Moderator: Redaktörer
Margaux skrev:En reflektion
Vad gäller ljud så blir det väldigt mycket diskussion om färgningens välgörande eller icke välgörande.
Vad gäller bild så är manipulering mycket mer accepterat. För det fösta så linjedubblar och interpolerar man vilket är väldigt accepterat och uppskattat. Anledningen är att vi anser att man kommer närmare verkligheten. Vad som finns på källan är mindre intressant.
Men även för övriga inställningar som gamma m.m. är det större acceptans att subjektivt välja det som passar rummets färger, ljusförhållanden bäst m.m.
Där är det även sedan lång tid tillbaka helt accepterat att man som fotograf kan tillåta sig att förvränga verkligheten vid själva fotograferingsögonblicket eller i efterhand (framkallningen och kopieringen eller i datorn). Det skulle kunna likställas inom hifi & musik att man som fotograf är själva musikern och producenten, och kan göra bilden precis som man vill att den ska se ut, och det sedan är betraktarens syn* i kombination med belysningen* och fotopappret*/skärmen* ska kunna se resultatet.
* Bildbetraktarens "HiFi-anläggning"
PekkaJohansson skrev:Jag har aldrig varit på en Linn-demo. Har lyssnat på pyttesmå Linn-högtalare någon gång på 80-talet då mitt hifiintresse var ungt. Det verkar ju, av din beskrivning, vara alldeles fantastiskt! Att få en cembalo eller orgel att låta som ett dragspel överträffar nästan tricket med brödet och fiskarna! Om jag får tillfälle ska jag ta mig till en sådan demonstration.![]()
Mer allvarligt talat, om både basområdet och det övriga registret är korrekt återgivet blir också stampa takten-faktorn som högst. En anläggning kännetecknas av sina brister. De bör, för största musikaliska behållning, minimeras.
Skivspelare plågas i olika grad av resonanser, men om tallriken roterar jämnt kommer ju också resonanserna med jämna mellanrum.
PekkaJohansson skrev:En pu-tonarms-kombination får nog vara bra usel för att en tonhöjdsändring ska kunna höras...
Med vänlig hälsning
Pekka
hajen1 skrev:Med tanke på hur
färgat Pioneer S06 lät ( jag tror den hette så ) så verkar det ganska otroligt att 668 skulle vara så bra.
Nattlorden skrev:hajen1 skrev:Med tanke på hur
färgat Pioneer S06 lät ( jag tror den hette så ) så verkar det ganska otroligt att 668 skulle vara så bra.
Helt subjektivt vill jag flika in här att jag har båda två och 668 låter (för att vara skillnader mellan cdspelare) rejält mycket bättre (renare,stabilare, lugnare) än PD-S06.
hajen1 skrev:Nattlorden skrev:hajen1 skrev:Med tanke på hur färgat Pioneer S06 lät ( jag tror den hette så ) så verkar det ganska otroligt att 668 skulle vara så bra.
Helt subjektivt vill jag flika in här att jag har båda två och 668 låter (för att vara skillnader mellan cdspelare) rejält mycket bättre (renare,stabilare, lugnare) än PD-S06.
OK! Frånvaron av Legato Link eller?
Ragnwald skrev:Just tekniken - Legato Link - , användes ju även av storfräsaren Wadia.
F.ö. använde de också Pioneers drivverk i några modeller, som kostade 30 - 40000 kr.
Kanske inte helt OT.
Hotspur skrev:hajen1 skrev:Nattlorden skrev:hajen1 skrev:Med tanke på hur färgat Pioneer S06 lät ( jag tror den hette så ) så verkar det ganska otroligt att 668 skulle vara så bra.
PD-S06 har jag oxå ägt, i två veckor. Troligen den sämsta CD-spelare jag någonsin ägt (efter min första, en Fisher)... Snacka om färgat ljud!
Mr_Ekan skrev:Hotspur skrev:hajen1 skrev:Nattlorden skrev:hajen1 skrev:Med tanke på hur färgat Pioneer S06 lät ( jag tror den hette så ) så verkar det ganska otroligt att 668 skulle vara så bra.
PD-S06 har jag oxå ägt, i två veckor. Troligen den sämsta CD-spelare jag någonsin ägt (efter min första, en Fisher)... Snacka om färgat ljud!
Så därför prackade du på den på mig...
hajen1 skrev:Ragnwald skrev:Just tekniken - Legato Link - , användes ju även av storfräsaren Wadia.
F.ö. använde de också Pioneers drivverk i några modeller, som kostade 30 - 40000 kr.
Kanske inte helt OT.
Hej!
Osäker på detta! Var det verkligen Legato Link som Wadia hade eller något som betecknades som " likvärdigt " Rätta mig om jag har fel.
men den har vunnit nästan varenda test den deltagit i, även mot apparater som kostar 4 - 10 ggr mer, och då skall man minnas att det skall MYCKET till innan den kommersiella HIFI-pressen vill utnämna en apparat för 1/4 av priset till vinnare i ett test
IngOehman skrev:668 är en fantastiskt välljudande apparat (LTS är knappast unika med att ha kommit på detta, vi var bara först, därefter har apparaten dock fått nästan alla priser man kan få som CD-spelare... Det finns säkert något undantag, men den har vunnit nästan varenda test den deltagit i, även mot apparater som kostar 4 - 10 ggr mer, och då skall man minnas att det skall MYCKET till innan den kommersiella HIFI-pressen vill utnämna en apparat för 1/4 av priset till vinnare i ett test, det kan ju kosta rätt mycket annonsörer... Till sist fick den även EISA-priset). 668 är helt fri från nonsens, medan PD-S06 är full av idiotlösningar som bara finns där för att marknadsexperter och ekonomer tror att de vet har man lurar köparna på bästa sätt.
CD-playback is a little thin and lacks real dynamics and midrange body.
Essential Home Cinema gillar att denna DVD-spelare stöder alla format. Speciellt när det gäller musikbiten då man slipper välja mellan SACD och DVD-Audio. Återgivningen av dessa två format är också av mycket hög kvalitet. Uppspelning av vanliga CD-skivor är dock något tunn och saknar dynamik.
Ljud i filmer gör ingen besviken, men uppspelning i stereo är inte den bästa.
Även om ljudet inte är det bästa med vanliga CD-skivor är det totala intrycket av ljudet ganska bra, tack vare god reproducering av DVD-Audio och SACD.
Thomas_A skrev:http://www.hifi-regler.de/pioneer/pioneer-dv-868avi-print.php?SID=f0bcf53202059bb51638b3be64a55940
The qualities as conventional CD Player are likewise clear over the average. Here the Pioneer DV-868AVi in the detail again precise and more clearly than the already very good Pioneer DV-668AV acts. Particularly, if one activates the rear bit circuit, are the Spritzigkeit and the natural spatialness on exzellentem level. Even only average CDs sounds then fresher and complete, whereby would be to be marked, that it is impressing particularly, which the Pioneer from already very good raw material gets: It offers then a sophisticated, detailed conception with an excellent tiefenstaffelung and a pronounced stage character. With a Virtuositaet amazing for this preisklasse the Pioneer DV868AVi lets CDs with classical music but also with Pop music become not onlya special experience, as shows up with Eros Ramazzottis "Musica E": With much love for the detail the Pioneer presents a particularly natural, realistic Eros Ramazzotti.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster