" Source first " en falsifiering ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-04 19:47

subjektivisten skrev:
Empress skrev:
IngOehman skrev:Om du verkligen tycker att sakfrågan är det intressanta tycker jag att du skall ta fasta på det, och sluta vända debatten till personangrepp hela tiden, i brist på verkliga argument.

Tycker du skall lägga ned och kasta sten i glashuset. Du har ju knappast fört vettiga argument själv.

Vilket skitsnack. Inte sett ett enda inlägg av dig som för några som helst argument, mest påhopp.

Du menar att citera IÖ är att likställa med påhopp?

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-04 19:52

Richard skrev:
Moment-23 skrev:Ingvar och/eller Svante, kan ni inte anordna ett blindtest mellan någon lämplig linnapparat och någon annan apparat? Cd spelare kanske skulle vara bra?

MYCKET intressant. Detta tillsammans med F/E testande av en Linnspelare och en Japansk standardspelare, Denon 1730 t.ex.

V. H. Richard.

Richard, man kan inte F/E testa (lyssna?) CD spelare.. det vet du väl? :)

Angående drivverk.. måhända att vetenskapligt utformade tester inte förekommit men det är lite intressant när anhängare av "tro-på-olika-ljudande-drivverk" ändrar sig när de stöter på en ny modern DA som har stark jitterimmunitet i överföringen från drivverket... don't ya' thank?

Själv har jag aldrig jämfört olika drivverk så jag har inte en susning men det finns ju fullt accepterbara tekniska förklaringar till ev. hörbara skillnader om man matar DA med dålig jitterprestanda.

/Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-04 19:53

Bill50x skrev:
Martin skrev:Bill50x: Jag har en till fråga. Hur får du ihop att det kan vara bra att börja i början med din invänding mot F/E-test att det inte går att säkerställa att man inte missar några fel om det finns större fel i anläggningen som döljer dem.

Det innebär ju att det kan finnas stora fel i tex högtalarna som döljer de små felen i CD-spelarna så att det inte alls är bäst att börja med den.

Observera att jag säger inte att det är bäst att börja någonstans utan bara ifrågasätter antagandet att det kan vara bra (som princip) att börja med första komponenten.

Är mina invändningar så ointressanta/utmanande/omkullkastande eller vad är det frågan om? Är frågorna så bra att det helt enkelt inte finns några bra svar på dem förutom att gå tillbaka till ruta 1 med samma påståenden som renderat frågorna?

Hehe, här har jag missat att frågan var direkt ställd till mig (ang ditt PM) :oops:

Jag tänker mig här logiken "skit in - skit ut", därav synen på source first. Jämförelsen du gör med min syn på F/E-lyssning (inte -test) är relevant och inte något jag funderat på, det medges.

Återkommer :-)

/ B

" Skit in-skit ut" är ett uttryck som användes av ett visst företags, mycket dogmatiske svenske generalagent under 80-talet.

Låter som en enkel sak att förstå, och uttrycket hör samman med " ringleken ", som också var ett begrepp då det begav sig.

Likt ringleken, är uttalandet lika felaktigt som det alltid varit - komponenterna innehar inte intelligens, därför påverkar hela kedjan av apparater, vart i kedjan spelar ingen som helst roll. Därför bör man, istället, anamma tesen " Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk" . Man bör alltså titta vilken del i kedjan som förstör signalen mest.

Således är betydelsen av "source first " en falsk sådan, det spelar ingen roll att satsa krutet i början av kedjan, om signalen förfulas gravt i den sista kedjan ( högtalaren ).Resultatet blir precis lika dåligt! Detta, därför att komponenterna inte kan tolka signalen, som människorna, i " ringleken" genom intelligens, kunde.

V. H. Richard.

(Läs gärna Ingvars inlägg sid. 6 i tråden, samt Svantes inlägg på den första sidan.)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-04 19:57

Max_Headroom skrev:...

För det är just vad LP12 an gör (fast mekaniskt). Det tar inte fram något som andra missar, utan "stampa takten" effekten uppkommer genom spelarens (enligt mig) bristande konstruktion. Ställ spelaren i ett annat rum än högtalaren och effekten försvinner. Eller spela in den på CD (utan att låta ljudet gå i högtalarana). Spela sedan CDn...

Inte min erfarenhet. Jag har rippat en del vinyler och jag tycker nog att kvaliteterna finns kvar. Fast ibland känns det som om skillnaderna mellan vinyl och CD nivelleras när man rippar till ett digitalt media.

Däremot ÄR LP12:an känslig för placering. Inte så att den låter bättre i draget från högtalarna, tvärtom. Jag har provat olika placeringar/underlag och lyssnat på resultatet i hörlurar och det skiljer stort. Bland annat spårar pickupen olika bra.

/ B

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2007-09-04 19:57

Richard skrev:
Bill50x skrev:
Martin skrev:Bill50x: Jag har en till fråga. Hur får du ihop att det kan vara bra att börja i början med din invänding mot F/E-test att det inte går att säkerställa att man inte missar några fel om det finns större fel i anläggningen som döljer dem.

Det innebär ju att det kan finnas stora fel i tex högtalarna som döljer de små felen i CD-spelarna så att det inte alls är bäst att börja med den.

Observera att jag säger inte att det är bäst att börja någonstans utan bara ifrågasätter antagandet att det kan vara bra (som princip) att börja med första komponenten.

Är mina invändningar så ointressanta/utmanande/omkullkastande eller vad är det frågan om? Är frågorna så bra att det helt enkelt inte finns några bra svar på dem förutom att gå tillbaka till ruta 1 med samma påståenden som renderat frågorna?

Hehe, här har jag missat att frågan var direkt ställd till mig (ang ditt PM) :oops:

Jag tänker mig här logiken "skit in - skit ut", därav synen på source first. Jämförelsen du gör med min syn på F/E-lyssning (inte -test) är relevant och inte något jag funderat på, det medges.

/ B

" Skit in-skit ut" är ett uttryck som användes av ett visst företags, mycket dogmatiske svenske generalagent under 80-talet.

Låter som en enkel sak att förstå, och uttrycket hör samman med " ringleken ", som också var ett begrepp då det begav sig.

Likt ringleken, är uttalandet lika felaktigt som det alltid varit - komponenterna innehar inte intelligens, därför påverkar hela kedjan av apparater, vart i kedjan spelar ingen som helst roll. Därför bör man, istället, anamma tesen " Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk" . Man bör alltså titta vilken del i kedjan som förstör signalen mest.

Således är betydelsen av "source first " en falsk sådan, det spelar ingen roll att satsa krutet i början av kedjan, om signalen förfulas gravt i den sista kedjan ( högtalaren ).Resultatet blir precis lika dåligt! Detta, därför att komponenterna inte kan tolka signalen, som människorna, i " ringleken" genom intelligens, kunde.

V. H. Richard.

(Läs gärna Ingvars inlägg sid. 6 i tråden, samt Svantes inlägg på den första sidan.)

Och vi har nu lärt oss igen att det alltid alltid alltid är högtalaren som är den svagaste länken. 8O
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-04 20:01

Richard skrev:
Skillnaderna mellan olika cd-drivverk försvinner vid kontrollerat blindtest. Det finns ingen verklig skillnad. :!:

Således är " source first " en sk.mumbo-jumbo filosofi som endast gör det lättare för försäljaren att kränga signalkällor.

V. H. Richard.

Kan du bevis att det inte finns någon skillnad?
Akta dig så inte IÖ lyfter dig i örat.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-04 20:04

Conan skrev:Det finns ju olika sätt att se på hifi som hobby. Vissa är primärt intresserade av att lyssna på musik och få ut maximal upplevelse av detta, vissa vill höra bästa möjliga återgivning och få ut maximalt av det programmaterialet medan en tredje grupp tycker det är kul och spännande med exklusiva apparater och tillbehör.

Kategori ett bör snarast möjligt konvertera till kategori två för sitt eget bästa.

Kategori två har funnit den eviga sanningen.

Kategori tre är grundlurade av HiFi-pressen och illvilliga försäljare.

.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-04 20:07

Harryup skrev:
Richard skrev:
Skillnaderna mellan olika cd-drivverk försvinner vid kontrollerat blindtest. Det finns ingen verklig skillnad. :!:

Således är " source first " en sk.mumbo-jumbo filosofi som endast gör det lättare för försäljaren att kränga signalkällor.

V. H. Richard.

Då får han gärna göra det. Då får jag lära mig något nytt!

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-04 20:14

dimitri skrev:
Bill50x skrev:Jag tänker själv, jättemycket :-)
... Ytterligare en "evig sanning", att högtalarna är den viktigaste länken för ljudåtergivning, har ju varit på tapeten i hur många år som helst men är lika osann för det.
/ B

Bill, jag har inte sett att ngn har påstått att högtalarna är den viktigaste länken. Det jag har sett är påstående att alla länkar är lika viktiga utan rangordning. Och så förstås att första länken i kedjan är viktigast.

Gör det mig till en medlöpare?

Nu var ju den kursiva texten ironi och inte vad jag anser.....

Men visst har det påståtts att högtalarna är viktigast och gör den absolut största ljudmässiga skillnaden? Eller har jag bara haft mardrömmar?

/ B

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-04 20:29

Richard skrev:
Harryup skrev:
Richard skrev:

V. H. Richard.

Då får han gärna göra det. Då får jag lära mig något nytt!

V. H. Richard.

Intressant är att du kräver av andra genom ditt guillty by association argument att andra skall redogöra för principer fast dessa har tydligt upprepat sagt att man inte är anhängar själv av principen själv bara för att man säger i från och säger till att det argumentet/påståendet som ges om den.

Men när du bli begärd att redogöra för DINA egna skrivna ord av andra med påpekade om att du skall akta dig så du inte bli lyft i örat av NN, ja då heter det helt plötsligt "då kanske jag får lära mig något nytt". Kan du inte tänka självständigt? Du anser ju och mer eller mindre kräver att andra skall tänka självständigt och vi skulle avprogrammeras etc.. :roll:

Tillhör det den "sanna lära" (enligt dig att det är den sanna läran om rätt och fel med hifi, ljudåtergivning och musikåtergivning) att vara totalt inkonskvens och begära saker av andra som man inte är beredd på att begära av sig själv och tillskriva andra saker som inte den andre har sagt? :roll:

Har antagligen stuckit in huvudet ny i ett bålgetingbo nu... :mrgreen: 8)
Frånvaro av bevis är inte bevis på frånavro.//
Kanske nåt nytt på gång där, dövtesta stereoanläggningar och blindtesta tv apparater. För den transparenta hembioupplevelsen.Av Apinator

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-09-04 20:31

Lust skrev:Kategori ett bör snarast möjligt konvertera till kategori två för sitt eget bästa.

Kategori två har funnit den eviga sanningen.

Kategori tre är grundlurade av HiFi-pressen och illvilliga försäljare.

Som taget ur Hifi-bibeln...

:lol:

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-04 20:39

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:
Empress skrev:
IngOehman skrev:Om du verkligen tycker att sakfrågan är det intressanta tycker jag att du skall ta fasta på det, och sluta vända debatten till personangrepp hela tiden, i brist på verkliga argument.

Tycker du skall lägga ned och kasta sten i glashuset. Du har ju knappast fört vettiga argument själv.

Vilket skitsnack. Inte sett ett enda inlägg av dig som för några som helst argument, mest påhopp.

Du menar att citera IÖ är att likställa med påhopp?

/ B

8O

Jaaa varje dag lär man sig något nytt. :wink:
Frånvaro av bevis är inte bevis på frånavro.//
Kanske nåt nytt på gång där, dövtesta stereoanläggningar och blindtesta tv apparater. För den transparenta hembioupplevelsen.Av Apinator

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2007-09-04 20:42

Självklart får alla TYCKA att source first principen är en bra princip, därmed inte sant att den stämmer.

Spenderar man mer en några sekunders eftertanke, så inser man raskt att man inte kategoriskt kan säga att source first gäller. Jag tror inte att någon på fullt allvar tror detta.

Jag menar en förstärkare kan ju vara hur dålig som helst, eller rummet kan vara en odämpad källare osv, då kan ju inte insignalen helt plötsligt transformera sig till någon slags Joe Labero och fixa biffen. eller?

Några verkar tycka givet att annat i anläggningen är ok (åtminstone mellan raderna) så är det viktigt att insignalen är så bra som möjligt. Det måste man ju få tycka, andra är noga med att alla apparater skall vara svarta.

Men är man intresserad av att sitt totalljud skall bli så bra som möjligt, måste det väl ändå vara rimligast att börja med de största problemen först, då kan ju inte ordningen spela någon roll. Sedan kan det ju självklart vara en utmaning att hitta sina största potensialer. Och det kan ju självklart visa sig vara cdspelare eller vinylsvarv eller rummet, osv,osv

Vh. Christer

[/b]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-04 20:50

Tengil skrev:Självklart får alla TYCKA att source first principen är en bra princip, därmed inte sant att den stämmer.

Spenderar man mer en några sekunders eftertanke, så inser man raskt att man inte kategoriskt kan säga att source first gäller. Jag tror inte att någon på fullt allvar tror detta.

Helt rätt. INGA förenklingar är rätt när de dras till sin spets. Fokusera på en THD-mätning, konstruera en apparat som bara ger så lågt THD som möjligt men skit i resten. Låter den bra? Tror inte det...

Tänk samma sak om högtalare.... cd-spelare.... kablar... Tror inte det heller.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-04 21:06

En trött fråga:

Kan man alltså få ett bättre "live"-ljud genom att byta ut sångerska+mic mot en cd-spelare samtidigt som man byter till något bättre PA-högtalare och lokal?

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2007-09-04 21:09

Forstar inte varfor transparentanhangare attackerar source first metoden. Kallan ar ju den del som transparensanghangare har problem att logiskt foga in i sitt system. En transparent kedja ar ju helt bereoende av en sa bra, las ofargande spelare som mojligt. Om kallan ar fargande maste ju alla delar goras fargande sa det kompenserar for felen. En sadan kedja skulle inte besta av nagon enda LTS approved apparat.

Och sen blandar in Linn men inte Naim som historiskt gor saker som gar att FE testa. Jag vet inte om nagon Linnapparat nagonsin FE testats. Skivspelare kan inte FE testas. Inte heller hogtalare. Aterstar matningar. har inte sett nagon matning som skulle bevisa att Linn ar daligt konstruerade eller uppenbart fargande. Daremot har Naimforstarkare hog utgangsimpedans. Detta gor att hogtalaren later fargande med ojamn frekvensgang.

:P
Let forever be

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2007-09-04 21:10

phloam skrev:En trött fråga:

Kan man alltså få ett bättre "live"-ljud genom att byta ut sångerska+mic mot en cd-spelare samtidigt som man byter till något bättre PA-högtalare och lokal?

Inte enligt min åsikt.
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-04 21:11

Bill50x skrev:Jag tänker mig här logiken "skit in - skit ut", därav synen på source first. Jämförelsen du gör med min syn på F/E-lyssning (inte -test) är relevant och inte något jag funderat på, det medges.

/ B

Så du menar på allvar, att CD spelare färgar ljudet mer än högtalare?
Ärligt, skulle vilja vara med under ett blindtest där du skiljer dom åt till att börja med.

Tycker debatten blir löjlig när vissa inte ens är intresserad av testa sina påstående.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-09-04 21:12

Bill50x skrev:
dimitri skrev:
Bill50x skrev:Jag tänker själv, jättemycket :-)
... Ytterligare en "evig sanning", att högtalarna är den viktigaste länken för ljudåtergivning, har ju varit på tapeten i hur många år som helst men är lika osann för det.
/ B

Bill, jag har inte sett att ngn har påstått att högtalarna är den viktigaste länken. Det jag har sett är påstående att alla länkar är lika viktiga utan rangordning. Och så förstås att första länken i kedjan är viktigast.

Gör det mig till en medlöpare?

Nu var ju den kursiva texten ironi och inte vad jag anser.....

Men visst har det påståtts att högtalarna är viktigast och gör den absolut största ljudmässiga skillnaden? Eller har jag bara haft mardrömmar?

/ B

det verkar så

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-04 21:15

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Jag tänker mig här logiken "skit in - skit ut", därav synen på source first. Jämförelsen du gör med min syn på F/E-lyssning (inte -test) är relevant och inte något jag funderat på, det medges.

/ B

Så du menar på allvar, att CD spelare färgar ljudet mer än högtalare?
Ärligt, skulle vilja vara med under ett blindtest där du skiljer dom åt till att börja med.

Tycker debatten blir löjlig när vissa inte ens är intresserad av testa sina påstående.

Nu är jag inte med. VAD i mitt inlägg säger att jag anser vad du påstår?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-04 21:17

dimitri skrev:
Bill50x skrev:Men visst har det påståtts att högtalarna är viktigast och gör den absolut största ljudmässiga skillnaden? Eller har jag bara haft mardrömmar?

/ B

det verkar så

Är det 1:a april, eller? Det påstås väl ganska ofta att högtalarna är den viktigaste delen av en bra återgivning. Kanske inte av dig, men av flera andra?

Vad tycker du är viktigast?

/ B

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-09-04 21:21

Bill50x skrev:
dimitri skrev:
Bill50x skrev:Men visst har det påståtts att högtalarna är viktigast och gör den absolut största ljudmässiga skillnaden? Eller har jag bara haft mardrömmar?

/ B

det verkar så

Är det 1:a april, eller? Det påstås väl ganska ofta att högtalarna är den viktigaste delen av en bra återgivning. Kanske inte av dig, men av flera andra?

/ B

Kan du citera?
Jag tycker att alla led är lika viktiga

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2007-09-04 21:30

brumel skrev:Forstar inte varfor transparentanhangare attackerar source first metoden. Kallan ar ju den del som transparensanghangare har problem att logiskt foga in i sitt system. En transparent kedja ar ju helt bereoende av en sa bra, las ofargande spelare som mojligt. Om kallan ar fargande maste ju alla delar goras fargande sa det kompenserar for felen. En sadan kedja skulle inte besta av nagon enda LTS approved apparat.
:P

Jag tror inte att någon vill ha en dålig insignal, men felen som olika cdspelare har är typiskt mindre "om de är välkonstruerade" än felen som exempelvis högtalare och rum ställer till med. Om man fixar till små avikelser i en cd spelare, kompenserar den troligtvis inte en överaktiv lyssningsloge, eller en klippande förstärkare.

Vh. Christer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-09-04 21:36

dimitri skrev:
Bill50x skrev:
dimitri skrev:

/ B

det verkar så

/ B

Kan du citera?
Jag tycker att alla led är lika viktiga

här anser 72% av de röstande att högtalarna var det man var "mest känslig för".

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-09-04 22:00

Bill50x skrev:
dimitri skrev:

/ B

det verkar så

/ B

Jag sticker ut hakan och tänker tycka det. Och jag har dessutom generellt sett rätt 8)

Idag är elektroniken så pass bra att det vanligtvis är mycket små skillnader mellan olika CD-spelare och förstärkare. Högtalare däremot är ofta där "man" tvingats kompromissa mest, eller, som i Carlsons fall, har en annorlunda filosofi.

Att göra en princip av det ovanstående, är väl att ta i. Men jag anser det kan vara väl värt att betänka när man investerar i nytt.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-04 22:23

Tengil skrev:Självklart får alla TYCKA att source first principen är en bra princip, därmed inte sant att den stämmer.

Jag menar en förstärkare kan ju vara hur dålig som helst, eller rummet kan vara en odämpad källare osv, då kan ju inte insignalen helt plötsligt transformera sig till någon slags Joe Labero och fixa biffen. eller?

Några verkar tycka givet att annat i anläggningen är ok (åtminstone mellan raderna) så är det viktigt att insignalen är så bra som möjligt. Det måste man ju få tycka, andra är noga med att alla apparater skall vara svarta.

Men är man intresserad av att sitt totalljud skall bli så bra som möjligt, måste det väl ändå vara rimligast att börja med de största problemen först, då kan ju inte ordningen spela någon roll. Sedan kan det ju självklart vara en utmaning att hitta sina största potensialer. Och det kan ju självklart visa sig vara cdspelare eller vinylsvarv eller rummet, osv,osv

Vh. Christer

[/b]

Linn säljer inte rum.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2007-09-04 22:27

Harryup skrev:

Vh. Christer

[/b]

Linn säljer inte rum.

Nej men hon kanske säljer hus, eller klockor eller något annat spännande kolla på blocket 8)

Vh. Christer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-04 23:38

lasselite skrev:Jag sticker ut hakan och tänker tycka det. Och jag har dessutom generellt sett rätt 8)

Idag är elektroniken så pass bra att det vanligtvis är mycket små skillnader mellan olika CD-spelare och förstärkare. Högtalare däremot är ofta där "man" tvingats kompromissa mest, eller, som i Carlsons fall, har en annorlunda filosofi.

Ja, att många tycker högtalarna är den viktigaste komponenten är ingen nyhet (tack Patrikf för länken) men det betyder ju inte att det är rätt.

"En miljon flugor kan inte ha fel - ät skit"

Frågan är förstås, VILKA skillnader fokuserar man på? Talar man om klangfärg (tex frekvensgångsskillnader) så är högtalare naturligtvis tongivande (häpp!). Men hur viktiga är högtalarna (i jämförelse med andra delar i återgivningskedjan) när det gäller att förmedla de musikaliska intentionerna? Jag menar nu inte att apparater är mer eller mindre musikaliska, utan snarare vilka faktorer i en återgivning är viktiga för att vi ska uppskatta musiken?

Vissa kräver en spikrak frekvensgång ner till 16 Hz, andra vill ha bästa möjliga dynamik. I en ideal värld får vi allt, men i det avseendet är väl endast live-musik det ultimata. Allt annat är ju bara ett försök till att återskapa verkligheten. Och när vi återskaper verkligheten kan vi tänka oss olika kompromisser. Dessa kompromisser styrs av vilken sorts musik vi lyssnar på, ekonomi, boendesituation, preferenser etc.

Vissa delar i en återgivningskedja hörs tydligare, andra dyker upp efter längre tids lyssning. Vad som är viktigt för mig är kanske oviktigt för någon annan. Vad är rätt?

Så här skrev IÖ i ett inlägg:
Slutsatsen är naturligtvis att man hellre lyssnar på ett bra fonogram i en usel CD-spelare än lyssnar på ett fonogram med dålig musik i en bra CD-spelare.

Det är väl en förklaring till varför "source first" är en OK princip (om än inte heltäckande)?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-09-05 00:17

Bill50x skrev:
Så här skrev IÖ i ett inlägg:
Slutsatsen är naturligtvis att man hellre lyssnar på ett bra fonogram i en usel CD-spelare än lyssnar på ett fonogram med dålig musik i en bra CD-spelare.

Det är väl en förklaring till varför "source first" är en OK princip (om än inte heltäckande)?

Börjar bli dags att definiera "source:n/källan" samt vad som är bra eller
dålig musik.

Tror / Laila

:)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-09-05 02:08

Det här är en lite fånig debatt, eller kanske snarare hur den förs.

Det är klart att man kan argumentera för vilken del i ljudkedjan som helst, från fonogramavspelaren till högtalare, beroende på vilket exempel man väljer.

Det finns ju väldigt dåliga och bra apparater överallt i kedjan.

Ska man diskutera det hela får man ju bestämma sig för ett prisläge. Om man t ex lägger 2000:- på varje del i kedjan (avspelare, förstärkare, kablar och högtalare) så tycker jag att det är uppenbart att högtalarna blir den svagaste länken, dvs det är de som man tjänar mest i ljudkvalitet att lägga mer pengar på.
Faktiskt tror jag att i det här prisläget lönar sig att satsa upp till 10000:- på högtalarna. (Om vi nu bara pratar ljudkvalitet och inte funktioner eller utseende.)

Idag får vi tag i apparater (om vi undantar högtalarna) med ljudkvalitetsfel som långt understiger det normala lyssningsrummets förstörande inverkan till (relativt) minimala priser.

Ett enkelt test är att ta en viss totalsumma, säg 16.000:- för att passa exemplet ovan, och pröva olika kombinationer av apparater. En med 10000:- på högtalarana medan alla andra delar 2000:-/styck, en annan med 10000:- på CD/DVD-spelaren, ytterligare en annan med 10000:- på förstärkaren osv.
Mundus Vult Decipi

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi