Pioneer 668: En tämligen medioker CD-spelare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-10 14:34

Hmmm, Pekka ?

L-G Hedenström rekommenderade ju LP12 intensivt ett tag. Hur är det med det nu? Inga LP12 som referens hos LTS?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-10 14:36

Ursäkta OT här i slutet bäste trådägare.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-10 15:41

Harryup skrev:Ursäkta OT här i slutet bäste trådägare.

Visst, med viss tvekan;)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-10 16:12

Margaux skrev:En reflektion

Vad gäller ljud så blir det väldigt mycket diskussion om färgningens välgörande eller icke välgörande.

Vad gäller bild så är manipulering mycket mer accepterat. För det fösta så linjedubblar och interpolerar man vilket är väldigt accepterat och uppskattat. Anledningen är att vi anser att man kommer närmare verkligheten. Vad som finns på källan är mindre intressant.

Men även för övriga inställningar som gamma m.m. är det större acceptans att subjektivt välja det som passar rummets färger, ljusförhållanden bäst m.m.

En reflektion :)

Att använda en skalare för bild har främst två funktioner beroende på vilken bildapparat man tänker använda som jag ser det. Dels för en CRT-apparat så kan man använda en skalare för att interpolera fram mellanliggande linjer och/eller göra om bilden till progressivt foprmat. Tanken är mestadels att få slippa se linjeraster. Sedan finns det skalare som används för fasta pixeldisplayer också, och de används oftast för att man tror sig att en separat burk gör det bättre än den inbyggda i projektorn/TVn.

Men en skalare kan aldrig skapa nya detaljer från information som redan är borta, däremot kan den dölja andra fel som har med TV-systemet att göra.

Det är rätt så skojigt att jämföra med hur foto diskuteras jämfört med HiFi. (jag är lite hobbyfotograf också, vann förresten 2:a pris i Ljud&Bilds fototävling förra numret 8O :D ) I de sammanhangen så är det väldigt sällan som två olika bildkvaliteter diskuteras och tjivas om. Som exempel har jag aldrig sett någon som tycker att Canon 1Ds mkII ger sämre bildåtergivning än den gamla 1 Ds eller 20D. Ända finns det en hel del "pixelpeepers" som tittar på bilder in i minsta detalj, sådan som inte syns vid normalt betraktningsavstånd. Moiré, upplösning och brus diskuteras, men många missar ofta att fotografier rätt så sällan inrymmer hela dynamikomfånget(!). Men ändå, tänk vad sams folk är på www.fotosidan.se i jämförelse med olika hifidiskussionsfora!

Där är det även sedan lång tid tillbaka helt accepterat att man som fotograf kan tillåta sig att förvränga verkligheten vid själva fotograferingsögonblicket eller i efterhand (framkallningen och kopieringen eller i datorn). Det skulle kunna likställas inom hifi & musik att man som fotograf är själva musikern och producenten, och kan göra bilden precis som man vill att den ska se ut, och det sedan är betraktarens syn* i kombination med belysningen* och fotopappret*/skärmen* ska kunna se resultatet.

* Bildbetraktarens "HiFi-anläggning"

Den tvådimensionella bilden skulle även den kunna liknas vid stereosystemet som ger en hel del "rumsliga återgivningstrunkeringar".

bla blabla
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-10 16:21

Där är det även sedan lång tid tillbaka helt accepterat att man som fotograf kan tillåta sig att förvränga verkligheten vid själva fotograferingsögonblicket eller i efterhand (framkallningen och kopieringen eller i datorn). Det skulle kunna likställas inom hifi & musik att man som fotograf är själva musikern och producenten, och kan göra bilden precis som man vill att den ska se ut, och det sedan är betraktarens syn* i kombination med belysningen* och fotopappret*/skärmen* ska kunna se resultatet.

* Bildbetraktarens "HiFi-anläggning"

Bra liknelse och tydlig beskrivning, Herr Lindroos!
Senast redigerad av Maarten 2005-03-10 16:24, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-10 16:23

PekkaJohansson skrev:Jag har aldrig varit på en Linn-demo. Har lyssnat på pyttesmå Linn-högtalare någon gång på 80-talet då mitt hifiintresse var ungt. Det verkar ju, av din beskrivning, vara alldeles fantastiskt! Att få en cembalo eller orgel att låta som ett dragspel överträffar nästan tricket med brödet och fiskarna! Om jag får tillfälle ska jag ta mig till en sådan demonstration.:-)

Mer allvarligt talat, om både basområdet och det övriga registret är korrekt återgivet blir också stampa takten-faktorn som högst. En anläggning kännetecknas av sina brister. De bör, för största musikaliska behållning, minimeras.

Skivspelare plågas i olika grad av resonanser, men om tallriken roterar jämnt kommer ju också resonanserna med jämna mellanrum.

Linn säljs inte alls längre i Sverige på det sätt som det gjordes på 80-talet. Kolla även Linns hemsida, där finns det inget som helst huvudbudskap á la "stampa takten". Jag tror det mest är en kvarleva i folks sinnen hur det var på 80-talet. Det var dock en extremt effektiv säljmetod då det begav sig. T.o.m. LTS hade någon slags "Linnperiod" på åttiotalet. Det var LP12or och LK1 och LK280 både till höger och vänster. Däremot var sällan högtalarna speciellt omskrivna i MoLten, kanske för att det inte fanns så många, eller för att de då inte var speciellt bra, jag vet inte.

PekkaJohansson skrev:En pu-tonarms-kombination får nog vara bra usel för att en tonhöjdsändring ska kunna höras...

Med vänlig hälsning

Pekka

Det räcker med en bucklig skiva...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-03-10 17:18

. T.o.m. LTS hade någon slags "Linnperiod" på åttiotalet. Det var LP12or och LK1 och LK280 både till höger och vänster. Däremot var sällan högtalarna speciellt omskrivna i MoLten, kanske för att det inte fanns så många, eller för att de då inte var speciellt bra, jag vet inte.

]
Hej!
Stämmer! På den tiden var jag medlem i LTS och blev till slut så trött på tjatet om Linns förstärkare att jag till slut inte förnyade
mitt medlemskap. Då hade Öhman " tagit över " och han kom ju onekligen som en frisk fläkt men jag var för trött på det hela. En fråga till förespråkarna för 668. Har ni jämfört Pioneer 668 mot
högklassiska CD-spelare och i sådana fall vilka. Med tanke på hur
färgat Pioneer S06 lät ( jag tror den hette så ) så verkar det ganska otroligt att 668 skulle vara så bra. Jag har själv aldrig hört den utan försöker bilda mig en uppfattning med hjälp av denna tråd.
PS Jag skänkte S06 till min son. Han tycker den är toppen. MYSKO!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-10 18:39

hajen1 skrev:Med tanke på hur
färgat Pioneer S06 lät ( jag tror den hette så ) så verkar det ganska otroligt att 668 skulle vara så bra.

Helt subjektivt vill jag flika in här att jag har båda två och 668 låter (för att vara skillnader mellan cdspelare) rejält mycket bättre (renare,stabilare, lugnare) än PD-S06.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-03-10 22:05

Har länge använt en PD-s06 som driver (Bremendac), till stor belåtenhet.
Kör man den över sina egna analoga utgångar, tycker jag nog att den är mer neutral än det mesta till prislappen, men visst kan man ana Legato Linken.

Nu blir jag bara så... nyfiken på 668, att jag får lov å köpa en, så jag kan vara med i debatten. :lol:

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-03-10 23:15

Nattlorden skrev:
hajen1 skrev:Med tanke på hur
färgat Pioneer S06 lät ( jag tror den hette så ) så verkar det ganska otroligt att 668 skulle vara så bra.

Helt subjektivt vill jag flika in här att jag har båda två och 668 låter (för att vara skillnader mellan cdspelare) rejält mycket bättre (renare,stabilare, lugnare) än PD-S06.

OK! Frånvaron av Legato Link eller?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-03-11 13:44

Just tekniken - Legato Link - , användes ju även av storfräsaren Wadia.
F.ö. använde de också Pioneers drivverk i några modeller, som kostade 30 - 40000 kr.

Kanske inte helt OT. :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-11 14:02

hajen1 skrev:
Nattlorden skrev:
hajen1 skrev:Med tanke på hur färgat Pioneer S06 lät ( jag tror den hette så ) så verkar det ganska otroligt att 668 skulle vara så bra.

PD-S06 har jag oxå ägt, i två veckor. Troligen den sämsta CD-spelare jag någonsin ägt (efter min första, en Fisher)... Snacka om färgat ljud! 8O

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-03-11 14:16

Hotspur

Ja smaken är som baken :wink:

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-03-11 14:42

Själv hade jag också svårt för ljudet hos dessa Pioneerspelare med legato-link tekniken. Däremot så borde dom fungera utmärkt som ren cddrive. Betydligt bättre än en plastig dvdspelare för 799 spänn.

Då har jag hellre en PD-06 med en bra dac än en bra dac och ex en Denverdvd :twisted:

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-03-11 17:02

Larsho skrev:Hotspur

Ja smaken är som baken :wink:

Hej!
Håller med !
Jag gillade inte spelaren. Tyckte den färgade ljudet medan min son
tycker det är den bästa spelare han haft.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-03-11 17:05

Ragnwald skrev:Just tekniken - Legato Link - , användes ju även av storfräsaren Wadia.
F.ö. använde de också Pioneers drivverk i några modeller, som kostade 30 - 40000 kr.

Hej!
Osäker på detta! Var det verkligen Legato Link som Wadia hade eller något som betecknades som " likvärdigt " Rätta mig om jag har fel.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-03-11 18:29

Hotspur skrev:
hajen1 skrev:
Nattlorden skrev:
hajen1 skrev:Med tanke på hur färgat Pioneer S06 lät ( jag tror den hette så ) så verkar det ganska otroligt att 668 skulle vara så bra.

PD-S06 har jag oxå ägt, i två veckor. Troligen den sämsta CD-spelare jag någonsin ägt (efter min första, en Fisher)... Snacka om färgat ljud! 8O

Så därför prackade du på den på mig... :twisted:
11010000

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-11 20:01

Mr_Ekan skrev:
Hotspur skrev:
hajen1 skrev:
Nattlorden skrev:

Så därför prackade du på den på mig... :twisted:

*asg* Köpte DU min PD-S06:a? Minns den skickades till Växjö... :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-03-11 22:08

Hotspur skrev:Troligen den sämsta CD-spelare jag någonsin ägt (efter min första, en Fisher)... Snacka om färgat ljud! 8O

Jo Fisher e ju en pärla, som referensspelare. :D :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-11 22:30

Tja, spelaren jag hade innan PD-S06 var en HD-moddad Technics SL-PG840. Den lät klart bättre och denna "uppgradering" var en helmiss... 8O

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-11 23:34

hajen1 skrev:
Ragnwald skrev:Just tekniken - Legato Link - , användes ju även av storfräsaren Wadia.

Hej!
Osäker på detta! Var det verkligen Legato Link som Wadia hade eller något som betecknades som " likvärdigt " Rätta mig om jag har fel.

Nej, Wadia hade inte Legato Link, men Don Moses franska kurvor var i princip en lösning lika illa som Legato Link, men Wadia var faktiskt långt före Pioneer.

Är faktiskt lite förvånad att inte Pioneer fick arga påstötningar från Wadia. Å andra sidan kanske det fick det, och har betalat en himla massa pengar till Wadia? Inte vet jag.

Vh, iö

PS. Lustigt på sätt och vis att det talas om 668 och den där sunk-apparaten PD-S06 i samma andetag. De har ju lika lite gemensamt ljudmässigt och tekniskt som ett masterband och en reklamradioutsändning...
Det skulle förvåna mig om de hade så mycket som en enda komponent gemensam. Det finns inga tekniska lösningar på apparaterna som har med varandra att göra heller. Pioneer är ett stort företag och det finns inget skäl att tro att apparaterna har någon enda konstruktör gemensamt heller.

668 är en fantastiskt välljudande apparat (LTS är knappast unika med att ha kommit på detta, vi var bara först, därefter har apparaten dock fått nästan alla priser man kan få som CD-spelare... Det finns säkert något undantag, men den har vunnit nästan varenda test den deltagit i, även mot apparater som kostar 4 - 10 ggr mer, och då skall man minnas att det skall MYCKET till innan den kommersiella HIFI-pressen vill utnämna en apparat för 1/4 av priset till vinnare i ett test, det kan ju kosta rätt mycket annonsörer... Till sist fick den även EISA-priset). 668 är helt fri från nonsens, medan PD-S06 är full av idiotlösningar som bara finns där för att marknadsexperter och ekonomer tror att de vet har man lurar köparna på bästa sätt.

PPS. Hotspur! Ge 668-apparaten en chans till, för din egens skull, och denna gång kan ni be någon utomstående att se till att jämförelsen blir rimligt rättvis, om ni inte vet hur det skall gå till.
Även om ni inte får till matchade nivåer eller någonting annat som behövs för att jämförelsen skall bli relevant - se i varje fall till att två saker blir uppfyllda:
1. Testa blint = låt någon annan än ni som lyssnar växla och manövrera volymen, och se till så att ingen av lyssnarna ser varken vilket apparat som spelar eller hur volymen är inställd.
2. Se till så att 668 är rätt inställd!!! Det är den inte när den kommer från tillverkaren, men hur det går till har funnits att läsa i MoLt. Annars utnyttjar ni dess prestanda bara marginellt.

Om ni ändå skulle uppleva att 668 låter väldigt dåligt (eller hur du uttryckte det) finns det säkert någon bra förklaring till det, kanske det vore en bra idé att se över resten av anläggningen ni använt för testen?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-03-11 23:44

men den har vunnit nästan varenda test den deltagit i, även mot apparater som kostar 4 - 10 ggr mer, och då skall man minnas att det skall MYCKET till innan den kommersiella HIFI-pressen vill utnämna en apparat för 1/4 av priset till vinnare i ett test

IÖ:

Finns det några sådana tester på nätet? Hade varit kul att läsa, stereophile eller dylikt kanske?

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-03-12 00:46

IngOehman skrev:668 är en fantastiskt välljudande apparat (LTS är knappast unika med att ha kommit på detta, vi var bara först, därefter har apparaten dock fått nästan alla priser man kan få som CD-spelare... Det finns säkert något undantag, men den har vunnit nästan varenda test den deltagit i, även mot apparater som kostar 4 - 10 ggr mer, och då skall man minnas att det skall MYCKET till innan den kommersiella HIFI-pressen vill utnämna en apparat för 1/4 av priset till vinnare i ett test, det kan ju kosta rätt mycket annonsörer... Till sist fick den även EISA-priset). 668 är helt fri från nonsens, medan PD-S06 är full av idiotlösningar som bara finns där för att marknadsexperter och ekonomer tror att de vet har man lurar köparna på bästa sätt.

Jag har läst många positiva tester om 668:an, men något så positivt som du beskriver har jag inte läst nånstans. Länka gärna eller hänvisa till någon tidning... 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-12 08:15

Home Cinema Choice ger 4 stjärnor (ljud och totalt) till 668:an och tycker att man hellre bör spara ihop några extra tusenlappar för att få DV-757 istället. Jag citerar denna artikel:
CD-playback is a little thin and lacks real dynamics and midrange body.

Smartson har några testutdrag:
Essential Home Cinema gillar att denna DVD-spelare stöder alla format. Speciellt när det gäller musikbiten då man slipper välja mellan SACD och DVD-Audio. Återgivningen av dessa två format är också av mycket hög kvalitet. Uppspelning av vanliga CD-skivor är dock något tunn och saknar dynamik.

Man citerar oxå What Hifis recension av 668:
Ljud i filmer gör ingen besviken, men uppspelning i stereo är inte den bästa.

Och till sist har man tagit del av en recension i Video:
Även om ljudet inte är det bästa med vanliga CD-skivor är det totala intrycket av ljudet ganska bra, tack vare god reproducering av DVD-Audio och SACD.

Jag har inte lyckats finna en enda recension som stöder Ingvars påståenden ovan... 8O

Referenser
Essential Home Cinema, nr 32, 2004
What Hifi, maj 2004
Video, nr 12, 2004

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-03-12 10:34

dom där testerna är väl fulla av floskler
hur kan dvda-återgivningen vara bra samtidigt som cd är tveksam :?:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-12 10:38

Ja, det är förstås bara floskler... Frågan är var de positiva
recensionerna av 668 - som Ingvar hänvisar till - finns? :twisted:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-12 10:39

EISA reward?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-12 10:40

Thomas_A skrev:EISA reward?
Det heter EISA Award och vad jag vet skriver EISA inga recensioner...

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-12 10:41

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-12 11:07

Thomas_A skrev:http://www.hifi-regler.de/pioneer/pioneer-dv-868avi-print.php?SID=f0bcf53202059bb51638b3be64a55940

Okej, en hifi-affär(!) recenserar två av de produkter man vill kränga! Jag lät Lingo översätta och jag måste säga att jag drar på smilbanden åt detta, floskler var det sa Bull och 868 är tydligen klart bättre än 668:
The qualities as conventional CD Player are likewise clear over the average. Here the Pioneer DV-868AVi in the detail again precise and more clearly than the already very good Pioneer DV-668AV acts. Particularly, if one activates the rear bit circuit, are the Spritzigkeit and the natural spatialness on exzellentem level. Even only average CDs sounds then fresher and complete, whereby would be to be marked, that it is impressing particularly, which the Pioneer from already very good raw material gets: It offers then a sophisticated, detailed conception with an excellent tiefenstaffelung and a pronounced stage character. With a Virtuositaet amazing for this preisklasse the Pioneer DV868AVi lets CDs with classical music but also with Pop music become not onlya special experience, as shows up with Eros Ramazzottis "Musica E": With much love for the detail the Pioneer presents a particularly natural, realistic Eros Ramazzotti.

PS: Första gången jag ser nån använda en platta med Eros Sovsågotti som referens! *asg*

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi