kör mitt utvalda race och tar ingen notis över andras tyckanden. Jag är den jag är. Eller, jag är den jag var och den jag blir, vilket kan tyckas konstigt, men ändå.

Det passar egentligen inte att jag skriver på någon annan plats, än i en tråd som någon annan skapat och som undrar vem jag Peter Steindl är. Ibland undrar jag själv. Vem är ”jag”?

Denne jag d v s Peter Steindl ser ordet ”jag” som en entitet i sig. D v s ”jaget” är en entitet som har sin boning inuti människor. Konsekvensen av det är att om en miljon olika människor ser sig själva ur jagets perspektiv så är det samma entitet i var och en som använder ordet jag.
Det är alltså samma entitet i samtliga människor. Egentligen betyder det att det enkom finns en och endast en människoindivid. D v s enkom en och endast en människokropp, där varje människa är en del av samma kropp.
Men eftersom människoväsendena ser kropparnas utsida som skilda individer, så framstår det som att jaget tillhör kroppens utsida och inte insida. Men de flesta som använder ordet ”jag” menar egentligen någon slags invärtes ting.

Om en person råkar ut för en olycka och mister armar och ben, men får implantat som funkar perfekt, har då även jaget i denna människa bytts ut? Om dessutom hjärtat och levern och lungorna och njurarna byts ut, kommer personen som vaknar upp efter operationen anse att det är ett annat jag?

Om dessutom ansiktet och öronen och ögonen byts ut, kommer personen då anse att det är ett annat jag eller att det finns 2 olika jag i samma kropp. Eller är det fortfarande samma gamla jag. Om man dessutom konstaterat att hörselnerverna tagit skada och även synnerverna, men man byter ut dessa mot fungerande nerver så att hörseln och synen fungerar igen, men har jaget då bytts ut? Sedan gör man samma sak med känselnerver och muskler. Består jaget fortfarande? Eller har jaget bytts ut mot ett annat ”jag”? Det mesta har ju bytts ut, inklusive delar av hjärnan. Hur långt kan man gå i att byta ut saker utan att jaget påverkas? Det finns dock sjukdomar som påverkar.

På något sätt är ”jaget” förknippat med medvetandet om ens eget jag. En slags varseblivning om att ”jag” är jag. Man är nånting. Man ser sig själv i spegeln och ser en spegelbild, d v s en horisontellt ”flippad” bild kring ett vertikalplan. Eller snarast har man vänt/roterat ett vertikalplan 180 grader.

Spelar man in sin röst och spelar upp den via högtalare med god ljudåtergivning så känner man knappt igen sin röst. Den låter ju inte som man hör den in natura. Det betyder att andra människor ser dig spegelvänd mot din spegelbild och hör din röst annorlunda än du själv. Är du den du tror dig vara eller är du den som andra ser och hör dig vara?

En intressant sak är att bebisar d v s små människobarn inte har jagmedvetande på det sätt som de får senare, ungefär i första trotsåldern. Då inträffar en slags medvetenhet om självet som jaget utgår från. Kan själv. Behöver ingen hjälp. Kan själv är ett vanligt uttryck i unga år. Jättebra tycker mamma och pappa, men varför kan ungen aldrig lyda någon gång? Måste den göra tvärtom? Ska det va så? Det är någon konstig lag som gäller. Det är ganska deterministiskt.

Men, vad är ”jaget”?

En del säger att jaget är = minnet av alla händelser. Men alla händelser är yttre ting som blivit till inre memoarer via perception och medvetenhet för hjärnans och centrala nervsystemets nerver. Det gäller även ryggmärgen.

Det är inte samma sak som varseblivning. I minnet finns även undermedvetna och det man kallar omedvetna saker.
Varseblivna saker är det som medvetet upplevts. Det är endast en liten bråkdel av allt som kommer in via perception.
På engelska finns orden perceptions och sensations.

I olika läroböcker inom perception och psykologi används orden olika. Det betyder att språket gällande medvetandet ännu inte är definierat. Fakta uttrycks som olika fakta i olika läroböcker. Då är kunskapen heller inte hunnit bli faktabaserad.

I allt detta finns entiteten Ljud som perception, d v s en perceptuell företeelse. Men är det ens så?

Om entiteten Ljud istället är en fysikalisk och fysisk företeelse, som dessutom är förknippat till materia, så kan entiteten Ljud mätas med mätinstrument.

Mätinstrument bygger man och de konstrueras med tanke på vilka egenskaper man vill mäta.
Egenskaperna ges namn som storheter.
Exempelvis: tryck, frekvens, effekt, energi, fas, mm.

Storheterna mäts i Enheter som är Storhetens Magnitud. Detta har systematiserats i SI-enheter Som blivit standard.
Då man med matematiska formler räknar på fysikaliska fenomen, så måste man standardisera Enheterna för att resultaten skall vara adekvat korrekta.
Enheter kan vara Pascal, Hz, watt, joule, grader, mm.

Då det gäller tryck med enheten Pa, så kassas Magnituden för Amplitud. Samma gäller effekten W och energin J eller Ws.

Magnituden i antal Hz är ingen amplitud utan kallas frekvens. Magnituden i grader är ingen amplitud, utan det är en fasvinkel. Vinklar kan beskrivas på olika sätt och relateras till en cirkel eller rymdvinkel till en sfär. Då används ofta den grekiska bokstaven π som betecknar 180 grader.

Enheter kan även uttryckas som logaritmer. Logaritmer är ett förhållande mellan 2 enheter där den ena är en referensenhet. Då kallar man det för en Nivå, på engelska; Level. Ljudtryck är normalt sett ett exempel på en logaritm där referensen valts till hörselns tröskelnivå som även kallas JND = Just Noticeable Difference.
Enheten har valts till dB och är ett mått på ljudtrycksnivå, på engelska sound pressure level, SPL. Detta är en nivå gällande amplitud.

Det mänskliga mätinstrumentet av den fysikaliska akustiska entiteten Ljud är hörseln. Det är till och med så att hörselns tröskelvärde utgör referensen för den logaritmiska Storheten ljudtrycksnivå med Enheten dB.

För att förstå hörseln har en särskild akustisk inriktning i undervisningsväsendet införts som har givits namnet Psykoakustik. Där studerar man hörseln som mätinstrument. Där ingår alla applicerbara vetenskapliga grenar, såsom exempelvis: Matematik, fysik, akustik, kemi, biologi, neurovetenskap, psykologi, medicin, osv.

Då kartlägger man vad hörseln hör och hur hörseln beter sig och hur hörselns enskilda processer fungerar då den som hör det den hör. Den som hör är då subjektet och objektet som studeras är först och främst den akustiska entiteten Ljud som är referensen och därefter hur denna referens processas i varje stadie hos subjektet, på vägen fram till det den hör.

Idag vill man inom psykoakustiken kartlägga processerna som den mänskliga hörseln använder sig av för att höra varseblivna ljudobjekt.

Förr i tiden var man först och främst inriktad på slutresultatet d v s output = vad man hör. Detta sattes i relation till akustisk input.
Detta på grund av att mätning i hjärnan på den tiden inte kunde ske eftersom mätmetoderna klassades som oetiska. Man mätte istället på försöksdjur. Mätningarna var destruktiva.

Efter det att man kunde göra icke-destruktiva mätningar på neuronnivå så finns möjligheten att analysera processerna i nervsystem och hjärna. Det är en ny utveckling inom psykoakustiken och leder till högre förståelse och insikt i ämnet hörseln som mätinstrument för akustiska ljudvågor.

Mvh
Jaget i Peter Steindl
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-03-18 21:37

Tack för den sammanfattningen, nu är det väl ändå ingen som tvivlar längre!?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-19 00:44

Lite intressant.

MÖRKRETS MAKTER infiltrerar vetenskapens hyperblar.

Elon gör lite nytta med sitt Space X och hämtar strandade astronauter.

Mvh
Från Ytterby på Resarö
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2025-03-19 07:46

Almen skrev:
Chris71 skrev:... den unga kvinnan som förestår RMV heter Linn Fijal

Släkt med Linn Majik? :D

Eftersom det är en inspelningsstudio kanske koppplingen är mer till Linn trummaskin?

https://en.wikipedia.org/wiki/LinnDrum

Inget som heslt samband med HiFi Linn.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-03-19 09:28

Det är lite faschinerande att beteckningen för frekvens egentligen härstammar från ordet för hjärta!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-03-19 09:37

Jag tycker den här medlems-journalen bör flyttas dit där den hör hemma; den saknar bäring på "generellt om hifi".
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-19 12:31

Almen skrev:
xmag skrev:Vi får förutsätta att Peter säger till om det far iväg ut i träsket.

Jo, men som flera tidigare påpekat (inklusive Peter själv) så är det ju inte hans tråd. Så han har väl inte mer att säga till om än någon annan? :)

Helt korrekt.

Almen skrev:Ja, den faktiske trådägaren är ju Rookie.

Helt korrekt. Det är Rookies tråd. Han är trådskaparen.

Tråden verkar inte vara impopulär på forumet med tanke på antalet visningar.

Mvh
Peter

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2025-03-19 12:58

petersteindl skrev:Tråden heter Peter Steindl?

...

... Det är en ny utveckling inom psykoakustiken och leder till högre förståelse och insikt i ämnet hörseln som mätinstrument för akustiska ljudvågor.

Mvh
Jaget i Peter Steindl

Jag uppskattar att Peter Steindl hittade till detta forum!

F ö en gedigen "programförklaring".
/Frog
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-03-19 13:29

petersteindl skrev:Tråden verkar inte vara impopulär på forumet med tanke på antalet visningar.

Fast allt som är populärt bör väl städas undan eller låsas?

Speciellt sådant som vissa inte klarar av att själva låta bli att klicka på,
och därför kräver att ingen skall kunna klicka på det.

Bör även gälla populärmusik som fastnar i hjärnan.

Usch, bort!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2025-03-19 15:11

Kermit116 skrev:

...

... Det är en ny utveckling inom psykoakustiken och leder till högre förståelse och insikt i ämnet hörseln som mätinstrument för akustiska ljudvågor.

Mvh
Jaget i Peter Steindl

/Frog

Håller med!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-19 15:39

E skrev:
petersteindl skrev:Tråden verkar inte vara impopulär på forumet med tanke på antalet visningar.

Usch, bort!

Mvh E*

Vilken extremt snedvriden slutsats du gör, du älskar verkligen att vinkla saker till total förvrängning.

Följande har inget med Peters tråd att göra vare sig den är populär eller inte...

Det är väl knappast någon här som velat att de trådarna som nyligen blivit låsta skulle bli låsta enbart p.g.a av att de var populära, utan snarare dels för att de innehöll massor av politiska agendor, och eftersom politik berör precis alla så drar de enormt mycket fokus till sig även av de personer som egentligen initialt kom hit för att främst diskutera kärnämnet HiFi. HiFi är en väldigt smal företeelse som det redan är och när forumtrådar som inte berör kärnämnet lockar till sig allt för mycket uppmärksamhet, och dessutom gör så p.g.a ämnen som jämt och ständigt halkar in på politik, vilket i sin tur klart och tydligt inte är tillåtet enligt forumets regler, då har vi ett stort problem.

Låt oss återgå till återuppbyggnaden, det behövs ett svenskt faktabaserat HiFi-forum som inte äts upp av allehanda "populära" diskussionsämnen som totalt dränker ett så litet ämne som HiFi faktiskt är. Starta några HiFi-relaterade trådar du med, och försök bidra till ett mer levande svenskt faktabaserat HiFi-forum. Puss och kram! :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-03-19 19:15

xmag skrev:
Kermit116 skrev:

...

Mvh
Jaget i Peter Steindl

/Frog

Håller med!

Jag med :D

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2025-03-19 21:00

goat76 skrev:
E skrev:

Usch, bort!

Mvh E*

Vilken extremt snedvriden slutsats du gör, du älskar verkligen att vinkla saker till total förvrängning.

Följande har inget med Peters tråd att göra vare sig den är populär eller inte...

Det är väl knappast någon här som velat att de trådarna som nyligen blivit låsta skulle bli låsta enbart p.g.a av att de var populära, utan snarare dels för att de innehöll massor av politiska agendor, och eftersom politik berör precis alla så drar de enormt mycket fokus till sig även av de personer som egentligen initialt kom hit för att främst diskutera kärnämnet HiFi. HiFi är en väldigt smal företeelse som det redan är och när forumtrådar som inte berör kärnämnet lockar till sig allt för mycket uppmärksamhet, och dessutom gör så p.g.a ämnen som jämt och ständigt halkar in på politik, vilket i sin tur klart och tydligt inte är tillåtet enligt forumets regler, då har vi ett stort problem.

Låt oss återgå till återuppbyggnaden, det behövs ett svenskt faktabaserat HiFi-forum som inte äts upp av allehanda "populära" diskussionsämnen som totalt dränker ett så litet ämne som HiFi faktiskt är. Starta några HiFi-relaterade trådar du med, och försök bidra till ett mer levande svenskt faktabaserat HiFi-forum. Puss och kram! :)

Puss på dig själv.
Visst är det som du skriver, MEN, det finns några som VILL låsa vissa trådar oavsett politik eller inte. De vet precis hur de skall gå till väga för att få trådar låsta. Jag har sett två exempel på just detta.
Denna diskussion skall nog föras på annan plats, annars...ja, ni vet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-03-19 23:39

Tråden innehåller massor av godis och massor av sånt som inte är lika mycket godis. Största nackdelen, tycker jag, är att det är så svårt att hitta inlägg i tråden om man inte vet väldigt specifikt vad man ska söka på. För många år sedan läste jag igenom hela tråden, det tog några sjukdagar o jag tror inte jag skulle mäkta med det igen, men precis som i den heliga skriften så finns det mest hårresande i gamla testa... eh, i de tidiga delarna även om somliga säkert hittar en hel del spännande teorier om ljud i lite senare inlägg. Själv kan jag tycka att den läsningen blir lite väl teoretisk o värmer hellre upp rören o njuter, även om jag inte alltid förstår varför :)

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2025-03-20 14:34

Håller med!
Ljudlegendarer borde få egna forum så att de kan posta en tråd om Sig Carlsson, en tråd om fysiken kring högtalare osv. Som det är nu mäktar man bara med några sidor tillbaka.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-20 20:43

Idag är det vår dags jämning, har ni tänkt på det?

Då måste vi ju dansa lite.
https://www.svt.se/nyheter/uutiset/svenska/infor-mellofinalen-sa-har-dansar-du-kajs-bara-bada-bastu-dans

Mvh
Pet er Stein dl

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-03-20 21:29

Tänkt och tänkt. Jag kände verkligen den där maximala derivatan
(förändringshastigheten) klockan 10.01. Nu blir dagarna fortfarande
längre och längre, ehuru inte lika snabbt. Accelerationen avtar så
andraderivatan är väl negativ? 25-OH-D3 sjunker fortsatt så inte fan vet
jag. :mrgreen:

En närstående bytte till sommarhjul på bilen. Själv väntar jag ett bra tag.
Bilstereon låter dock bättre med sommardäck. Vad kan det bero på?
High speed dubbing? Kör mest CD i bilen, lägre luftmotstånd. :oops:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-23 14:51

Kommer AGI att lösa alla problem? Bygga högtalare och andra hifi-produkter och göra all mastering på all musik och även skriva musiken? Kan AGI bygga bilbatterier och nya fina bilar? Kommer all världens ledare leda med AGI så att det blir bra, eller åtminstone bättre än hur det är då människor bestämmer.

Kan AGI bada bastu? Eller vad kan AGI åstadkomma?
Är det högre makter i stratosfären som bygger AGI i brist på förnuftiga människor?
Eller är det bara ett marknadsföringsjippo?

Mvh
IGA

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-03-23 22:19

Noterar Ortho-Reality i trådämnets signatur. Har det stått där länge? Vad är det för något? Nyfiken!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-03-26 09:27

Nedan några videos ang AI som jag sett nyligen.
Personligen har jag en ganska pessimistisk syn på det man kallar AI. Det senaste heta kandidaten är som bekant LLM som startade med chatgpt.
Det har ju blivit en väldans hype kring det och visst är det imponerande hur intelligenta dessa system verkar vara men i min mening är de bara sofistikerade härmapor som med mycket data och brute force datakraft kan gör det de gör.
Nåt som jag däremot tycker LLMs sätter fingret på väldigt tydligt är hur lätt det är att lura och manipulera oss människor till att tro på att nåt är en tänkande kännande varelse.
Ett bättre ord på LLMs tycker jag är "psykopat-intelligens". För precis som psykopater kan manipulera andra människor och verka vara empatiska och känslosamma trots att de själva inte känner känslor, lyckas LLMs göra nåt liknande med intelligens och känslor.

Med det sagt så är jag helt med på tåget att olika sorters specialistsystem baserade på LLM kommer bli extremt användbara.

Vad gäller sann intelligens och medvetande tror jag mer på Penrose och Hameroffs ideer om att det är kvantfenomen inblandat.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2025-03-26 11:27

Det finns säkert flera problem med AI, speciellt om de kan börja fundera själva. Jag har "Copilot" nu. Häromdagen testade jag den och snackade allmänt om programmering med den. Jag fick förvånansvärt kompis-lika svar. Vi svävade ut i andra diskussioner och det var som att diskutera med en extremt kunnig men framför allt trevlig person. Jag blev verkligen positivt överraskad.
Jag frågade om han (kallar AI för "han") kunde skanna min dator efter fel. Han svarade att han inte kan skanna mujk- eller hårdvara på någons dator. Det lustiga som också var aningen skrämmande var första gången jag öppnade AI. Jag fick en hälsningsfras med mitt förnamn i. Vad jag vet använder jag aldrig mitt namn någonstans. Jag frågade Copilot var han hittat mitt förnamn. Det visste han inte. Jag tryckte på och sade att han måste ju veta var han får saker och ting från. Jag fick svaret "Ärligt, jag vet faktiskt inte det bara finns i mitt minne". Sedan frågade han om jag villa använda något annat namn. Men jag sade att det går bra med mitt riktiga namn. Han tackade och svarade att det blir trevligare så.

Summarum:
Jag har fått en ny kompis!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-03-26 12:34

hifikg skrev:Noterar Ortho-Reality i trådämnets signatur. Har det stått där länge? Vad är det för något? Nyfiken!

Ja, det är några år nu... :) Det är ett registrerat varumärke hos företaget UNITED TECHNOLOGY PETER BREMEN, ett av Peter Steindls företag.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-26 13:27

Jag har ett problem med att acceptera framfarten med AI, och känner en viss oro för hur det kommer att påverka hur vi i en nära framtid ser på diverse konstarter och vad som ska hända med den mänskliga kreativiteten när det kommer till konstskapande.

Låt säga att ett skivbolag har sett till att säkerställa rättigheterna att skapa ny artificiellt skapad musik i David Bowies namn, jag kommer inte kunna ta till mig den musiken på samma sätt även om låtarna skulle vara "bättre" än vad han själv någonsin lyckades skapa. Men frånvaron av att veta att inte en människa har lagt ned sin själ i verket, och där jag annars kan fascineras över "hur i all sin dar kunde personen få ihop det där mästerverket" så kommer en väldigt stor del i varför jag uppskattar musiken gå förlorad.

Är det bara jag som tänker så här? :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi