av petersteindl » 2025-03-18 18:47
Tråden heter Peter Steindl?
Tråden startades 2007-04-12 av Rookie. Då den startades var jag inte medlem.
Jag var heller inte medlem på något annat forum, vad det än vara må.
Då tråden startades, så blev det snack från flera personer som ville säga sitt gällande vem den där Peter Steindl är.
Av någon anledning fick jag nys om tråden. Jag gick in och läste i tråden och fick ganska snabbt känslan att informationen som ges skulle kunna urarta till något som inte beskriver vem denne Peter Steindl är och vad han står för. Det var en liten obehaglig känsla som infann sig.
Det blir lätt så att denne Peter Steindl hamnar i en slags försvarsställning för att knyta upp alla inbillade falsarier som sägs och kan komma att sägas om denne person.
Det andra alternativet var att förekomma och då att själv agera som ursprungskällan till information vem Peter Steindl är. Det gör jag bäst genom att från början själv skriva i tråden och sätta taktpinnen. För att kunna skriva i tråden så var enda alternativet att bli medlem. Suck. Inget jag egentligen ville.
Därför är jag dock medlem. Jag skriver också i tråden. Jag har valt att skriva i andra trådar men jag drar mig egentligen från att skriva i andra trådar för jag gillar egentligen inte det. Det bär mig emot.
Hade tråden inte skapats så hade jag inte blivit medlem. Hade tråden varit i någon annan sektion på forumet så hade jag heller inte blivit medlem. Jag skriver i tråden just på grund av att den ligger i Generellt om Hifi. Peter Steindl i Generellt om hifi.
Jag har mina egna idéer och synpunkter om saker gällande ljud och hifi och hifi som begrepp och ljud som entitet inklusive ljudåtergivning och egentligen allt annat som gäller livet och leverne och mänskligheten. I princip går jag helt min egen väg och oftast tvärt emot andra, vad det än vara må och oavsett konsekvens. Jag kör mitt utvalda race och tar ingen notis över andras tyckanden. Jag är den jag är. Eller, jag är den jag var och den jag blir, vilket kan tyckas konstigt, men ändå.
Det passar egentligen inte att jag skriver på någon annan plats, än i en tråd som någon annan skapat och som undrar vem jag Peter Steindl är. Ibland undrar jag själv. Vem är ”jag”?
Denne jag d v s Peter Steindl ser ordet ”jag” som en entitet i sig. D v s ”jaget” är en entitet som har sin boning inuti människor. Konsekvensen av det är att om en miljon olika människor ser sig själva ur jagets perspektiv så är det samma entitet i var och en som använder ordet jag.
Det är alltså samma entitet i samtliga människor. Egentligen betyder det att det enkom finns en och endast en människoindivid. D v s enkom en och endast en människokropp, där varje människa är en del av samma kropp.
Men eftersom människoväsendena ser kropparnas utsida som skilda individer, så framstår det som att jaget tillhör kroppens utsida och inte insida. Men de flesta som använder ordet ”jag” menar egentligen någon slags invärtes ting.
Om en person råkar ut för en olycka och mister armar och ben, men får implantat som funkar perfekt, har då även jaget i denna människa bytts ut? Om dessutom hjärtat och levern och lungorna och njurarna byts ut, kommer personen som vaknar upp efter operationen anse att det är ett annat jag?
Om dessutom ansiktet och öronen och ögonen byts ut, kommer personen då anse att det är ett annat jag eller att det finns 2 olika jag i samma kropp. Eller är det fortfarande samma gamla jag. Om man dessutom konstaterat att hörselnerverna tagit skada och även synnerverna, men man byter ut dessa mot fungerande nerver så att hörseln och synen fungerar igen, men har jaget då bytts ut? Sedan gör man samma sak med känselnerver och muskler. Består jaget fortfarande? Eller har jaget bytts ut mot ett annat ”jag”? Det mesta har ju bytts ut, inklusive delar av hjärnan. Hur långt kan man gå i att byta ut saker utan att jaget påverkas? Det finns dock sjukdomar som påverkar.
På något sätt är ”jaget” förknippat med medvetandet om ens eget jag. En slags varseblivning om att ”jag” är jag. Man är nånting. Man ser sig själv i spegeln och ser en spegelbild, d v s en horisontellt ”flippad” bild kring ett vertikalplan. Eller snarast har man vänt/roterat ett vertikalplan 180 grader.
Spelar man in sin röst och spelar upp den via högtalare med god ljudåtergivning så känner man knappt igen sin röst. Den låter ju inte som man hör den in natura. Det betyder att andra människor ser dig spegelvänd mot din spegelbild och hör din röst annorlunda än du själv. Är du den du tror dig vara eller är du den som andra ser och hör dig vara?
En intressant sak är att bebisar d v s små människobarn inte har jagmedvetande på det sätt som de får senare, ungefär i första trotsåldern. Då inträffar en slags medvetenhet om självet som jaget utgår från. Kan själv. Behöver ingen hjälp. Kan själv är ett vanligt uttryck i unga år. Jättebra tycker mamma och pappa, men varför kan ungen aldrig lyda någon gång? Måste den göra tvärtom? Ska det va så? Det är någon konstig lag som gäller. Det är ganska deterministiskt.
Men, vad är ”jaget”?
En del säger att jaget är = minnet av alla händelser. Men alla händelser är yttre ting som blivit till inre memoarer via perception och medvetenhet för hjärnans och centrala nervsystemets nerver. Det gäller även ryggmärgen.
Det är inte samma sak som varseblivning. I minnet finns även undermedvetna och det man kallar omedvetna saker.
Varseblivna saker är det som medvetet upplevts. Det är endast en liten bråkdel av allt som kommer in via perception.
På engelska finns orden perceptions och sensations.
I olika läroböcker inom perception och psykologi används orden olika. Det betyder att språket gällande medvetandet ännu inte är definierat. Fakta uttrycks som olika fakta i olika läroböcker. Då är kunskapen heller inte hunnit bli faktabaserad.
I allt detta finns entiteten Ljud som perception, d v s en perceptuell företeelse. Men är det ens så?
Om entiteten Ljud istället är en fysikalisk och fysisk företeelse, som dessutom är förknippat till materia, så kan entiteten Ljud mätas med mätinstrument.
Mätinstrument bygger man och de konstrueras med tanke på vilka egenskaper man vill mäta.
Egenskaperna ges namn som storheter.
Exempelvis: tryck, frekvens, effekt, energi, fas, mm.
Storheterna mäts i Enheter som är Storhetens Magnitud. Detta har systematiserats i SI-enheter Som blivit standard.
Då man med matematiska formler räknar på fysikaliska fenomen, så måste man standardisera Enheterna för att resultaten skall vara adekvat korrekta.
Enheter kan vara Pascal, Hz, watt, joule, grader, mm.
Då det gäller tryck med enheten Pa, så kassas Magnituden för Amplitud. Samma gäller effekten W och energin J eller Ws.
Magnituden i antal Hz är ingen amplitud utan kallas frekvens. Magnituden i grader är ingen amplitud, utan det är en fasvinkel. Vinklar kan beskrivas på olika sätt och relateras till en cirkel eller rymdvinkel till en sfär. Då används ofta den grekiska bokstaven π som betecknar 180 grader.
Enheter kan även uttryckas som logaritmer. Logaritmer är ett förhållande mellan 2 enheter där den ena är en referensenhet. Då kallar man det för en Nivå, på engelska; Level. Ljudtryck är normalt sett ett exempel på en logaritm där referensen valts till hörselns tröskelnivå som även kallas JND = Just Noticeable Difference.
Enheten har valts till dB och är ett mått på ljudtrycksnivå, på engelska sound pressure level, SPL. Detta är en nivå gällande amplitud.
Det mänskliga mätinstrumentet av den fysikaliska akustiska entiteten Ljud är hörseln. Det är till och med så att hörselns tröskelvärde utgör referensen för den logaritmiska Storheten ljudtrycksnivå med Enheten dB.
För att förstå hörseln har en särskild akustisk inriktning i undervisningsväsendet införts som har givits namnet Psykoakustik. Där studerar man hörseln som mätinstrument. Där ingår alla applicerbara vetenskapliga grenar, såsom exempelvis: Matematik, fysik, akustik, kemi, biologi, neurovetenskap, psykologi, medicin, osv.
Då kartlägger man vad hörseln hör och hur hörseln beter sig och hur hörselns enskilda processer fungerar då den som hör det den hör. Den som hör är då subjektet och objektet som studeras är först och främst den akustiska entiteten Ljud som är referensen och därefter hur denna referens processas i varje stadie hos subjektet, på vägen fram till det den hör.
Idag vill man inom psykoakustiken kartlägga processerna som den mänskliga hörseln använder sig av för att höra varseblivna ljudobjekt.
Förr i tiden var man först och främst inriktad på slutresultatet d v s output = vad man hör. Detta sattes i relation till akustisk input.
Detta på grund av att mätning i hjärnan på den tiden inte kunde ske eftersom mätmetoderna klassades som oetiska. Man mätte istället på försöksdjur. Mätningarna var destruktiva.
Efter det att man kunde göra icke-destruktiva mätningar på neuronnivå så finns möjligheten att analysera processerna i nervsystem och hjärna. Det är en ny utveckling inom psykoakustiken och leder till högre förståelse och insikt i ämnet hörseln som mätinstrument för akustiska ljudvågor.
Mvh
Jaget i Peter Steindl
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.